Zasady ortografii.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonanie : Aleksandra Browarska kl. Vc
Advertisements

Z ortografią za pan brat 
Niezbędnik logopedyczny
Ortografia na 5 ! Co robić, aby ortografia nie sprawiała problemu?
I Zasady polskiej pisowni i h Pisownia z ó i u, ż i rz, ch i ę ,
Zasady pisowni polskiej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
CHCĘ PISAĆ BEZ BŁĘDÓW – ĆWICZENIA ORTOGRAFICZNE.
autor: Agnieszka Lewandowska, Szkoła Podstawowa w Olsztynie
Jacek Kołodziejczyk kl. VIb rok szkolny 2004/2005
Pisownia wyrazów z ,,Ó” ,,U”
Pisownia wyrazów z ,,ch” ,,h”
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
Pisownia cząstki „ nie ” z różnymi częściami mowy.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
ZASADY PISOWNI POLSKIEJ
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wyk. Bartosz Drozdowski oraz Dawid Bukowski
Użytkowe zasady ortografii
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
Czyli co warto wiedzieć, aby „łapać byki za rogi”!
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ORTOGRAFIA NIE JEST TRUDNA!.
ORTOGRAFIA Zasady pisowni.
POPRAWNOŚĆ ORTOGRAFICZNA
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
ZASADY ORTOGRAFICZNE.
Utrwalenie pisowni „ż”
Kilka zasad ortografii
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW Z „RZ”!
SPÓJRZ I PODZIWIAJ opracowała A.Goebel-Kutela
Utrwalenie pisowni „ch”
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
AlFaBET.
Warsztaty językowe dla maturzystów
PISOWNIA WYRAZÓW Z „CH I „H” opracowała Aleksandra Mośko
ZASADY PISOWNI Ó, U, RZ, Ż, CH, H.
Utrwalenie pisowni „rz”
Najważniejsze zasady pisowni
Poznajemy ortografię „rz” i „ż”.
Zabawy z ortografią.
Utrwalenie pisowni „u”
ORTOGRAFIA.
Pisownia rzeczowników zakończonych na: -dztwo, -ctwo, -stwo, -wstwo
Zapraszam do obejrzenia prezentacji.
ZABAWY ORTOGRAFICZNE „ RZ”.
Utrwalenie pisowni „h”
Utrwalenie pisowni wyrazów z „j”
Części mowy Edyta Sawicka.
ZASADY PISOWNI „RZ” I „Ż”. „RZ” PISZEMY, GDY: a) następuje wymiana głoskowa rz – r, np. dobrze – dobry, dworzec – dworca, marzec – marca, mierzyć – miara,
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa II ortograficzny miszmasz 1 godz. lekcyjna.
Pisownia „u” Literę u piszemy:
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Co to Ortografia ??? Inaczej pisownia – zbiór zasad i norm regulujących sposób zapisu słów danego języka za pomocą liter alfabetu lub innych symboli.
Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
FONETYKA nauka o głoskach: Fon – dźwięk Fonem – głoska
Niemowlę Pojawiają się różne dźwięki samogłoskowe (a, e, o, u)
Zasady ortograficzne, które trzeba pamiętać!
Utrwalenie pisowni „rz”
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż.
Utrwalenie pisowni „ó”
ZASADY PISOWNI WYRAZÓW z „ó” i „u”
nóżka nóżka zegarmistrz grzyb Kraków mucha druh schody
Zapis prezentacji:

Zasady ortografii

Zasady pisowni h i ch

Literę h piszemy: gdy wymienia się ona na ż, g lub z np. druh – drużyna wahać się – waga błahy - błazen w rozpoczynającej wyrazy cząstkach: hipo-, hydro-, hiper-, hipno-, hekto-, higro-, po literze z , np. zhańbiony

Literę ch piszemy: gdy wymienia się ona na sz np.: cicho – ciszej suchy – susza śmiech - śmieszny po s np. schab, schody, schować, schudnąć na końcu wyrazów np. mech, ruch, w oczach

Zasady pisowni ó i u

Literę ó piszemy: w zakończeniach: –ów, -ówna, -ówka gdy w innych formach tego samego wyrazu lub wyrazach pokrewnych wymienia się ona na: o, e, a np. pokój – pokoje – pokojowy – pokoik niósł – niesie – przynieść – wynieść powtórka – powtarzać – powtarzalny

