Systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DROGA HAMOWANIA.
Advertisements

KOBIETA W RUCHU DROGOWYM
I ich znaczenie dla naszego środowiska
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Bezpieczeństwo rowerzysty
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
Prędkość i hamowanie.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
Bezpieczna jazda rowerem
OBSŁUGA TECHNICZNA: TOYOTA YARIS.

EKONOMIA Koszty transportu Cena Diesla w latach
JAK ZAPARKOWAĆ SIĘ ABY BYŁO DOBRZE ;)
Wypadek drogowy Pierwsza pomoc.
prezentacja multimedialna Autor: Bożena Wierzbińska
Igor Święcki BMW Polska sp. z o.o..
Nowy pojazd egzaminacyjny Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego
Ekojazda.
..::WYPOSAŻENIE MOTOROWERU ::..
Wypadki drogowe z udziałem motocyklistów
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP  część 2 Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych,
Budowa motoroweru.
Nie bać się mechatroniki
Autorka: Sylwia Palonek
art 1. Pamiętaj, że celem każdego kierowcy jest być pierwszym, cokolwiek to oznacza.
EKO - JAZDA.
Adam Strzelecki, Bartłomiej Paczewski, Maciej Piotrowicz
KIA SAFETY SYSTEM GENEZA POWSTANIA.
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Urazy spowodowane prądem elektrycznym
Elektroniczny rozdział siły hamowania
Reklama Ford Mondeo Katarzyna Pruchniak.
Budowa i wyposażenie motoroweru
Zasada ważna dla ciebie
Właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezp.
Jak pogonić wszystkie konie
SZKOLENIE Z ZAKRESU RATOWNICTWA TECHNICZNEGO DLA STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP Temat 5: Metody uwalniania osób poszkodowanych z samochodów osobowych, ciężarowych.
Zasada zachowania energii mechanicznej.
„WYPADEK TO NIE PRZYPADEK”
Dla Twojego bezpiecze ń stwa Prędkość jest kluczowym czynnikiem, od którego zależy prawdopodobieństwo, a przede wszystkim skutki wypadków drogowych. Prawie.
Wypadki drogowe.
STREFA DYLEMATU Prezentację wykonali studenci specjalności DUA gr. 2:
ZADANIE 1 PRZYGOTOWANIE DO JAZDY, SPRAWDZENIE STANU TECHNICZNEGO PODSTAWOWYCH ELEMENTÓW POJAZDU ODPOWIEDZIALNYCH BEZPOŚREDNIO ZA BEZPIECZEŃSTWO JAZDY.
Kierowca ciężarówki Damian Świerczyński.
RUSZANIE Z MIEJSCA ORAZ JAZDA PASEM RUCHU DO PRZODU I DO TYŁU
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Wydział Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Sejnach.
Wydział Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie
Systemy logistyczne FRONTY PRZEŁADUNKOWE MAREK STANISŁAWSKI.
NOWINKI TECHNICZNE. HISTORIA -Volvo – 1944 r. laminowana przednia szyba -Volvo – Stworzenie 1 pasów bezpieczeństwa 1959 r. -Mercedes – Benz – Zastosowanie.
KATEGORIA B+E PRAWA JAZDY
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
1 TEBS © Knorr-Bremse München - T/AS TEBSTEBS B rake S ystem Elektroniczy układ hamulcowy przyczepy E lektronic T railer.
Egzamin praktyczny Kat. A, A2, A1, AM Toruń, kwiecień 2013 r.Opracował: Mariusz Mąka.
Autor: Bogdan Grzymowicz SZKOLENIE PODSTAWOWE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP.
BEZPIECZEŃSTWO PASAŻERÓW W TRANSPORCIE ZBIOROWYM
Diagnostyka układu hamulcowego
Proces technologiczny
Bydgoszcz,
IV. Prawa I Obowiązki Operatora Pojazdu i Sprzętu Pożarniczego.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 4: Działania ratownictwa na drodze
Poznań
JAZDA SZOSOWA POKONYWANIE ZAKRĘTÓW.  1.Obserwacja  2.Prędkość  3.Pozycja przed zakrętem  4.Hamowanie  5.Skręcanie  6.Przyśpieszanie  7.Podsumowanie.
Zapis prezentacji:

Systemy bezpieczeństwa w samochodach osobowych Systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego

Systemy bezpieczeństwa stosowane w pojazdach samochodowych można podzielić na dwie kategorie: czynne i bierne.

