STEROWANIE Ale nie tylko

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Język C Michał Małafiejski
Advertisements

Tablice 1. Deklaracja tablicy
C++ wykład 4 ( ) Przeciążanie operatorów.
Język C/C++ Funkcje.
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
Algorytmy – zapis struktur programowania
Języki programowania C++
Nośniki sygnałów - przykład Nośniki sygnałów – przykład.
Instrukcje warunkowe Zajęcia 5.
Funkcje Modularyzacja : program główny , funkcje Funkcje :
Instrukcje Instrukcja : definicja obliczenia i określenie sposobu wykonania tego obliczenia. Program : ciąg instrukcji wykonywanych kolejno od pierwszej.
Metody numeryczne Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Sprawy organizacyjne 1. Zasady zaliczenia przedmiotu
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Instrukcja skoku GO TO etykieta Np. GO TO 100 ….. 100WRITE (*,*) Przeskok do instrukcji 100 Uwaga! NIE WOLNO skakać do wnętrzna złożonych instrukcji warunkowych.
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 7 STEROWANIE c.d. n switch n Pętle.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 9 TABLICE PREPROCESOR OPERATORY c.d. (nie tylko binarne)
Informatyka I Wykład 5 OPERATORY Priorytety i kolejność obliczeń
Instrukcje sterujące część 2
Informatyka I Wykład 10 WSKAŹNIKI I ADRESY Jerzy F. Kotowski.
GOSPODARKA PAMIĘCIĄ, STRUMIENIE (i nie tylko)
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 11 STRUKTURY I UNIE.
Podstawy programowania
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 8 STRUKTURA PROGRAMU n Funkcje n Klasy zmiennych n Projekt.
Programowanie Windows na przykładzie C# część 1
Programowanie strukturalne i obiektowe
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 14 DEKLARATORY.
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 15 PIERWSZE KROKI.
JAVA c.d.. Instrukcji wyboru SWITCH używamy, jeśli chcemy w zależności od wartości pewnego wyrażenia wykonać jeden z kilku fragmentów kodu. Jest to w.
Programowanie obiektowe III rok EiT
Inicjalizacja i sprzątanie
Jerzy Kotowski Politechnika Wrocławska
Podstawy informatyki 2013/2014
INSTRUKCJE Umożliwiają zapis algorytmu, służą do sterowania przebiegiem programu. warunkowe (podejmowanie decyzji) 1. if-else „jeżeli”, 2. switch-case.
Składnia instrukcji warunkowej if…
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Ogólna struktura programu w TP
Kurs języka C++ – wykład 9 ( )
Podstawy programowania
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Zmienne i typy danych w C#
Technologie internetowe Wykład 5 Wprowadzenie do skrytpów serwerowych.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Instrukcje wyboru.
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Język C/C++ Instrukcje
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
Pakiety numeryczne Operatory, instrukcje sterujące, operacje bitowe Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Podstawowe konstrukcje języka Java Bartosz Walter InMoST Wielkopolska sieć współpracy w zakresie innowacyjnych metod wytwarzania oprogramowania Termin.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Programowanie Obiektowe – Wykład 1
PODSTAWY INFORMATYKI Wykład 3.
Akademia C# - Lab2 Zmienne, instrukcje warunkowe, pętle, debugger,
Opisy funkcji Adres strony WWW :
Dane, zmienne, instrukcje
Haskell Składnia funkcji.
Zapis prezentacji:

STEROWANIE Ale nie tylko Informatyka I Wykład 6 STEROWANIE Ale nie tylko Operatory zmniejszania i zwiększania Operator rzutowania Reguły przekształceń typów Warunki Jerzy Kotowski

OPERATORY ZWIĘKSZANIA I ZMNIEJSZANIA Operator inkrementacji (zwiększania) ++ Operator jednoargumentowy, priorytet 14 Zwiększa o jeden: ++Ala; ÜÞ Ala = Ala + 1; Oszczędność na czasie Uwaga!! Argument musi być lvalue, tzn. ++(Ala + Ola); BŁĄD!! Postać przedrostkowa (preinkrementacja): ++Ala; Postać przyrostkowa (postinkrementacja): Ala++; Jerzy Kotowski

