PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

Historia idei komunikacji
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
POZNAWCZE SKŁADNIKI PROCESU TWÓRCZEGO
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
Kierowanie twórczością w organizacji
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Przechowywanie i zapominanie informacji
MARTA KAMIŃSKA - FELDMAN
Koncepcje rozwoju człowieka
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Materiały z warsztatów
W-IV. (6/7. III. 03) O tym, co w emocjach i motywacjach ludzi i zwierząt najbardziej - ale nie całkiem - podobne O AFEKTACH i POPĘDACH PIERWOTNYCH.
„Psychoanaliza – klasyczne koncepcje teoretyczne i kliniczne Freuda”
PSYCHOLOGIA EGO (Teoretyczne podstawy)
Czynniki kształtujące zachowanie człowieka
Materializm a idealizm
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (2):
PSYCHOLOGICZNE DETERMINANTY AGRESJI DZIECI I MŁODZIEŻY
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Konflikt wewnątrzpsychiczny
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
Psychoanaliza Freuda.
PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): NEOPSYCHOANALIZA
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Kto pod kim dołki kopie sam w nie wpada uwagi o przeniesieniu i przeciwprzeniesieniu w terapii par. Joanna Skowrońska Konferencja Fundacji Rozwoju Terapii.
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Historia pojęcia umysłu
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Socjolingwistyka Podstawowe terminy i pojęcia dr Monika Rymaszewska
Człowiek jako istota społeczna
Psychologia rozwoju człowieka w biegu życia
Psychologia organizacji
Retoryka w ekonomii, szkoły myślenia w ekonomii Metodologia Ekonomii Andrzej Szyperek Warszawa 2006.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Metody komunikowania się
Charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójne wzorce zachowania
Psychopatologia emocji
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
P sychoanaliza (od gr. ψυχη = "psyche", "dusza" i ανάλυσις = "analiza") – zbiór teorii dotyczących struktury psychiki człowieka, jego rozwoju i funkcjonowania,
Czym może być choroba? poważnym zakłóceniem
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Stres w pracy nauczyciela
Wizerunek jako forma komunikacji publicznej
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Proces przewodzenia i kontrolowania
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
Inteligencja Marta Riess.
Media interaktywne jako źródło wzorców zachowań nastolatków
Koncepcja Depresji wg. Edwarda Bibringa – Psychologia Ego
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

PSYCHODYNAMICZNE PODEJŚCIE DO OSOBOWOŚCI (1): KLASYCZNA PSYCHOANALIZA   GŁÓWNE ETAPY ROZWOJU PSYCHOANALIZY 1. Etap wczesny: Badania Freuda z Breuerem nad mechanizmami histerii i hipnozy (lata 80-te i 90-te XIX w.) Sformułowanie podstaw doktryny psychoanalitycznej (początek XX w.). Freud i jego uczniowie - S. Ferenczi, Abraham, O. Rank, A. Adler, C. G. Jung. (m.in. teoria przeniesienia, rozwoju psychoseksualnego i kompleksu Edypa, lęku, ego i mechanizmów obronnych)

2. Wielka schizma - pierwsi dysydenci Alfred Adler (1910) – psychologia indywidualna Carl Gustav Jung (1912) - psychologia analityczna   3. Neopsychoanaliza (lata 30-te, 40-te i 50-te): szkoła kulturalistyczna (K. Horney, E. Fromm, H. S. Sullivan, M. Klein) – zainteresowanie kulturą i kontekstem interpersonalnym nowa teoria ego (H. Hartmann, E. Kris, R. Loewenstein, D. Rapaport, E. Erikson) – zainteresowanie autonomią ego 4. Współczesna psychoanaliza (od lat 60-tych do chwili obecnej) teoria relacji z obiektem, psychologia „self” (M. Mahler, H. Kohout, D. Stern, D. Winnicot)

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA METAPSYCHOLOGII PSYCHO- ANALITYCZNEJ (punkt widzenia na życie psychiczne):  DYNAMICZNY: popędy - siłą napędową psychiki. Bardziej ogólnie: rola dynamizmów afektywnych i motywacyjnych w wyjaśnianiu zachowania, "język" motywacyjny.   TOPOGRAFICZNY: życie psychiczne jako gra procesów świadomych, przedświadomych, i nieświadomych. Rola świadomości: kontakt z rzeczywistością, dostarczanie uzasadnień dla nieświadomych pragnień. Fundamentalna rola procesów nieświadomych. Rodzaje "motywacyjnej nieświadomości": Co nigdy nie było zwerbalizowane; co było uświadamiane ale uległo wyparciu; co jest źródłem wyparcia (i innych zniekształceń) - mechanizmy obronne osobowości

EKONOMICZNY: życie psychiczne jako dystrybucja energii psychicznej. STRUKTURALNY: życie psychiczne jako efekt "rywalizacji" pomiędzy trzema podstawowymi strukturami osobowości: id, ego, i superego.   EKONOMICZNY: życie psychiczne jako dystrybucja energii psychicznej. Libido i popęd śmierci jako postaci energii psychicznej (pojęcie kateksji). Przykład: następstwa tłumienia libido wg. Freuda. Analogiczne współczesne koncepcje: „hydrauliczna" teorii agresji i katharsis. Teoria zasobów poznawczych i przetwarzania kontrolowanego.

