Republika Federalna Niemiec

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Advertisements

Droga ludzkości do demokracji
Administracja publiczna w wybranych krajach
Reformy Sejmu Wielkiego( )
Współczesne systemy administracji publicznej
Współczesne systemy administracji publicznej
Współczesne systemy administracji publicznej
Charakterystyka władzy wykonawczej
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej
Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej
SYSTEM WYBORCZY W STANACH ZJEDNOCZONYCH AMERYKI
Władza ustawodawcza w Polsce na tle porównawczym.
Ustrój Republiki Rzymskiej
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Władza federalna a stanowa
Konstytucja 3 maja 1791r..
CHORWACJA.
Walka o demokratyzację życia na przełomie XIX i XX w.
Druga Rzeczpospolita.
Lichtenstein Liechtenstein -Księstwo Liechtenstein małe górskie państwo w Europie Zachodniej, leżące pomiędzy Austrią i Szwajcarią. Główną rzeką jest.
Rząd i prezydent.
11 Listopada Dzień Niepodległości
Niemiecki Parlament.
RELACJE POMIĘDZY WŁADZĄ WYKONAWCZĄ A USTAWODAWCZĄ
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Narodowe Święto Niepodległości – polskie święto państwowe, obchodzone co roku 11 listopada, dla upamiętnienia rocznicy odzyskania przez Naród Polski niepodległego.
Wiedza o społeczeństwie
ETAPY ZJEDNOCZENIA W XIX WIEKU
ZJEDNOCZENIE NIEMIEC W XIX WIEKU
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
1. Konstytucja V Republiki
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Zasady Współczesnej Demokracji
Ustrój parlamentarno-gabinetowy Wielkiej Brytanii
SSP-Ćw.-12 „Z dziejów ustrojów państwowych: PODSTAWOWE POJĘCIA PROBLEMATYKI PRAWNO-USTROJOWEJ”
Charakterystyka systemu kanclerskiego
Podział władzy w państwie współczesnym
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
FORMY terytorialnej organizacji władzy
Muzeum architektury przemysłowej-Wrocław Krystian Beyer.
SEJM I SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
WYKŁAD CZWARTY WŁADZA WYKONAWCZA.
Demokracja.
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
Zagadnienia ustrojowe i prawne na ziemiach polskich w czasie I wojny światowej Ćwiczenia gr
Austria.
Wycieczka do Berlina 10 – 11 maja
Pierwsze Konstytucje.
1807 Autor : Szymon Zaliwski
Temat: Samorząd gminny.
Niemcy – nasz sąsiad.
Polityka kulturalna Niemiec
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Niemcy po II wojnie światowej
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Państwo powstało w winku rozpadu imperium Franków. Drogi władca Otton 1 zmienił nazwę państwa na królestwo niemieckie w 926r Niemcy.
Konstytucja marcowa.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
DROGA DO WOLNOŚCI ROK
Moja wymarzona wycieczka rowerowa po Europie.
Republika Federalna Niemiec
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Zapis prezentacji:

Republika Federalna Niemiec

Ustrój polityczny Republiki Federalnej Niemiec Ustrój polityczny Republiki Federalnej Niemiec to demokratyczna republika federalna z jedynym w swoim rodzaju systemem kanclersko-parlamentarnym. Podstawowymi konstytucyjnymi zasadami ustrojowymi Republiki Federalnej Niemiec są: federalizm, demokratyzm, zasada państwa socjalnego i zasada podziału władz oraz samorządności.

Niemcy są dobrowolną federacją państw związkowych zwanych landami Niemcy są dobrowolną federacją państw związkowych zwanych landami. Każdy kraj związkowy posiada swój własny rząd i parlament (zwany landtagiem), które posiadają szerokie kompetencje w tworzeniu prawa i sprawowaniu władzy wykonawczej. Na szczeblu federalnym praktycznie cała władza wykonawcza należy do kanclerza – głowy rządu federalnego, który jest wybierany przez niższą izbę parlamentu, czyli Bundestag. Większość władzy prawodawczej należy do niższej izby parlamentu – Bundestagu, która jest wybierana w wyborach mieszanych, proporcjonalno-większościowych z 5-procentową klauzulą zaporową. Wyższa izba parlamentu Bundesrat składa się z delegatów rządów krajowych i pełni głównie rolę kontrolną.

Prezydent Niemiec jest formalnie głową państwa, lecz pełni on w zasadzie rolę głównie reprezentacyjną oraz posiada pewną władzę nad systemem sądowniczym. Jego władza nabiera większego znaczenia tylko w czasie kryzysów gabinetowych, kiedy to ma on prawo wskazać kandydata na kanclerza oraz rozwiązać parlament.

Stolicą federalną Niemiec jest Berlin, mieszczą się tam organy ustawodawcze oraz większość ministerstw (pozostałe są w Bonn, mieście o statusie miasta federalnego). Najwyższe organy sądownicze mają siedzibę poza Berlinem (w Karlsruhe i Lipsku), co odpowiada decentralistycznemu modelowi państwa niemieckiego oraz obrazuje niezawisłość trzeciej władzy.

Geneza ustroju Za jedną z pierwszych dat, które dały początek obecnemu kształtowi systemu politycznego Niemiec, uznaje się rok 1806, kiedy to na gruzach rozbitej przez Napoleona Rzeszy Niemieckiej (Świętego Cesarstwa Rzymskiego) powstał Związek Reński. Była to dość luźna konfederacja niepodległych państw niemieckich (bez udziału największych: Austrii i Prus) uznających protektorat Napoleona. Dziewięć lat później, na kongresie wiedeńskim, powołano do życia Związek Niemiecki, obejmujący wszystkie państwa niemieckie, pod przewodnictwem Austrii. Jego egzystencja zakończyła się na skutek wojny prusko-austriackiej, która wybuchła w 1866 roku, w której wyniku państwa północnoniemieckie pod przewodnictwem Prus utworzyły Związek Północnoniemiecki (sprzyjające Austrii Królestwo Hanowerskie i Hesję Elektorską anektowano do Prus, wzmacniając dodatkowo ich pozycję w Niemczech).

W 1871 roku, po udanej wojnie z Francja, udało się przyciągnąć do Związku południowe państwa katolickie (bez Austrii) i utworzyć Cesarstwo Niemieckie. Składało się ono z 25 państw związkowych; cesarzem zostawał ex officio król Prus, które zresztą dominowały w Cesarstwie nad innymi państwami niemieckimi. Państwa członkowskie zachowały swoich władców, którzy razem stanowili suwerenną substancję państwa, z cesarzem jako przewodniczącym tego grona. Władzę ustawodawczą pełnił Reichstag, czyli Sejm Rzeszy i Rada Związku oraz, na szczeblu lokalnym Landtagi, czyli Sejmy Krajowe państw członkowskich.