ZNAJDOWANIE NAJKRÓTSZYCH DRÓG oraz NAJNIŻSZYCH i NAJKRÓTSZYCH DRZEW WSTĘP DO OBLICZEŃ NA GRAFACH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Instrukcje - wprowadzenie
Grafy inaczej, czyli inne modele grafów
Kolorowanie grafów Niech G = (V, E) będzie spójnym grafem nieskierowanym bez pętli. Kolorowaniem wierzchołków grafu nazywa się przypisanie wierzchołkom.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wykład 6 Najkrótsza ścieżka w grafie z jednym źródłem
Temat: WIELOŚCIANY KLASA III P r.
Liczby pierwsze.
GRANIASTOSŁUPY.
PODSUMOWANIE.
Ciągi de Bruijna generowanie, własności
WYKŁAD 2. Kolorowanie wierzchołków
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
WĘDRÓWKI PO GRAFACH Obchody Eulera Cykle Hamiltona.
KOLOROWANIE MAP.
GRAFY PLANARNE To grafy, które można narysować na płaszczyźnie tak, by krawędzie nie przecinały się (poza swoimi końcami). Na przykład K_4, ale nie K_5.
Materiały pomocnicze do wykładu
Liczby pierwsze.
Algorytmy grafowe Reprezentacja w pamięci
Algorytmy i struktury danych
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Maciej Karanowski
Jaki jest następny wyraz ciągu: 1, 2, 4, 8, 16, …?
Algorytmy genetyczne.
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
ALGORYTMY Opracowała: ELŻBIETA SARKOWICZ
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa Graf jest spójny, gdy dla każdego podziału V na dwa rozłączne podzbiory A i B istnieje krawędź z A do B. Definicja.
Minimalne drzewa rozpinające
POJĘCIE ALGORYTMU Pojęcie algorytmu Etapy rozwiązywania zadań
Algorytmy.
WYSZUKIWANIE I PORZĄDKOWANIE INFORMACJI WPROWADZENIE DO ALGORYTMIKI
PORZĄDEK WŚRÓD INFORMACJI KLUCZEM DO SZYBKIEGO WYSZUKIWANIA
Między przeszłością a przyszłością komputerów i informatyki
INFORMATYKA KLUCZ DO ZROZUMIENIA KARIERY DOBROBYTU
SKIEROWANE Marek Bil Krzysztof Fitrzyk Krzysztof Godek.
Graniastosłupy proste i nie tylko
ALGORYTMY POSZUKIWANIA I PORZĄDKOWANIA ELEMENTY JĘZYKA PROGRAMOWANIA
Graf - jest to zbiór wierzchołków, który na rysunku przedstawiamy za pomocą kropek oraz krawędzi łączących wierzchołki. Czasami dopuszcza się krawędzie.
Algorytmy i struktury danych
Algorytmy i struktury danych
Podstawy analizy matematycznej II
Badania operacyjne Wykład 5.
Figury przestrzenne.
PROSTE RACHUNKI WYKONYWANE ZA POMOCĄ KOMPUTERA WPROWADZENIE DO ALGORYTMIKI
Bryły archimedesowskie i platońskie
Uniwersytet Dzieci Nieważne jaki masz komputer
ALGORYTMY I ALGORYTMIKA
Na wysokościach myślenia jest sfera,
WIELOŚCIANY FOREMNE Edyta Przedwojewska.
Autor: Karol Podsiadło Kierujący pracą: dr inż. Ewa Płuciennik-Psota
Wykonali -Max Barbucha -Max Kozłowski -Maciek Rutkowski.
Wprowadzenie do programowania
Wprowadzenie do algorytmiki
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń maszyna licznikowa dr Kamila Barylska.
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
PLANARNOŚĆ i KOLOROWANIE MAP. Problem Jaka jest minimalna liczba kolorów, za pomocą których można pokolorować obszary województw na mapie Polski tak,
Algorytmy Genetyczne Anna Tomkowska Politechnika Koszalińska
Drogi i cykle Eulera w grafach nieskierowanych
WĘDRÓWKI PO GRAFACH Obchody Eulera Cykle Hamiltona.
K ODY ZMIENNEJ DŁUGOŚCI Alfabet Morsa Kody Huffmana.
Wstęp do programowania Wykład 4
Modelowanie matematyczne – złożoność obliczeniowa, teoria a praktyka
Prostopadłościan i sześcian.
Algorytmy i algorytmika Opracowanie: Teresa Szczygieł
Algorytm to przepis prowadzący do osiągnięcia celu lub rozwiązania problemu, opisujący każdy krok. Algorytmika to dziedzina zajmująca się algorytmami (własnościami,
Efektywność algorytmów
ZNAJDOWANIE NAJKRÓTSZYCH DRÓG oraz NAJNIŻSZYCH i NAJKRÓTSZYCH DRZEW WSTĘP DO OBLICZEŃ NA GRAFACH
Algorytmy i struktury danych
PROSTE RACHUNKI WYKONYWANE ZA POMOCĄ KOMPUTERA WPROWADZENIE DO ALGORYTMIKI
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
POJĘCIE ALGORYTMU Wstęp do informatyki Pojęcie algorytmu
Zapis prezentacji:

