Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
DANE INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: Zespół Szkół – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Lubaniu ID grupy: 96/95_MP_G1 Opiekun: mgr Jarosław Kulpa Kompetencja Matematyczno – przyrodnicza Temat projektowy: K-29 PLANOWANIE I LICZENIE ZAWSZE W CENIE Semestr/rok szkolny: III semestr 2010/2011
PLANOWANIE I LICZENIE ZAWSZE W CENIE Cele projektu: 1. Rozwijanie postawy przedsiębiorczości u uczniów. 2. Poznanie zasad obliczania poniesionych kosztów i osiąganych zysków. 3. Poszerzenie wiedzy dotyczącej praktycznego zastosowania obliczeń objętości i pola powierzchni całkowitej podstawowych brył. 4. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej.
DOCHÓD A PRZYCHÓD – RÓŻNICA – PRZYKŁAD Pan Kowalski ma zamiar przewozić samochodem odpłatnie zainteresowaną grupę osób. Po przejechaniu 300 km ci wszyscy ludzie płacą mu łącznie 450 złotych. To jest jego przychód. Pan Kowalski jedzie na stację benzynową i wydaje na przykład 110 złotych na paliwo. To jest jego koszt. 450 – 110 = to jest dochód Pana Kowalskiego Dochód = przychód – koszty. info: dochód to pojęcie podatkowe, zysk to pojęcie bilansowe
DOCHÓD A PRZYCHÓD – RÓŻNICA – PRZYKŁAD Powyższe równanie pozwala nam ustalić, że podstawa do opodatkowania podatkiem dochodowym mogłaby wynosić 340 złotych. Jakie koszty i na jakich zasadach mogą być odliczane od przychodów definiują ustawy. Najważniejsza chyba dla przedsiębiorcy sprawa to wynik rachunku zysków i strat. zysk netto = zysk brutto – podatek dochodowy (uwaga! zysk brutto nie zawsze = dochód)
Ustaliliśmy formę pracy. Po zapoznaniu się z podstawowymi pojęciami dotyczących przedsiębiorczości przystąpiliśmy to pracy wg następującego harmonogramu: I. Zakup materiałów do wykonania modeli brył - opakowań II. Wykonanie modeli brył - opakowań III. Obliczanie objętości i pola powierzchni całkowitej modeli - opakowań IV. Wirtualny zakup słodyczy V. Przeliczenie ekonomiczności poszczególnych opakowań VI. Ustalenie cen sprzedaży słodyczy, dla zysku 1 zł VII. Uczestniczenie w kiermaszu
WYKONYWANIE MODELI BRYŁ - OPAKOWAŃ
RYSUJEMY OSTROSŁUP PRAWIDŁOWY CZWOROKĄTNY
RYSUJEMY OSTROSŁUP PRAWIDŁOWY CZWOROKĄTNY
RYSUJEMY OSTROSŁUP PRAWIDŁOWY CZWOROKĄTNY
RYSUJEMY OSTROSŁUP PRAWIDŁOWY CZWOROKĄTNY
OBLICZANIE OBJĘTOŚCI I POLA POWIERZCHNI CAŁKOWITEJ WYKONANYCH MODELI BRYŁ - OPAKOWAŃ
Nr opakowania Objętość opakowania [cm 3 ] Pole powierzchni całkowitej opakowania [cm 2 ] Waga cukierków [dag] Ekonomiczność opakowania [cm 2 /dag]
Nr opakowania Objętość opakowania [cm 3 ] Pole powierzchni całkowitej opakowania [cm 2 ] Waga cukierków [dag] Ekonomiczność opakowania [cm 2 /dag]
WYKRES PRZEDSTAWIA ILE CM 2 POSZCZEGÓLNYCH OPAKOWAŃ ZUŻYTO TO ZAPAKOWANIA W NICH 1 DAG SŁODYCZY
CENNIK SŁODYCZY
NAJBARDZIEJ EKONOMICZNE OPAKOWANIA
NAJMNIEJ EKONOMICZNE OPAKOWANIA
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ EKONOMICZNYCH I. Łącznie 28 wybranych opakowań miało objętość cm 3 II. Łącznie 28 wybranych opakowań miało powierzchnię cm 2 III. Łącznie w 28 wybranych opakowaniach zmieściło się blisko 12,5 kg cukierków, za które zapłaciliśmy 175 zł. IV. Zużyliśmy 6 kolorowych bloków technicznych łącznie za sumę 42 zł V. Wydaliśmy zatem łącznie: 217 zł VI. Cena 1 kg sprzedawanych przez nas cukierków musi zatem wynosić: 217 zł : 12,466 = 17,40 zł VII. Zatem 1 kg sprzedawaliśmy drożej o 3,40 zł w stosunku do ceny zakupu.
UCZESTNICZYLIŚMY W KIERMASZU
EFEKTY - PODSUMOWANIE PRACY W 3 SEMESTRZE A. Znamy podstawowe pojęcia ekonomiczne. B. Umiemy obliczyć objętość bryły i jej Pc. C. Obsługujemy EXCELA. D. Ćwiczyliśmy wyobraźnię przestrzenną. E. Pracujemy w grupie. F. Podejmujemy wyzwania do nowych działań.
PODZIĘKOWANIAPODZIĘKOWANIA: A. Pani Dyrektor Beacie Pawłowskiej za całokształt pomocy w projekcie unijnym RPK. B. Panu woźnemu Markowi Traczykowi za sobotnie otwieranie szkoły. C. Pani Renacie Hinc – obsługa kuchni. D. Pani Ilonie Skuczyńskiej za udostępnianie pracowni komputerowej. E. Pani Katarzynie Mroczkowskiej za udostępnianie sali lekcyjnej z tablicą interaktywną. F. Radzie Rodziców za pokrycie kosztów na zakup niezbędnych pomocy do realizacji projektu. G. Rodzicom za wszelką pomoc.
ŹRÓDŁAŹRÓDŁA: A. pl.wikipedia.org/ pl.wikipedia.org/ B. C. przychod-roznica-przyklad/ przychod-roznica-przyklad/ D. E.
NASZA GRUPA 96_95_MP_G1
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie