Ochrona własności intelektualnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DECYZJA ADMINISTRACYJNA I ODWOŁANIE OD NIEJ.
Advertisements

po Prawie Autorskim i klauzuli "dozwolonego użytku"
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Prawne aspekty publikowania obiektów cyfrowych w modelu Open Access
Jak korzystać z platformy e-learningowej? Podsumowanie
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
Za każdy produkt materialny, za wszystko co kupujemy, a także za każdą usługę trzeba zapłacić. Trzeba przecież zapłacić wytwórcy za jego pracę, zwrócić.
PRAWA AUTORSKIE.
Ochrona Praw Autorskich
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Krótki przewodnik dla nauczycieli
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Ochrona własności intelektualnej
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2010.
Nie kradnij i nie daj się okraść w sieci
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Ochrona własności intelektualnej
LICENCJE OPROGRAMOWANIA
WARSZTATY REFORMA PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Prawo autorskie w szkole
Typografia w nauczaniu zdalnym
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
TIK w szkole podstawowej
Plagiat w pracach dyplomowych
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
PRAWO AUTORSKIE PRAWO AUTORSKIE
Gdy uzyskamy zgodę autora lub gdy są objęte licencją GPL.
USTAWA O PRAWIE AUTORSKIM
Własność intelektualna – rzecz święta
Zagadnienia związane z plagiatem, prawo własności, styl tekstu Karol Ligmann Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Komputerowe Systemy.
SZANUJEMY PRAWA AUTORSKIE.
6 Informatyka Zakres podstawowy PRAWO AUTORSKIE
Kawa na ławę o prawie autorskim
-ZBYWALNE / NIEZBYWALNE ? -CZY MOŻNA SIĘ ICH ZRZEC ? -CZY SĄ OGRANICZONE CZASOWO ? AUTORSKIE PRAWA OSOBISTE versus AUTORSKIE PRAWA MAJĄTKOWE.
Prawa Autorskie w Internecie
Grupa II KW OG IS OK Kwog is ok ;).  Autorskie prawa majątkowe jest to zespół uprawnień, jakie przysługują twórcy utworu, ze szczególnym uwzględnieniem.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ochrona własności intelektualnej
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Prawa autorskie a film w bibliotece. Kwestie praw autorskich, a pracy z filmem w szkole reguluje Ustawa z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i.
Targi grudnia 2013 r.. Kodeks 2.0 Punkt 9 Chronimy prawa autorskie.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Przykłady nadużyć telekomunikacyjnych. Oszustwa i wyłudzenia. 1.Wyłudzanie kodów doładowania poprzez SMS. Nadużycie polega na próbie podszycia się pod.
Jak korzystać z cudzych utworów zgodnie z prawem?.
To co na papierze w twoim komputerze.  co to jest digitalizacja, czego dotyczy i do czego służy;  Czy mamy świadomość, że pamięć o wydarzeniach, ich.
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ. METODY NARUSZEŃ KOPIOWANIE IMITOWANIE ODTWARZANIE NAŚLADOWANIE BEZPRAWNE USUWANIE, ZAKRYWANIE PODSZYWANIE SIĘ POD FIRMĘ.
SŁUŻEBNOŚCI Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Gimnazjum w Boguchwale 2006
Prawo autorskie JOANNA LENART.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Dozwolony użytek, Creative Commons
Wydział Elektryczny Katedra Telekomunikacji i Aparatury Elektronicznej  
Ochrona własności intelektualnej
Autorskie prawa osobiste i majątkowe, Dozwolony użytek
Licencje komputerowe i ich podziały.. Spis treści 1.Co to jest licencja? 2.Podstawowe rodzaje licencji: a.Licencje niewyłączne b.Licencje wyłączne c.Sublicencje.
Creative Commons, Plagiat
Zapis prezentacji:

Ochrona własności intelektualnej Wykład 5

Dozwolony użytek publiczny i osobisty c.d.

