MODELE DYSTRYBUCJI STALI EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY 18.05.2011 ROBERT WOJDYNA PREZES PUDS ORAZ KONSORCJUM STALI S.A.
DYSTRYBUCJA STALI MODELE DYSTRYBUCJI STALI Podział ze względu na wielkość dystrybutora 1. FIRMY MAŁE - sprzedaż do 10 000 tys. ton rocznie 2. FIRMY ŚREDNIE – sprzedaż do 150 000 ton rocznie 3. FIRMY DUŻE I SIECI DYSTRYBUCJI – powyżej 150 000 ton rocznie Podział ze względu na strukturę własności 1. DYSTRYBUCJA NIEZALEŻNA 2. DYSTRYBUCJA POWIĄZANA Z PRODUCENTAMI 3. DYSTRYBUCJA MIESZANA Podział ze względu na sposób dostarczenia wyrobów hutniczych 1. DYSTRYBUCJA PRODUCENTA 2. DYSTRYBUCJA KLASYCZNA 3. DYSTRYBUCJA MIESZANA - UZUPEŁNIONA O PRZETWÓRSTWO 4. DYSTRYBUCJA SPECJALISTYCZNA 5. DYSTRYBUCJA LOKALNA
MODEL PIERWSZY HUTA – ODBIORCA KOŃCOWY PRODUCENT STALI ODBIORCA STALI TOWAR PRODUKOWANY DLA KONKRETNEGO ODBIORCY. KRYTERIUM: DUŻE ILOŚCI STALI LUB MNIEJSZE ILOŚCI, ALE WYROBÓW SPECJALISTYCZNYCH.
MODEL DRUGI – KLASYCZNA DYSTRYBUCJA PRODUCENT STALI DYSTRYBUTOR ODBIORCA KOŃCOWY DYSTRYBUTOR PEŁNI ROLĘ POŚREDNIKA POMIĘDZY WYTWÓRCĄ A KLIENTEM KOŃCOWYM. TOWAR TRAFIA DO ODBIORCY NIEPRZETWORZONY.
MODEL TRZECI, MIESZANY: DYSTRYBUCJA POŁĄCZONA Z PRZETWÓRSTWEM PRODUCENT STALI ODBIORCA KOŃCOWY DYSTRYBUTOR, PRZETWÓRCA STALI MODEL KLASYCZNY UZUPEŁNIONY O PRZETWÓRSTWO STALI I DODATKOWE USŁUGI. KLIENTOWI KOŃCOWEMU OFEROWANE JEST: KONFEKCJONOWANIE, PRZETWARZANIE POD JEGO POTRZEBY, SKŁADOWANIE ORAZ TRANSPORT DO MIEJSCA PRZEZNACZENIA. PRZYKŁADEM PRZETWÓRSTWA PROWADZONEGO PRZEZ DYSTRYBUTORÓW SĄ: ZBROJARNIE, CENTRA SERWISOWE BLACH, CENTRA SERWISOWE KSZTAŁTOWNIKÓW, MALARNIE.
MODEL CZWARTY: SPECJALIZACJA PRODUCENT STALI ODBIORCA KOŃCOWY PRZETWÓRCA STALI, UBOCZNA DZIAŁALNOŚĆ DYSTRYBUCYJNA W TYM MODELU DYSTRYBUTOR OSIĄGA WIĘKSZOŚĆ DOCHODÓW Z PRZETWÓRSTWA. KLASYCZNA DYSTRYBUCJA WYROBÓW NIEPRZETWORZONYCH W TYM PRZYPADKU TO DZIAŁALNOŚĆ DODATKOWA, O MNIEJSZEJ WADZE. SPECJALIZACJA ASORTYMENTOWA
MODEL PIĄTY: DYSTRYBUCJA LOKALNA PRODUCENT STALI LOKALNY ODBIORCA KOŃCOWY DYSTRYBUTOR LOKALNY DYSTRYBUTORZY LOKALNI DOPASOWUJĄ DZIAŁALNOŚĆ DO LOKALNEGO RYNKU (AGLOMERACJA, ŚRODOWISKO LOKALNYCH WYTWÓRCÓW NP. PRODUCENTÓW PIECÓW, KTÓRZY KUPUJĄ DUŻE ILOŚCI BLACH, OBSŁUGA DUŻEJ INWESTYCJI BUDOWLANEJ, NP. GAZOPORTU).
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