„Człowiek - najlepsza inwestycja”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Szereg rozdzielczy Szereg rozdzielczy jest zestawieniem, w którym wartości badanej cechy statystycznej rozdzielone są na określone grupy (klasy), a każdej.
Advertisements

W dalszej części zajęć wyróżniać będziemy następujące
CIĄGI.
Podsumowanie wykładu 1. Najpełniejszą charakterystyką wybranej zmiennej jest jej rozkład.
Przygotowały: Jagoda Pacocha Dominika Ściernicka
W KRAINIE CZWOROKĄTÓW OPRACOWAŁA JULIA PISKORZ KLASA Va
W Krainie Czworokątów.
Maria Pera Bożena Hołownia Agnieszka Skibińska
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
CZWOROKĄTY Patryk Madej Ia Rad Bahar Ia.
Charakterystyki opisowe rozkładu jednej cechy
Jak mierzyć asymetrię zjawiska?
Graficzna prezentacja danych Wykład 2 dr Małgorzata Radziukiewicz
Miary jednej cechy Miary poziomu Miary dyspersji Miary asymetrii (skośności)
Właściwości średniej arytmetycznej
ANALIZA STRUKTURY SZEREGU NA PODSTAWIE MIAR STATYSTYCZNYCH
Krzysztof Jurek Statystyka Spotkanie 4. Miary zmienności m ó wią na ile wyniki są rozproszone na konkretne jednostki, pokazują na ile wyniki odbiegają
(dla szeregu szczegółowego) Średnia arytmetyczna (dla szeregu szczegółowego) Średnią arytmetyczną nazywamy sumę wartości zmiennej wszystkich jednostek.
BIOSTATYSTYKA I METODY DOKUMENTACJI
Dane informacyjne: Gimnazjum im. Marii Skłodowskiej-Curie
Płace w przedsiębiorstwie
Średnie i miary zmienności
Graniastosłupy i Ostrosłupy
Cześć. Nazywam się Dyzio Statystyk
CZWOROKĄTY ZADANIA.
Hipotezy statystyczne
,, W KRAINIE CZWOROKĄTÓW ,, Adam Filipowicz VA SPIS TREŚCI
Konstrukcja, estymacja parametrów
dr Dariusz Chojecki, Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych US
Autor: Marek Pacyna Klasa VI „c”
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
POLA FIGUR PŁASKICH.
Statystyka – zadania 4 Janusz Górczyński.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Opracowała: Iwona Kowalik
Statystyka ©M.
Opracowała: Julia Głuszek kl. VI b
Podstawy statystyki, cz. II
Przygotowała Zosia Orlik
Co to jest dystrybuanta?
Rozwiązywanie układów równań liniowych różnymi metodami
STATYSTYKA Pochodzenie nazwy:
Narzędzia.
Kwadrat -Wszystkie boki są jednakowej długości,
Prezentacja dla klasy II liceum
Kości zostały rzucone Suma oczek.
Prostopadłościan Bryły.
Autor: Marcin Różański
Prezentacja dla klasy III gimnazjum
WIELOKĄTY Karolina Zielińska kl.v Aleksandra Michałek kl v
Estymatory punktowe i przedziałowe
Podstawowe pojęcia i terminy stosowane w statystyce
Statystyczna analiza danych w praktyce
Jak mierzyć asymetrię zjawiska? Wykład 5. Miary jednej cechy  Miary poziomu  Miary dyspersji (zmienności, zróżnicowania, rozproszenia)  Miary asymetrii.
Statystyczna analiza danych
Średnia arytmetyczna, mediana i dominanta
Statystyczna analiza danych
ze statystyki opisowej
SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Testy nieparametryczne – testy zgodności. Nieparametryczne testy istotności dzielimy na trzy zasadnicze grupy: testy zgodności, testy niezależności oraz.
Grupowanie danych statystycznych „ Człowiek – najlepsza inwestycja”
Średnia arytmetyczna, mediana, modalna. Opracowanie: Beata Szabat.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Parametry rozkładów Metodologia badań w naukach behawioralnych II.
Figury płaskie.
Matematyka czyli tam i z powrotem…
Matematyka przed egzaminem czyli samouczek dla każdego
Statystyka matematyczna
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Ankieta statystyki.
Zapis prezentacji:

„Człowiek - najlepsza inwestycja” DOMINANTA „Człowiek - najlepsza inwestycja”

MIARY I WSKAŹNIKI

Pojęcie dominanty Inaczej – wartość modalna, moda. To jedna z miar tendencji centralnej. Jest to wartość, która w zbiorowości powtarza się najczęściej. Dominantę oznaczamy symbolem Do.

