Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Tajemniczy świat atomu
Efekty mechano- chemiczne
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Konkurs astronomiczny
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
Menu Koniec Czym jest węgiel ? Węgiel część naszego ciała
Woda jako nieodłączny składnik żywności.
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mgr Wojciech Sobczyk District Manager Helathcare Ecolab
Woda – Najpopularniejszy związek chemiczny
Dlaczego we Wszechświecie
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Polanowie im. Noblistów Polskich ID grupy: 98/49_MF_G1 Kompetencja: Fizyka i matematyka Temat.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Poznaj i okiełznaj żywioły Gimnazjum nr 10 Ruda Śląska
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Rutkach ID grupy:
WODA – ŹRÓDŁO ŻYCIA.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Jak oszczędzać wodę.
Słońce i planety Układu Słonecznego
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sierakowicach ID grupy:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 1 w Lini ID grupy:
Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE GRUPY
Zespół Szkół Samorządowych Gimnazjum im
Dane INFORMACYJNE : Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Leśnicach
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Zalewie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Doświadczenia z budowy materii
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
DANE INFORMACYJNE (DO UZUPEŁNIENIA)
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Sławecinie ID grupy:
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących GIMNAZJUM w Knyszynie ID grupy: 96/91_MP_G2 Kompetencja: matematyczno - przyrodnicza Temat.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół w Lichnowach ID grupy: 96/70_MP_G1 Kompetencja: Matematyczno-przyrodnicza Temat projektowy: Budowa cząsteczkowa materii Semestr/rok.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny.
Zespół Szkół w Nowej Wsi Lęborskiej Budowa cząsteczkowa materii
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Zespół Szkół w Potęgowie Budowa cząsteczkowa materii.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Budowa materii Trochę historii. Budowa materii Trochę historii.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Budowa cząsteczkowa materii
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Chemia – z czego składa się materia?
WYSTĘPOWANIE Wody w PRZYRODZIE
1.
1.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Lichnowach ID grupy:
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
Minerały – podstawowy składnik litosfery, który powstał w sposób naturalny i odznacza się budową krystaliczną oraz jednorodnymi własnościami fizycznymi.
Temat: Świat planet..
Woda to cudowna substancja
ATMOSFERA - to powłoka otaczająca Ziemię, składająca się z mieszaniny gazów tworzących powietrze. Atmosfera jest zbudowana warstwowo.
Zapis prezentacji:

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie

Dane Semestr : I Rok szkolny: 2009/2010 Imię i nazwisko opiekuna uczniowskiej gr. projektowej: Ewa Łangowska Miejsce realizacji projektu: ZSP Czarna Woda Adres miejsca realizacji: ul. Mickiewicza 5; 83-262 Czarna Woda ID grupy: 96/86_MP_G1 ID szkoły: 96/86 Kompetencja: matematyka i przyroda Realizowany temat projektowy: Budowa Cząsteczkowa Materii

Budowa cząsteczkowa materii Historia i naukowcy w budowie materii Doświadczenia w zakresie właściwości i różnorodności cząsteczek Mieszaniny Budowa geologiczna Ziemi Model cząsteczki Podsumowanie

Historia i naukowcy w budowie materii W nowożytności, swoja teorię o budowie materii ogłosił John Dalton. Zapoczątkował on zainteresowanie budową atomów, tzn. po nim inni naukowcy sprawdzali jego teorie dzięki czemu odkryli oni prawidłową budowę materii. Odkrył prawo ciśnień cząstkowych, prawo stosunków wielokrotnych, opisał wadę wzroku nazywaną później daltonizmem. Na jego cześć jednostkę masy atomowej nazwano Daltonem (Da). John Dalton

Tablica pierwiastków Daltona Dalton sporządził własną tablice pierwiastków. Oto ona:

Teoria Daltona Teoria Daltona głosiła, iż: - najmniejszą cząstką materii jest atom - atomów nie można podzielić - nie można zamienić jednego atomu w drugi - wszystkie atomy jednego pierwiastka mają jednakową masę - atomy są niezniszczalne i nie podlegają przemianom podczas reakcji chemicznych, zmienia się tylko ich wzajemne ułożenie i powiązanie

Daltonizm Deuteranopia, daltonizm – wada wzroku, odmiana ślepoty barw, polegająca na nierozpoznawaniu barwy zielonej (lub myleniu jej z barwą czerwoną). Wada ta dotyczy około 1% mężczyzn oraz 0,9% kobiet. Jest wynikiem braku czopków reagujących na barwę zieloną. Kolory tęczy postrzegane przez osobę cierpiącą na deuteranopię Kolory tęczy widziane przez osobę bez zaburzeń postrzegania kolorów.

Historia cząsteczek W 1811 roku A. Avogadro wprowadził pojęcie gramoatomu i gramocząsteczki - czyli pojęcie mola. W 1833 roku M. Faraday, odkrywając zjawisko elektrolizy, wykazał, że atomy posiadają ładunki elektryczne, a w 1869 roku Dymitr Mendelejew opracował układ okresowy pierwiastków, który ostatecznie potwierdza cząsteczkową teorię budowy materii.

Dyfuzja DYFUZJA-proces samorzutnego rozprzestrzeniania się cząsteczek lub energii będący konsekwencją chaotycznych zdarzeń cząsteczek dyfundującej substancji między sobą lub z cząsteczkami otaczającego go ośrodka.

Zasady działania dyfuzji Dyfuzja Zachodzi w: gazach cieczach ciałach stałych Zasady działania dyfuzji

Doświadczenia o dyfuzji Doświadczenie modelowe Do menzurki wsypaliśmy 20 g grochu i 20 g ryżu. Po zmieszaniu mieszanina zmniejszyła objętość. Koleżanki podczas wykonywania doświadczenia Model doświadczenia

Doświadczenia o dyfuzji Do szklanki pełnej gorącej wody włożyliśmy zieloną farbę. Woda zaczęła zabarwiać się na jasno zielono. Proces dyfuzji na podstawie szklanki wody i farby

Doświadczenia o dyfuzji Do menzurki o pojemności 100 cm 3 nalaliśmy 50 cm 3 wody. Następnie za pomocą mieszadełka wlaliśmy tyle samo denaturatu. Na początku denaturat nie łączył się z wodą. Lecz po pewnym czasie płyny połączyły się. Koledzy podczas doświadczenia

Mieszaniny Mieszanina to układ dwóch lub więcej pierwiastków albo związków chemicznych zmieszanych ze sobą w dowolnym stosunku. odróżnia się dwa rodzaje mieszanin: jednorodne oraz niejednorodne.

Rodzaje mieszanin Jednorodne -mają jednakowe właściwości w całej rozciągłości, tzn. gołym okiem lub za pomocą lupy czy mikroskopu nie można rozróżnić jej składników. Mieszaniny jednorodne noszą nazwę roztworów. Niejednorodne - składają się z części o różnych właściwościach, w których można gołym okiem lub za pomocą lupy czy mikroskopu rozróżnić przynajmniej jeden składnik.

Przykłady mieszanin : Jednorodne : cukier + woda sól kuchenna + woda alkohol + gliceryna mleko + kakao powietrze Niejednorodne : piasek + woda kreda + olej olej + woda ryż + mąka piasek + mak

Budowa geologiczna Ziemi Warstwy atmosfery to: Troposfera charakteryzuje ją ciągły spadek temperatury wraz ze wzrostem wysokości. Stratosfera występowanie ozonosfery. Mezosfera spadek temperatury wraz z wysokością. Termosfera jest warstwą zjonizowanego gazu, w której wyróżnia się jonosferę i kilka mniejszych warstw. Egzosfera stale uciekają z niej gazy.

SKŁAD POWIETRZA Atmosfera składa się z mieszaniny gazów zwanych powietrzem. Rodzaj Objętość powietrza w % Azot 78 Tlen 20,6 Argon 0,93 Dwutlenek węgla 0,38 Pozostałe 0,1

Występowanie Wody Woda jest na Ziemi bardzo rozpowszechniona. Występuje głównie w oceanach które pokrywają 70,8% jej powierzchni, także w rzekach, jeziorach i w postaci stałej w lodowcach. Część wody znajduje się pod powierzchnią ziemi (wody podziemne) lub w atmosferze (chmury). Woda występująca w przyrodzie jest roztworem soli i gazów.

Woda Tlenek wodoru potocznie zwany wodą, występuje w warunkach standardowych w stanie ciekłym. Słowo woda może się odnosić do każdego stanu skupienia. Woda jest bardzo dobrym rozpuszczalnikiem dla substancji polarnych. Większość występującej w przyrodzie wody jest "słona" (około 97,38%), tzn. zawiera dużo rozpuszczonych soli, głównie chlorku sodu . W naturalnej wodzie rozpuszczone są gazy atmosferyczne, z których w największym stężeniu znajduje się dwutlenek węgla. Budowa cząsteczki wody. (Tlen i wodór)

Trzy stany skupienia Woda Para Wodna Lód

Skały i minerały Minerały to występujące w przyrodzie nieograniczone ciało stałe o określonym składzie chemicznym i uporządkowanym układzie atomów. Skały są to naturalne zespoły jednego lub wielu różnych minerałów, powstałych w wyniku określonych procesów geologicznych lub kosmologicznych.