Literę ó piszemy Wyjątki skuwka, wsuwka, zasuwka w formach liczby mnogiej rzeczowników rodzaju męskiego np. domów, uczniów, kilogramów na początku niektórych wyrazów np. ósmy, ósemka, ów, ówdzie, ówczesny Wyjątki skuwka, wsuwka, zasuwka

Literę u piszemy: na końcu wyrazów, np. bratu, cukru, gniewu w zakończeniach czasowników -uję, -ujesz, -uje, -ujemy, -ujecie, -ują, -uj, -ujmy, -ujcie, np. gotuję, gotujesz, gotuje, gotujemy, gotujecie, gotują, gotuj, gotujmy, gotujcie

Literę u piszemy: w zakończeniach –uch, -uś, -unia, -usia, -unio, -uszek, - unek, -uchny, -usi, -utki, -usieńki, np. uparciuch, dzidziuś, babunia, mamusia, dziadunio, maluszek, pocałunek, miluchny, milusi, milutki, milusieńki

Zasady pisowni rz i ż

Literę rz piszemy: po spółgłoskach p, b, t, d, k, g, ch, j, w np. przecinek, brzoza, patrzeć, drzewo, krzew, zgrzyt, chrzest, spojrzeć, wrzesień jeśli wymienia się na r np. dworzec – dworcowy kucharz – kucharski lekarz - lekarski

kształt, bukszpan, pszenica, pszczoła Literę rz piszemy: w nazwach zawodów zakończonych na –arz, -erz np. kucharz, lekarz, piekarz, pasterz, harcerz w cząstkach –mierz, -mistrz, np. ciśnieniomierz, zegarmistrz Wyjątki kształt, bukszpan, pszenica, pszczoła

Literę ż piszemy: gdy wyraz wymienia się na: g, h, ź, dz, s, z np. możesz – mogę drużyna – druh każę – kazać grożę – groźba pieniążek – pieniądz węższy - wąski po spółgłoskach: r, l, n, ł np. rżysko, lżej, łżeć, inżynier

Literę ż piszemy: w cząstkach –że, -ż dołączanych do wyrazów i wzmacniających ich treść, np. zróbże, jakże, jakoż w zakończeniach –aż, -eż w wyrazach zapożyczonych, np. sondaż, masaż, pejzaż, łupież

Zasady pisowni cząstki nie łącznie i osobno

Cząstkę nie piszemy łącznie z rzeczownikami np. niezgoda, nieszczęście, nieprzyjaciel, nieśmiałość z przymiotnikami w stopniu równym np. niezgodny, niemiły, niekoleżeński, nieprzyjacielski

Cząstkę nie piszemy łącznie z przysłówkami w stopniu równym pochodzącymi od przymiotników np. niedobrze, niezgodnie, niedużo, niemało z imiesłowami przymiotnikowymi, np. niepalący, nieubrany

Uwaga Istnieją czasowniki, które występują tylko cząstką nie, pisaną razem, np. nienawidzić, niepokoić, niedowidzieć, niecierpliwić się Uwaga Zapamiętaj pisownię wyrazów: niezbyt, nieraz

Cząstkę nie piszemy rozdzielnie z czasownikami np. nie piszę, nie czytasz, nie mówi, nie rysujecie, nie idę z przymiotnikami w stopniu wyższym i najwyższym np. nie gorszy, nie najgorszy, nie lepszy, nie najlepszy

Cząstkę nie piszemy rozdzielnie z przysłówkami w stopniu wyższym i najwyższym np. nie gorzej, nie najgorzej, z przysłówkami, które nie pochodzą od przymiotników np. nie bardzo, nie dziś, nie wczoraj z liczebnikami z zaimkami

Cząstkę by piszemy rozdzielnie z formami nieosobowymi czasowników, np. podjęto by, nałożono by z wyrazami używanymi w funkcji czasowników, np. trzeba by, można by z zaimkami, np. Gdzie byście poszły? Dokąd by uciec?

Cząstkę by piszemy łącznie z formami osobowymi czasowników, np. robiłbym, kochalibyśmy, należałoby ze spójnikami oraz wyrazami pełniącymi rolę spójników i partykuł np. aby, gdyby, jeżeliby, żeby

Uśmiechnij się – wiesz już bardzo dużo 