X Menu główne Wstęp Zasada działania Rodzaje Opisy Linki INFO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CZYLI JAK ZŁOŻYĆ SKLEP W INTERNECIE
Advertisements

Przewodnik po publikacji wrzesień November 10, Company in country2 Spis zagadnień 1) Prezentacja samego produktu na podstawie górnego paska.
Wyszukiwanie informacji w Internecie
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 9. WYSZUKIWANIE INFORMACJI W SIECI
Wyszukiwarki internetowe
Wyszukiwanie i zapisywanie informacji
Support.ebsco.com Przewodnik Mój folder EBSCOhost (My EBSCOhost) Przewodnik.
Dodawanie i usuwanie oprogramowania
OPERATORY WYSZUKIWAWCZE
Wyszukiwanie zaawansowane w środowisku internetowym Maja Wilczewska-Wojczyszyn.
Mozilla Firefox. SPIS TRE Ś CI 1)InformacjeInformacje 2)ZaletyZalety 3)WadyWady 4)BezpieczeństwoBezpieczeństwo 5)Integracja z wyszukiwarkamiIntegracja.
Wprowadzenie do wyszukiwania Wyszukiwarki Internetowe.
Microsoft WinFS – nowy system plików, zasada działania. Wojtek Galek.
Pakiety usług (1/2) Wyszukiwarki użytkownicy końcowi -dostarczanie i prezentacja wyników wyszukiwań -usługi dodatkowe (katalog stron, najpopularniejsze.
Systemy zarządzania treścią CMS
Sposoby wyszukiwania multimediów w Internecie. Standardowe wyszukiwarki odrębna zakładka w formularzu do wyszukiwania, np. Images, Video, Audio, Grafika.
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
KAROLWÓJCIK Google Gadżety Kurs do wyboru budowa serwisów www.
Wyszukiwarki internetowe
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Wyszukiwanie informacji w Internecie
Search Engine Optimization
Wyszukiwanie Informacji Na Stronach WWW
Search Engine Marketing w promocji eventu
Założenia PROJEKTU
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Jak poprawnie korzystać z wyszukiwarek internetowych
Wyszukiwanie informacji w Internecie
Chyba najczęściej używaną przeglądarką internetową jest INTERNET EXPLORER, bo jest ona domyślnie instalowana w wiodącym na rynku polskim oprogramowaniu.
Sieć komputerowa – grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów, na przykład: korzystania.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
INTERNET Sieć komputerowa o światowym zasięgu łącząca sieci lokalne, sieci rozległe i wszystkie komputery do nich podłączone. Służy do komunikacji między.
Projektowanie stron WWW WPROWADZENIE DO POZYCJONOWANIA STRON WWW
W W W Łukasz Stochniał.
Nieograniczone źródło informacji
Z jakich źródeł najczęściej czerpiemy informacje ? sięgamy do prasy, włączamy radio, oglądamy telewizję, "surfujemy" po stronach internetowych czytamy.
Opracowała T. Głuszak Nauczyciel bibliotekarz Zespołu Szkół w Dydni.
Wyszukiwanie informacji w internecie
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Opinie Prawne Wiki - pomoc Wyszukiwanie dokumentów w na stronie
Przeglądarki Wszelkie prawa zastrzeżone! Google Chrome – przeglądarka internetowa tworzona przez Google. Jej kod został napisany w oparciu o rozwiązania.
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Projekt z Technologii Internetowych
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacjaOdtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Podstawy języka skryptów
Ukryty Internet (Web).
(ang. Invisible Web, Deep Web)
Temat Prezentacji : ZNACZNIKI META TAGS wyk.H. Kozłowski.
Edytory tekstowe stron WWW
Konferencja metodyczna dla nauczycieli informatyki i technologii informacyjnej. Warszawa, Wyszukiwarki... nie tylko stron. Jakub Kacprzak NetSprint.pl.
 Praktyczne sposoby wpisywania adresu:  pomijanie autouzupełnianie  próba samodzielnego tworzenia poprzez sprawdzanie podstawowych kombinacji.
Marcin Wojnowski.  To największa ogólnoświatowa sieć komputerowa. Łączy miliony ludzi na całym globie ziemskim. Dzięki internetowi stała się możliwa.
Przewodnik Wprowadzenie do
Przewodnik Bazy Business Source Wyszukiwanie podstawowe
POZYCJONOWANIE – SEO (search engine optimization).
Przewodnik Bazy CINAHL Wyszukiwanie podstawowe
Google AdWords.
Jak korzystać z internetu? Porady Młodych Dziennikarzy.
Bazy CINAHL Wyszukiwanie zaawansowane Przewodnik
Źródła informacji. Społeczeństwo informacyjne społeczeństwo charakteryzujące się przygotowaniem i zdolnością do użytkowania systemów informatycznych,
Przewodnik Wyszukiwarka naukowa EBSCO Discovery Service (EDS)
Internet to nie tylko gry
Wady i zalety pracy w chmurze
SIECI KOMPUTEROWE WYKŁAD 9. WYSZUKIWANIE INFORMACJI W SIECI
JAKUB BAREŁKOWSKI REKLAMA W WYSZUKIWARKACH
Reklama w wyszukiwarkach internetowych. Formy reklamy w wyszukiwarkach internetowych ●wyniki organiczne zbudowane na podstawie algorytmu oceniającego.
Reklama w wyszukiwarkach internetowych Jakub Barełkowski.
SEO/SEM – daj się znaleźć użytkownikowi
Zapis prezentacji:

Rodzaje, zasada działania oraz opisy wybranych wyszukiwarek internetowych

X Menu główne Wstęp Zasada działania Rodzaje Opisy Linki INFO

X Wstęp Wyszukiwarka internetowa (ang. search engine) to program lub strona internetowa, której zadaniem jest ułatwienie użytkownikom Internetu znalezienie informacji w sieci. W znaczeniu ogólnym wyszukiwarka to oprogramowanie gromadzące w sposób automatyczny informacje o dokumentach tekstowych oraz plikach zgromadzonych w sieci (obszarze wyznaczonym dla wyszukiwarki do indeksowania).

X Określenie Wyszukiwarka stosujemy do: stron internetowych serwisów wyszukujących - czyli implementacji oprogramowania wyszukującego działającego z interfejsem WWW ogólnodostępnym dla internautów oprogramowania przeznaczonego do indeksowania i wyszukiwania informacji w sieciach komputerowych: internecie, intranecie.

X Największym minusem wyszukiwarek są reklamy. Wyszukiwarki stanowią wymarzony cel reklamodawców ponieważ mają oni praktycznie pełną gwarancję, że osoba wyszukująca dane hasło jest nim zainteresowana. Tak więc większość wyszukiwarek oferuje reklamy zależne od treści zapytań (np. AdWords oferowany przez Google). Ze względu na szeroką krytykę procederu nie oddzielania reklam od wyników, większość wyszukiwarek z niego zrezygnowała i wyraźnie zaznacza teraz reklamy.

X Zasada działania Oprogramowanie wyszukiwarek to zestaw programów modułów, z których każdy ma oddzielne zadanie. W skład zestawu wchodzą takie elementy jak: Crawler, Robot, Pająk, Spider, Bot - modułów pobierających dokumenty z sieci Indeksera, programów analizujących i oceniających Searcher'a - interfejsu wyszukującego wyszukiwarki odpowiadający na zapytania/analizator zapytań + moduł prezentacji wyników

X Mechanizm działania wyszukiwarki składa się z trzech faz: Specjalny moduł odwiedza stronę i dzięki hiperlączom wchodzi w kolejne. To co odnajdzie trafia do bazy danych. 2) W bazie danych indeksowane są tylko te strony które mają unikalne słowa podane w wyszukiwarce. 3) Z Indeksu wyniki trafiają do interfejsu gdzie dane są prezentowane w sposób przystępny dla użytkownika.