OPERATORY ZWIĘKSZANIA I ZMNIEJSZANIA c.d. Operator dekrementacji (zmniejszania) -- Operator jednoargumentowy, priorytet 14 Zmniejsza o jeden: --Ala; ÜÞ Ala = Ala - 1; Oszczędność na czasie Argument oczywiście też musi być lvalue Postać przedrostkowa (predekrementacja): --Ala; Postać przyrostkowa (postdekrementacja): Ala--; Jerzy Kotowski

Operatory zwiększania i zmniejszania w wyrażeniach int a=1, b=3, c; Przykład 1: c = ++a+b; Rozwiązanie: a: 2, b: 3, c: 5 Przykład 2: c = a--+b; Rozwiązanie: a: 0, b: 3, c: 4 Przykład 3: c = a+++b; Rozwiązanie: a: 2, b: 3, c: 4 Przykład 4: c = -a---b--; Rozwiązanie: a: 0, b: 2, c: -4 c=2+++a; c=a+++2; Jerzy Kotowski

OPERATOR RZUTOWANIA Jednoargumentowy operator projekcji (case) Priorytet 14 Przykład użycia (jawna projekcja): float a=7, b=3.14; int c = (int)(a/2) + (int)(double)b; Rozwiązanie: c: 6 Przykład użycia (niejawna projekcja): c = a/2 + b; Rozwiązanie: c: 7 Bardzo ważny operator przy operacjach na wskaźnikach Jerzy Kotowski

REGUŁY PRZEKSZTAŁCEŃ TYPÓW dla operatorów arytmetycznych Argumenty dwuargumentowych operatorów arytmetycznych powinny być identyczne. Dlatego podlegają one następującym regułom przekształceń typów: Wpierw typy char i short są przekształcane na typ int a typ float na double. Następnie: double long Proste? unsigned int Jerzy Kotowski

KONSTRUKCJE STERUJĄCE Konstrukcje sterujące ustalają kolejność obliczeń. Wyrażenie staje się instrukcją jeżeli jest zakończone średnikiem. Instrukcja złożona (blok) jest to grupa deklaracji oraz instrukcji w parze nawiasów { … }. W dalszej części materiału - jeżeli nie zostanie podkreślone, że jest inaczej - słowo instrukcja będzie oznaczało zarówno instrukcję pojedynczą (prostą) jak i instrukcję blokową. Jerzy Kotowski

KONSTRUKCJE STERUJĄCE c.d. WARUNKI if - else else - if switch PĘTLE while do - while for SŁOWA KLUCZOWE case - w kontekście z konstrukcją switch default - w kontekście z konstrukcją switch break - wszędzie continue - w kontekście z pętlami Jerzy Kotowski

KONSTRUKCJA if - else Składnia: if(wyrażenie) instrukcja_1 else instrukcja_2 Przykład 1: max(a,b) if(a>b) x=a; else x=b; Przykład 2: bez else if(a>b) x=0; Przykład 3: zagnieżdżanie if(n>0) if(a>b) x=a; else x=b; else dotyczy wew. if-a P. 4: nawiasy klamrowe if(n>0) {if(a>b) x=a;} else x=b; Wcięcia są bez znaczenia! Jerzy Kotowski

KONSTRUKCJA else - if Składnia: if(wyrażenie_1) instrukcja_1 else if(wyrażenie_2) instrukcja_2 else if(wyrażenie_3) instrukcja_3 else instrukcja_4 Ostatnie else nie jest obowiązkowe Przykład: delta=b*b-4*a*c; if(delta>0) { s=sqrt(delta); x1=(-b-s)/2/a; x2=(-b+s)/2/a; printf(“Two roots: ”); printf(“%f %f”,x1,x2);} else if(!delta) printf(“x0=%f”,-b/2/a); else printf(“No roots”); Jerzy Kotowski

KONSTRUKCJA else – if c.d. 2-5 0-2 3-5 A3 if(x>0&&x<=2) Instrukcja_1 else if(x>2&&x<5) Instrukcja_2 if(x>3&&x<5) Instrukcja_3 Instrukcja_4 if(xA1) Instrukcja_1 else if(xA2) Instrukcja_2 if(xA3) Instrukcja_3 Instrukcja_4 x=4, else: 2 x=4, bez else: 2,3,4 Jerzy Kotowski