Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Advertisements

JAK POMÓC DZIECKU W NAUCE JĘZYKA OBCEGO W DOMU
Zasady pisowni polskiej
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,Ó” ,,U”
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska
Aby ortografia nie była trudna…
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
Złudzenia wzrokowe - czy nasze oczy są niedoskonałe.
SŁOWNIKI.
GLOTTODYDAKTYKA Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im
ZASADY PISOWNI POLSKIEJ
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
Twoje bezpieczeństwo zależy także od Ciebie
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Zespól Szkól Szpitalnych
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Nauczanie zintegrowane
Kilka zasad ortografii
Prawdy życiowe dla.
Co warto wiedzieć o sprawdzianie w szkole podstawowej ? – informacje dla ucznia.
Prezentację wykonała klasa VI
Opracowanie: Barbara Benisz SP nr 20 w Rybniku
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
„Ortograffiti w mojej szkole”
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
OD ZABAWY DO KLASOWEJ OFICYNY WYDAWNICZEJ.  POZNANIE CIEKAWYCH SPOSOBÓW UCZENIA SIĘ ORTOGRAFII ICH UPOWSZECHNIANIE  ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POPRAWNEGO.
Utrwalenie pisowni „u”
ORTOGRAFIA.
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „LABIRYNT LUKRECJI”
Konwencja Praw Dziecka
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
Recepty na dobre czytanie
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Źródło: Microsoft Clip Organizer Zacznijmy od samego początku… Do czego używamy komputera?
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Szkolny projekt edukacyjny „Książki naszych marzeń’’
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Co to Ortografia ??? Inaczej pisownia – zbiór zasad i norm regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu lub innych symboli.
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
Temat: Specjalność nauczycielska
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
Charakterystyka metody Glenna Domana
Moja Pasja Pasja, w odpowiednich rękach, jest narzędziem potrzebnym do konstrukcji ideału.
Czytanie- kto teraz czyta?
GLOTTODYDAKTYKA.
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Lubię czytać!.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Czytanie wspiera rozwój dziecka
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Utrwalenie pisowni „ó”
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Twoje bezpieczeństwo zależy także od Ciebie
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu? Oto parę sprawdzonych przepisów Najlepszym ćwiczeniem ortograficznym jest codzienne czytanie. Wybieraj książki, które są ciekawe i zgodne z Twoimi zainteresowaniami . Podczas czytania mózg „oswaja się” z obrazami wielu wyrazów i zapamiętuje ich pisownię .

Ortografii uczymy się przez pisanie. Wykorzystujemy wtedy pamięć ruchu (pamięć kinestetyczną). Jest to jeden z najlepszych sposobów na zapamiętywanie. Gdy zapisujemy wyraz, nasz mózg zapamiętuje także ruch wykonywany przez rękę podczas jego pisania. Dlatego niektóre osoby chcąc się upewnić jak należy napisać dany wyraz, zapisują go sobie z boku. Sprawdzają jak „poprowadzi” ich ręka oraz czy wyraz wydaje im się znajomy i poprawny.

Oto „przepis” na dyktando, które możesz napisać z pomocą rodziców. Czytasz głośno tekst przeznaczony do pisania. Powtórnie czytasz tekst po cichu. Razem z dorosłym wyszukujesz trudniejsze wyrazy i zwracasz uwagę na pisownię. Jeszcze raz głośno czytasz cały tekst. Piszesz ołówkiem tekst dyktowany zdaniami przez dorosłego. Sprawdzający wyciera gumką wyrazy napisane błędnie. Wpisujesz w wolne miejsca wyrazy napisane poprawnie, na podstawie otrzymanego tekstu-czerwoną kredką ( dobrze zatemperowaną). Odczytujesz w całości poprawiony zapis. W osobnym pliku znajdziesz teksty dyktand. Dzięki nim możesz ćwiczyć pisownię trudnych wyrazów.

Zabawa także może być sposobem na naukę ortografii Oto duetka ortograficzna Brystol (najlepiej kolorowy) tniemy na prostokąty wielkości kart do gry. Na każdym prostokącie z jednej strony wyraźnie zapisujemy „trudny” wyraz z luką (wa_adło), a na odwrocie wyraz w całości z wyróżnioną trudnością ortograficzną (wahadło). Tak przygotowanymi kartami mogą grać dwie osoby. Dostają po tyle samo kart i na zmianę każde z nich pokazuje przeciwnikowi wyraz z luką. Jedna osoba patrzy na słowo uzupełnione. Gdy przeciwnik umie prawidłowo uzupełnić lukę, otrzymuje kartkę i kładzie ją obok siebie. Gdy się pomyli, kartka pozostaje u pytającego, który pokazuje prawidłową odpowiedź. Wygrywa dziecko, które uzbiera najwięcej kartek.

Staraj się pamiętać o zasadach ortograficznych- one pomagają unikać błędów. "Ó" Nikną wszelkie niepokoje, Kiedy stwierdzę: dwójka - dwoje. Nie drży także mi stalówka Pisząc: -ówna, -ów i -ówka. Zaokrąglam ó w dwu słowach: Ósmy, ów, bo osiem, owa.

"U„ Zapamiętaj, zawsze tu Pisz otwarte, zwykłe u W słowach: skuwka i zasuwka, Gdyż wyjątkiem są te słówka; W cząstkach: -unka, -un i -unek: Opiekunka, zdun, pakunek. Wreszcie - niech nikt nie kreskuje W czasowniku cząstki –uje!

"H„ Kłopotliwe samo h Dość szczególną skłonność ma; Lubi "hałaśliwe" słowa: huk, harmider, hałasować, heca, hurmem, hej, hop, hura, hola, horda, hejnał, hulać, hasać, halo, hop, wataha... W tych wypadkach się nie wahaj!

"Rz„ Niech pamięta każdy z was, Kiedy pióro puszcza w tan: brzoza, brzydal, brzytwa, brzask, chrząstka, chrząszczyk, chrzęst i chrzan.

Wyrazy z języka obcego lub z trudnością ortograficzną, które nie mogą „wejść Ci do głowy”, wypisuj na osobnych karteczkach samoprzylepnych i wieszaj pojedynczo w różnych miejscach np. jedno przy lustrze w łazience, drugie na stole przy talerzu, trzecie na szafie itd. Gdy się na nie natkniesz, powtórz je wielokrotnie w myśli i na głos.

POWODZENIA! 