Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Przypomnienie wiadomości ze Spotkania 1 Języki programowania interpretowane kompilowane Python HTML PHP … C C++ Pascal …
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Zalety Pythona Prosty do czytania i pisania kod Wszechstronny – nadaje się do wielu różnych zastosowań (Google napędzane jest Pythonem!:) Natychmiastowe działanie programu ułatwia modyfikacje/poprawki Brak konieczności deklarowania typu (rodzaju) obiektów
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe komendy i operacje print – „drukowanie” (wywoływanie) obiektów import – odwoływanie się do biblioteki/skryptu Pythona def – definiowanie funkcji * - mnożenie + - dodawanie - odejmowanie / - dzielenie ** - potęgowanie == równość < mniejsze od > większe od => większe bądź równe =< mniejsze bądź równe = oznacza przypisanie (podstawienie)
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Instrukcje sterujące Instrukcja if (jeżeli) if (warunek): wykonaj jakąś operację/operacje elif (inny warunek): wykonaj inną operację/inne operacje else: (jeśli ani pierwszy ani drugi warunek nie zostaną spełnione) zrób coś jeszcze innego
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Instrukcje sterujące Instrukcja for (powtarzanie czynności) for (warunek początkowy, warunek końcowy, krok) : wykonaj jakąś operację/operacje
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Instrukcje sterujące Instrukcja while (powtarzanie czynności dopóki spełniony jest warunek) while (warunek jest prawdziwy) : wykonaj jakąś operację/operacje
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Liczby Całkowite, rzeczywiste (ułamki dziesiętne)
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Ciągi znaków (teksty) zapisywane w ” ” lub ‘ ’ Tekst1=”To jest tekst” Tekst2=‘To też jest tekst’
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Listy obiektów – zapisywane w [ ], zmienialne Lista=[1,2,3,’tekst’,3.14] Lista[0]=1 Lista[0:2]=[1,2,3] Zmienianie zawartości listy przez przypisanie Lista[0]=‘z’ Da w efekcie Lista=[‘z’,2,3,’tekst’,3.14]
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Słowniki obiektów – zapisywane w { } Legitymacja={‘imie’: ’Mikolaj’, ‘pesel’ : 1234567} Legitymacja.keys() = [‘imie’,’pesel’] słowa kluczowe słownika Legitymacja.values()=[‘Mikolaj’,1234567] definicje słów kluczowych
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Krotki – niezmienialne listy, zapisywane w ( ) czerwony=(255,0,0) zielony=(0,255,0) Konwersja listy do krotki tuple(Lista) Konwersja krotki do listy list(czerwony)
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Podstawowe obiekty/klocki do budowania programów Pliki O nich już wkrótce
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Tresura żółwia czyli proste zadanie z robotyki import turtle zolw=turtle.Pen() Kierunki w języku angielskim: Up – do góry Forward – naprzód Backward – wstecz Down – w dół Left – w lewo Right – w prawo
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Tresura żółwia czyli proste zadanie z robotyki Sterowanie żółwiem: zolw.Kierunek(dlugość kroku lub kąt jeśli skręcamy w lewo/prawo)
Warsztaty programowania w języku Python Spotkanie 2 Kończymy program (i dzisiejsze zajęcia) exit()