Skały magmowe Bazalt Granit Andezyt

Skały osadowe Sól kamienna Piaskowiec Węgiel kamienny

Skały przeobrażone Marmur Gnejs Kwarcyt

Skamieniałości przewodnie Jeżowiec Trylobit Amonity

Ruchy górotwórcze Ruchy górotwórcze to ruchy, które polegają na fałdowaniu skał i tworzeniu się płaszczowin. Zachodziły w erach: paleozoicznej i kenozoicznej. Ruchy górotwórcze kaledońskie wystąpiły w sylurze, hercyńskie w karbonie, alpejskie w kredzie oraz w trzeciorzędzie. Skutkiem tego są: Kordyliery w Ameryce Północnej, Andy w Ameryce Południowej, Himalaje w Azji oraz Alpy w Europie.

Kordyliery w Ameryce Północnej Andy w Ameryce Południowej Himalaje w Azji Alpy w Europie

Przeszłość Ziemi Słowo "Pangea" pochodzi z greki i w wolnym tłumaczeniu znaczy "Wszechziemia". Pangea nie była pierwszym superkontynentem w dziejach Ziemi, ale niewątpliwie najbardziej znanym. Pangea uformowała się w karbonie, na skutek zamknięcia się paleozoicznego oceanu.

Zlodowacenia w Polsce Zlodowacenia – to okresy zimne: rytmiczne zmiany klimatu, wyrażające się w zmianach temperatury i ilości opadów. Na całej kuli ziemskiej prowadziły do wielokrotnego rozwoju czasz lądolodów. W czasie zlodowaceń występowały okresy cieplejsze – interstadiały. Dzieliły się one na stadiały. Interglacjały – okresy ciepłe ...(zanik lądolodu)

Cofanie się zlodowacenia

Zasięg lądolodu Przybliżony zasięg lądolodu podczas zlodowacenia północnopolskiego (Würm), naniesiony na współczesne zdjęcie satelitarne Google Maps. Prostokątem zaznaczono obszar na którym obecnie znajduje się Puszcza Białowieska.

Ślady lodowca Materiał skalny po przejściu lodowca

Mapa geologiczna Ziemi Czarna Woda znajduje się na platformie wschodnioeuropejskiej

Wszechświat Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun. Wszechświat ma około 14miliardów lat . Obecna średnia gęstość wszechświata wynosi około 9,9 × 10−30 gramów na Cm3 . We Wszechświecie znajdują się przeróżne galaktyki i układy, między innymi Układ Słoneczny . Należy także pamiętać ,że znajdują Się tam także czarne dziury, planety, gwiazdy, meteoryty, oraz satelity i wiele innych rzeczy. Planety: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun.

Galeria planet Układu Słonecznego Merkury Wenus Ziemia Mars Jowisz Saturn Neptun Uran

Modele atomów Animacja przedstawia atom helu. Wokół jądra krążą 2 elektrony, a w jądrze znajdują się 2 protony oraz 2 neutrony.

Model dwutlenku krzemu Model cząsteczki Cząsteczka, inaczej molekuła .Jest złożona z więcej niż jednego atomu, które są ze sobą trwale połączone wiązaniami chemicznymi.   Model dwutlenku krzemu

Modele szkieletowo-kulkowe w których promienie chmur elektronowych atomów są w stosunku do siebie proporcjonalne. Model chlorku sodu

Model wypełniony Model "wypełniony" jest najbardziej realistyczny. W modelach tych nie widać samego szkieletu wiązań, ale za to lepiej obrazują one ogólny kształt cząsteczki. Model glukozy

Podsumowanie Prezentacja przedstawia w skrócie „Cząsteczkową budowę materii”. Najmniejszą cząstką materii jest atom, który znajduje się wszędzie. Zarówno w cieczach, gazach i ciałach stałych. Bez atomu nie było by niczego, począwszy od Wszechświata do kropli wody.

Literatura www.wikipedia.pl www.bionotatki.pl/mikroskop,optyczny,x.html www.oen.dydaktyka.agh.edu.pl www.kurshtml.boo.pl www.eioba.pl

Projekt realizowany przez Uniwersytet w Białymstoku w partnerstwie z CombidataPoland sp. z o.o. w ramach umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty”, Działanie 3.3. „Poprawa jakości kształcenia”, Poddziałanie3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia –projekty konkursowe” Dziękujemy za uwagę