Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój mowy u dziecka w wieku przedszkolnym
Advertisements

Niezbędnik logopedyczny
Rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 2 w Elblągu
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 8 marca 2006 r. III ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
1 Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 2 ELBLĄG 1988 ul. Kosynierów Gdyńskich 30 Magdalena ANGIELCZYK Elbląg, 11 lutego 2005 r. II ELBLĄSKIE DNI POPRAWNEJ.
Rozwój mowy dziecka 3 i 4-letniego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
Zaburzenia mowy są pojęciem szerszym i nadrzędnym w stosunku do wad wymowy. Obszar zaburzeń mowy sięga głębiej i wykracza zdecydowanie poza płaszczyznę.
Zaburzenia wymowy.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WADY WYMOWY.
Rozwój mowy dziecka.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Przyjaciel czy wróg naszych dzieci?
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Opracowała: neurologopeda Grażyna Kołasińska
Okresy rozwoju mowy wg Leona Kaczmarka
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Prawidłowe kształtowanie mowy jest fundamentem wychowania człowieka.
WADY WYMOWY.
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Etapy rozwoju mowy dziecka
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Szkolny gabinet logopedyczny
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Czynność mowy. Mowa jako odruch warunkowy, rozwój mowy w ontogenezie.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU JĘZYKOWEGO U DZIECI W WIEkU PRZEDSZKOLNYM
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy
WADA WYMOWY.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Normy rozwoju mowy.
NARZĄDY MOWY jama nosowa nos ujście jamy nosowej podniebienie twarde
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Rozwój mowy i jego wspomaganie
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
Etapy rozwoju mowy dziecka
Gimnastyka buzi i języka
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
wykonała Edyta Gagracz
Metody wywoływania głosek. Sylwia Świdzińska-Jachna logopeda, specj
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
Logopedia w szkole.
ETAPY ROZWOJU MOWY według L. Kaczmarka
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
ROZWÓJ MOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wady wymowy.
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
Katarzyna Konieczna – neurologopeda
ROZWÓJ MOWY PRZYCZYNY WAD WYMOWY U DZIECI
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Rozwój mowy dziecka.
opracowała Edyta Gagracz
Zapis prezentacji:

Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?

Mowa Mowa jest dźwiękowym porozumiewaniem się ludzi. Jest ona procesem jednolitym, ale zależnie od aspektu badań można w nim wyodrębnić czynności nadawania mowy i czynności odbioru mowy oraz wytwór mówienia i rozumienia czyli tekst. (L. Kaczmarek 1982).

Proces rozwoju mowy W procesie rozwoju mowy istotną role spełniają trzy grupy czynników: tzn. biologiczne, psychologiczne, społeczne. Mowa nie jest umiejętnością wrodzona. Człowiek nabywa ją w ciągu swego życia osobniczego w kontakcie z mówiącymi ludźmi (B. Rocławski 1983).

Prawidłowy rozwój mowy L. Kaczmarek (1982) wyodrębnia cztery okresy kształtowania mowy dziecka: Okres melodii (sygnału-apelu: 0-1 r. ż.) Okres wyrazu (sygnału jednoklasowego: 1-2 r. ż.) Okres zdania (sygnału dwuklasowego: 2-3 r. ż) Okres swoistej mowy dziecięcej (swoistych form językowych 3- 7 r. ż)

Okres melodii 0-1r. ż Różne rodzaje krzyku, płaczu, mlaskania, cmokania Głużenie Gaworzenie Echolalia- dziecko próbuje naśladować mowę dorosłych Ok. 9 miesiąca dziecko powinno reagować na swoje imię

Okres wyrazu 1-2 r. ż Pojawiają się pierwsze wyrazy Wypowiedzi coraz bardziej przypominają brzmienie wyrazu danego języka Jeden wyraz zastępuje zdanie, często kilka różnych zdań

Okres zdania 2-3 r. ż Pojawiają się proste zdania Dziecko trudniejsze głoski zastępuje łatwiejszymi do wymówienia (dokonuje substytucji) Występuje upraszczanie grup spółgłoskowych Brak wyraźnych końcówek w wypowiadanych wyrazach

Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7 r. ż Zjawiska występujące w wypowiedziach dziecka: metatezy, asymilacje, kontaminacje, substytucje Dziecko 4 letnie powinno umieć opowiedzieć zdarzenie czy bajkę 5 r.ż wypowiedzi zrozumiałe dla otoczenia 6 r. ż poprawna wymowa sz, ż, cz, dż, r

7 rok życia Prawidłowa wymowa wszystkich spółgłosek i samogłosek języka polskiego.

Jakie mogą być przyczyny wad wymowy ? Nieprawidłowa budowa narządów mowy np: rozszczep warg i podniebienia, krótkie wędzidełko podjęzykowe Niska sprawność narządów mowy (warg, języka, podniebienia miękkiego, żuchwy) Zaburzenia słuchu fizjologicznego i fonetyczno-fonematycznego Dysfunkcja ssania, połykania i oddychania Wady zgryzu Częste infekcje kataralne, zapalenia uszu

Przyczyny wad wymowy Opóźniony rozwój intelektualny Opóźniony rozwój ruchowy Słaba stymulacja ze strony środowiska rodzinnego Uszkodzenie pewnych struktur mózgowych doprowadzające do częściowej lub całkowitej utraty mowy

Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym Seplenienie ( min. proste, międzyzębowe, boczne) Kappacyzm/Gammacyzm Mowa bezdźwięczna Reranie ( min. zastępowanie głoski r przez l lub j, r francuskie, r gardłowe, r wargowe, wymowa międzyzębowa, wymowa boczna)

Bibliografia Demel G.: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994 Kaczmarek L.: Nasze dziecko uczy się mowy, Wyd. 5, Wydaw. Lubelskie, Lublin 1986 Minczakiewicz M. E.:Mowa-rozwój-zaburzenia-terapia, Wydaw. Naukowe WSP, Kraków 1997

CZY ROZWÓJ MOWY TWOJEGO DZIECKA PRZEBIEGA PRAWIDŁOWO? Prezentację przygotowała Beata Skopińska-Zajda logopeda specjalista neurologopedii CZY ROZWÓJ MOWY TWOJEGO DZIECKA PRZEBIEGA PRAWIDŁOWO? Jeśli masz wątpliwości skorzystaj z pomocy specjalisty