Systemy bezpieczeństwa czynnego

Bezpieczeństwo czynne to wszystkie czynniki, mające na celu zmniejszeniu do minimum prawdopodobieństwa wystąpienia kolizji lub wypadku. Do tej grupy m.in. można zaliczyć:

Pasy bezpieczeństwa

Poduszki powietrzne i napinacze

układy wspomagające kierowcę podczas hamowania (m.in. ABS, EBS)

System ABS Najważniejsze korzyści płynące z zastosowania ABS to: Stabilność w czasie hamowania - podczas hamowania z zablokowanymi kołami, na skutek nierównej przyczepności kół może nastąpić obracanie hamującego samochodu. System ABS dbając o przyczepność kół przeciwdziała temu zjawisku. Nawet jeżeli dojdzie do zderzenia, to uderzenie będzie przodem - a więc stroną gdzie znajduje się strefa zgniotu, gdzie działają pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne. Skutki będą więc mniejsze niż gdyby samochód obrócił się na skutek poślizgu i uderzył w przeszkodę np. bocznymi drzwiami. Możliwość wykonywania manewrów - ABS pozwala w czasie awaryjnego hamowania na wykonywanie manewrów kierownicą. W odróżnieniu od pojazdu z zablokowanymi przednimi kołami który zupełnie nie reaguje na ruchy kierownicą. Łatwość hamowania - hamowanie awaryjne z ABS jest stosunkowo proste i każdy kto nabierze dobrych nawyków będzie potrafił zrobić to dobrze. W odróżnieniu od technik awaryjnego hamowania w pojazdach bez ABS-u które wymagają długiego treningu aby mogły być skuteczne. Oszczędność opon - hamowanie z zablokowanymi kołami powoduje szybkie zużycie opon. Wystarczy jedno hamowanie z dużej prędkości z zablokowanym kołem aby uszkodzić oponę. W samochodzie wyposażonym w ABS koła cały czas obracają się, opona zużywa się równomiernie, nie dochodzi do jej przegrzania.

układy wspomagające kierowcę podczas ruszania i jazdy (m. in układy wspomagające kierowcę podczas ruszania i jazdy (m.in. ASR, ESP, adaptacyjny tempomat)

Pasywne systemy bezpieczeństwa

Systemy bezpieczeństwa biernego

Bezpieczeństwo bierne to wszystkie czynniki, mające na celu zmniejszenie do minimum skutków już zaistniałej kolizji lub wypadku z punktu widzenia pasażerów pojazdu. Do tej grupy m.in. można zaliczyć:

struktura nadwozia (sztywna klatka pasażerska, odpowiednie zderzaki, kontrolowane strefy zgniotu, wzmocnienia drzwi i ścian bocznych)

kształt nadwozia (brak wystających elementów, zaokrąglone części poszycia nadwozia)

regulowane zagłówki

szyby klejone

wykładziny wewnętrzne niepalne i nietoksyczne

- bezpieczny układ paliwowy (zbiornik paliwa umieszczony poza strefą zgniotu, systemem uniemożliwiającym wyciek paliwa w przypadku przewrócenia samochodu) - zamki w drzwiach umożliwiające ich samoczynne otwarcie w razie zderzenia oraz ułatwiające otwarcie drzwi po wypadku - pałąk bezpieczeństwa w samochodach typu kabriolet, roadster

ZAPAMIĘTAJ !!!

Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz Zderzenie samochodu jadącego z prędkością 80 km/godz. ze stałą przeszkodą np. drzewem, słupem czy stojącą ciężarówką, jest niemal zawsze śmiertelne dla osób znajdujących się w samochodzie. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa.

Zdarzenie trwa ułamki sekundy: po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz., po b sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm, po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę, po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała, po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton, po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę, po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać, po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza

Stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%. W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, pomnożonym przez prędkość pojazdu, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu.

Inne systemy nie wspomniane wcześniej, mogące być zagadką (dla bardzo ciekawskich)

* ACC (Adaptive Cruise Control) utrzymuje zadaną prędkość, w razie potrzeby zmniejsza ją w celu zachowania bezpiecznego odstępu między samochodami. * Active Drive (Renault) z czterema kołami skrętnymi zapewnia precyzję prowadzenia, pewne utrzymywanie zamierzonego toru jazdy oraz ułatwia parkowanie. * AFIL (Citron), LDW (Volvo) ostrzega przed niezamierzonym przekroczeniem linii bocznej na drodze (bez włączonych kierunkowskazów). System przetwarza informację z czujników lub kamery i uruchamia generator drgań umieszczony w siedzeniu kierowcy lub ostrzega sygnałem głosowym.

* BAS (Brake Assist System) także BA, EBA, EVA, wspomaga hamowanie w sytuacji awaryjnej, podnosi ciśnienie w układzie i umożliwia szybsze zatrzymanie pojazdu. System BAS zawsze połączony jest z układem ABS. * BLIS (Blind Spot Information System) system oparty na kamerach umieszczonych w lusterkach bocznych, pozwalający obserwować obszar wzdłuż boków i z tyłu samochodu. Gdy w monitorowanej strefie pojawi się inny pojazd, zapala się lampka ostrzegawcza przy zewnętrznym lusterku wstecznym po odpowiedniej stronie samochodu.

