Michaela Urbaniec Zespół Szkół Ogólnokształcących Oddział Przedszkolny w Bieńkowicach. Praktyka w ramach projektu „Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej”
Sesja 1 – Spotkanie z rodziną klocków. Przedstawienie klocków. Znajdź taki sam. Budowanie tego, na co ma się ochotę.
Sesja 2 – Sześcian w świetle reflektorów – przedstawienie klocków. Zaczarowany worek. Jakiego klocka brakuje? Sześcian i cegła w świetle reflektorów… Utrwalanie nazw klocków.
Sesja 3 – Papużko, papużko, czy umiesz to zrobić Sesja 3 – Papużko, papużko, czy umiesz to zrobić? Budowanie przez naśladowanie – krok po kroku.
Sesja 4 – Mebelki lalek – budowanie przez naśladowanie, cały proces. Papużko, papużko, czy umiesz to zrobić? I zabawa mebelkami… Mebelki dla lalek – budowanie z pamięci.
Sesja 5 – Mebelki lalek – budowanie zgodnie z przykładem – ukryta konstrukcja – bliźniak. Budowanie konstrukcji na podstawie wcześniej przygotowanego modelu. Mebelki dla lalek - budowanie z pamięci.
Sesja 6 – łóżko dla dużej i małej lalki – budowanie zgodnie z podanymi kryteriami. Budowanie łóżek dla 2 lalek, (większej i mniejszej) używając 11 cegiełek.
Sesja 7 – meble dla trzech misiów – budowanie zgodnie z podanymi kryteriami. Przypomnienie bajki o trzech misiach. Producenci łóżek – zwiedzanie fabryki łóżek. Producenci krzeseł– zwiedzanie fabryki.
Sesja 8 – długie i krótki dróżki – budowanie dróżek o różnych długościach. Lalki były bardzo zmęczone a teren między ich domkami był zabłocony więc postanowiliśmy zbudować dróżki by lalki mogły się odwiedzać!
Ile cegiełek zmieści się na krótkiej desce a ile na długiej? Sesja 9 – dróżka do domku królika – budowanie dróżek o różnych długościach zgodnie ze schematem. Krótki – krótszy, długi – dłuższy. Ile cegiełek zmieści się na krótkiej desce a ile na długiej? Umieszczanie klocków na narysowanym planie. Budowanie długich i krótkich dróżek.
Sesja 10 – Czy jest wystarczająco szeroka Sesja 10 – Czy jest wystarczająco szeroka? Budowanie dróżek o różnych szerokościach. Czy droga jest wystarczająco szeroka? Budowanie dróżek z 12 cegiełek i samochodziki o rozstawie kół szerszym niż ścieżka. Poprawa swych dróżek i nasz wniosek: wąskie dróżki są odpowiednie dla pieszych a szerokie drogi dla samochodów.
Sesja 11 – Projekt budowy zespołowej – budowanie dróżek o różnych szerokościach. Dróżka droga, autostrada – oglądanie zdjęć dróg przyniesionych przez dzieci. Nasz projekt – miasteczko zabawek.
Sesja 12 – W środku i na zewnątrz – budowanie niskich i wysokich płotów. Budowanie płotów w oparciu o wcześniejsze prezentacje płotów zbudowanych przez nauczyciela. Wyjaśnienie, do czego służą określone płoty. Stabilny, czy nie? Wprowadzenie koncepcji stabilności: stojąca cegiełka jest mniej stabilna niż stojący prostopadłościan.
Sesja 13 – ozdobne płoty – budowanie płotów o zmiennych wzorach. Budowanie przez naśladowanie płotów ze wzorem. Co następne? Budowanie płotu w kolejności według wzoru. Przekorny Dyzio – czyli wszystko na odwrót. Ścieżka w ogrodzie – budowanie własnych płotów stosując zasadę kolejności. Świetna zabawa!
Sesja 14 – Za ogrodzeniem – budowanie zagród zgodnie z przykładem i podanymi kryteriami. Zagroda dla zwierząt. Rozwijanie umiejętności dokładnego łączenia klocków. Zagadka sowy mądrej-głowy. Budowanie zagród w zoo.
Ratowanie kaczek przed głodnym, wielkim, rudym lisem. Sesja 15 – Ratujemy kaczki – budowanie ogrodzenia zgodnie z indywidualnym projektem. Ratowanie kaczek przed głodnym, wielkim, rudym lisem.
Sesja 15 - CD Piękne grządki kwiatowe. Pomagamy ogrodnikowi, który obawia się o swoje stokrotki, nagietki i tulipany…
Sesja 16 – Wystarczająco wysoki i szeroki – budowanie bram i wejść. Szerokie i wąskie drzwi, wejścia i bramy – budowanie bram o odpowiednich rozmiarach.
Rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Sesja 17 – Wejście do królestwa kształtów – budowanie ozdobnych bram i drzwi. Elementy funkcjonalne (wsporniki, belka) i dekoracyjne – budowanie bram zgodnie z podanym przykładem. Budowanie z pamięci. Królowa Geometrii i jej konkurs na nowe wejście do Królestwa Kształtów. Rozwijanie kreatywności i wyobraźni.
Budowanie innej wieży z wykorzystaniem tego samego zestawu klocków. Sesja 18 – Budowanie wieży z bramami – budowanie zgodnie z przykładem, ukryta konstrukcja, ocena diagnostyczna. Brama z wieżą zegarową –budowanie na podstawie przykładu ukrytej konstrukcji. Budowanie innej wieży z wykorzystaniem tego samego zestawu klocków.
Sesja 19 – W górę i w dół schodami – budowanie klatki schodowej. W górę schodami – budowanie przez naśladowanie – Papużka buduje krok po kroku. Łagodne schody- budowanie przez naśladowanie.
„Model ducha” – poznanie sposobu analizowania „modelu ducha”. Sesja 20 – „Model ducha – budowa schodów zgodnie z modelem trójwymiarowym. „Model ducha” – poznanie sposobu analizowania „modelu ducha”. Tajemnicze schody – odszukanie oryginalnego rozwiązania problemu tworzenia konstrukcji bez szczegółowych informacji, więcej niż jedno rozwiązanie tego samego problemu.
Sesja 21 – Wspinanie się i zjeżdżanie – budowanie zjeżdżalni zgodnie z przykładem i trójwymiarowym „modelem ducha”. Wspinanie się i zjeżdżanie – części zjeżdżalni: schody, platforma i sama zjeżdżalnia. „Model ducha” – kształtowanie umiejętności tworzenia konstrukcji, bez szczegółowych informacji.
Sesja 22 – Kładka nad rzeka – budowanie kładki zgodnie z przykładem. Części funkcjonalne mostów: dojście – schody lub podjazd, wsporniki lub filary oraz przęsła czyli dźwigary. Kładka dla pieszych – spotkanie lalek. Budowanie symetrycznych konstrukcji.
Sesja 23 – Ponad i pod – budowanie mostu transportowego z podanymi kryteriami. Most transportowy – budowanie przez naśladowanie, papużka buduje krok po kroku. Wystarczająco wysoki, wystarczająco szeroki – samochody muszą bezpiecznie po nim przejechać, a łodzie swobodnie pod nim przepłynąć.
Sesja 24 – Mosty na wyspę – budowanie zgodnie z indywidualnym projektem. Wspólne budowanie – wakacyjna wyspa. Na naszej wyspie były takie atrakcje jak: zoo, plac zabaw, wesołe miasteczko. Mosty na wyspę – każde dziecko zaprojektowało własną ozdobną kładkę prowadzącą na wyspę.
Sesja 25 – Piętrowy dom – budowa domu – budowanie przez naśladowanie. Zbuduj swój własny dom, taki, jak potrafisz… Dom jednopiętrowy – budowanie przez naśladowanie. Tworzenie konstrukcji metodą krok po kroku.
Sesja 26 – Elewacja dwupiętrowego domu – budowanie zgodnie z przykładem – ukryta konstrukcja Budowa domu dwupiętrowego – budowanie na podstawie przykładu. Analiza budynku i przystąpienie do budowy „bliźniaka”.
Sesja 27 – Duży i mały dom – budowanie zgodnie z podanymi kryteriami i indywidualnym projektem. „Przyjaźni sąsiedzi” – budowa domów dla lalek, by mogły widzieć się z okien, rozmawiać ze sobą. Drewniana chatka dla zwierzątek z bajki „ O chatce i jej mieszkańcach” – budowa domu przy użyciu określonych kloców.
Budowa garażu poprzez naśladowanie. Sesja 28 – Domy dla samochodów – budowanie garaży zgodnie z podanymi kryteriami. Budowa garażu poprzez naśladowanie. Tworzenie konstrukcji o właściwym rozmiarze, modyfikowanie konstrukcji odpowiednio do potrzeb.
Sesja 29 – Nowa ulica w mieście zabawek – złożona konstrukcja według indywidualnego projektu. Rozwijanie myślenia wizualno –przestrzennego i wyobraźni do tworzenia własnych konstrukcji ( dom z garażem). No i świetna zabawa…
Sesja 30 – Tak, potrafię! – budowanie zgodnie z indywidualnym projektem. Teraz możecie zbudować to, na co macie ochotę. Zbudujcie to najlepiej jak potraficie, ale w inny sposób niż budowaliśmy wcześniej… Most Szymona. Plac zabaw Agnieszki. Dom z garażem Kuby.
Wszystko trzeba dobrze zaplanować… Sesja 31 - Mogę zbudować wszystko! Planowanie i budowanie według własnego pomysłu. Wszystko trzeba dobrze zaplanować…
Sesja 32 - Kierowcy i budowniczowie Sesja 32 - Kierowcy i budowniczowie. Budowanie konstrukcji zgodnie z rzutem aksonometrycznym.
