Psychologiczna pomoc pedagogom w problematyce suicydologii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Advertisements

PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
„KARA” jako konsekwencja zachowania.
DEPRESJA w wieku młodzieńczym, próby samobójcze.
Instytucje wspierające proces wychowawczy nauczyciela wychowawcy ośrodka wychowawczego Anna Ozga.
Profilaktyka wobec osób starszych
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
PRZEMOC I AGRESJA.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Systemowe wsparcie dla uczniów, rodziców i nauczycieli
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tarnowie.
SYTUACJA RODZIN DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH...?
Zaburzenia psychiczne
Fazy odziaływania na dziecko trudne
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
DYLEMATY ZAPOBIEGANIA SAMOBÓJSTWOM DZIECI I MŁODZIEŻY
IV Suwalska Kampania Białej Wstążki 25 XI – 10 XII 2013r. Patronat Kampanii Prezydent Miasta Suwałk Starosta Suwalski Koordynacja Kampanii Komenda Miejska.
Polskie dobre praktyki - doświadczenia „Niebieskiej Linii”
„Praca jest dobrem, które zapewnia Człowiekowi godność
Jak pomóc dziecku i rodzinie. 1
Konferencja Szkoła wspomaga wychowanie Marzenna Piekarska RAZEM Gdańsk 2006.
Radosne Maluchy. PROJEKT DZIAŁA OD WRZEŚNIA 2007 R. W CYKLU ROKU SZKOLNEGO OPIEKĄ OBEJMUJEMY OD 10 – 15 DZIECI W WIEKU 2,5 – 5 LAT, NIEKORZYSTAJĄCYCH.
Symptomy dziecka krzywdzonego
Depresja wieku młodzieńczego
BIBLIOPREWENCJA COMENIUS REGIO Mirjam Štih Biblioteka Domžale Łódź, luty 2010.
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Symptomy dziecka krzywdzonego
Jak rozmawiać z dzieckiem? Kary i nagrody w wychowaniu
PROFILAKTYKA ZACHOWAŃ SUICYDALNYCH
Dr n. med. E.Karina Chmielewska
Umiejętność obserwacji.
NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.
DANE STATYSTYCZNE DOTYCZĄCE SAMOBÓJSTW
Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
mgr Małgorzata Piasecka
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Zdrowie prezentacja.
Jak nastolatkowie radzą sobie ze stresem ?
„Dopalacz” czy „dopalacze” to termin który nie posiada charakteru naukowego. Używa się go potocznie, dla nazwania grupy różnych substancji lub ich mieszanek.
KOMPUTER – JEGO JASNE I CIEMNE STRONY
Stop przemocy !. Definicja przemocy Przemoc to: każde zachowanie, które nas poniża, ogranicza naszą wolność, narusza nasze prawa i powoduje psychiczne.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Toruniu Zespół Interwencji Kryzysowej ul.M.Skłodowskiej-Curie Tel /92.
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
DEPRESJA.
Jak rozpoznać przemoc seksualną wobec dzieci?. Objawy somatyczne.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Zachowania samobójcze u młodzieży gimnazjalnej
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Solidarni z chorującymi psychicznie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
KOMPUTER –  ZALETY I WADY 
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Procedury bezpieczeństwa
Zapis prezentacji:

Psychologiczna pomoc pedagogom w problematyce suicydologii mgr Katarzyna Warchoł Szpital Specjalistyczny im. J. Babińskiego w Krakowie

Syndrom presuicydalny u dzieci i młodzieży Są to charakterystyczne, niespecyficzne zmiany zachowania i usposobienia poprzedzające zamach samobójczy, czasami nawet na wiele miesięcy wcześniej. Często mają postać narastających objawów depresji, niepowodzeń szkolnych oraz trudności wychowawczych, takich jak trudności z dyscypliną, wagarowanie, nadużywanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, przedwczesne rozpoczynanie życia seksualnego.

