SZKOŁA NA NASZE CZASY
WYZWANIA SZKOŁY 1. PRACA W SZKOLE 2. XXI WIEK 3. POLSKA RZECZYWISTOŚĆ - NAUCZYCIEL - LIDER 2. XXI WIEK 3. POLSKA RZECZYWISTOŚĆ
SZKOŁA DZIŚ DAWNIEJ NAUCZYCIEL – AUTORYTET GŁÓWNE PROBLEMY: ZMIANA OBUWIA, ODRABIANIE LEKCJI, ROZMOWY NA LEKCJACH, WŁAŚCIWY STRÓJ, „ROZRABIANIE ”, WAGARY. NIE ISTNIEJE MORALNY GŁOS NAUCZYCIELA GŁÓWNE PROBLEMY: TERRORYZOWANIE UCZNIÓW I NAUCZYCIELI, ALKOHOL, NARKOTYKI, CIĄŻE, ZABÓJSTWA, SAMOBÓJSTWA + TO CO BYŁO. PIENIĄDZE; SUKCES
TO NIE TEN LAS!
$ukce$
SUKCES swoich możliwości, w kierunku realizacji własnych, to działanie na najwyższym poziomie swoich możliwości, w kierunku realizacji własnych, w pełni uświadomionych pragnień, z zachowaniem uniwersalnego kodeksu moralnego oraz równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia.
EMOCJE CIAŁO DUCH INTELEKT
ZARZĄDZANIE SYSTEMAMI I PROCESAMI TECHNOLOGIA LUDZIE
ZMIANA CZASÓW WYMAGA ZMIANY MYŚLENIA DAWNIEJ DZIŚ CIĘŻKA PRACA MĄDRA PRACA POLECENIE I KONTROLA UPOWAŻNIANIE/MAM ZAMIAR STABILNOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO CIĄGŁA ZMIANA I KONIECZNOŚĆ WYBORU ZARABIANIE PIENIĘDZY/PRZEŻYCIE CIAGŁE ZDOBYWANIE WIEDZY/SPEŁNIENIE OBOWIĄZEK WYBÓR DAWANIE SZANSY NA ZAROBIENIE DAWANIE SZANSY NA SPEŁNIENIE RZĄDZENIE LIDEROWANIE
CO JEST GŁÓWNYM CELEM SZKOŁY? JAKIE JEST PODSTAWOWE ZADANIE NAUCZYCIELA? JAKA JEST PODSTAWOWA FUNKCJA DYREKTORA? JAKI JEST GŁÓWNY CEL UCZNIA? JAKI JEST CEL MINISTERSTWA?
ROLA SZKOŁY: Przygotować absolwentów do dobrego funkcjonowania w polskim społeczeństwie na kolejnych etapach ich życia „polskie społeczeństwo” „dobre funkcjonowanie” „kolejne etapy”
EMOCJE CIAŁO DUCH INTELEKT
ZALEŻNOŚĆ NIEZALEŻNOŚĆ WSPÓŁZALEŻNOŚĆ
WIZJA CELE ZADANIA MISJA
LISTA CECH ABSOLWENTA SZKOŁY ŚREDNIEJ
Jasność oczekiwań Centralizacja – nauczyciel/rodzice interesują się nim, a nie tym czy dostanie się na studia Wybór z całej gamy możliwości (konsekwencje) Zaangażowanie wynikające z poczucia bezpieczeństwa (nie musi się bać) Wyzwanie – coraz bardziej złożone sposoby działania
UCZENIE WYCHOWANIE i
LISTA CECH ZNAKOMITEGO NAUCZYCIELA I DYREKTORA
Ciąg dalszy nastąpi…
ROZWOJU I WYCHOWYWANIA WARTOŚCI PAŃSTWA I SZKOŁY STRATEGIE ROZWOJU I WYCHOWYWANIA DOBÓR PRACOWNIKÓW STRUKTURA WARTOŚCI PAŃSTWA I SZKOŁY MISJA SYSTEMY I SPOSOBY UCZENIA KIERUNKI SZKOLENIA
Co to znaczy działać skutecznie? osiągnąć zamierzony cel przy optymalnym nakładzie kosztów z zachowaniem kodeksu moralnego i perspektywy czasowej
MP P 1 Gdzie: MP - moc produkcyjna P - produkcja
Świat jest piękny ko ko ko
CODN
Akademia Skutecznego Działania LIDER Akademia Skutecznego Działania
dyrektor NAUCZYCIELE WIZYTATORZY RODZICE SYTUACJA OSOBISTA KOLEDZY, KURATORZY UCZNIOWIE SYTUACJA ZEWNĘTRZNA
AUTORYTET
ZWYCIĘSTWO PRYWATNE !!!