ZNAJDOWANIE NAJKRÓTSZYCH DRÓG oraz NAJNIŻSZYCH i NAJKRÓTSZYCH DRZEW WSTĘP DO OBLICZEŃ NA GRAFACH Maciej M. Sysło Uniwersytet Wrocławski Uniwersytet UMK w Toruniu syslo@ii.uni.wroc.pl informatyka +

Algorytm, algorytmika algorytm od Muhammad informatyka + Algorytm – opis rozwiązania krok po kroku postawionego problemu lub sposobu osiągnięcia jakiegoś celu Pierwszy algorytm – algorytm Euklidesa 300 p.n.e algorytm od Muhammad ibn Musa al-Chorezmi IX w. Algorytmika – dziedzina zajmująca się algorytmami i ich własnościami informatyka +

Algorytmy a informatyka Informatyka – jedna z definicji: dziedzina wiedzy i działalności zajmująca się algorytmami Donald E. Knuth: Mówi się często, że człowiek dotąd nie zrozumie czegoś, zanim nie nauczy tego – kogoś innego. W rzeczywistości, człowiek nie zrozumie czegoś (algorytmu) naprawdę, zanim nie zdoła nauczyć tego – komputera. Ralf Gomory (IBM): Najlepszym sposobem przyspieszania komputerów jest obarczanie ich mniejszą liczbą działań (szybszymi algorytmami) informatyka +

Grafy i algorytmy informatyka + Plan: Przykłady pojawiania się grafów siatki wielościanów mosty królewieckie – figury jednobieżne malowanie map drzewa w informatyce sieci dróg cykle Hamilton Przykłady trudnych problemów szukanie trasy objazdu Problemy, które mają efektywne algorytmy szukanie najniższych drzew – krótkich kodów komputerowe reprezentacje grafów problemy najkrótszych dróg problem najkrótszego drzewa informatyka +

Grafy – przykłady występowania – wielościany Leonhard Euler (1707-1783) – Ojciec Teorii Grafów: Podał zależność między liczbą wierzchołków. krawędzi i ścian w wielościanach Sześcian Spłaszczony sześcian Wierzchołki Krawędzie Ściany Wzór Eulera: Liczba wierzchołków + liczba ścian = 2 + liczba krawędzi n + f = 2 + m dla sześcianu: 8 + 6 = 2 + 12 informatyka +

Grafy – przykłady występowania – grafy Eulera, 1 Leonhard Euler (1707-1783) – Ojciec Teorii Grafów: 1736: Problem mostów Królewieckich Czy istnieje droga, która zawiera każdy most (każdą krawędź) dokładnie raz? Do każdego wierzchołka, z wyjątkiem dwóch, tyle samo razy musimy wyjść, ile razy wchodzimy informatyka +

Grafy – przykłady występowania – grafy Eulera, 2 Leonhard Euler (1707-1783) – Ojciec Teorii Grafów: 1736: Problem mostów Królewieckich Figury unikursalne, jednobieżne informatyka +

Kolorowanie map informatyka + Problem czterech kolorów (1852): Czy każdą mapę można pomalować 4 kolorami? Mapa województw Graf województw Pomalowany graf 1976: K. Appel. W. Haken i J. Koch (programista) Pierwszy dowód – z wykorzystaniem komputera informatyka +

Drzewa w informatyce informatyka + Drzewo algorytmu Drzewa – grafy spójne bez cykli Drzewa obliczeń Zastosowanie: ONP Odwrotna Notacja Polska Jan Łukasiewicz (1920) (6 + 3)*(5 – 3*4) (x2+ y2)/(a – b) informatyka +

Drzewa w algorytmice – wyłanianie zwycięzcy Porównania – mecze Tomek Ośmiu zawodników: 7 meczy n zawodników: n – 1 meczy Bartek Tomek Bartek Witek Tomek Tolek Bartek Romek Bolek Witek Tomek Zenek Tolek Felek informatyka +

