WADY WYMOWY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień/październik 2011r.
Advertisements

Przesiewowe badanie logopedyczne uczniów z klas I wrzesień 2012r
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Wpływ nieprawidłowego karmienia na wady wymowy.
FONETYKA.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Elbląg, 2 marca 2012 r. IX ELBLĄSKI TYDZIEŃ POPRAWNEJ MOWY 23 – 27.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
2. Układ narządów artykulacyjnych przy wymowie wybranych głosek.
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Anatomiczno-fizjologiczne przyczyny opóźnień /zaburzeń rozwoju mowy
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
PROFILAKTYKA LOGOPEDYCZNA
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Profilaktyka logopedyczna
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Fonetyka i fonologia.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
Logopedia w szkole.
FONETYKA.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Wspieranie rozwoju mowy ucznia.
Rozwój mowy dziecka.
Dobre nawyki pielęgnacyjne
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

WADY WYMOWY

NIEZAKOŃCZONY ROZWÓJ MOWY Stwierdzamy , gdy dziecko do końca 5 roku życia dokonuje substytucji (zamiany) głosek , ale w obszarze inwentarza głosek języka polskiego np.: głoska „sz” jest zastępowana przez głoskę „s”, głoska „cz” jest zastępowana przez głoskę „c”

OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY Możemy stwierdzić, gdy dziecko powyżej 5 roku życia dokonuje substytucji (zamiany) głosek, ale wciąż są to zamiany w obrębie głosek języka polskiego.

WADA WYMOWY Jest to zniekształcenie głoski. Stwierdzamy ją wtedy, gdy dziecko lub człowiek dorosły realizuje głoskę spoza inwentarza głosek języka polskiego. Wadę stwierdzamy tylko u dzieci bez uszkodzeń organicznych, tzn. nie stwierdzamy wady wymowy u dzieci np. z rozszczepem podniebienia.

NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY WAD WYMOWY 1. Nieprawidłowy sposób żywienia i rodzaj pokarmów spożywanych przez dzieci zbyt długie stosowanie smoczka przedłużone karmienie butelką jedzenie przetworzonych, zmiksowanych pokarmów 2. Nawyk oddychania przez usta, niedomykanie warg (u dzieci z alergią, z częstymi infekcjami, z trzecim migdałkiem) 3. Niezakończony proces formowania się lateralizacji stronnej 4. Przetwarzanie dźwięków mowy według strategii prawopółkulowych : nadmierna stymulacja obrazem, dziecko posługuje się zniekształconym językiem postaci z bajek, co spowodowane jest zbyt długim oglądaniem telewizji

NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANE WADY WYMOWY

1.Seplenienie (międzyzębowe , boczne, deformacje głosek trzech szeregów tzn.: głosek, sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź) 2. Wymowa bezdźwięczna - gdy dziecko nie realizuje głosek dźwięcznych i zastępuje je bezdźwięcznymi odpowiednikami tzn. dziecko nie realizuje np. dźwięcznej głoski „g”, a w zamian realizuje głoskę „k” 3.Zniekształcenia głoski „r” (wymowa boczna, wargowa, wargowo-zębowa, gardłowa, miedzyzębowa, brak głoski r, ) 4.Nosowanie otwarte i zamknięte - związane z nieprawidłową pracą podniebienia miękkiego Źródło: Cieszyńska J. Metody wywoływania głosek, Kraków 2012. Szkolenie Diagnoza i terapia wad wymowy Kraków 26.09.2012 prowadzenie mgr A. Kabała