Znajdowanie, ocena i używanie źródeł informacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak szukać potrzebną pozycję w „Programie Mol”
Advertisements

Ćwiczenia praktyczne – zadanie nr 16
Jak korzystać z literatury popularnonaukowej
Jak weryfikować informacje
Klasyfikacja źródeł informacji
7 punktów Kodeksu 2.0.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Jak pisać pracę dyplomową?
Wyszukiwanie informacji
Informacja naukowa Źródła informacji
Co słychać Panie Darwinie?
Jak bezpiecznie korzystać
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
INTERNET JAKO OCEAN INFORMACJI
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Cel programu: lepsze wykorzystanie w uczeniu i komunikowaniu się technologii informacyjno- komunikacyjnych.
Mariola Szyda Biblioteka Główna Politechniki Częstochowskiej.
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja opisuje Oxford Journals Collection. Podaje krótką charakterystykę kolekcji Oxford Journals.
Studium Przypadku (case study)
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
1.Musimy ustalić, kto jest autorem strony i jakie ma kwalifikacje, aby wypowiadać się na określony temat. Autorami stron są nierzadko pasjonaci, którzy.
Z zasad Wikipedii o nieprzedstawianiu twórczości własnej i weryfikowalności wynika, że informacje zawarte w artykułach powinny być zaopatrzone w przypisy.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Nauka przenosi się do sieci
Sposoby wyszukiwania informacji w Internecie
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE czyli TIK W NASZEJ SZKOLE.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Helpline.org.pl – pomoc w bezpiecznym surfowaniu
Nie kradnij i nie daj się okraść!
ROZPRAWKA.
Zasoby internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja podaje krótki opis Oxford Dictionaries online. Mówi o tym, czym są Oxford Dictionaries.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
W W W Łukasz Stochniał.
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
Jak napisać dobry tekst?
Bibliografia załącznikowa obowiązująca w Bielskiej Szkole Przemysłowej
Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie! Daniel Skowronek KL.6 Szkoła z klasą 2.0.
Zasady korzystania z Internetu
Temat: Mass media i opinia publiczna.
Prawo autorskie.
Katarzyna Metelska-Szaniawska
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
DynaMed Przewodnik.
Temat Prezentacji : ZNACZNIKI META TAGS wyk.H. Kozłowski.
Technika pisania przyrodniczych prac naukowych
Zasoby Internetowe Oxford University Press Niniejsza prezentacja opisuje Oxford Journals Collection. Podaje krótką charakterystykę kolekcji Oxford Journals.
Dobre praktyki w Internecie. Ucz i ucz się z TIK:  korzystaj ze sprawdzonych źródeł;  korzystaj z multimedialnej bazy dydaktycznej szkoły na zajęciach.
Zasada 1 Ucz i ucz się z TIK. Jak sensownie wykorzystać TIK w szkole i w domu dla uczenia się?
Cytowanie artykułów w EBSCOhost Przewodnik
EBSCOhost Mobile Przewodnik
Jak korzystać z internetu? Porady Młodych Dziennikarzy.
Nie kradnij i nie daj się okraść!. Naszym zadaniem było… opracować: - Jak zgodnie z prawem korzystać z dostępnych w sieci materiałów – tekstów, zdjęć,
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
1. Rozpocznij wyszukiwanie wpisując w googlach poszukiwany temat lub słowa klucze pokrewne temu tematowi 2. np. „historia hip-hopu” lub „subkultury młodzieżowe”
Tydzień Otwartej Nauki października Otwartość w działaniu.
Redakcja tekstów naukowych dla orientalistów
Internet to nie tylko gry !!!
Poradnik: Wirtualna Biblioteka Nauki - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Wstęp do badań społecznych i politologicznych I
Poradnik: Polska Bibliografia Lekarska - Jak szukać literatury na wybrany temat w Bibliotece i Centrum Informacji Naukowej PMWSZ w Opolu.
Kodeks klasowy klasa IIIa.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Przeczytaj wszystko na temat wiadomości programu Microsoft SharePoint
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
…czyli nie taki diabeł straszny
Zapis prezentacji:

Znajdowanie, ocena i używanie źródeł informacji Podstawy krytycznego myślenia Znajdowanie, ocena i używanie źródeł informacji

Krytyczne myślenie Inaczej myślenie analityczne. Umiejętność rozpatrywania zjawisk i doświadczeń z wielu punktów widzenia Polega na: ocenianiu zdobytej wiedzy, rozważaniu argumentów za i przeciw, wyciąganiu na ich podstawie wniosków. Myślenie krytyczne jest podporządkowane logicznemu wnioskowaniu.

