Europa bez granic? Polska emigracja zarobkowa na ekranach europejskich Kris Van Heuckelom K.U.Leuven, Belgia kris@vanheuckelom.be
f
To jest wolny świat... Wielka Brytania 2007
Fucha Wielka Brytania 1982
Wszędzie jest lepiej gdzie nas nie ma Niemcy 1989
Ballada o czyścicielach szyb Włochy 1998
Polska panna młoda Holandia 1998
Cztery tygodnie w czerwcu Szwecja 2004
Silna identyfikacja europejskiej emigracji zarobkowej z polskością Emigranci zarobkowi to (często) Polacy Polacy to (często) emigranci zarobkowi
Moonlighting = przypowieść o stanie wojennym
Überall ist es besser … = film o (złudnym) poszukiwaniu szczęścia
La ballata dei … = film o wyobcowaniu za granicą
De Poolse bruid = film o miłości „międzynarodowej”
Fyra Veckor i Juni = film o odnajdowaniu szczęścia w życiu
It’s a Free World = film o eksploatacji emigrantów zarobkowych
Sześć filmów, dwie kategorie Akcja rozgrywa się 1. za komunizmu 2 Sześć filmów, dwie kategorie Akcja rozgrywa się 1. za komunizmu 2. po upadku komunizmu
Pierwsza kategoria 1. Polscy bohaterowie pierwszoplanowi 2 Pierwsza kategoria 1. Polscy bohaterowie pierwszoplanowi 2. Rzadkie / niefortunne kontakty z miejscowymi 3. Wątek tragizmu
Druga kategoria 1. Polscy i miejscowi bohaterowie pierwszoplanowi 2 Druga kategoria 1. Polscy i miejscowi bohaterowie pierwszoplanowi 2. Wątek miłosny 3. Przybysz „pomaga” miejscowym i rozwiązuje problemy
Przybysze 1. mają różne „potencje” 2 Przybysze 1. mają różne „potencje” 2. mają coś do zaoferowania wspólnocie miejscowej
Polska „impotencja”
Romans TAK Ślub (NA RAZIE) NIE
Śluby mieszane (po hollywoodzku)
W filmach „postkomunistycznych” Polacy pełnią inną funkcję narracyjną: „rozwiązują” problemy zamiast „sprawiać” problemy.
Zmniejsza się dystans między miejscowymi a przybyszami (ale do ślubów dochodzi tylko w Hollywoodzie!).
Brak elementów „euro-orientalizmu” .
Europa bez granic? Polska emigracja zarobkowa na ekranach europejskich Kris Van Heuckelom K.U.Leuven, Belgia kris@vanheuckelom.be