Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Agile w praktyce, czyli jak to robimy naprawdę
Advertisements

Systemy czasu rzeczywistego
Programowanie Ekstemalne
Inżynieria Oprogramowania
Wprowadzenie do informatyki Wykład 6
Opis metodyki i procesu produkcji oprogramowania
Programowanie Ekstremalne
Zarządzanie projektem informatycznym ZPR
Zarządzanie zakresem i czasem
EXtreme Programming » Magdalena Tchorzewska.
Metodologia XP Husaria.
Jerzy Nawrocki Piotr Pawałowski Krzysztof Pospiech
Na Etapie Inżynierii Wymagań
Lekkie metodyki programowania: Szansa czy zagrożenie?
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Standardy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania II Wykład 4 Normy serii ISO 9000
Inżynieria oprogramowania Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Systemy operacyjne Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Zwinne metodyki programowania
Szacowanie rozmiaru i pracochłonności
Inżynieria oprogramowania II Wykład 12 Projekty dyplomowe
Wprowadzenie do przedmiotu
Model dojrzałości CMMI
Informatyka jako dziedzina wiedzy
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Standardy serii ISO Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Budowa komputera Wstęp do informatyki Wykład 15
Zwinne metodyki programowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Inżynieria oprogramowania.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Wykład 1 Inżynieria oprogramowania II Wykład 1 Wprowadzenie
Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Personal Software Process
XPrince: Równoważenie zwinności i dyscypliny
J. Nawrocki, Inżynieria oprog. Plan wykładu Praktyki XP Wcześniejsze badania Personal Software Process eXtremme Programming Opis eksperymentu WynikiPodsumowanie.
Analiza i walidacja wymagań
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Zbieranie wymagań Analiza systemów informatycznych Wykład.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie Analiza systemów informatycznych Wykład.
Testy akceptacyjne Analiza systemów informatycznych Wykład 9
Modelowanie i język UML
Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych
Dyscyplina i zwinność w projektach informatycznych (cz. 2)
Zasady skutecznego działania
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp.
Od algebry Boole’a do komputera
Komputerowe systemy sterowania Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Personal Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Testowanie oprogramowania
Komunikacja poprzez Internet
Dokumenty i prezentacje Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do.
Życiorys mgr inż. Katarzyna Łukasiewicz Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG Urodzona: r. Wykształcenie: 2010 – obecnie studia doktoranckie.
Metodyki Lekkie Agile Methodologies
Inżynieria oprogramowania Copyright, 1999 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki.
Pomiary procesów programistycznych Copyright, 2002 © Jerzy R. Nawrocki Zarządzanie jakością.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Kontrola jakości oprogramowania Inżynieria oprogramowania.
Informatyka jako dziedzina wiedzy Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Jakość w projektach studenckich Paweł Polaczyk. Paweł Polaczyk, Jakość w projektach studenckich 2/12 Plan prezentacji Informacje ogólne Jakość Zagrożenia.
1 PROINFO System zarządzania informacją o przedsięwzięciu informatycznym Seminarium dyplomowe 2004 WIiZ Politechnika Poznańska.
ŁUKASZ DZWONKOWSKI Modele zwinne i ekstremalne. Podejście tradycyjne
Języki formalne i gramatyki Copyright, 2005 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
(c) Jerzy Nawrocki Jerzy Nawrocki
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Od algebry Boole’a do komputera Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania Przeglądy oprogramowania i standard IEEE 1028 Bartosz Michalik
Inżynieria oprogramowania
Wprowadzenie do teoretycznych podstaw informatyki
Kontrola jakości Inżynieria oprogramowania II
Jerzy Nawrocki Adam Wojciechowski
Inżynieria oprogramowania II Wykład 5 Model CMMI
Zapis prezentacji:

Inżynieria Oprogramowania Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp Komputery lampowe Tranzystory i przetwarzanie wsadowe Systemy wielodostępne Era komputerów osobistych Historia informatyki A gdzie mój PC? ???

