1
Spis treści Wprowadzenie Pośród chmur Burze i pioruny Wiatr Prognoza pogody – interpretacja 6. Podsumowanie
Wprowadzenie
Podstawowe pojęcia i definicje Meteorologia - nauka zajmująca się badaniem zjawisk fizycznych i procesów zachodzących w atmosferze. Atmosfera – gazowa powłoka otaczająca planetę.
Co to jest pogoda? Składniki pogody Pogoda to chwilowy stan atmosfery w danym miejscu. Składniki pogody temperatura powietrza, ciśnienie atmosferyczne, wilgotność, natężenie promieniowania słonecznego (insolacja) prędkość i kierunek wiatru, zachmurzenie i rodzaj chmur, opady i osady atmosferyczne - ich rodzaj i wielkość, zjawiska atmosferyczne np. burze, ostatnio podaje się także stężenie alergenów w powietrzu.
Elementy meteorologiczne Ciśnienie atmosferyczne Wiatr Temperatura powietrza Wilgotność powietrza Widzialność pozioma Chmury Opady atmosferyczne
Wybrane przyrządy meteorologiczne barometr termometr higrometr wiatromierz
Pośród chmur
Klasyfikacja chmur Nasze obserwacje
Klasyfikacja chmur Nasze obserwacje
Karta badawcza Imię: Godzina: Miejsce: Obiekt badania (nr zdjęcia) : Kształt Rysunek Opad: Deszcz Śnieg Grad Nic Kolor: Biały Szary Inny Wielkość: Ogromna Duża Średnia Mała Wysokość: Wysoka
Nasze badania W terenie klasyfikowaliśmy chmury według przyjętych przez nas kryteriów.
Nasze badania Wypełniliśmy kilkanaście kart badawczych.
Międzynarodowa klasyfikacja chmur. Chmury dzielą się na cztery zasadnicze grupy: Chmury wysokie Chmury średnie Chmury niskie Chmury budowy pionowej
W obrębie każdego piętra wyróżnia się następujące rodzaje chmur: Kłębiaste (-cumulus) Warstwowe (-stratus) Deszczowe (-nimbus) Pierzaste (-cirrus)
Chmury Cirrus (Ci) pierzaste Cirrocumulus (Cc) kłębiasto – pierzaste Cirrostratus (Cs) warstwowo – pierzaste Altocumulus (Ac) średnio kłębiaste Altostratus (As) średnio warstwowe Nimbostratus (Ns) warstwowa deszczowa
Chmury Stratocumulus (Sc) kłębiasta warstwowa Stratus (St) niska warstwowa Cumulus (Cu) kłębiasta Cumulonimbus (Cd) kłębiasta deszczowa
Zachmurzenie Zachmurzenie ocenialiśmy na podstawie trzech kryteriów: Procentowo (0 – 100%) Słownie (bezchmurne, rozproszone, duże, całkowite) Oktanami (0 - 8)
Nasze badania zachmurzenia nieba Informacja rzeczywista: 35% 3,2 Oktana, Rozproszone Imię % Oktany Słownie Beata 50 4 Rozproszone Marta 40 Tymek 30 3 Przemek 25 2 Kuba 3,2 Michał Oskar 15 1,2
Burze i pioruny
Obejrzeliśmy film dokumentalny o tym, jak powstają burze i pioruny Obejrzeliśmy film dokumentalny o tym, jak powstają burze i pioruny. Teraz jesteśmy prawdziwymi „łowcami burz”
Gra edukacyjna Po filmie rozwiązaliśmy quiz, który sprawdzał nasza wiedzę. Przeszliśmy wszystkie 4 poziomy i zdobyliśmy nagrodę :D
Wiatr
Róża wiatrów
Wszystko o wietrze Wiatr to poziomy lub prawie poziomy ruch powietrza względem powierzchni ziemi. Wiatry są wywoływane przez różnice temperatur, a za tym idącą różnicę ciśnień.
Układy baryczne
Wiatry lokalne Bryza dzienna (morska) i bryza nocna (lądowa)
Określanie kierunków wiatrów na podstawie stopni Numer pomiaru Liczba stopni Kierunek wiatru 1 90 E 2 260 W 3 170 S 4 180 5 140 SE 6 210 SSW 7 200 8 9 250 WSW 10 270 11 220 SW 12 240 13 14 15 160 SSE 16
Skala Beauforta SKALA BEAUFORTA Wiatr ocenialiśmy również w poniższej skali
Skala Beauforta Ale 12 w skali nie widzieliśmy...
Prognoza pogody – interpretacja
Analiza danych meteorologicznych
Analiza prognozy pogody Przeanalizowaliśmy numeryczne prognozy pogody. Zaprezentowaliśmy się indywidualnie jako pogodynki Teraz już wiemy kiedy może padać deszcz i dlaczego wiatr chłodzi.
Podsumowanie
Na deser ułożyliśmy pytania i stanęliśmy do konkursu o milion i tytuł „Mistrza Meteo”
Co ile metrów błyskawica zmienia kierunek? 15 1 Milion 14 500 000 13 250 000 12 125 000 11 64 000 10 32 000 9 16 000 8 8000 7 4000 6 2000 5 1000 4 500 3 300 2 200 1 100 Co ile metrów błyskawica zmienia kierunek? A 50 m B 100 m C 40 m 85 m D
Kolejny projekt już za nami i kolejne wyzwanie tuz przed nami Kolejny projekt już za nami i kolejne wyzwanie tuz przed nami. Zobaczymy co opracujemy w nowym roku szkolnym.
39