Dozwolony użytek w sferze nadawania utworu Organizacjom radiowym i telewizyjnym wolno przy pomocy własnych środków i dla własnych nadań utrwalać utwory w celu zgodnego z prawem korzystania z nich. Utrwalenia te powinny być zniszczone w terminie miesiąca od dnia wygaśnięcia uprawnienia do nadania utworu. Nie dotyczy to utrwaleń dokonanych przy przygotowywaniu własnych audycji i programów mających wyjątkowy charakter dokumentalny, i które zostaną umieszczone w archiwum.

Dozwolony użytek w sferze nadawania utworu Dopuszczalne utrwalenie nadania Sporządzenie za pomocą własnych środków Dla własnych nadań W celu zgodnego z prawem korzystania

Prawo reemisji kablowej Wolno rozpowszechniać za pomocą anteny zbiorowej oraz sieci kablowej utwory nadawane przez inną organizację radiową lub telewizyjną drogą satelitarną albo naziemną, jeżeli następuje to w ramach równoczesnego, integralnego i nieodpłatnego rozpowszechniania programów radiowych lub telewizyjnych i przeznaczone jest do oznaczonego grona odbiorców znajdujących się w jednym budynku lub w domach jednorodzinnych obejmujących do 50 gospodarstw domowych.

Publiczny odbiór nadawanych utworów Posiadacze urządzeń służących do odbioru programu radiowego lub telewizyjnego mogą za ich pomocą odbierać nadawane utwory, choćby urządzenia te były umieszczone w miejscu ogólnie dostępnym, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych.

Dozwolony użytek w zakresie wykonania utworu Wolno nieodpłatnie wykonywać publicznie rozpowszechnione utwory podczas ceremonii religijnych, imprez szkolnych i akademickich lub oficjalnych uroczystości państwowych, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie pośrednio lub bezpośrednio korzyści majątkowych i artyści wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia, z wyłączeniem imprez reklamowych, promocyjnych lub wyborczych.

Dozwolony użytek w zakresie wykonania utworu Przesłanki nieodpłatnego wykonywania publicznie rozpowszechnionych utworów Zakres przedmiotowy Ceremonie religijne Imprezy szkolne i akademickie Uroczystości państwowe Brak korzyści majątkowych Wykonawcy nie otrzymują wynagrodzenia

Dozwolony użytek utworów plastycznych Uprawnienia ograniczające monopol autorski twórcy dzieła plastycznego W zakresie publicznego wystawiania W zakresie rozpowszechniania

Publiczne wystawienie oryginału utworu plastycznego Właściciel egzemplarza utworu plastycznego może go wystawiać publicznie, jeżeli nie łączy się z tym osiąganie korzyści majątkowych

Rozpowszechnianie utworu plastycznego utwory wystawione na stałe na ogólnie dostępnych drogach, ulicach, placach lub w ogrodach Nie ma ograniczeń odnośnie celu dozwolonego, może to być nawet cel zarobkowy

Rozpowszechnianie utworu plastycznego utwory wystawione w publicznie dostępnych zbiorach, takich jak muzea, galerie, sale wystawowe, zakres dozwolonego użytku ograniczony jest do katalogów i wydawnictw publikowanych dla promocji tych utworów, a także do sprawozdań o aktualnych wydarzeniach w prasie i telewizji, jednakże w granicach uzasadnionych celem informacji;

Rozpowszechnianie utworu plastycznego Utwory wystawione w encyklopediach i atlasach Wymóg uzyskania zezwolenia twórcy na rozpowszechnianie Jeżeli nawiązanie porozumienia z twórcą celem uzyskania jego zezwolenia napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody dopuszcza się rozpowszechnianie bez zezwolenia. Twórcy przysługuje wówczas prawo do wynagrodzenia.

