Zasady efektywnego uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

Mózg i jego budowa „Największym niezbadanym terytorium na świecie jest przestrzeń między naszymi uszami” Bill O’Brien
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
TIK w szkole podstawowej
Interaktywne quizy Hot Potatoes jako forma aktywizacji w nauczaniu języka obcego mgr Mirosław Marchlewski Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
“Niesamoistny opóźniony rozwój mowy
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
W-III. (27/28. II. 03) Tajemnice mózgu: zróżnicowanie PRAWA - LEWA
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Dobre praktyki w Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła II w Strzegomiu
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
"Zapomnij o zapominaniu!"
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Biofeedback – jest to metoda pozwalająca kontrolować procesy zachodzące w organizmie. Uczy panowania nad własnymi reakcjami, pomaga odpowiednio relaksować.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Aktywne przetwarzanie informacji
Błyskawiczne czytanie - jak zwiększyć prędkość czytania przy wysokim zrozumieniu tekstu Bruno Żółtowski.
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Mechanizmy warunkujące aktywność człowieka
Czy myślenie jest pracą? Wysiłek fizyczny i umysłowy
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Trening metodą Warnkego
TEORIA INTELIGENCJI WIELORAKICH
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
S CHEMATY DLA JĘZYKA Aleksandra Zabiełło kognitywistyka, III rok.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Metody sprawnego uczenia się.
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Copyright © 2015 Wydawnictwo Inspiracja. Wydawnictwo Inspiracja Wydawnictwo Inspiracja założone zostało w celu podtrzymywania, utrwalania i zachęcania.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Techniki efektywnego uczenia się
WYNIKI BADAŃ.  1. LEKTURA KSZTAŁTUJE SAMODZIELNE MYŚLENIE I FORMUŁOWANIE MYŚLI.  2. JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM RELAKSU.  3. KSZTAŁTUJE POSTAWĘ CIERPLIWOŚCI,
Techniki pracy umysłowej Rodzice jako nauczyciele (Na podstawie książek Zbigniewa Brześkiewicza, Tony Buzana)
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
JAK ZACHĘCIĆ DZIECKO DO NAUKI
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Wpływ czytania na umysł i zachowania człowieka
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Zapis prezentacji:

Zasady efektywnego uczenia się Bogumiła Łukaniec

Motywacja - to wrodzona, naturalna zdolność do uczenia się w aktywny sposób; powinna być raczej wywołana czy ujawniana, a nie ustanawiana. Służy temu zrozumienie cyklu myślowego własnego i ucznia

2 1 Myśl Myśl Uczucia 4 3 Rezultat Zachowanie

Struktura mózgu inteligencja człowieka nie zależy od liczby neuronów w mózgu, ale od liczby połączeń, jakie mogą te komórki między sobą wykonać umysł stymulowany na codzień tworzy nowe połączenia

Struktura mózgu umysł ma nieskończoną pojemność, rośnie jak „bicepsy” - im bardziej się ćwiczy, tym bardziej jest sprawny

Specjalizacja dwóch półkul PRAWA rytm muzyka obrazy wyobraźnia kolor LEWA liczby jezyk logika dosłowność linearność analiza

Pobudzanie i stymulowanie obu półkul jednocześnie Pobudzanie i stymulowanie do działania obu półkul jednocześnie podnosi efektywność danej osoby nie wg matematycznej równości 1+1=2, ale 1+1 > 5

Fale mózgowe beta - o częstotliwości 13-25 c/sek alfa 8-12 c/sek teta - 4-7 c/sek delta - 0.5-3 c/sek Stan łatwej przyswajalności umysłowej

Muzyka przełącza mózg na fale alfa koncerty w rytmie 60 uderzeń na minutę: J.S. Bach : Largo z konc. g-dur Largo z konc. f-dur na harfę Largo z solowego koncertu c-mol na harfę G. Haendel: Largo z konc. Nr 1 na instrumenty dęte A. Vivaldi: Cztery pory roku

Uczenie tradycyjne bardzo powolne - bazujące na jednej, dominującej półkuli analityczne nastawione na kumulowanie faktów podzielone na dziedziny fragmentaryczne odbywa się w beta stresotwórcze

Rezultaty uczenia tradycyjnego lęk stres niskie poczucie własnej wartości zniechęcenie nuda zwątpienie we własne możliwości częste pogorszenie zdrowia

Uczenie przyspieszone szybkie - bazujące na zintegrowanych półkulach mózgowych syntetyczne nastawione na rozwijanie umiejętności myślenia poszczególne dziedziny zlewają się w jedną całość odbywa się w alfa + beta

Etapy w uczeniu przyspieszonym zaprogramowanie wewnętrzne i usunięcie barier psychologicznych fizyczna i umysłowa relaksacja ogarnięcie całości materiału przeznaczonego do nauczenia się czytanie koncertowe aktywacja materiału

Im lepsze kodowanie, tym lepsze odtwarzanie Jak ulepszyć pamięć ? Im lepsze kodowanie, tym lepsze odtwarzanie grupowanie rytm i rym ruch słowa - haki rysunki, kolory kodowanie informacji w stanie alfa

Podstawowe zasady czytania naucz się dostrzegać i odczytywać słowa i zwoty na różne sposoby, nie tylko w kolejności tradycyjnej naucz się ufać swoim oczom naucz się czytać pionowo - przenosząc wzrok w dól strony, nie w poprzek staraj się uzyskac pełny obraz tego, co czytasz

Czynniki warunkujące super-czytanie warunki psychologiczne stan oczu i oświetlenia przyjazne otoczenie sposób trzymania książki znaczenie relaksu i przerw czynnik miejsca i czasu

Złe nawyki czytelnicze czytanie bez wcześnejszego przeglądu poruszanie ustami w czasie lektury wypowiadanie czytanych słów na głos, półgłosem lub w myślach

Złe nawyki czytelnicze czytanie słowa po słowie zatrzymywanie się na czytanych słowach cofanie się w trakcie lektury czytanie wszystkiego w takim samym tempie błądzenie wzrokiem po czytanej stronie

Mapy umysłowe aby mózg mógł się efektywnie ustosunkować do napływających informacji muszą one być przedstawione w sposób jak najbardziej zbliżony do naturalnego systemu działania mózgu mózg pracuje głównie z koncepcjami - kluczmi, w sposób integrujący i międzypołączeniowy, więc notatki powinny odwzorowywać ten schemat