Bezpieczny zapas wysokiego ryzyka – jak go określić? Dr inż. KATARZYNA GRZYBOWSKA
Agenda Wprowadzenie Systemy sterowania zapasami Jak określić bezpieczny zapas wysokiego ryzyka? Podsumowanie
Zależność między utrzymywanym zapasem a poziomem obsługi klienta
Logistyczna obsługa klienta to zestaw czynności i wymagań, które zapewniają klientowi oczekiwaną obsługę. to wartość procentowa, która odnosi się do prawdopodobieństwa wystąpienia braku (niedoboru zapasu w magazynie) w cyklu realizacji dostawy. Lp. Współczynnik poziomu obsługi klienta Poziom Obsługi Klienta POK [%] 1 0,000 50,0 2 0,253 60,0 3 0,524 70,0 4 0,842 80,0 5 1,282 90,0 6 3,891 99,995
Zapas zabezpieczający to bufor, który równoważy rozbieżności popytu (zużycia zapasu) i cyklu realizacji zamówienia (odtwarzania zapasu).
Agenda Wprowadzenie Systemy sterowania zapasami Jak określić bezpieczny zapas wysokiego ryzyka? Podsumowanie
Systemy sterowania zapasami to procedury postępowania, które służą do określenia wielkości partii zamówienia i/lub wyznaczenia momentu złożenia zamówienia. nie uwzględniają powiązań pomiędzy poszczególnymi asortymentami. można wyróżnić kilka.
System dwóch worków dzieli zapas na dwie równe części
System sztuka na sztukę pozwala na uzupełnianie zapasów w minimalnych ilościach Dotyczy zapasów utrzymywanych na potrzeby remontów oraz napraw maszyn i urządzeń.
System ciągłego przeglądu wykorzystuje stałą wielkość dostaw oraz zmienny okres między zamówieniami.
System okresowego przeglądu wykorzystuje zmienną wielkość dostaw oraz stały okres między poszczególnymi zamówieniami.
System min-max wykorzystuje poziomy zapasu: maksymalny, informacyjny i zabezpieczający.
Agenda Wprowadzenie Systemy sterowania zapasami Jak określić bezpieczny zapas wysokiego ryzyka? Podsumowanie
Scenariusz lekcji Jak określić bezpieczny zapas wysokiego ryzyka? Zajęcia w formie mini-wykładu, analizy metody i ćwiczenia. Przywitanie uczniów i czynności wstępne Zapoznanie uczniów z tematem lekcji i jej etapami Prezentacja w formie mini-wykładu (ok. 10 min.) Zaprezentowanie procedury metody i omówienie przykładu Wykonanie przez uczniów ćwiczenia pod kontrolą nauczyciela Zakończenie lekcji (ok. 5 min.)
Zapas wysokiego ryzyka To produkty, których: nadwyżki zapasu nie mogą być wykorzystane w przyszłych okresach mają bardzo krótki termin ważności, ich wykorzystanie jest bardzo wąskie (zalegających nie można użyć w inny sposób), jeśli nie zostaną wykorzystane muszą zostać wyrzucone lub zniszczone (towary wrażliwe), mogą zostać sprzedane, ale po znacznie niższej cenie (ze stratą dla przedsiębiorstwa). Przykłady: żywe choinki w okresie przedświątecznym po świętach choinki można ewentualnie odsprzedać lub oddać do kompostowni (jako materiał do produkcji kompostu) gazety codzienne lub czasopisma
System zapasu jednookresowego służy sterowaniu zapasami, ale w krótkim horyzoncie czasu. założenia metody: należy porównać potencjalny koszt występowania niedoboru z potencjalnym kosztem wystąpienia nadwyżki nie określa się czasu realizacji zamówienia (okresu uzupełnienia zapasu)
Procedura obliczeń Krok 1 Krok 2 Krok 3 Krok 4 Określenie kosztu wystąpienia niedoboru Krok 2 Określenie kosztu wystąpienia nadwyżki Krok 3 Określenie docelowego poziomu obsługi klienta Krok 4 Określenie docelowego poziomu zapasów
Przykład Zapotrzebowanie na świeży sok charakteryzuje się niewielką zmiennością. Produkuje go małe przedsiębiorstwo. Średni popyt świeżego soku na dzień wynosi 152 litry. Określono również odchylenie standardowe tego zapotrzebowania, które oszacowano na poziomie 35 litrów na dzień. Cena zakupu i przygotowania litra soku wynosi 100 zł, natomiast cena sprzedaży przygotowanego soku wynosi 130 zł. Koszt utylizacji niesprzedanego litra soku kształtuje się na poziomie 20 zł.
Krok 1 Określenie kosztu wystąpienia niedoboru Cena zakupu i przygotowania litra soku = 100 zł Cena sprzedaży soku = 130 zł Koszt wystąpienia niedoboru = 30 zł
Krok 2 Określenie kosztu wystąpienia nadwyżki Cena zakupu i przygotowania litra soku = 100 zł Koszt utylizacji niesprzedanego litra soku = 20 zł Koszt wystąpienia nadwyżki = 80 zł
Krok 3 Określenie docelowego poziomu obsługi klienta Koszt wystąpienia niedoboru = 30 zł Koszt wystąpienia nadwyżki = 80 zł Docelowego poziomu obsługi klienta = 27%
Krok 4 Określenie docelowego poziomu zapasów Średnie zapotrzebowanie = 152 litry / dzień Odchylenie standardowe zapotrzebowania = 35 litrów /dzień Dystrybuanta, określona z tablic statystycznych Dla docelowego poziomu obsługi klienta należy określić wartość dystrybuanty rozkładu normalnego. Odszukujemy wartość z tablic statystycznych rozkładu normalnego równą wartości docelowego poziomu obsługi klienta. Patrz: dodatek do zadań – „Dystrybuanta rozkładu normalnego N(0,1)"
Krok 4 Określenie docelowego poziomu zapasów Średnie zapotrzebowanie = 152 litry / dzień Odchylenie standardowe zapotrzebowania = 35 litrów /dzień Dystrybuanta, określona z tablic statystycznych Dla docelowego poziomu obsługi klienta należy określić wartość dystrybuanty rozkładu normalnego. Odszukujemy wartość z tablic statystycznych rozkładu normalnego równą wartości docelowego poziomu obsługi klienta. Patrz: dodatek do zadań – „Dystrybuanta rozkładu normalnego N(0,1)" Docelowy poziom zapasów = 131
Agenda Wprowadzenie Systemy sterowania zapasami Jak określić bezpieczny zapas wysokiego ryzyka? Podsumowanie
Analiza metody Jeśli koszty wystąpienia niedoboru i nadwyżki są takie same to docelowy poziom obsługi będzie równy 50% Jeśli koszt wystąpienia nadwyżki jest większy od kosztu niedoboru to docelowy poziom obsługi będzie poniżej 50% Jeśli koszt wystąpienia niedoboru jest większy od kosztu nadwyżki to docelowy poziom obsługi będzie powyżej 50%
Dziękuję za uwagę Uwagi, spostrzeżenia i komentarze: kasia.grzybowska@gmail.com