Od struktur do gier. Dlaczego gry nas ciekawią. Jak grać optymalnie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aukcja o dolara $$$ P. Jaworska W. Filipowicz.
Advertisements

UKŁADY ARYTMETYCZNE.
Logiki (nie)klasyczne
Ciągi de Bruijna generowanie, własności
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa
WYKŁAD 3. Kliki i zbiory niezależne
Szachy komputerowe. Ogólna idea silnika szachowego.
Dariusz Odejewski Krzysztof Wójcik
Karolina Bednarczyk, Martyna Ciołek
“Warstwa fizyczna – topologie sieci i algorytmy”
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
Analiza porównawcza wybranych metod sztucznej inteligencji w komputerowych grach strategicznych Comparative analysis of artificial iteligece methods applied.
Problem generowania i rozwiązywania plansz sudoku o określonym poziomie trudności Mateusz Mikłuszka Mikołaj Szkutnik Kamil Markuszewski
Wykład 2: Upraszczanie, optymalizacja i implikacja
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
WIELKI WYBUCH Standardowy Model Kosmologiczny Big Bang
Założenia Tematem gry będą walki w formule MMA Motywem przewodnim gry jest stworzenie własnego zawodnika i symulowanie walk z jego udziałem Celem gry.
FP-Growth Adam Pieśkiewicz Kamil Niezręcki Krzysztof Grześkowiak
Techniki programowania gier - Fizyka
WYKŁAD 7. Spójność i rozpięte drzewa Graf jest spójny, gdy dla każdego podziału V na dwa rozłączne podzbiory A i B istnieje krawędź z A do B. Definicja.
Gry komputerowe Dla kogo i po co ?.
Algorytm mini-max.
Sposoby badania chaosu na przykładzie układów mechanicznych
ROBOTYKA.
Męczennicy chińscy XX wieku
Metody matematyczne w inżynierii chemicznej
XNA na Windows Phone Od kodu do pubikacji
MAGICIAN: A GGP Agent Konstrukcja grafu zależności faktów w GGP w praktyce.
Optymalizacja liniowa
Badania operacyjne Wykład 5.
Programowanie liniowe w teorii gier
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
Gry strategiczne Plusy i minusy grania KAROLINA DUDA.
Modelowanie populacji i przepływu opinii pomiędzy aktorami sztucznej inteligencji za pomocą sieci społecznej Wojciech Toman.
Dwa ognie Katarzyna Walczyk.
ALGORYTMY ROZWIĄZYWANIA GIER C.D.
Jak zarabić na darmowym i pobić konkurencję Jakub Dąbkowski 2011.
XML – eXtensible Markup Language
KINECT Jakub Hossa Microsoft Student Partner. KINECT Jakub Hossa Microsoft Student Partner.
Promotor: dr inż. Leszek Koszałka Autor: Markuszewski Kamil
DMBO Branch and bound.
1 (21) Modelowanie i opis wymagań Bogdan Bereza – blogomocja.blogspot.com –
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
Autorzy: Marcel Gómułka & Piotr Kwiecień
Znaki i sygnalizacja świetlna
Komputer pomaga poznawać świat.
301.Rzucony pionowo w górę kamień spadł po czasie t=8s. Jaką drogę przebył on w ciągu ósmej sekundy ruchu?
Poradnik o grach matematycznych
Wolontariat Wolontariat. TO TAKIE PROSTE!. POMOC BEZ WYCHODZENIA Z DOMU. Każdy z nas lubi siedzieć na komputerze i przeglądać internet, prawda? Chcemy.
Gry matematyczne Opracowały: Nikola Hodur Julia Szumniak.
KNW- Wykład 3 Powtórzenie. PROGRAM WYKŁADU NR 3 Przykładowe zadania z logiki Modele możliwych światów.
NIM gra Beata Maciejewska Monika Mackiewicz.
Moja pasja.
Opracowały: Katarzyna Celarek V b Natalia Celarek V a.
drzewa filogenetyczne
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
GRA CHOMP. Czym jest chomp? Jest to gra dla dwóch osób, rozgrywana na prostokątnej tablicy, zwanej „tabliczką czekolady”
Autor: Michał Salewski
Pakiety numeryczne Optymalizacja
SZTUCZNA INTELIGENCJA
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Metoda sześciu kapeluszy
Z dumą prezentujemy produkt miniprzedsiębiorstwa IV LO Games: IV LO Trading Card Game.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Reguły Cialdiniego Społeczny dowód słuszności Zygmunt Korzeniewski.
Motywacja w sporcie.
ALGORYTMY I STRUKTURY DANYCH
Sztuczna Inteligencja Gry i programy oparte na szukaniu
FEATURES OF DIVISIBILITY
Zapis prezentacji:

Od struktur do gier. Dlaczego gry nas ciekawią. Jak grać optymalnie Od struktur do gier. Dlaczego gry nas ciekawią? Jak grać optymalnie? Związki z innymi problemami. Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Monety na stole Dwaj gracze na przemian kładą jednakowe monety na stole tak, aby na siebie nie nachodziły Przegrywa ten, kto nie może dołożyć monety 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Skomplikowany świat Polityka Religia Nauka Emocje ... 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Ograniczenia Jesteśmy w pewnym stopniu ograniczeni Dlatego wprowadzamy schematy mniej lub bardziej złożone I tak mamy sposoby zachowań, stereotypy, diagramy, modele matematyczne, itd... 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Czy to dobrze? Świat wykazuje pewną stukturę My szczególnie to wiemy: Algebry, topologia, klasy abstrakcji, klasy złożoności algorytmów... Dzięki poznawianiu tych struktur wykształca się w nas intuicja Ale czasem jesteśmy zaskoczeni... 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Lubimy szukać struktur Odkrycia dają pewną wiedzę o czymś, satysfakcję 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Lubimy szukać struktur... w grach Właściwie jest to istota gier Mamy zazwyczaj proste reguły, które prowadzą do bardzo różnych struktur kryjących się w logice gry 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Lubimy grać w gry Gramy by kogoś pokonać Dążymy do najlepszych rezulatów Lubimy myśleć, że mamy najlepszą strategię 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Jakie gry nie są ciekawe? Te, o których wiemy „prawie wszystko” Monety na stole? Kółko i krzyżyk? Warcaby? Kostka rubika? 3 5 1 4 2 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Wniosek? Gra pozostaje ciekawa, jeśli nie jest jasna strategia wygrywająca (trudna do zapamiętania) Ciekawe są rzeczy nieznane, ale w zasięgu. 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Poziomy rozwiązania gry - bardzo-słaby Dowód że pierwszy gracz przegra, wygra lub doprowadzi do remisu z pozycji początkowej zakładając optymalną grę obu stron Argument kradnięcia strategii zugzwang  Najczęściej nie wpływa na grywalność http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hex-board-11x11-(2).jpg http://en.wikipedia.org/wiki/Zugzwang 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Poziomy rozwiązania gry Słaby: algorytm postępowania dla jakiegoś gracza zabezpieczający wygraną lub remis od początku gry Warcaby, kończą się remisem przy optymalnej grze obu stron Maharajah and the Sepoys Gra może przestać być interesująca, jeśli strategia wygrywająca jest łatwa do zapamiętania http://en.wikipedia.org/wiki/Maharajah_and_the_Sepoys 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Poziomy rozwiązania gry Silny: algorytm postępowania dla jakiegoś gracza z dowolnej pozycji startowej, dający wygraną lub remis Nim Kółko i krzyżyk Connect four Gra pozostaje interesująca, jeśli optymalna strategia jest trudna do zapamiętania http://en.wikipedia.org/wiki/File:Connect_Four.gif 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Gry GGP W GGP ruchy są synchroniczne, przez co nie muszą istnieć strategie wygrywające Gracz L Gracz R <A, A> <B, B> <A, B> <B, A> Gracz L wygrywa Gracz R wygrywa 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Różności Zawody w papier-kamień-nożyce (http://webdocs.cs.ualberta.ca/~darse/rsbpc.html) RTS Game Engine https://skatgame.net/mburo/orts/orts.html The University of Alberta GAMES Group http://webdocs.cs.ualberta.ca/~games/ 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski https://skatgame.net/mburo/orts/orts.html#Screenshots

