Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.
TIK w szkole podstawowej
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Jak pisać pracę dyplomową?
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Materiały z warsztatów
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Jak się uczyć - zasady.
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
"Zapomnij o zapominaniu!"
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
TIK w szkole podstawowej
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Jak sporządzać notatki?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
w praktyce pedagogicznej
Jak uczyć się skutecznie?
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Idea oceniania kształtującego
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Zajęcia z IMPRO (improwizacji teatralnej) W ramach projektu Głogóweckiej Szkoły Kompetencji Kluczowych Klub Animatorów Kultury i Sztuki.
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Metody sprawnego uczenia się.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 Telefon komórkowy „uczy się”. Metoda słownikowa T9 Paweł Perekietka.
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
MAPY MYŚLI prywatny: W bardzo ważnych sprawach:
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Inspirować, umożliwiać, aktywizować, czyli jak być skutecznym nauczycielem? Jolanta Misztal Powiatowy Organizator Rozwoju.
Tel lub mail:
Jak korzystać z internetu? Porady Młodych Dziennikarzy.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Techniki efektywnego uczenia się
Kurs - OK zeszyt.
Szkoła z klasą 2.0 „Uczymy innych”. Na czym polega metoda „Uczymy innych”? Polega na bezpośrednim zaangażowaniu uczniów w przygotowywanie i prowadzenie.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Jak pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
OBRAZKOWY SŁOWNIK ORTOGRAFICZNY
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Educational Technology Today - Bell Teacher Training 2017
Zapis prezentacji:

Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5

Techniki efektywnego uczenia, techniki pomocnicze i narzędzia Techniki skutecznego uczenia * fiszki i system kartotekowy Z *notowanie nielinearne (mapy myśli) *mapy strukturalne *techniki pracy z tekstem Techniki pomocnicze *wizualizacja Z *tworzenie skojarzeń *wyszukiwanie słów kluczowych Z Narzędzia skutecznego uczenia *planowanie nauki Z *higiena uczenia Z *zarządzanie czasem nauki Z *wyznaczanie celów Z *motywacja Z *zorganizowana praca celowa Z Z – techniki uczenia, techniki pomocnicze i narzędzia poznane na wcześniejszych zajęciach

Czytanie celowe Czytanie celowe

Czytanie celowe – ćwiczenia Zapoznaj się z tekstem „Twórcza atmosfera” Zadanie 1 – sam określ cel czytania i zanotuj go w formie zwykłej notatki (notatki linearnej). Zadanie 2 – zanotuj, jak poprawić Twoje twórcze myślenie. Zadanie 3 – zanotuj, co negatywnie, a co pozytywnie wpływa na Twoją pracę twórczą.

Skojarzenia Skojarzenia

Skojarzenia – ćwiczenia Zapamiętywanie definicji – P. Sztompka, Socjologia. Zapamiętywanie słów języka obcego – Słownik tematyczny angielsko- -polski, polsko-angielski. Zapamiętywanie znaczenia wyrazów – Słownik wyrazów obcych.

Mapy myśli

Źródło: http://tickledbylife.com/ Mapy myśli Źródło: http://tickledbylife.com/

Źródło: http://tickledbylife.com/

Pytania Na czym – wg Was – polega skuteczność map myślowych? Czy jest to jedyna alternatywa wobec notowania linearnego? Jakie problemy zauważacie przy notowaniu standardowym? Czy zauważacie różnice w swoim sposobie notowania podczas różnych przedmiotów? Czy zdarzyło Wam się stosować tę technikę – jeśli tak – to do czego (jakiego przedmiotu/ materiału)? Co powstrzymuje Was przed notowaniem nielinearnym?

Ćwiczenie 1 – mapy myśli Zadanie wstępne: przypomnij sobie zasady tworzenia mapy myśli. Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – „Stres” Christiana Gruninga. Zadanie: zapisz tekst w formie mapy myśli Czas na wykonanie zadania: 7 minut (przeczytanie tekstu + wykonanie mapy). Zadanie dodatkowe 1: przyswojenie, z użyciem wizualizacji i skojarzeń, treści tekstu. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 3 minuty. Zadanie dodatkowe 2: odtworzenie (opowiedzenie) tekstu „Techniki relaksacyjne” z mapy myślowej Czas na wykonanie zadania dodatkowego 2: 2,5 minuty.

Ćwiczenie 2 – mapy myśli Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – „Wiedza o myśleniu” Zadanie: zapisz tekst w formie mapy myśli Cel czytania: zalety i wady pracy w grupie. Czas na wykonanie zadania: 5 minut (przeczytanie tekstu + wykonanie mapy). Zadanie dodatkowe 1: przyswojenie, z użyciem wizualizacji i skojarzeń, treści tekstu. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 3 minuty. Zadanie dodatkowe 2: odtworzenie (opowiedzenie) tekstu bez użycia mapy myślowej (próba przywołania treści z pamięci). Czas na wykonanie zadania dodatkowego 2: 1,5 minuty.

Mapy strukturalne Czym różnią się mapy strukturalne od map myśli? Mapy strukturalne są uproszczoną formą map myśli. Mapy strukturalne tworzone są bezpośrednio na tekście. Ich główną funkcją jest porządkowanie informacji, ich grupowanie i selekcja. Mogą być pomocą samą w sobie, jak i techniką pomocniczą dla innych technik. Jak wygląda to w praktyce? Zobacz następna strona

Koncentracja, czyli o kierowaniu uwagą uczniów „Przykuwacze” uwagi Z tego rozdziału dowiesz się, że podstawowym warunkiem zapamiętywania, jest zwrócenie uwagi na to, co ma być zapamiętane. Przekonasz się, że obraz silniej przykuwa uwagę niż słowo, a słowo pisane ma przewagę nad słowem mówionym. Zrozumiesz, że najważniejszymi czynnikami kierującymi uwagą uczniów są ich zainteresowania, wiedza i nastawienie. Poznasz metody skutecznego kierowania uwagą uczniów. Pamięć sensoryczna, czyli ultrakrótka Podczas lekcji do ucznia dociera ogromna liczba informacji – zarówno tych związanych z celem zajęć, jak i pobocznych: od wyglądu sali po zachowanie innych uczniów i nauczyciela. Wszystkie te informacje trafiają do pamięci sensorycznej, która przechowuje materiał dostarczony przez zmysły. główne Funkcja

Mapy strukturalne Pamiętaj – każde dodatkowe, realne, celowe przetworzenie tekstu to wsparcie dla Twojej pamięci.

Ćwiczenie 1 – mapy strukturalne Otrzymałeś/ otrzymałaś tekst – „Jak zmieniały się role właściwe kobietom i mężczyznom” . [TLN, 26] Zadanie: zapisz tekst w formie map strukturalnych Czas na wykonanie zadania: 5 minut (przeczytanie tekstu + wykonanie mapy strukturalnej). Zadanie dodatkowe 1: przyswojenie, z użyciem wizualizacji i skojarzeń, treści tekstu. Czas na wykonanie zadania dodatkowego: 5 minut. Zadanie dodatkowe 2: odtworzenie (opowiedzenie) tekstu „Cykl życia produktu” z mapy strukturalnej Czas na wykonanie zadania dodatkowego 2: 2,5 minuty.

Dziękuję za Twój poświęcony czas!