* City Safety (Volvo) ostrzega kierowcę przed ewentualną kolizją, w razie potrzeby aktywuje hamulce zasadnicze. Wspomagany może być przez system ostrzegania Collision Warning (ostrzeżenie o kolizji z automatycznym hamowaniem), który monitoruje obszar przed autem za pomocą radaru i kamery, analizując na bieżąco sytuację na drodze. * DAC (Driver Alert Control) połączony z LDW (samochody Volvo), kontroluje czujność kierowcy. Korzystając z danych z kamery cyfrowej oraz danych z ruchów kierownicą, DAC porównuje niestandardowe zachowanie ze zwykłym stylem jazdy. Oprócz ostrzeżenia, na desce rozdzielczej pojawi się komunikat sugerujący przerwę.

* HDC (Hill Descent Control) oraz HHC (Hill Hold Control) zapobiega staczaniu się pojazdu podczas podjeżdżania na wzniesienie oraz zjeżdżania ze wzniesienia. System działa razem z układem hamulcowym. * IDIS (Intelligent Driver Information System), ComSense na bieżąco analizuje sytuację na drodze i w przypadku zagrożenia opóźnia dopływ do kierowcy mniej istotnych informacji z różnych układów w samochodzie, np. sygnalizację przychodzących połączeń telefonicznych.

* Isofix to międzynarodowy standard mocowania fotelików do przewożenia dzieci. Z systemem fotelik staje się elementem struktury nadwozia. * MSR to system uzupełniający ASR. Redukuje moment obrotowy silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół. * Opel Eye identyfikuje z wyprzedzeniem znaki drogowe oraz ostrzega kierowcę, jeśli ten przypadkowo opuści pas ruchu. Wyświetla na tablicy rozdzielczej informacje, które mają największe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy.

* PPDB (Pyrotechnic Pedestrian Deployable Bonnet) chroni głowę pieszego podczas zderzenia z autem. Przy kolizji w masce eksplodują niewielkie ładunki wybuchowe. Unosząc maskę o kilkanaście centymetrów, zapewniają przestrzeń amortyzującą uderzenie. * RSC (Roll Stability Control) zapobiega dachowaniu pojazdu i działa na podobnej zasadzie jak ESP. W przypadku, gdy jednak dojdzie do przewrócenia pojazdu, ochronę zapewnia system ROPS (Roll Over Protection Structure), aktywujący napinacze pasów bezpieczeństwa, uruchamiając jednocześnie kurtynę boczną, która może być rozwinięta nawet przez kilkanaście sekund.

* SIPS (Side Impact Protection System) ogranicza skutki zderzenia bocznego. Konstrukcja samochodu została zaprojektowana i wzmocniona tak, by przemieścić siłę zderzenia bocznego z rejonu pasażerów w inne części nadwozia i zapobiec uszkodzeniu kabiny. * Snow Motion reguluje poślizg kół napędowych, pozwalając na ruszenie i jazdę w trudnych warunkach, np. w kopnym śniegu. Działa podobnie jak ASR, jednak pozbawiony jest jego wad. * TPMS (Tire Pressure Monitoring System) monitoruje ciśnienie w oponach przy wykorzystaniu czujników w zaworze opony.

* TSC, także TSA monitoruje stabilność przyczepy (także całego zestawu) i zapobiega tzw. wężykowaniu, kompensując ruchy przyczepy przez przyhamowanie jednego lub większej liczby kół. * Volvo On Call umożliwia rozmowę telefoniczną z operatorem systemu, dzięki GPS przekazuje informacje na temat dokładnej pozycji geograficznej pojazdu. Uruchamia się automatycznie podczas wypadku. * WHIPS (Whiplash Protection System), SAHR chroni kręgosłup i kręgi szyjne w chwili uderzenia w tył pojazdu.

Statystyki wypadków w Europie 2008 W 2008 roku w wypadkach na polskich drogach zginęło 5 437 osób. W 2003 roku w przededniu wejścia do Unii Europejskiej Polska zajmowała 4 miejsce na 27 krajów za Niemcami, Francją i Włochami, biorąc pod uwagę łączną liczbę ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych, udział Polski w łącznej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych wynosił 11%. Obecnie, w 2008 roku, przesunęliśmy się na pierwsze miejsce w UE 27, a nasz udział w łącznej liczbie ofiar śmiertelnych wzrósł do 14%, mimo że Polska jest krajem średniej wielkości.

DZIĘKUJEMY ;] Transport gr 31 Bartłomiej Toczyłowski Adrian Bartczak Dawid Ilnicki Łukasz Klapczyński Anna Szerszeń