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Drzewo gry http://homepages.ius.edu/RWISMAN/C463/html/Chapter6.htm 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Alternatywa dla α-β (Victor Allis) Conspiracy-number search proof-number search (pn-search) drzewa AND-OR awari, chess, connect-four, go-moku, othello, qubic dependency-based search (db-search) http://fragrieu.free.fr/SearchingForSolutions.pdf (1994) http://www.personeel.unimaas.nl/m-winands/documents/PDSPNCG2002.pdf 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Db-search - ilustracja 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Czym zajmuje się teraz Victor Allis? http://www.quintiq.com/ 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Drzewo gry http://homepages.ius.edu/RWISMAN/C463/html/Chapter6.htm 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Drzewo gry – lepiej? 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tic-tac-toe-game-tree.svg

Znajdowanie symetrii w GGP Stephan Schiffel (Fluxplayer, Dresden) Przekształcenie GDL do Rule Graph (Enhanced) Szukanie automorfizmu, tabele transpozycji 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Stephan Schiffel, Symmetry Detection in General Game Playing

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Constraint Programming (CP) Constraints Satisfaction Problem (CSP) = <X,D,C> X = {x1, x2, ..., xN} - zmienne D = {D1, D2, ..., DN} - dziedziny zmiennych C = {C1, C2, ..., CM} – warunki na zmienne. http://en.wikipedia.org/wiki/Decomposition_method_(constraint_satisfaction) 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Constraint Programming (CP) Backtracking Constraint propagation Local search Decomposition methods Symmetry detection 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Przykłady CSP Przykład – SAT: X = {x1, x2, ..., xN} - zmienne Di = {0,1} Ci – podzbiór zmiennych, relacja OR Sudoku Conway's Game of Life Problemy optymalizacyjne: Szeregowanie zadań Znajdowanie tras http://pl.wikipedia.org/wiki/Sudoku http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gospers_glider_gun.gif 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Quantified Constraint Satisfaction Problem (QCSP) Uogólnienie CSP, gdzie zmienne mogą być kwantyfikowane Rozwiązywanie kiedyś – redukcja do QBF Ulepszone rozwiązywanie: Preprocessing Look-ahead Symmetry breaking Solution-directed pruning 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Deadline 24 Eliminacje – algorytmy Finał – 30 drużyn 3-osobowych, 24 godzin na 3 zadania-gry 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Przykład Budynek z piętrami – na każdym z nich co jakiś czas pojawiają się pasażerowie, którzy chcą dojechać na określone piętra Każda drużyna dostaje na początku jedną windę o ograniczonej pojemności, szybkości (piętra na turę) i zakresie pięter Co turę można kazać windzie jechać w górę lub w dół z jakąś prędkością, zatrzymać ją, załadować/wyładować pasażerów Za każdego pasażera dostaje się sumę pieniędzy (każdy pasażer określa ma swój przelicznik) Z nabyte pieniądze można kupować nowe windy Cel: zebrać jak najwięcej pieniędzy pod koniec gry 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Krótka filozofia Ciekawość gier Poziomy rozwiązania gier Synchroniczne wykonywanie ruchów w GGP Podejścia do końcówek gier Wykrywanie symetrii Związki z innymi dziedzinami Konspekt 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski Referencje: Rozwiązane gry: Solving 8×8 Hex - http://webdocs.cs.ualberta.ca/~hayward/papers/solve8.pdf Checkers, Solved! - http://spectrum.ieee.org/computing/software/checkers-solved Maharajah and the Sepoys - http://en.wikipedia.org/wiki/Maharajah_and_the_Sepoys A Knowledge-based Approach of Connect-Four - The Game is Solved: White Wins (1988) - http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.38.2778 General games Symmetry Detection in General Game Playing - http://logic.stanford.edu/classes/cs227/2012/readings/symmetry.pdf Searching for Solutions in Games and Articial Intelligence - http://fragrieu.free.fr/SearchingForSolutions.pdf (Q)CSP Sudoku as a Constraint Problem - http://4c.ucc.ie/~hsimonis/sudoku.pdf A Game-Theoretic Approach to Constraint Satisfaction A CSP-Based Approach for Solving Parity Game - http://www.springerlink.com/content/3x7g392307u738p2/ QCSP-Solve: A Solver for Quantified Constraint Satisfaction Problems - http://www.ijcai.org/papers/0754.pdf Consistency for Quantified Constraint Satisfaction Problems - http://130.203.133.150/viewdoc/summary?doi=10.1.1.216.7378 2012-12-19 Od struktur do gier - Mateusz Lewandowski

Dziękuję za uwagę!