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp LOOPLOOP Syndrom LOOP ate (późno) oor quality (kiepska jakość) ver budget (przekroczony budżet) vertime (nadgodziny) Loop

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Assessor Good guys WstępWstęp ISO 9000 Crite- ria Bad guys

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp CMM Departament Obrony USA SEI, Carnegie-Mellon Univ CMMI: grudzień, 2000 CMM – Capability Maturity Model

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp

WstępWstęp Deklaracje dla CMM Poziom 2 software requirements management planning (software life cycle) managing a software project managing a software subcontract software quality assurance software configuration management

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp Procedury dla CMM Poziom 2 reviewing external commitments developing an SDP estimating size, effort, cost, critical computer resources, and schedule making revisions to the SDP reviewing a project at milestones planning SQA activities dealing with deviations in activities & products

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp Problemy Za dużo papierów! Za dużo spotkań!

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp Nie łatwo być reformatorem... nie ma nic bardziej trudnego do przeprowadzenia, bardziej wątpliwego w osiągnięciu sukcesu i bardziej niebezpiecznego do zapanowania niż zainicjowanie nowego porządku rzeczy... Niccolo M

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. WstępWstęp

WstępWstęp

XP Zbawca WstępWstęp Najważniejsza komunikacja ustna. Jedyne artefakty: kod + testy IEEE/ANSI standard 830/1993? Zbędny! Inspekcje Fagana? Zbędne! Punkty funkcyjne? Zbędne! Żadnych nadgodzin! Zawsze to mówiłem!

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Podsumowanie

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Nie musisz być wydajny, byłeś był skuteczny Bądź proaktywny (odpowiedzialny) Klient powinien cały czas pracować z zespołem Uczyń klienta swoim przywódcą (co robić ważniejsze niż jak robić) Zadbaj o efektywną współpracę

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Stosuj częste, krótkie wydania Każde wydanie podziel na przyrosty

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Elaboration iteration 2 Przyrost Relacje z klientem Struktura przyrostu wg RUP Requirements Analysis Design Coding, Unit Testing Subsystem & System Test

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Znajdź metaforę dla systemuZnajdź metaforę dla systemu Oprzyj inżynierię wymagań na opowieściach użytkownikaOprzyj inżynierię wymagań na opowieściach użytkownika

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Opowieści użytkownika Date: Type of activity: New: X Fix:__ Enhance:__ Story number: 23 STORY DESCRIPTION: When the COLA rate changes in the middle of the BIW Pay Period, we will want to pay the 1st week of the period at the old COLA rate, and the 2nd week of the Pay Period at the NEW COLA rate. Should occur automatically based on the system design. NOTES:

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Stosuj grę planistyczną Aby rzeczy pierwsze były pierwsze – S. Covey

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Minimalna inwestycja. Minimalny czas realizacji. Najbardziej wartościowe funkcje. Gra planistyczna - strategia

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Faza eksploracji Write a story It was not OK. Estimate a story (Ideal Eng. Time) It was not OK. Split a story It was not OK.

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Faza zobowiązań Sort by value: necessary important optional Sort by risk: predictable more or less unpredictable Set velocity: IET / calendar month Choose scope

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Przyrosty (2 weeks) Trudności (Development) Nowe funkcje (Business) Re-estymacja (Development) Faza realizacji

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Relacje z klientem Mierz prędkość projektu (IET/tydzień) Eksperymentuj by zmniejszyć ryzyko Nie poszerzaj funkcjonalności zbyt wcześnie Wciąż tworzę dzieła wiekopomne, O których jutro... sam zapomnę.

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Podsumowanie

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Zapewnianie jakości Dbaj o prostotę Co pewien czas dokonuj refaktoryzacji Unikaj optymalizacji Dla każdej jednostki kodu opracuj zestaw testów

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Zapewnianie jakości Kod musi przejść wszystkie testy jednostkowe zanim przekażesz go do eksploatacji Dla każdego wykrytego błędu utwórz zestaw testów Często integruj kod Często wykonuj testy akceptacyjne i publikuj ich wyniki

J. Nawrocki, Inżynieria Oprogr. Plan wykładu Relacje z klientem Zapewnianie jakości Programowanie parami Podsumowanie