Dozwolony użytek utworu w celach państwowych Wolno korzystać z utworów dla celów bezpieczeństwa publicznego lub na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub prawodawczych oraz sprawozdań z tych postępowań. Chodzi o cytowanie fragmentów pism stron procesowych, ich uzasadnień, treści orzeczeń sądowych bądź organów administracji publicznej.

Dozwolony użytek utworu w celach gospodarczych Obejmuje cztery główne uprawnienia Przejściowe i incydentalne zwielokrotnianie W celu reklamowym Przy prezentacji sprzętu Przy budowie i remoncie obiektu budowlanego

Dozwolony użytek utworu dla dobra osób niepełnosprawnych Wolno korzystać z już rozpowszechnionych utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystnie odnosi się bezpośrednio do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia.

Prawo cytatu Wolno przytaczać w utworach stanowiących samoistną całość urywki rozpowszechnionych utworów lub drobne utwory w całości, w zakresie uzasadnionym wyjaśnianiem, analizą krytyczną, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości. Umożliwia wykorzystywać cudzą twórczość w działalności naukowej, dydaktycznej, publicystycznej oraz artystycznej. Ustawodawca nie precyzuje rozmiarów dozwolonego cytatu, nie jest możliwe ustalenie ogólnych kryteriów określających dozwoloną proporcję między dziełem a zamieszczonym w nim cytatem.

Cechy charakterystyczne dozwolonego cytatu Powiązanie utworu z własną twórczością osoby cytującej Realizacja ustawowo określonego celu wykorzystania cytatu: wyjaśnianie, analiza krytyczna, nauczanie lub prawa gatunku twórczości Odpowiednia proporcja miedzy rozmiarem cytatu a utworu przejmującego Powołanie twórcy i źródła zapożyczenia

Sposób powoływania literatury w przypisach - przykłady Gdy pozycja cytowana jest po raz pierwszy należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwisko, tytuł (kursywa), miejsce i rok wydania, strona J. Barta, R. Markiewicz, Prawo autorskie, Warszawa 2010, s. 13. Jeżeli pozycja jest cytowana kolejny raz, należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwiska, kawałek tytułu (kursywa), op. cit., strona. J. Barta, R. Markiewicz, Prawo… , op. cit., s. 28. Jeżeli w książce będzie tylko jedna pozycja danego autora należy podać pierwszą literę imienia oraz nazwisko, op. cit., strona J. Barta, R. Markiewicz, op. cit., s. 33.

Zasady korzystania z dozwolonego użytku Z utworów w granicach dozwolonego użytku można korzystać pod warunkiem wymienienia imienia i nazwiska twórcy oraz źródła. Podanie twórcy i źródła powinno uwzględniać istniejące możliwości. Twórcy nie przysługuje prawo do wynagrodzenia, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zasady korzystania z dozwolonego użytku Dozwolony użytek nie może naruszać normalnego korzystania z utworu lub godzić w słuszne interesy twórcy. Normalne korzystanie z utworu – oznacza taka jego eksploatacje, która w przeciętnych warunkach przynosi autorowi określony dochód. Słuszne interesy twórcy – obejmują jego interesy majątkowe, w tym prawo do wynagrodzenia, jak i niemajątkowe, m.in. Uprawnienia związane z zachowaniem integralności dzieła bądź rzetelnego jego wykorzystania.

W ramach instytucji licencji ustawowej: organizacjom radiowym i telewizyjnym wolno nadawać opublikowane drobne utwory muzyczne, słowne i słowno-muzyczne wyłącznie na podstawie umowy zawartej z organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi, chyba że prawo do nadania utworów zamówionych przez organizację radiową lub telewizyjną przysługuje jej na podstawie odrębnej umowy; przy czym twórca może w umowie z organizacją radiową lub telewizyjną zrzec się pośrednictwa organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi – takie zrzeczenie wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności. operatorom sieci kablowych wolno reemitować w sieciach kablowych utwory nadawane w programach organizacji radiowych i telewizyjnych wyłącznie na podstawie umowy zawartej z właściwą organizacją zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.