Przemysłowe Systemy Sterowania Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Katedra Automatyzacji Procesów
Zasada działania silnika reluktancyjnego unipolarnego Silniki skokowe Silnik skokowy - silnik przekształcający ciąg sterujących impulsów elektrycznych na ciąg przesunięć kątowych lub liniowych Zasada działania silnika reluktancyjnego unipolarnego Istnieje kilka typów ze względu na budowę. Unipolarne są popularniejsze, jednak rozwijają mniejszy moment (jest zasilone tylko pół uzwojenia). Istnieją też uniwersalne – 8 przewodów. Unipolarny Bipolarny 5-6 wyprowadzeń Sterowanie impulsowe 4 wyprowadzenia Sterowanie napięciem +/-
Wady i zalety - kąt obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych, silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku - precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku, - niezawodne - ze względu na brak szczotek. żywotność silnika zależy zatem tylko od żywotności łożysk, - Wysoki moment przy niskiej prędkości szeroki zakres prędkości obrotowych możliwość dokładnego sterowania w pętli otwartej. - rezonanse mechaniczne pojawiające się przy niewłaściwym sterowaniu, - trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami.
Sterowanie silnikami skokowymi
Algorytmy sterowania silnikiem skokowym
Sposoby realizacji sterowania Rotacja bitowa
Adresowanie pośrednie #20 #10 D0 D1 MOV D0 D1 #20 D0 D1 #20 #10 D0 D1 #4 D20 MOV *D0 D1 #20 #4 D0 D1 * BCD @ bin