Myślenie krytyczne To myślenie: oparte na rzeczowej analizie i ocenie myślenie w sposób jasny i inteligentny. W ujęciu bardziej ogólnym to szeroki zakres umiejętności poznawczych i dyspozycja intelektualna potrzebna do skutecznego identyfikowania, analizowania i oceny argumentów; droga dochodzenia do prawdy, do odkrywania i pokonywania osobistych uprzedzeń i upodobań, do sformułowania i przedstawiania przekonujących argumentów za i przeciw, formułowania wniosków, do podejmowania rozsądnych, inteligentnych decyzje o tym jak postępować i w co wierzyć.

Standardy myślenia krytycznego: jasność (przejrzystość), precyzja, dokładność, związek z tematem (trafność), niesprzeczność (spójność, zgodność), poprawność logiczna, zupełność (kompletność), obiektywność (bezstronność).

Bariery myślenia krytycznego: egocentryzm (myślenie we własnym interesie, tendencja do przecenienia siebie) socjcentryzm (przychylność dla grupy, konformizm) stereotypy (nieuzasadnione założenia), relatywizm (subiektywizm, relatywizm kulturowy, relatywizm moralny), myślenie życzeniowe.

Gdzie szukać informacji?

Nie tylko Internet! książki, czasopisma naukowe, encyklopedie, słowniki, informatory, podręczniki akademickie, skrypty, bibliografie, bazy danych – np. Elsevier , Springer, Web of Knowledge, ludzie – eksperci, bibliotekarze, pracownicy informacji naukowej, raporty, ekspertyzy, wykazy urzędowe, akty urzędowe,

Typowe błędy opieranie się tylko na źródłach internetowych, ignorowanie innych ważnych źródeł używanie źródeł bez zastanowienia nad ich jakością opieranie się na tylko 1-2 źródłach kopiowanie informacji z Internetu bez podawania źródła

Jak dobrze korzystać ze źródeł aby uniknąć błędów? Masz pełne prawo używać każdego z dostępnych w internecie artykułów do swoich celów, lecz o ile chodzi o prace na poziomie szkolnictwa wyższego, musisz zadbać o poprawność i wiarygodność swoich argumentów, a więc powinieneś: znaleźć i używać szerokiej gamy źródeł informacji ocenić krytycznie informacje, które znalazłeś syntetyzować informacje aby utworzyć twoją własną oryginalną pracę zaprezentować zrównoważoną i dobrze udokumentowaną argumentację prowadzącą do twoich własnych wniosków

Zalety Internetu jako źródła informacji Internet to kopalnia informacji łatwy i szybki dostęp to wygodny sposób szukania informacji na ogół bezpłatny można tam znaleźć najświeższe informacje i najnowsze dane oszczędza czas znajdują się tam także publikacje naukowe (recenzje, artykuły naukowe, czasopisma akademickie

Wady Internetu jako źródła informacji marnowanie czasu – czasem mimo wielu godzin szukania nie znajdujesz właściwych informacji w Internecie nie ma kontroli jakości, więc sam musisz posortować informacje i wyselekcjonować te właściwe każdy może coś „wrzucić” w Internet – zarówno amator jak i ekspert ludzie mogą pisać co tylko chcą – zarówno prawdę jak i kłamstwa autorzy informacji nie zawsze je uaktualniają autorzy informacji mogą je zmienić lub usunąć bez ostrzeżenia – i wtedy zostajesz ze złymi danymi lub zupełnie bez źródła

Jak krytycznie ocenić informację z Internetu? KTO? CO? GDZIE? DO KOGO?

KTO? Kto jest autorem podanej informacji? → czy można ustalić autora? – sprawdź sekcje „O mnie” , „Kontakt” itp. Kto ją publikuje? Kto jest fundatorem strony? Czy uważasz autorów za autorytety/ekspertów? → sprawdź kim są, czy publikowali coś na ten temat? Jakie są ich kwalifikacje, doświadczenie? Czy publikacja była recenzowana? Jaką postawę przyjmują autorzy? Jaka była ich motywacja do napisania informacji? Na jakich źródłach opierali swoje opinie?