Syndrom presuicydalny 1. Zawężenie życia psychicznego Zawężenie sytuacyjne („sytuacja bez wyjścia”) Zawężenie dynamiczne (negatywne emocje) Zawężenie stosunków międzyludzkich (wycofywanie się), Zawężenie świata wartości (wszystko traci znaczenie) 2. Hamowanie agresji i kierowanie jej do siebie 3. Fantazje i myśli o śmierci i samobójcze

Myśli samobójcze W badaniach gimnazjalistów krakowskich (15-16 lat) 46% badanych przyznało się do występowania u nich myśli samobójczych, w tym: 20% miewało je rzadko, 11% czasem, 10% bardzo często, 4% niemal zawsze, (Warchoł, Pilecka, 2009)

Zamiany w usposobieniu Zamykanie się w sobie, Drażliwość, Wybuchowość, Niezrównoważenie, Niepewność, Lęki, Zachowania buntownicze, Spadek samooceny, Poczucie odrzucenie przez rówieśników, Brak łaknienia, Wycofywanie się z dotychczasowej aktywności, wybuchy gniewu lub apatia,

Sygnały ostrzegawcze Rozważania, pozornie teoretyczne, na temat śmierci, Oddawanie innym własnych wartościowych przedmiotów, Wyrażanie ostatniej woli, Zaburzenia łaknienia prowadzące do ubytku lub przyrostu masy ciała, Ograniczanie kontaktów z przyjaciółmi i rodziną, Brak zainteresowania własnym wyglądem i stanem zdrowia, Podejmowane w przeszłości działania autodestrukcyjne, Używanie wyrażeń mówiących o jakimś krańcowym momencie w czasie, wiążących się z odejściem, Zainteresowanie tematyką śmierci, umierania,

Funkcje zamachów samobójczych ucieczka przed sytuacją lub stanem psychicznym, którego nie da się wytrzymać, odegranie się na innych poprzez wywołanie poczucia winy wymierzenie sobie kary, zapewnienia sobie opieki, troski, uwagi innych, poświęcenia się w imię wyższych celów (Carr, 2004)

Zasady interwencji - afirmacja rozmówcy w dowolny sposób, który uznamy za odpowiedni, aby młody człowiek mógł poczuć się dowartościowany i wart naszego zachodu, - afirmacja problemu - rozpoznanie stosunku, naszego rozmówcy do problemu, nie wolno dewaluować tego problemu i lekceważyć jego znaczenia - negowanie samobójstwa jako wyjścia z sytuacji, poszukiwanie innych punktów widzenia i innych rozwiązań; należy bezwzględnie unikać pouczania i moralizatorskiego tonu. - nie należy wycofywać się z pomocy i ujawniać bezradności, wręcz przeciwnie, bardzo pomocna jest postawa rozsądnego zaangażowania oraz zaangażowanie kolejnych osób

TAK! Pozbaw osobę zagrożoną dostępu do wybranych przez nią środków samozniszczenia. Okazuj pozytywną postawę, zwracającą myśli zagrożonego na najbardziej pozytywne możliwości. Zadawaj pytania bez natarczywości, z konstruktywnym podejściem. Staraj się osłabić poczucie zagubienia i bezradności u zagrożonego. Postaraj się wytworzyć u siebie i u osoby zagrożonej zrozumienie jej sytuacji. Zasugeruj osobie zagrożonej, że rodzina może być dla niej źródłem siły i oparciem.

NIE! Nie okazuj zgorszenia i oburzenia, cokolwiek byś od tej osoby usłyszał. Nie mów o tym, jakim wstrząsem byłoby jej samobójstwo dla rodziny i przyjaciół, dopóki nie będziesz pewien, że nie o to jej właśnie chodzi. Nie spieraj się. Nigdy nie wygrasz w takiej dyskusji, a możesz przegrać życie drugiego człowieka. Nie zapewniaj, że „życie jest piękne” i że „przecież wszystko się ułoży” – to wywołuje w zagrożonej osobie poczucie niezrozumienia i zlekceważenia jej problemu. Nie czuj się, jakbyś miał sam rozwiązać wszystkie problemy tej osoby albo znać odpowiedzi na wszystkie pytania.

Placówki służące pomocą Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, Poradnie Zdrowia Psychicznego, Centra i Ośrodki Interwencji Kryzysowej, Policja, straż miejska, straż pożarna (policja i straż pożarna mają w centrach zarządzania kryzysowego grupy psychologów), Szpitale Psychiatryczne,

Użyteczne adresy internetowe www.interwencjakryzysowa.pl www.porozumienie.niebieskalinia.pl www.pomoctel.free.ngo.pl www.przyjaciele.org