Pojęcie mody wyjaśnię Ci przy pomocy krótkiej historyjki: Właściciel firmy krawieckiej chce się dowiedzieć z iloma kieszeniami ma szyć spodnie, by cieszyły się jak największą popularnością. W tym celu spytał pewną liczbę ludzi, ile kieszeni powinny mieć ich wymarzone spodnie. Dalej

Uzyskane od jedenastu osób odpowiedzi uporządkował według wielkości: 0,1,1,2,2,2,4,4,4,4,8. Czy średnia (2,9 kieszeni) jest wartością, którą powinien się kierować właściciel firmy? Raczej wątpliwe. Trudno uszyć spodnie z 2,9 kieszeniami, a jeśli zdecyduje się na 3, to może się zdarzyć, że nie znajdzie na nie nabywcy! Przecież nikt z pytanych nie marzył o 3 kieszeniach.

Krawiec zrobiłby najrozsądniej, wybierając najczęściej spotykaną wśród odpowiedzi liczbę kieszeni. Przyjrzyjmy się jeszcze raz odpowiedziom uczestników sondy: 0,1,1,2,2,2,4,4,4,4,8. Najpopularniejszą liczbą kieszeni jest 4. Ta wielkość, która występuje wśród danych największą liczbę razy nazywa się „modą” albo „dominantą”.

Może się zdarzyć, że na liście danych znajdzie się nie jedna, a kilka danych o takich samych, największych częstościach występowania. Wtedy każdą z nich nazywa się dominantą ( modą). Zestaw danych może mieć zatem kilka dominant.

WZÓR W przypadku szeregów rozdzielczych z przedziałami klasowymi wartość dominanty szacujemy na podstawie wzoru interpolacyjnego:

ZNACZENIE SYMBOLI xo - oznacza dolną wartość przedziału dominanty. no - oznacza liczebność przedziału dominanty. n-1 - oznacza liczebność przedziału poprzedzającego przedział dominanty. Czyli po prostu liczebność przedziału poprzedniego. n+1 - jak się zapewne domyślasz oznacza liczebność przedziału następującego po przedziale w którym znajduje się dominanta. Czyli liczebność przedziału następnego. co - oznacza rozpiętość (szerokość) przedziału dominanty.

Warunki jakie musi spełnić szereg rozdzielczy z przedziałami klasowymi, aby wyznaczyć w nim dominantę: Musi występować jeden przedział z wyraźnie dominującą w stosunku do pozostałych liczebnością. Przedział klasowy w którym znajduje się dominanta oraz dwa przedziały z nią sąsiadujące muszą mieć jednakową rozpiętość. Szereg nie może być skrajnie asymetryczny z otwartym przedziałem dominującym (ostatnim lub pierwszym w szeregu).

METODA GRAFICZNA Wyznaczania dominanty sprowadza się do wykreślenia histogramu liczebności trzech przedziałów klasowych, tj. przedziału w którym znajduje się dominanta oraz przedziałów z nią sąsiadujących. Z góry podstawy najwyższego prostokąta wykreślamy dwie przekątne łączące się z najbliżej położonymi punktami górnych podstaw sąsiednich prostokątów, po czym z punktu przecięcia się przekątnych wykreślamy prostopadłą do osi odciętych. Prostopadła ta wyznacza na osi odciętych wartość dominanty.

METODA GRAFICZNA WYZNACZANIA DOMINANTY Wykres 1. xi

Zadanie 1 . Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oblicz dominantę i podaj jej interpretację.

ZASTOSOWANIE DOMINANTY Badania socjologiczne Badania marketingowe badania rynku itd.

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