X Poza podstawowymi elementami wyszukiwarka posiada narzędzia rozszerzające jej funkcjonalność: programy konwersji dokumentów programy archiwizujące repozytorium (Google używa archwizera Z) programy analizy technik zabronionych (spam) moduły administracyjne

X Rodzaje wyszukiwarek Ze względu na typ wyszukiwania wyszukiwarki internetowe można podzielić na trzy grupy : wyszukiwarki oparte na analizie treści strony wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci wyszukiwarki oparte na zasadzie aukcji miejsc

Wyszukiwarki oparte na analizie treści strony X Wyszukiwarki oparte na analizie treści strony Ponieważ Internet rośnie znacznie szybciej niż jakakolwiek grupa ludzi może go katalogować, oraz z powodu wad katalogów (np. pod danym hasłem może znajdować się tysiące stron), powstały wyszukiwarki które przeszukują Internet analizując zawartość stron. Kiedy użytkownik poda wyszukiwarce zapytanie ona odpowie mu łączami do stron, które uzna w zależności od użytego algorytmu, za najbardziej odpowiednie.

X Wyszukiwarki oparte na tej zasadzie mogą objąć znacznie większą część sieci niż katalogi. Niestety są one bardzo podatne na nadużycia, przez co użytkownik zamiast użytecznych informacji dostaje linki na strony bardzo często nie mające nic wspólnego z jego zapytaniem. Szczególnie wyspecjalizowały się w tym strony pornograficzne.

Wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci X Wyszukiwarki oparte na analizie topologii sieci Żeby przeciwdziałać procederowi podszywania się pod inną stronę wyszukiwarki zaczęły stosować analizę topologii sieci. Tak więc stronę uważa się za odpowiadającą zapytaniu „linux", jeśli wiele stron na temat „linux" do niej linkuje. Tak więc na przykład strona oferująca oprogramowanie pod linuksa nie będzie brana pod uwagę niezależnie od treści. Natomiast jeśli zada się zapytanie „linux software", strona ta zostanie uznana za istotną, ponieważ linkuje na nią wiele stron o tematyce „software".

X Pierwszą wyszukiwarką, która zastosowała zaawansowane algorytmy analizy topologii sieci było Google. Wyszukiwarki oparte na analizie topologicznej są bardzo odporne na nadużycia. Jedynym znanym atakiem, który rzeczywiście zastosowano wobec nich, jest stworzenie dużej ilości gęsto polinkowanych stron, z czego wszystkie na ten sam temat. Jest to jednak zadanie trudne i wymagające dużego nakładu pracy, a modyfikując heurystykę wartości początkowych można znacznie ograniczyć ten proceder, którego skala na razie jest minimalna.

Wyszukiwarki oparte na zasadzie aukcji miejsc X Wyszukiwarki oparte na zasadzie aukcji miejsc Osobnym pomysłem jest system, gdzie strony płacą wyszukiwarce kilka centów za każde kliknięcie, przy czym miejsca są licytowane - strona która daje więcej za kliknięcie znajdzie się wyżej na liście rezultatów. Pozycje płatne są oznaczone jako takie, razem z ceną. System ten jest korzystny dla właścicieli stron - płacą oni tylko za wejścia nie za wyświetlenia.

X Pomysłodawcy twierdzą, że jest on również korzystny dla użytkownika, gdyż tylko strony, które oferują coś użytecznego z danej dziedziny mogą sobie pozwolić na taką reklamę. Z drugiej jednak strony wiele użytecznych witryn jest niekomercyjnych, a nawet przy stronach komercyjnych wyniki będą często nieoptymalne – na przykład na taką reklamę nie mogą sobie pozwolić strony, które mają niskie marże i oferują produkty po niskich cenach, a jedynie te, które mają wysokie marże i oferują produkty drożej.

