1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DANE INFORMACYJNE ID grupy: AsGo02 Zjawiska optyczne w atmosferze,
Advertisements

Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane Informacyjne: Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 „ELEKTRYK” W NOWEJ SOLI ID grupy: 97/56_MF_G1 Kompetencja: MATEMATYKA I FIZYKA Temat.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: DANE INFORMACYJNE Kompetencja: ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Rośliny okrytonasienne
Fotosynteza Fotosynteza to złożony proces biochemiczny zachodzący głównie w liściach, a dokładniej w chloroplastach. Przeprowadzany jest jedynie przez.
DREWNO.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Gimnazjum im. Mieszka I w Cedyni ID grupy: 98_10_G1 Kompetencja: Matematyczno - fizyczna Temat projektowy: Ciekawa optyka Semestr/rok.
Dane informacyjene Nazwa szkoły ID grupy Kompetencja Temat projektowy
WYKORZYSTYWANIE ROŚLIN PRZEZ CZŁOWIEKA
Problemy rynku pracy..
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
1.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Chełmży ID grupy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: PUBLICZNE GIMNAZJUM w CZŁOPIE
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim ID grupy: 96/47_MP_2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat projektowy: Doniczkowe.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Charakterystyka tkanek roślinnych - podsumowanie
1.
Przejawy życia organizmów heterotroficznych
ZASTOSOWANIE ROŚLIN W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Substancje o znaczeniu biologicznym
Rośliny wytwarzające kwiaty i nasiona
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Woda i składniki mineralne
Wpływ światła na fotosyntezę roślin
- życiodajna Substancja
Zapis prezentacji:

1

Gimnazjum nr 12 im.Sybiraków ID grupy: 96/88_MP_G1 Kompetencja: Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 12 im.Sybiraków ID grupy: 96/88_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Niesamowity świat roślin – robimy eksperymenty i doświadczenia Semestr/rok szkolny: Czwarty/ 2011/2012 2

BUDOWA KOMÓRKI ROŚLINNEJ Komórka – najmniejsza jednostka budująca organizm, może żyć samodzielnie

Chloroplasty – uczestniczą w procesie fotosyntezy ORGANELLA KOMÓRKOWE Chloroplasty – uczestniczą w procesie fotosyntezy

Mitochondria – „elektrownie” energii niezbędnej do życia komórki

Wodniczka – „zbiornik” wody i niepotrzebnych substancji, odpowiada za turgor komórki

Jądro – „zarządca” pracy organelli komórkowych, zawiera materiał genetyczny komórki

TKANKI ROŚLINNE Tkanki – zespoły komórek podobnych do siebie, wykonujących te samą czynność, dzielimy je na twórcze i stałe

Tkanka okrywająca (skórka, korek) – zabezpiecza roślinę przed utratą wody, urazami mechanicznymi, dużymi wahaniami temperatur

Tkanka wzmacniająca (sklerenchyma, kolenchyma) – zapewnia roślinie sztywność, twardość, elastyczność

Tkanka przewodząca (drewno, łyko) – zaopatruje komórki rośliny w wodę, sole mineralne, pokarm wytworzony w liściach podczas fotosyntezy

Tkanka miękiszowa – „wypełniacz” organów, pełni funkcję spichrzową, asymilacyjną, przewodzącą

Tkanka wydzielnicza – wydziela olejki eteryczne, ciecz parzącą, nektar zwabiający owady

ORGANY ROŚLINNE

KORZEŃ pobiera wodę z solami mineralnymi, przytwierdza roślinę do podłoża, magazynuje substancje pokarmowe (marchew), pochłania wodę i parę wodną z powietrza (storczyk), umożliwia roślinie przyczepienie się do podpory (bluszcze)

ŁODYGA utrzymuje w odpowiednim położeniu liście, owoce i kwiaty, może magazynować substancje zapasowe i wodę, służy do rozmnażania wegetatywnego

KWIAT generatywny organ rozmnażania roślin, zbudowany jest z okwiatu, dna kwiatowego, słupka, pręcików. Kwiaty mogą mieć różne kształty, mogą być pojedyncze lub występować w postaci kwiatostanów, mogą być wiatropylne, wodopylne i zapylane przez zwierzęta.

LIŚĆ uczestniczy w fotosyntezie, transpiracji i wymianie gazowej u roślin

ROZMNAŻANIE ROŚLIN Rozmnażanie generatywne roślin rozpoczyna zapylenie czyli przeniesienie pyłku na znamię słupka. Ziarno kiełkuje w łagiewkę. Zapłodnienie prowadzi do powstania zarodka przyszłej rośliny. Po zapłodnieniu powstaje owocnia. Owocnia z nasieniem to OWOC.

Wegetatywne rozmnażanie (przez sadzonki liściowe, pędowe, rozłogi) stosowane jest głównie w uprawie roślin użytkowych i ozdobnych (znacznie skraca cykl rozwojowy rośliny i przyspiesza zasiedlanie nowych terenów).

Laboratoryjna metoda rozmnażania roślin „in vitro”, przebiega w ściśle kontrolowanych warunkach światła i temperatury. Rośliny rozmnażają się na specjalnie przygotowanym podłożu, tzw.pożywce, optymalnym dla prawidłowego wzrostu i rozmnażania. Metoda ta jest długotrwała i wymaga szczególnie sterylnych warunków.

WYMIANA GAZOWA może odbywać się całą powierzchnią (rośliny wodne) lub oddzielnie przez każdy organ (łodygę, liść, korzeń).Podczas wymiany gazowej roślina pobiera tlen ze środowiska zewnętrznego a oddaje dwutlenek węgla. Wymiana gazowa w częściach zielonych odbywa się przez APARATY SZPARKOWE a w zdrewniałych przez PRZETCHLINKI.

z dwutlenku węgla i wody przy udziale energii słonecznej FOTOSYNTEZA Fotosynteza to proces biochemiczny prowadzący do wytworzenia przez organizmy autotroficzne związków organicznych z dwutlenku węgla i wody przy udziale energii słonecznej i chlorofilu. 6CO2 + 6H2O + Energia świetlna → C6H12O6 + 6O2

ZNACZENIE ROŚLIN źródło pożywienia dla człowieka i zwierząt pełnią funkcje estetyczne (upiększają ogrody, parki, krajobrazy) wykorzystywane są w przemyśle: farmaceutycznym, spożywczym, papierniczym, drzewnym, odzieżowym, ziołolecznictwie usuwają dwutlenek węgla z atmosfery, produkują tlen kształtują szatę roślinną w danym obszarze (regionie) tworzą lasy i łąki (środowisko życia dla innych organizmów) regulują temperaturę i ilość opadów (mikroklimat – las)

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