Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur. Temat: Pole trójkąta.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KLASYFIKACJA TRÓJKĄTÓW ZE WZGLĘDU NA BOKI I KĄTY
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
TRÓJKĄTY Opracowała: Teresa GĘBICKA.
TRÓJKĄTY Karolina Szczypta.
Alicja Prus Szkoła Podstawowa nr 5 W Nowym Dworze Mazowieckim
W królestwie czworokątów
Pytanie 1.     Co to za trójkąt, który ma jeden kąt prosty?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Trójkąty Wykonali: Michał Płaza i Kacper Jackiewicz.
Pola i obwody figur płaskich
Spis treści : Definicja trójkąta Definicja trójkąta Definicja trójkąta Definicja trójkąta Własności Własności Własności Podział trójkątów ze względu na.
materiały dydaktyczne dla klasy piątej
TRÓJKĄTY I ICH WŁASNOŚCI
SPRAWDZIAN Matematyka
TRÓJKĄTY.
WIELOKĄTY PRZYKŁADY WIELOKĄTÓW TRÓJKĄTY CZWOROKĄTY WIELOKĄTY FOREMNE.
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
TROJKĄTY Trójkąty dzielimy na: Trójkąt równoboczny Trójkąt prostokątny
Jakie jest pole kwadratu?
Trójkąty ich rodzaje i własności
POLA WIELOKĄTÓW.
Krótki kurs geometrii płaszczyzny
Pola figur.
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
RÓŻNE WZORY NA POLA TRÓJKĄTÓW
Pola figur.
Temat: Opis prostopadłościanu i sześcianu.
Jaki kąt nazywamy kątem ostrym ?
Trójkąty.
Rodzaje i podstawowe własności trójkątów i czworokątów
Temat: Równoległoboki i romby oraz ich własności.
TRÓJKĄTY Autor: Anna Mikuć START.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Opracowała: Jolanta Brzozowska
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Trójkąty Co to jest? Jakie ma własności i wzory?
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Pole trójkąta Zadania.
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
WITAMY W ŚWIECIE MATEMATYKI
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
WŁASNOŚCI FIGUR PŁASKICH
WŁASNOŚCI FIGUR GEOMETRYCZNYCH
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Geometria BRYŁY.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole trapezu.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Opracowała: Marta Bożek
Konkurs pt. ”Matematyka wokół nas”. Własności figur płaskich- trójkąty
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole rombu.
Trójkąty Katarzyna Bereźnicka
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
Co to jest wysokość?.
Rodzaje trójkątów i ich własności.
Bryła obrotowa - to bryła geometryczna ograniczona powierzchnią powstałą w wyniku obrotu figury płaskiej dookoła prostej (nazywanej osią obrotu ).
Okrąg opisany na trójkącie.
Okrąg wpisany w trójkąt.
Rodzaje i własności trójkątów
Opracowała : Ewa Chachuła
Prezentacja dla klasy II gimnazjum
Zapis prezentacji:

Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur. Temat: Pole trójkąta

Ćwiczenie1. Narysuj dowolny trójkąt ostrokątny. Z wierzchołka trójkąta poprowadź odcinek prostopadły do podstawy.

podstawa wysokość

Podobnie można poprowadzić wysokości z pozostałych wierzchołków trójkąta.

h1h1 h3h3 h2h2

Ćwiczenie 2. Narysuj wysokości w trójkątach rozwartokątnym i prostokątnym. Uwaga! W każdym trójkącie można poprowadzić trzy wysokości.

podstawa wysokość

podstawa wysokość

h1h1 h3h3 h2h2

h1h1 h3h3 h2h2

Jak wyznaczyć wzór na pole powierzchni trójkąta?

c b a c b a a c h Pole trójkąta wyrażamy wzorem: a – długość podstawy trójkąta h – długość wysokości trójkąta

Część zadaniowa – ćwiczenia rozwiązywane wspólnie na tablicy i w zeszytach: Zadanie 1. Oblicz pola powierzchni trójkątów przedstawionych na rysunkach:

A. B. C. 9dm 4dm 5cm 14cm 6cm 8cm

Rozwiązanie: a.P = (8 · 6) : 2P = 24 cm² b.P = (14 · 5) : 2P = 35 cm² c.P = (9 · 4) : 2P = 18 dm²

Zadanie 2. Narysuj trójkąt ostrokątny o podstawie 6 cm i wysokości 7 cm. Oblicz pole tego trójkąta. Narysuj trójkąt rozwartokątny i prostokątny o takim samym polu, jak trójkąt ostrokątny.

Rozwiązanie: P = (6 · 7) : 2P = 21 cm² Następne trójkąty mogą mieć takie same podstawy i długości wysokości. Należy jedynie zwrócić uwagę na kąty występujące w trójkątach prostokątnym – prosty, rozwartokątnym – rozwarty.

Zadanie 3. Pole powierzchni trójkąta wynosi 20 cm², podstawa ma długość 8 cm. Oblicz długość wysokości poprowadzonej do tej podstawy.

Rozwiązanie: P = 20 cm²a = 8 cmh = ? P = (a · h) : 2 2P = ahh = 2P : a h = 2 · 20 : 8h = 5cm Sprawdzenie: P = (8 · 5) : 2P = 40 : 2 P = 20 cm² Odp. Wysokość ma długość 5 cm

Zadanie 4. Oblicz długość podstawy trójkąta, którego pole wynosi 1200 dm², zaś wysokość poprowadzona do szukanej podstawy ma długość 400 cm?

Rozwiązanie: P = 1200 dm²h = 400 cm = 40 dm a = ? P = (a · h) : 2 2P = aha = 2P : h a = 2 · 1200 : 40a = 2400 : 40 a = 60 dm sprawdzenie: P = (60 · 40) : 2 P = 2400 : 2P = 1200 dm² Odpowiedź: Podstawa trójkąta ma długość 60 dm.

Zadanie domowe Ćwiczenia 1, 2 str. 52, ćwiczenie 6 str. 54 zeszyt ćwiczeń dla klasy V szkoły podstawowej wyd. GWO

Opracowanie: Janina Morska Giżycko