Praca domowa ucznia Renata Jamorska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak pomóc dziecku w nauce?
Advertisements

Co powinno się zmienić w Twojej szkole, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi Klasa IIIa.
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Jak pomóc „nadruchliwemu” dziecku w domu i szkole?
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
Wykonali: Szymon Łuczyński i Adam Pietrzykowski
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
Uczyłem się na lekcjach
Jak pomagać dziecku w nauce?
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
JAK SIĘ UCZYĆ ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
PRACA DOMOWA UCZNIA Autor: Beata Słowińska.
Zdrowy styl życia. Martyna Owczarek r..
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Szkoła Podstawowa nr 2 imienia majora Henryka Sucharskiego w Kwidzynie
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w takich warunkach, ażeby doznawał potrzeby wypełniania tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Samodzielność dziecka
Jakub Szota Częstochowa 2012
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
1. Mądrze motywuj Obowiązkiem dziecka jest odrabianie lekcji, a obowiązkiem rodzica – okazywanie szczerego zainteresowania jego problemami Zacząć należy.
W nauczaniu zintegrowanym
START W SZKOŁĘ.
przypadku prześladowania
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Zdrowy styl życia.
Regulamin Świetlicy Szkolnej
JAK WSPIERAĆ DZIECKO W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ?
JAK MOŻESZ POMÓC DZIECKU OSIĄGNĄĆ SUKCES W NAUCE?.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH
DOBRY START.
Zbiór dobrych manier i reguł obowiązujących w naszej szkole
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Jak pomóc dziecku w nauce?. Charakterystyka specyficznych zaburzeń związanych z trudnościami w nauce Trudności w nauce pisania ( zwierciadlane odwracanie.
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Etyka nie tylko dla smyka Wartość – szacunek, odpowiedzialność
Metody sprawnego uczenia się.
Metody pracy samokształceniowej ucznia
Jak pomagać dziecku w nauce?
JAK WSPIERAĆ DZIECKO W EFEKTYWNYM UCZENIU SIĘ?
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Żywienie dzieci w wieku szkolnym
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Jak pomóc dziecku w odrabianiu zadań domowych?. Dobrze jest ustalić stałe godziny pracy, dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka z uwzględnieniem.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Jak chronić środowisko?
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi jest zaburzeniem neurorozwojowym o zróżnicowanej etiologii, choć dokładna przyczyna nadal pozostaje.
Analiza ankiety przeprowadzonej w klasach IV – VI Szkoły Podstawowej na temat zdrowego żywienia -Ankieta przeprowadzona we wrześni 2015r -Badanie miało.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
Techniki efektywnego uczenia się
J AK POMAGAĆ DZIECIOM W NAUCE ? P ORADNIK DLA RODZICÓW Krystyna Jasińska Myszków, 2016.
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Czas wolny dziecka szanse i zagrożenia czyli co powinien robić rodzic aby dziecko nie nadużywało komputera Wieluń
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
ŚWIETLICA SZKOLNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 150
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Żeby się chciało uczyć…. Jak motywować dziecko do nauki?
Co zrobić, gdy dziecko ma problemy w nauce?
Zapis prezentacji:

Praca domowa ucznia Renata Jamorska

W pierwszych latach nauki szkolnej dziecko nie ma jeszcze nawyku uczenia się samodzielnie. Trzeba je do tego stopniowo przygotować. Dzieci w młodszym wieku szkolnym na ogół chętnie przychodzą do szkoły, pilnie słuchają i wypełniają polecenia nauczyciela. Ale zdolność koncentracji uwagi dziecka jest jeszcze nietrwała, dlatego należy pomóc dziecku wypracować na początku nawyk odrabiania lekcji. WYTWORZONE W PIERWSZYCH LATACH NAUKI SZKOLNEJ NAWYKI SĄ NAJTRWALSZE

Miejsce do nauki: Przy projektowaniu pokoju lub kącika dla ucznia, należy wziąć pod uwagę następujące reguły: stolik do odrabiania lekcji powinien być tak ustawiony, aby światło padało z lewej strony, lampa stołowa nie powinna mieć ani jaskrawego, ani zbyt słabego światła, nieodpowiednie oświetlenie psuje wzrok, krzesło powinno być przystosowane do wzrostu dziecka; niewygodna pozycja przy pisaniu czy czytaniu może spowodować skrzywienie kręgosłupa, a ponadto wpływa to niekorzystnie na samopoczucie dziecka, które szybciej się męczy, jest znużone i zniecierpliwione, pomieszczenie powinno być często wietrzone

Na czym powinna polegać pomoc rodziców? Nie chodzi tu o pomoc czasochłonną. Wręcz niewskazane jest siedzenie z dzieckiem przez cały czas odrabiania lekcji. Dobrze byłoby natomiast przyzwyczajać dziecko do wykonywania samodzielnej pracy w określonym czasie. Dziecko nie powinno uczyć się zbyt późno - w żadnym przypadku po godzinie 20, gdyż nie może ono tracić cennych dla jego zdrowia godzin snu. Uczniowie powinni spać 10 do 12 godzin na dobę. Dzieci, które śpią krócej są bardziej nerwowe, niespokojne, pobudliwe lub przeciwnie, ospałe i apatyczne, a w szkole zmęczone, znużone i nie reagują na polecenia. Do rodziców należy regulowanie proporcji między czasem spędzonym na zabawie, a innymi obowiązkami dziecka. Kiedy więc dziecko, nawet po odpoczynku nadal nie zabiera się do nauki, dajmy sygnał, że czas do pracy.