CO? Czy artykuł / strona podaje fakty czy opinie? Czy podawane argumenty są wiarygodne, poparte faktami, statystykami? Czy podawane statystyki są aktualne? Czy strona na której jest zamieszczona informacja jest zapełniona reklamami? Czy strona jest często aktualizowana?

DO KOGO? Do kogo kierowana jest strona? Czy są jakieś recenzje/komentarze?

GDZIE ? Z jakiej części świata pochodzi dana strona? → Sprawdź dane kontaktowe – czy jest to realna instytucja? Sprawdź adres URL , szczególnie kodeks organizacyjny i kod państwa, np. końcówki: .ac, .edu – serwery akademickie lub edukacyjne .co, .com – serwery komercyjne .gov – serwery rządowe .org – organizacje pozarządowe, non-profit

GDZIE ? .pl Polska .au Australia Kod państwa, który nie zawsze jest widoczny: .pl Polska .au Australia .ca Kanada .de Niemcy .fr Francja .uk Wielka Brytania

GDZIE? Znalezienie strony głównej czasopisma: artykuł o terroryzmie www.akohard.kk.e-wro.pl/Ksiazka_html/terroryzm.html artykuł o terroryzmie www.akohard.kk.e-wro.pl Strona poświęcona promocji książki „Mój prywatny słownik” Data utworzenia: 23 grudnia 2005 roku. Data ostatniej aktualizacji: 21 grudnia 2010 roku.

Która ze stron jest oficjalną stroną MSZ? www.msz.com.pl/ www.msz.org.pl/ www.msz.gov.pl/ www.msz.vti.pl/ www.msz.czest.pl/ Media Service Zawada to wydawnictwo z produktami skierowanymi głównie do dzieci i młodzieży. Mazurska Szkoła Żeglarstwa Ministerstwo Spraw Zagranicznych Wojewódzki Zespół Szkół Policealnych w Gdyni Medyczne Studium Zawodowe w Częstochowie

Co jest plagiatem? skopiowanie paru paragrafów ze strony internetowej przekopiowanie informacji ze strony internetowej zmieniając pewne słowa i zwroty (parafrazowanie) Zawarcie powszechnie znanych faktów (np. II wojna światowa zaczęła się 1.09.1939) bez podania źródła Podanie informacji skopiowanej ze strony internetowej w cudzysłowie. Sparafrazowanie informacji ze stron internetowych lub cytowanie z podaniem źródła

Co jest plagiatem? skopiowanie paru paragrafów ze strony internetowej przekopiowanie informacji ze strony internetowej zmieniając pewne słowa i zwroty (parafrazowanie) Zawarcie powszechnie znanych faktów (np. II wojna światowa zaczęła się 1.09.1939) bez podania źródła Podanie informacji skopiowanej ze strony internetowej w cudzysłowu. Sparafrazowanie informacji ze stron internetowych lub cytowanie z podaniem źródła

Prawda czy fałsz? Autorzy publikujący w Internecie są mniej wiarygodni od tych, których publikacje ukazują się w druku Wyszukiwarki internetowe pokazują w pierwszej kolejności te strony, które są najbardziej wiarygodne Autorzy publikujący w Internecie zawsze są nieobiektywni Każdy może opublikować coś w Internecie, nie ma gwarancji że to co czytasz jest wiarygodne i obiektywne Informacje ukazujące się druku są zawsze bardziej wiarygodne od tych znalezionych w Internecie Wszystkie źródła internetowe są bezpłatne

Ćwiczenie – analiza tekstu W trakcie czytania zaznacz w tekście: 1. kluczowe terminy (to gł. rzeczowniki) – słowa klucze, również nazwiska 2. Kluczowe zdania – definicje, twierdzenia, tezy 3. Kluczowe fragmenty (frazy) wnioskowanie, argumentowanie) Po przeczytaniu tekstu zadaj 3 pytania problemowe

Jakie pytania zadawać? Rodzaje pytań 1. Pytania rozstrzygnięcia (odpowiedź: tak, nie; partykuła pytajna; „czy”, „który z…”) 2. Pytania do uzupełnienia (nie mogą być do rozstrzygnięcia): a. pytania zamknięte, tj. takie, gdzie pytanie jest znaczną częścią odpowiedzi; w których niewiadoma pytania zastępuje partykułę pytajną, a więc zakres niewiadomej pytania jest niewielki; b. pytania otwarte – i takie należy zadać do tekstu!!!

Zadanie domowe Streszczenie tekstu – według wytycznych