X Opisy wyszukiwarek 1) Google 2) AltaVista 3) MSN Search 4) Szukacz

X Google Wyszukiwarka internetowa, stworzona przez Amerykańską firmę Google Inc. Jej celem jest skatalogowanie wszystkich możliwych informacji i udostępnienie ich za pomocą Internetu. W chwili obecnej, Google ma możliwość przeszukiwania stron internetowych, grup dyskusyjnych Usenet, zdjęć i grafik, nowości z serwisów informacyjnych oraz kilku innych, wymienionych dalej w tym artykule. Wedle danych z lutego 2005 roku, Google indeksuje ponad 8.05 miliarda stron WWW, około 1.2 miliarda zdjęć i grafik oraz 1 miliard wiadomości Usenet.

X Nazwa wyszukiwarki jest grą słów i pochodzi od matematycznego terminu googol. Nazwa miała też odzwierciedlać zamierzenia firmy do objęcia indeksacją jak największej liczby stron ze światowych zasobów Internetu. Ponoć nazwa powstała poprzez przekręcenie przez inwestora nazwy Googol, jak miała się nazywać początkowo firma. Aby uniknąć komplikacji bankowych założyciele zdecydowali pozostać przy tej nazwie.

X Najważniejszą technologią Google, która została opatentowana jest PageRank, czyli system segregowania wyników na stronach wynikowych. PageRank to matematyczny algorytm stworzony przez twórców oprogramowania Google, na podstawie którego obliczana jest ważność znalezionych stron dla każdego zapytania. Poprzez prześledzenie wartości PageRank wszystkich stron, które linkują do strony wynikowej wyliczany jest PageRank dla znalezionej strony.

X AltaVista Wyszukiwarka internetowa opracowana w 1995 r. przez dział badawczy Digital Equipment Corporation bazująca na wprowadzonych w tamtym czasie szybkich serwerach Alpha tej firmy. Twórcy opracowali uprzednio nowatorską metodę gromadzenia każdego wyrazu w szybkim, przeszukiwalnym indeksie, co legło u podstaw zbudowania wyszukiwarki sieciowej. W krótkim czasie przewyższyła ona konkurencyjne Lycos i Excite, była też pierwszą wielojęzyczną wyszukiwarką i obsługiwała języki oparte na niełacińskich alfabetach.

X Po zakupieniu firmy DEC przez Compaq’a AltaVista sukcesywnie traciła na znaczeniu i ostatecznie wyszukiwarka została wydzielona jako niezależna kompania, którą w lutym 2003 wykupiła firma Overture Services, W marcu 2004 Overture została z kolei przejęta przez Yahoo. Wyszukiwarkę obsługuje też specjalna wtyczka do przeglądarki AltaVista Toolbar, dająca dostęp do rozmaitych narzędzi wyszukiwawczych.

X MSN Search Wyszukiwarka internetowa firmy Microsoft wprowadzona oficjalnie 1 lutego 2005 po dwóch latach prac rozwojowych. Jest to opracowany od podstaw projekt, dostępny w 10 wersjach językowych, indeksujący w chwili oficjalnej inauguracji co najmniej 5 miliardów stron i wykorzystywane średnio przez co szóstego użytkownika Internetu. MSN Search poza wyszukiwaniem witryn oferuje szukanie plików graficznych i sekwencji wideo.

X Szukacz Polska wyszukiwarka internetowa - oparta w całości na polskim, autorskim rozwiązaniu programowym. Stworzona i uruchomiona za sprawą wydawnictwa Prószyński i S-ka. Cechy charakterystyczne : wykorzystywanie tezaurusa dla języka polskiego wykorzystywanie algorytmów rozpoznawania odmian słów w języku polskim indeksowanie zamkniętych dla robotów zasobów na podstawie odrębnych umów

X Linki www.google.pl - polska wersja wyszukiwarki google www.netsprint.pl - największa polska wyszukiwarka www.altavista.com - najlepsza przez długi czas wyszukiwarka internetowa www.gooru.pl - nowoczesna wyszukiwarka witryn z kilkoma ciekawymi funkcjami – warto odwiedzić www.searchengines.pl - strona poświęcona tematyce p2p i wyszukiwarkom stron

X INFO AUTOR : Maciej Ruciński KLASA : II LB 2005/2006 Źródła http://pl.wikipedia.org