Sesja 33 – Długość i szerokość. Graficzne zastępowanie przedmiotów. Piłka na kostce czy kostka na piłce? Nasz plac zabaw!
Sesja 34 – Ujęcie aparatu, widoki z lotu ptaka i wścibskiego sąsiada Sesja 34 – Ujęcie aparatu, widoki z lotu ptaka i wścibskiego sąsiada. Trójperspektywiczny plan do graficznego przedstawiania przedmiotów. Przód, góra czy bok? Wyzwanie Graffa. Przedstawianie widoku z przodu, z góry i boku kostki.
Sesja 35 – z każdej perspektywy Sesja 35 – z każdej perspektywy. Graficzne przedstawianie przedmiotów w schemacie trójperspektywicznym. Tajemnicze klocki. Dobieranie klocka zgodnie ze schematem trój perspektywicznym. Wyzwanie Graffa. Przedstawianie widoku z przodu, z góry i boku kostki.
Sesja 36 – Klocki idą spać – gdzie jest moje łóżko Sesja 36 – Klocki idą spać – gdzie jest moje łóżko? Dopasowanie klocków do ich planów. Klocki idą spać ale my nie! Dopasowanie klocków do schematów trójperspektywicznych.
Sesja 37 – Czy możesz to „odczytać”. Czy możesz to zbudować Sesja 37 – Czy możesz to „odczytać”? Czy możesz to zbudować?. Graficzny zamiennik przedmiotów. Znajdź parę! Dopasowanie schematów z widokiem z góry do schematu widoku z przodu. To było łatwe…
Sesja 38 – Czy potrafisz to napisać. Czy potrafisz to narysować Sesja 38 – Czy potrafisz to napisać? Czy potrafisz to narysować? Graficzne zamienniki przedmiotów. Poznajemy szablon. Rysowanie z użyciem szablonów, schematów własnych budowli oraz modyfikowanie własnych schematów poprzez dodanie jednego elementu.
Które klocki są potrzebne do zbudowania tego płotu? Sesja 39 – Fantazyjne płoty. Budowanie różnych płotów zgodnie ze schematem perspektywy z przodu. Które klocki są potrzebne do zbudowania tego płotu? Potrafimy budować płot według schematu oraz według szczegółowego schematu pomniejszonego!
Sesja 40 – Pokaz lotniczy. Budowanie różnych samolotów z wykorzystaniem pojedynczego planu. Główne części samolotów. Nasze fantastyczne samoloty! Rysowanie planu kilku podobnych konstrukcji.
Sesja 41 – Park lalek. Tworzenie linii granicznej według planu.
Sesja 42 – Detektywi schematów – która piramida. Który dom Sesja 42 – Detektywi schematów – która piramida? Który dom? Wybór schematu odpowiadającego konstrukcji trójwymiarowej. Starożytne piramidy Budowanie własnych piramid Detektywi schematów. Która piramida? Który dom?
Sesja 43 – Ciężarówki budowanie na podstawie przykładu Sesja 43 – Ciężarówki budowanie na podstawie przykładu. Budowanie według szczegółowego schematu. Budowanie w celu spełnienia danych kryteriów. Zbuduj ciężarówkę taką, jak moja. Budowanie według szczegółowego schematu.
Budowa ciężarówki według schematu. Sesja 44 – detektywi schematów – która ciężarówka? Dobieranie schematu odpowiadającego konstrukcji trójwymiarowej. Detektywi schematów – dopasowanie właściwego schematu ciężarówki do modelu ciężarówki. Znajdź różnicę – dokonaj zmian. Przebudowa ciężarówki, by zgadzała się z poprawionym planem. Budowa ciężarówki według schematu.
Sesja 45 – Misja do wykonania Sesja 45 – Misja do wykonania. Kombinatoryka przestrzenna i tworzenie dużych klocków przy użyciu mniejszych. Budowa dużego graniastosłupa, prostopadłościanu i półsześcianu według modelu ducha.
Sesja 46 – Kombinatoryka przestrzenna II Sesja 46 – Kombinatoryka przestrzenna II. Przekształcanie schematu obrysu w kilka różnych schematów szczegółowych. Mądra Sowa i Sprytna Małpa – czas na zawody w myśleniu! Szukanie największej liczby rozwiązań trzech problemów: Na ile sposobów można wykonać duży graniastosłup o podstawie trójkąta? Na ile sposobów można wykonać prostopadłościan? Na ile sposobów można wykonać duży półsześcian?
Sesja 47 – Abrakadabra para mi służy. Potrafię zrobić kwadrat duży Sesja 47 – Abrakadabra para mi służy. Potrafię zrobić kwadrat duży! Modelowanie płaskie: konstruowanie figur zwierząt przy pomocy tangramów.
Sesja 48 – Budowa schodów – budowanie według pełnowymiarowego pomniejszonego schematu szczegółowego. Budowa schodów według schematu oraz budowa schodów według szczegółowego schematu pomniejszonego była dla nas bardzo łatwa.