Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum im. Marii Konopnickiej w Zespole Szkół w Krzykosach ID grupy: 98/69_MF_G2_agnieszka.witczak Kompetencja: Matematyka i Fizyka Temat projektowy: Gęstość materii Semestr/rok szkolny: II semestr/ 2009/2010
W PROJEKCIE BRAŁY UDZIAŁ NASTĘPUJĄCE OSOBY: Ambroży Joanna Dyczak Andrzej Grześkowiak Agata Grześkowiak Michał Jelewski Adam Lewandowska Anna Paterak Monika Pawlak Karola Stratyński Krzysztof Zbierska Klaudia Radoszewska Małgorzata Opiekun grupy Agnieszka Witczak
ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE Na pierwszych zajęciach poznaliśmy się bliżej. Dowiedzieliśmy się o sobie o wiele więcej, niż dotychczas. Poznanie ułatwiła nam zabawa. Poprzez tzw. „wizytówkę” wyszły na jaw nasze zainteresowania, ulubione potrawy, sporty, muzyka itd.
OTO NASZE WIZYTÓWKI Andrzej Adam Michał Agata Klaudia Joanna
Wybór lidera grupy Zabawa w koło- kwadrat ułatwiła przydzielenie funkcji uczniom
LIDEREM GRUPY ZOSTAŁA MONIKA PATERAK ZASTĘPCĄ ANDRZEJ DYCZAK
FUNKCJA E-KRONIKARZA PRZYPADŁA ADAMOWI JELEWSKIEMU
TEST KOMPETENCJI
WYPEŁNIANIE ANKIETY EWALUACYJNEJ
WSTĘP DO GĘSTOŚCI MATERII UCZNIOWIE PRACUJĄC W GRUPACH POZNAWALI DEFINICJE GĘSTOŚCI, JEJ JEDNOSTKI, ODNAJDYWALI TĘ WIELKOŚĆ FIZYCZNĄ W RÓŻNYCH STANACH MATERII
KLAUDIA, KAROLA, AGATA I ANDRZEJ ZAPROPONOWALI GĘSTOŚĆ CIECZY
ANIA, MICHAŁ I GOSIA WYJAŚNIALI POJĘCIE GĘSTOŚCI POPRZEZ MODELE O RÓŻNYCH MASACH
ADAM I KRZYSZTOF POSZUKIWALI GĘSTOŚCI KULI ZIEMSKIEJ
ZAJĘCIA W PRACOWNI CHEMICZNO-FIZYCZNEJ
WYKORZYSTANIE PRAWA ARCHIMEDESA DOŚWIADCZENIE SKŁADAŁO SIĘ Z DWÓCH ETAPÓW a) Zanurzanie bryły w tej samej cieczy o różnych objętościach. WNIOSEK: Im większa objętość cieczy tym większa siła wyporu działająca na klocek b) Zanurzanie bryły w cieczach (oliwa, woda, nafta) o tych samych objętościach. WNIOSEK: Im większa gęstość cieczy tym większa siła wyporu działająca na klocek. Siłomierz wskazuje największą wartość siły wyporu w wodzie, następnie w oliwie a zaraz po niej w nafcie. KLAUDIA I MONIKA
Mieszanie cieczy o różnych gęstościach
GOSIA W ROLI LABORANTKI
Adam i andrzej dolna warstwa- nafta zabarwiona oranżem metylowym środkowa warstwa- woda zabarwiona NAD MANGANIANEM POTASU GÓRNA WARSTWA- OLEJ wniosek : ciecze o różnych gęstościach nie mieszają się ze sobą
CIECZE O RÓZNYCH GĘSTOŚCIACH NIE MIESZAJĄ SIĘ ZE SOBĄ
MONIKA PREZENTUJE U-RURKĘ, W KTÓREJ ZNAJDUJE SIĘ CIECZ O TEJ SAMEJ GĘSTOŚCI (WODA). POZIOM W OBU RAMIONACH U-RURKI JEST TAKI SAM, OZNACZA TO, ŻE MASY CIECZY W OBU RAMIONACH SĄ RÓWNE.
U-RURKĘ WYPEŁNIAMY DWOMA CIECZAMI O RÓŻNYCH GĘSTOŚCIACH (WODA- OLIWA ZABARWIONA ORANŻEM METYLOWYM).
Poziom cieczy w ramionach u-rurki jest nierówny Poziom cieczy w ramionach u-rurki jest nierówny. Wyższy poziom składa się z oliwy i wody, wtedy masa w obu ramionach jest równa, wynika to z mniejszej gęstości oliwy od wody.
zamianA jednostek. PO ĆWICZENIACH UCZNIOWIE NAPISALI KRÓTKĄ KARTKÓWKĘ.
LICZYMY ZADANIA, SZUKAMY OBJĘTOŚCI KLOCKA
I ZNÓW MAŁA KARTKÓWECZKA TYM RAZEM TROCHę TRUDNIEJ I ZNÓW MAŁA KARTKÓWECZKA TYM RAZEM TROCHę TRUDNIEJ... ROZWIĄZUJEMY ZADANIA
ANIA WRAZ Z MAGDĄ PREZENTUJĄ ZADANIE NA PLANSZY
GOSIA Z AGATĄ PRZEDSTAWIŁY NAM SYLWETKĘ UCZONEGO, KTÓRY OBLICZYŁ GĘSTOŚĆ ZIEMII
TABELE Z WYBRANYMI GĘSTOŚCIAMI CIECZY ZAPREZENTOWAŁY NAM KAROLA Z MONIKĄ
Pierwszy etap wykonania dźwigni Adam i Andrzej piłują deski, które następnie zbiją na kształt rynny oraz obudowę ,,młyńskiego koła”.
Strumień wody wpada na ,,młyńskie koło”, które osadzone jest na wale Strumień wody wpada na ,,młyńskie koło”, które osadzone jest na wale. Wał obraca się, podnosi do góry znajdującą się po lewej stronie ,,taczkę”.
PREZENTACJĘ WYKONALI UCZESTNICY PROJEKTU WRAZ Z OPIEKUNEM
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