GŁÓWNE DZIAŁY PSYCHOANALIZY: ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE PSYCHOANALIZY: zasada nad-determinizmu zasada historycznego (rozwojowego) podejścia do osobowości i jej zaburzeń.   GŁÓWNE DZIAŁY PSYCHOANALIZY: TEORIA LIBIDO, ROZWOJU PSYCHOSEKSUALNEGO, I CHARAKTERU. Fazy rozwoju psychoseksualnego i drogi rozwoju libido (oralna, analna, falliczna, latentna, genitalna) Pojęcie fiksacji i regresji. Typy charakteru związane z fazami rozwoju psychoseksualnego (Abraham): Charakter oralny receptywny, oralny agresywny, analny, genitalny. Charaktery Fromma. Osobowość nieproduktywna: charakter receptywny, eksploatatorski, tezauryzatorski, merkantylny. Osobowość produktywna. 

TEORIA LĘKU I MECHANIZMÓW OBRONNYCH. Lęk obiektywny a lęk neurotyczny: Jakie źródła?   1-sza teoria: lęk neurotyczny jako następstwo stłumienia libido. 2-ga teoria: lęk neurotyczny – lęk sygnalizacyjny, odpowiedź na zagrożenie ego, wzbudzenie mechanizmów obronnych. TEORIA MYŚLENIA, SNÓW, I WOLNYCH SKOJARZEŃ. Zainteresowanie niekontrolowanymi aspektami życia psychicznego – możliwość dotarcia do nieświadomych pragnień i obaw. procesy pierwotne: myślenie nierealistyczne, konkretno-obrazowe, myślenie katatymiczne, np. podczas marzeń sennych (związane z impulsywnością działania i gwałtownymi reakcjami afektywnymi); procesy wtórne: myślenie realistyczne, oparte na strukturze pojęciowej, uwazgledniające rzeczywiste relacje miedzy zdarzeniami i związki przyczynowo-skutkowe (związane z rozwojem ego: zdolnością do odraczania gratyfikacji i mniejsza intensywnością emocji – por. lęk sygnalizacyjny).

procesy wtórne (myślenie realistyczne, odraczanie gratyfikacji) TEORIA AGRESJI jako następstwa stłumienia libido. jako przejaw instynktu śmierci. TEORIA EGO (H. Hartmann). STRUKTURA PSYCHICZNA - ogólna charakterystyka.   Ego a procesy adaptacji. Adaptacja jako stan i jako proces. Rola ego. Rodzaje procesów adaptacji (alloplastyczna, autoplastyczna, przez zmianę środowiska). Rozwój ego: Od zasady rozkoszy (przyjemności) do zasady realizmu. procesy pierwotne (myślenie katatymiczne, impulsywność) procesy wtórne (myślenie realistyczne, odraczanie gratyfikacji)

Fazy rozwoju struktury psychicznej.   Faza niezróżnicowanana Ja i otoczenie Powstanie ego (i id) Wyodrębnienie się superego Budowa i funkcje ego. Ego a topografia psychiczna. świadoma, przedświadoma, i nieświadoma część ego. Sfera ego wolna od konfliktu i sfera zaangażowana w konflikt. pierwotna autonomia ego – rozwój funkcji poznawczo- wykonawczych (tzw. aparatur ego) wtórna autonomia ego – nowe systemy motywacyjne.

Funkcje ego: instrumentalne, centralne, meta-funkcje ego. instrumentalne: np. myślenie, pamięć, uwaga, komunikacja językowa, planowanie działań, wyobraźnia itp centralne: Utrzymywanie kontaktu z rzeczywistością, kontrola sfery popędowo-emocjonalnej (odraczanie gratyfikacji, tłumienie, wypieranie) meta-funkcje ego: funkcja syntetyczna (organizująca), regresja w służbie ego. Ego a self ego: system samoregulacji (monitorowanie własnych myśli, impulsów i emocji; sprawowanie kontroli nad tymi procesami i zachowaniem, poprzez tłumienie, odraczanie gratyfikacji, szukanie społecznie akceptowanych form wyrażania swoich pragnień itp.). self: obraz siebie, jaźń; sposób doświadczania samego siebie