„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyrażenia algebraiczne
Advertisements

Opracowanie: Maria Skarupa, Oliwia Mordyl kl.6b
Ostatnia aktualizacja:
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
PROCENTY Powtórzenie wiadomości o procentach Opracował Jan Ruba.
Matematyka w przyrodzie.
WIELOMIANY HARALD KAJZER ZST NR 2 HARALD KAJZER ZST NR 2.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Funkcje Grupa: 1A
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
PROCENTY I PROMILE.
UŁAMKI ZWYKŁE KLASA IV.
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
PROCENTY.
Łamigłówki matematyczne
Opracowała: Justyna Piegat
Stworzyli: Edyta Celmer I Marta Kałuża.
Działania na ułamkach zwykłych
Kolejność wykonywania działań
Myślę, więc jestem. René Descartes. Gr. A km 2 = 1,3*10 6 km 2 = 1,3*10 6 *10 6 m 2 =1,3*10 12 m 2 Gr B 8980 km 2 = 8,98*10 3 km 2 =8,98*10 3.
Ułamki zwykłe.
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Technika Mikroprocesorowa 1
MATEMATYCZNY TEST SZÓSTOKLASISTY
Ułamki dziesiętne – powtórzenie
Wyrażenia algebraiczne
MATEMATYCZNY ŚWIAT TRÓJKI
Pola figur.
Rozwiązywanie zadań dotyczących brył platońskich
O ile więcej o ile mniej. Podwyżki i obniżki cen..
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
DODAWANIE, ODEJMOWANIE,
Anna Gadomska Szkoła Podstawowa Nr 79 Łódź
Ułamki zwykłe – zadania kl. V
Zad. 4 str.68 Analiza zadania Droga Tomcio Palucha – 252 mil Długość buta -7 mil Ile zrobił kroków ? Rozwiązanie : == Odp: Tomcio Paluch.
Opracowała Lidia Bissinger
w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0
Czy procenty pomagają nam w życiu ?
1.Pole kwadratu jest równe 50cm2. Oblicz długość jego przekątnej pkt
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH DZIESIĘTNYCH
Mnożenie i dzielenie liczb naturalnych
Wyrażenia algebraiczne
Im więcej owiec, tym więcej owczych nóg.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Opracowanie – Joanna Grządka
MNOŻENIE DO 50 i zadania tekstowe
Hania Nguyen, Marta Żebrowska 6c
Proporcjonalność prosta Wielkościami wprost proporcjonalnymi nazywamy wielkości zmieniające się w taki sposób, że wzrost lub zmniejszenie jednej powoduje.
Gotowi? No to zaczynamy .
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
KONKURS MATEMATYCZNY KLASA i – iii gb.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
Materiały szkoleniowe Miedziowego Centrum Kształcenia Kadr.
Temat: Liczby całkowite
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
Prezentacja dla klasy I gimnazjum
TEMAT: UŁAMKI ZWYKŁE.
Elementy geometryczne i relacje
Matematyka.
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH opracowała mgr Agnieszka Dyrka
Opracowała: Sylwia Wieczór
Liczby naturalne i ułamki
System dwójkowy (binarny)
Liczby naturalne Prezentacje wykonała: Aleksandra Górska Klasa V.
PROPORCJE ZADANIA. Zadanie.1 Piekarnia zamawia w zakładach zbożowych partie 1000kg maki. Jest to mieszanka trzech gatunków mąki połączonych w stosunku.
TURNIEJ MATEMATYCZNY dla klas 4
Klasa I Opracowały: Justyna Gudalewicz Svitlana Basko
Klasowy Zbiór Zadań Klasa IIIa Gim.
Działania pamięciowe na ułamkach dziesiętnych
Zapis prezentacji:

„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”

Różne wielkości możemy porównywać na dwa sposoby: *różnicowy – Porównywanie za pomocą odejmowania („o ile?”) *ilorazowy – Porównywanie za pomocą dzielenia („ile razy?”)

Zad.1 – porównywanie różnicowe Zosia ma o 8 flamastrów mniej niż Ala. Po ile flamastrów ma każda z dziewczynek, jeżeli razem mają ich 64? Rozwiązanie: Zosia x Ala x+8 x+x+8=64 2x+8=64 /-8 2x=58 /2 x=28 28+8=36 Odp: Zosia ma 28, a Ala 36 flamastrów.

Zad.2 – porównywanie ilorazowe Liczbę 42 przedstaw w postaci sumy dwóch składników tak, aby pierwszy był 2 razy większy od drugiego . Rozwiązanie: 1 liczba = x 2 liczba = 2x x+2x=42 3x=42 /3 x=14 2*14=28 Odp: Pierwszy składnik wynosi 28, a drugi 14.

Zad.3 – porównywanie różnicowe Paweł kupił po 2 kg jabłek: malinowych i antonówek. Zapłacił razem 5 zł i 40 gr. Jaka była cena każdego gatunku jabłek, jeżeli wiadomo, że jabłka malinowe są droższe od atomówek o 30 gr. Rozwiązanie: 5zł 40gr – 2 * 30gr = 4zł 80gr 4zł 80gr : 4 (równe części) = 1zł 20gr - cena 1 kg antonówek 1zł 20gr + 30gr = 1zł 50gr - cena 1 kg malinowych Odp: Cena antonówek wynosi 1zł 20gr, a jabłek malinowych 1zł 50gr.

Zad.4 – porównywanie ilorazowe Darek i Leszek mają razem 72 znaczki. Oblicz ile znaczków ma każdy z nich, jeśli Darek ma 3 razy więcej znaczków niż Leszek. Rozwiązanie : Leszek - x Darek - 3x 3x+x=72 4x= 72 /4 x=18 18*3=54 Odp: Darek ma 54, a Leszek 18 znaczków.

Ciekawostki: Obecnie porównywanie ilorazowe znajduje się dopiero w podstawach dla klas IV–VI. Do porównywania różnicowego i ilorazowego używa się także diagramów np.: słupkowych. Aby wykonywać porównywanie różnicowe i ilorazowe trzeba znać podstawy matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie!

Wykonawcy: Agata Chorążyk Kamil Szeląg