ZWYCIĘSTWO PUBLICZNE!!!
ZAUFANIE BODZIEC REAKCJA DECYZJA INFORMACJA DZIAŁANIE ZAUFANIE
LIDER STYMULUJE PROCES BUDOWANIA I OSIAGANIA CELÓW WYZWALA W SOBIE I INNYCH ENTUZJAZM WYZWALA NAJLEPSZE CECHY CHARAKTERU
DYREKTOR - LIDER Trenuje Wzbudza entuzjazm Szuka rozwiązania Jest przykładem Tworzy systemy Ma wizje Koncentruje się na uczniach/nauczycielach BELFER Rządzi Wzbudza lęk Szuka winnych Wie „jak” zrobić Pracuje w systemie Realizuje program Koncentruje się na rzeczach i wytycznych
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI SAMODZIELNOŚĆ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁDZIAŁANIA POCZUCIE OBFITOŚCI PROAKTYWNOŚĆ SPÓJNOŚĆ WEWNĘTRZNA POZYTYWNE MYŚLENIE WYOBRAŹNIA/KREATYWNOŚĆ WOLA I UMIEJĘTNOŚĆ UCZENIA SIĘ KOMUNIKATYWNOŚĆ
Proaktywność Poczucie obfitości Poczucie własnej wartości Poczucie spójności wewnetrznej Pozytywne myślenie
CO MOŻNA ZROBIĆ JUŻ? DO CZEGO MOŻEMY DĄŻYĆ W RAMACH RUCHU? RUCH ODDOLNY - STOWARZYSZENIE DO CZEGO MOŻEMY DĄŻYĆ W RAMACH RUCHU?
Poczucie własnej wartości
TO, CO SIĘ LICZY NAJBARDZIEJ TO TO, JAK WIDZISZ SAM SIEBIE
Poznaj swoje dobre strony i kochaj siebie: Asertywna, aktywna, atrakcyjna, bogata, ciekawa świata, czysta, dowcipna, dalekowzroczna, dobrze gotuje, dobrze pisze, ma dobra pamięć, elastyczna, elegancka, elokwentna, energiczna z fantazją, grzeczna dla innych, gospodarna, inteligentna, kocha ludzi, kulturalna, lubiana, ładnie się porusza, ładnie uśmiecha, mówi po angielsku, ma miłą aparycję, młoda dusza, myśląca, mądra, myśli pozytywnie, nie ma nałogów, oczytana, przekonująca, pracowita, punktualna, proaktywna, radosna, szczodra, spójna wewnętrznie, systematyczna, solidna, taktowna, uważna, uczciwa, wesoła, ma poczucie własnej wartości, wykształcona, zadbana, zaradna, życzliwa .
PROAKTYWNOŚĆ
PRZEJMOWANIE ODPOWIEDZIALNOŚCI WYKONAJ ROZWIĄŻ PRZEJMIJ DOSTRZEŻ Jakoś to będzie. To oni ! Nie mogę inaczej. To nie moja sprawa. Co mam zrobić ?! Poczekam... Wszystko w porządku.
To,co możemy zrobić To na czym nam zależy Pole wpływu
ŚRODOWISKO REAKCJA WYBÓR BODZIEC
JA Sp.z o.o.
„ Boże daj mi siłę zmienić to, co mogę zmienić „ Boże daj mi siłę zmienić to, co mogę zmienić. Daj mi cierpliwość pogodzić się z tym, na co nie mam wpływu. I daj mi mądrość odróżniania jednych spraw od drugich.”
POCZUCIE OBFITOŚCI
ZASŁUGUJĘ NA…
POCZUCIE SPÓJNOŚCI WEWNĘTRZNEJ
Zaufanie pochodzi od wewnątrz
POZYTYWNE MYŚLENIE
CZEGO SIĘ Z TEGO NAUCZYŁEM?
P R rogram ermanentnego ozwoju
ĆWICZENIA NAWYK POSTAWA WIEDZA
SUKCES
Wychowanie to wspólna podróż dorosłych i dzieci. Uwierzmy w to! Iwona Majewska-Opiełka
www.majewska-opielka.pl