A jak znaleźć drugiego najlepszego zawodnika w turnieju? Tomek Czy jest nim Bartek? Bo przegrał z Tomkiem? Ale Bartek nie grał z drugą połową! Bartek Tomek ??? Tylko dwa dodatkowe mecze! Bartek Witek ??? Tomek Tolek Bartek Romek Bolek Witek Tomek Zenek Tolek Felek informatyka +

Sieci dróg samochodowych, kolejowych, lotniczych … informatyka +

Grafy Hamiltona informatyka + William R. Hamilton (1805-1865): 1859: cykl Hamiltona – przechodzi przez każdy wierzchołek dokładnie raz Dwunastościan foremny Siatka (graf) dwunastościanu Cykl Hamiltona informatyka +

Zastosowanie – najkrótsza trasa premiera, 1 Problem: Znajdź najkrótszą trasę dla Premiera przez wszystkie miasta wojewódzkie. Rozwiązanie: Premier zaczyna w Stolicy a inne miasta może odwiedzać w dowolnej kolejności. Tych możliwości jest: 15*14*13*12*11*…*2*1 = 15! (15 silnia) W 1990 roku było: 48*47*46*…*2*1 = 48! (48 silnia) informatyka +

Zastosowanie – najkrótsza trasa premiera, 2 Wartości funkcji n! Rosną BARDZO SZYBKO Prezydent Stanów Zjednoczonych ma problem ze znalezieniem najkrótszej trasy objazdu Stanów. Na superkomputerze o mocy 1 PFlops – ile trwa obliczanie n! 15! = 1307674368000/1015 sek. = ok. 0.01 sek. 48! = 1,2413915592536072670862289047373*1061/1015 = 3*1038 lat 25! = 15511210043330985984000000/1015 sek. = 15511210043 sek. = = 179528 dni = 491 lat informatyka +

Zastosowanie – najkrótsza trasa premiera, 3 Trudno sprawdzić, jak dobre jest to rozwiązanie w stosunku do najlepszego, bo go nie znamy. Zły wybór Algorytmy przybliżone szukania rozwiązań: Metoda zachłanna – najbliższy sąsiad – mogą być bardzo złe Meta-heurystyki: algorytmy genetyczne – krzyżowanie i mutowanie rozwiązań algorytmy mrówkowe – modelowanie feromonów informatyka +

Krótkie kody – kompresja Kody: ASCII a: 01100001 b: 01100010 d: 01101100 k: 01101011 r: 01110010 Huffman 0 1110 110 1111 10 abrakadabra 01110100111101100111010 88 znaków 24 znaki

Krótkie kody – kompresja Drzewo Huffmana Litery i ich częstości Kody Krótsze dla często występujących liter Algorytm Huffmana: Powtarzaj, aż zostanie jedna liczba: Wybierz dwie najmniejsze częstości i dodaj ich sumę do ciągu M.M. Sysło

Reprezentacje grafów w komputerze M.M. Sysło

Najkrótsze drogi M.M. Sysło

Najkrótsze drzewa M.M. Sysło

Najlepszym sposobem przyspieszania komputerów Konkluzja Najlepszym sposobem przyspieszania komputerów jest obarczanie ich mniejszą liczbą działań (szybszymi algorytmami) [Ralf Gomory, IBM]

Pokrewne zajęcia w Projekcie Informatyka + Wykład+Warsztaty (Wszechnica Poranna): Wprowadzenie do algorytmiki i programowania – wyszukiwanie i porządkowanie informacji Proste rachunki wykonywane za pomocą komputera. Techniki algorytmiczne – przybliżone (heurystyczne) i dokładne. Wykłady (Wszechnica Popołudniowa): Czy wszystko można policzyć na komputerze? Porządek wśród informacji kluczem do szybkiego wyszukiwania. Dlaczego możemy się czuć bezpieczni w sieci, czyli o szyfrowaniu informacji. Znajdowanie najkrótszych dróg, najniższych drzew, najlepszych małżeństw informatyka +

Pokrewne zajęcia w Projekcie Informatyka + Kursy (24 godz.) – Wszechnica na Kołach: Algorytmy poszukiwania i porządkowania. Elementy języka programowania Różnorodne algorytmy obliczeń i ich komputerowe realizacje Grafy, algorytmy grafowe i ich komputerowe realizacje  Kursy (24 godz.) – Kuźnia Informatycznych Talentów – KIT dla Orłów: Przegląd podstawowych algorytmów Struktury danych i ich wykorzystanie Zaawansowane algorytmy Tendencje – Wykłady  Algorytmy w Internecie, K. Diks Czy P = NP, czyli jak wygrać milion dolarów w Sudoku, J. Grytczuk Między przeszłością a przyszłość informatyki, M.M Sysło informatyka +