Opracowała: Iwona Kowalik

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Witamy na spotkaniu z Betterware!
Advertisements

ZUS & EMERYTURA Co nam mówi zdrowy rozsądek ?
Joanna Sawicka Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warszawski
KAROLINA PEŁCZYŃSKA „W ŚWIECIE CYFR” ARABSKICH RZYMSKICH.
MATEMATYKA-ułamki zwykłe
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Wągrowcu ID grupy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Liczby całkowite.
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
Działania na ułamkach zwykłych
Procenty -Co to jest procent? -Zamiana procentu na ułamek
Ministerstwo Edukacji Narodowej
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Aleksandra Duchnowicz kl. 6.d
i kilka przykładów zapisu cyfr
Algorytmy.
opracowanie: Agata Idczak
UKŁADY LICZENIA SYSTEMY LICZBOWE
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
Sposoby zapisywania liczb
Wyrażenia algebraiczne
NIE TAKA MATMA STRASZNA ;-)
MATEMATYKA WCZORAJ I DZIŚ
MATEMATYCZNY ŚWIAT TRÓJKI
Zapraszamy do obejrzenia
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
System dwójkowy (binarny)
LICZBY W STAROŻYTNYM EGIPCIE
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lipinkach Łużyckich ID grup: 98/25 MF G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna Temat projektowy: Historia liczby Semestr/rok.
Systemy liczbowe.
                        ZNAKI RZYMSKIE.
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
Opracowała: Iwona Kowalik
ROŻNE SPOSOBY ZAPISYWANIA LICZB. ZAPIS RZYMSKI.
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Hania Nguyen, Marta Żebrowska 6c
Matematyka i system dwójkowy
Systemy zapisywania liczb:
Rzymski system zapisywania liczb.
Temat: Liczby całkowite
T. 3. Arytmetyka komputera. Sygnał cyfrowy, analogowy
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
POZNAJ ŚWIAT LICZB CAŁKOWITYCH
Rozwiązanie zagadki nr 2
Od cyfr egipskich do cyfr arabskich...
Rzymski system liczbowy
HISTORIA – PERIODYZACJA, ŹRÓDŁA
Jan Koźmiński i Łukasz Miałkas IIIA Gimnazjum w Borui Kościelnej.
Liczby naturalne i całkowite Wykonanie: Aleksandra Jurkowska Natalia Piłacik Paulina Połeć Klasa III a Gimnazjum nr 1 w Józefowie Ul. Leśna 39 O5 – 420.
LICZBY NATURALNE I CAŁKOWITE. Liczby Naturalne Liczby naturalne – liczby używane powszechnie do liczenia (na obiedzie były trzy osoby) i ustalania kolejności.
Liczbami naturalnymi nazywamy liczby 0,1,2,3,..., 127,... Liczby naturalne poznaliśmy już wcześniej; służą one do liczenia przedmiotów. Zbiór liczb.
Copyright 2009 © by Michał Szymański. Systemy liczbowe można porównać do języków świata. Tak jak jedno słowo można przedstawić w wielu różnych językach,
Niedziesiątkowe systemy liczenia
HISTORIA CYFR RZYMSKICH
Podstawy Informatyki.
Systemy liczbowe.
ZAPISYWANIE LICZB ARABSKICH Opracowała mgr Agnieszka Dyrka
RZYMSKI SYSTEM ZAPISYWANIA LICZB
Zapis prezentacji:

Opracowała: Iwona Kowalik LICZBY RZYMSKIE Opracowała: Iwona Kowalik

Cyfry rzymskie to cyfry pochodzenia etruskiego, które Rzymianie przejęli i zmodyfikowali około 500 roku przed naszą erą. Są to cyfry zapisywane ich skrótami literowymi: I – 1 V- 5 X – 10 L – 50 C – 100 D – 500 M - 1000

Aby utworzyć liczbę z powyższych znaków przestrzegamy reguł: Cyfry jednakowe pisane obok siebie są dodawane, np. II to 2, XXX to 30, CCC to 300 itd. cyfry mniejsze stojące przed większymi są od nich odejmowane, zaś cyfry mniejsze stojące za większymi są do nich dodawane, tzn. IX oznacza 9, XL to 40, XC to 90, to CM oznacza 900, XII to 12, XXV to 25, CL to 150, MDC to 1600 itd.

Przy zapisywaniu liczb rzymskich obowiązują także zasady: Znak I może wystąpić tylko przed V i X. Znak X może wystąpić tylko przed L i C. Znak C może wystąpić tylko przed D i M. Możemy zatem utworzyć liczby: IV – 4 XC - 90 IX – 10 CD - 400 XL – 40 CM - 900

CMXCVI to 996 MCDX to 1410 MMVIII to 2008 MDC to 1600 MCMXCIX to 1999 Przykłady: CMXCVI to 996 MCDX to 1410 MMVIII to 2008 MDC to 1600 MCMXCIX to 1999

Rzymianie potrafili dość sprawnie wykonywać działania dodawania i odejmowania posługując się przy tym abakusem - pierwszą w świecie „maszyną do liczenia” (wspomina o tym Herodot - V w p.n.e.). W tak wielkim państwie, jak Cesarstwo Rzymskie, w praktyce spotykało się liczby większe niż 3000. Musiały być więc jakoś zapisane.

Wprowadzono zasadę, że pozioma kreska nad liczbą rzymską oznacza liczbę tysiąc razy większą od początkowej. Otrzymano w ten sposób liczby: itd.

System rzymski stosowany był w łacińskiej części Europy do końca średniowiecza. Ze względu na brak zera i trudności w wykonywaniu zadań rachunkowych na piśmie (stosowano do obliczeń żetony) zastąpione w późnym średniowieczu przez cyfry arabskie. Do dziś używamy liczb rzymskich w pewnych szczególnych przypadkach. Na przykład w Polsce piszemy liczbami rzymskimi: numery liceów, wieki, tomy dzieł. Tom III XXI wiek

Zwyczajowo pisze się czasami również: miesiące, daty powstania budowli (na ich frontonach) oraz numeruje rozmaite grupy klasyfikacyjne (szczególnie na ich początkowych poziomach). Liczby rzymskie znajdujemy na tarczach zegarów. Pomnik Unii Lubelskiej z datą wydarzenia Napis na Bramie Grodzkiej w Lublinie to data wykonania przebudowy bramy według projektu Dominika Merliniego. Tarcza zegara na Bramie Krakowskiej

Upodobanie do rzymskich cyfr, okazują także monarchowie, książęta i wszelkiej maści posiadacze błękitnej krwi. Henryk VIII Tudor Mieszko I Papież Paweł VI