Właściwa pora- między godziną 13 a 15 gwałtownie spada koncentracja i zdolność przyswajania wiedzy. Dlatego nie należy odrabiać lekcji zaraz po powrocie ze szkoły. Zalecaną porą, odpowiednią dla pracy umysłowej jest praca między godziną 16 a 19, wówczas to praca umysłowa jest najefektywniejsza. Co 30 -45 min róbcie przerwy. Im dziecko młodsze, te przerwy powinny być częstsze, ale niezbyt długie np.: przejście do pokoju po jakiś drobiazg, np.: szklankę z wodą itp. Porządek – w bałaganie zbyt wiele czasu traci się na szukanie potrzebnych rzeczy. Biurko powinno być miejscem odrabiania lekcji. Nie ma prawa na nim stać magnetofon czy też leżeć sterta komiksów. To uniemożliwia koncentrację, podobnie jak słuchanie muzyki podczas nauki.

Ustalenie i konsekwentne przestrzeganie godzin przeznaczonych na naukę domową jest gwarancją, że w przyszłości nasze dzieci będą dobrze planowały swój czas i będą potrafiły racjonalnie go wykorzystać. Godziny przeznaczone na naukę muszą być respektowane przez całą rodzinę. Nie można w tym czasie prowadzić w domu głośnych rozmów, nie trzeba kręcić się i robić zamieszania lub też z błahego powodu odrywać dziecko od pracy. Radio i telewizor powinny być wyciszone (przy pracy umysłowej niezbędna jest koncentracja).

Przyjemność na początek- nie zaczynajcie odrabiać lekcji od przedmiotów najtrudniejszych. Na początek wybierzcie te, które dziecko lubi najbardziej. Potem te, które nie są już tak przyjemne. Na koniec pozostaw rzeczy rutynowe tj. powtarzanie materiału, ćwiczenia praktyczne. Urozmaicenie- nie należy zbyt długo koncentrować się na jednym temacie, bo w pewnym momencie dziecko będzie zbyt zmęczone, by cokolwiek zapamiętać. W toku pracy przygotowujcie na przemian zadania pisemne z ustnymi.

Co robić, kiedy dziecko ma trudności z koncentracją uwagi?   Co robić, kiedy dziecko ma trudności z koncentracją uwagi? Pomieszczenie, w którym odrabiamy lekcje powinno być utrzymane w spokojnych pastelowych barwach, bez krzykliwych wzorów Biurko stawiamy przodem do pustej gładkiej ściany, zabieramy z niego wszystkie rzeczy poza książką, zeszytem, długopisem Zamykamy okno (aby ograniczyć ilość bodźców słuchowych) oraz zasłaniamy je zasłoną w łagodnych kolorach lub opuszczamy żaluzje (aby dziecko nie rozpraszało się widokiem na podwórko) Ukochane zwierzątko (jeśli jest) „wychodzi” do innego pokoju Wyłączamy telewizor i inne grające sprzęty;

Można zwiększyć zdolność koncentracji dziecka poprzez: Robienie kilku - kilkunastominutowych przerw w pracy, gdy zauważymy, że dziecko wyczerpało już swoje możliwości skupienia uwagi W momencie zadziałania bodźca rozpraszającego ponowne przywołanie uwagi – „pisz dalej”, „spójrz w zeszyt”, postukanie w zeszyt palcem itp. Dopilnowanie, aby w czasie przerwy dziecko nie rozpoczęło czynności, od której będzie je trudno oderwać Powolne i stopniowe wydłużanie jednorazowego czasu pracy, zawsze za zgodą dziecka. Uwaga: powolne oznacza tutaj o kilka minut w ciągu miesiąca lub nawet kwartału Zapobieganie rozpraszaniu się dziecka przez zaciekawienie go, przedstawienie tematu zadania w nowy interesujący sposób

Rodzice często znużeni powolnym tempem pracy dziecka i nieumiejętnością poradzenia sobie z zadaniem, wyręczają je, ograniczając działalność samodzielną dziecka do minimum lub też pozostawiając je wyłącznie w pozycji biernego obserwatora. Taka postawa jest nie tylko szkodliwa pod względem dydaktycznym, ale również wychowawczym, bo nieetyczne jest przedstawianie w szkole pracy wykonanej przez rodziców. Przyzwyczajanie do daleko idącej niesamodzielności uczy nieuczciwości, unikania większego wysiłku i odpowiedzialności. Rodzic powinien być jedynie konsultantem, a nie wykonawcą zadania domowego

Odrabianie lekcji zawsze kończymy spakowaniem plecaka na następny dzień.