„Porównywanie ilorazowe i różnicowe”
Różne wielkości możemy porównywać na dwa sposoby: *różnicowy – Porównywanie za pomocą odejmowania („o ile?”) *ilorazowy – Porównywanie za pomocą dzielenia („ile razy?”)
Zad.1 – porównywanie różnicowe Zosia ma o 8 flamastrów mniej niż Ala. Po ile flamastrów ma każda z dziewczynek, jeżeli razem mają ich 64? Rozwiązanie: Zosia x Ala x+8 x+x+8=64 2x+8=64 /-8 2x=58 /2 x=28 28+8=36 Odp: Zosia ma 28, a Ala 36 flamastrów.
Zad.2 – porównywanie ilorazowe Liczbę 42 przedstaw w postaci sumy dwóch składników tak, aby pierwszy był 2 razy większy od drugiego . Rozwiązanie: 1 liczba = x 2 liczba = 2x x+2x=42 3x=42 /3 x=14 2*14=28 Odp: Pierwszy składnik wynosi 28, a drugi 14.
Zad.3 – porównywanie różnicowe Paweł kupił po 2 kg jabłek: malinowych i antonówek. Zapłacił razem 5 zł i 40 gr. Jaka była cena każdego gatunku jabłek, jeżeli wiadomo, że jabłka malinowe są droższe od atomówek o 30 gr. Rozwiązanie: 5zł 40gr – 2 * 30gr = 4zł 80gr 4zł 80gr : 4 (równe części) = 1zł 20gr - cena 1 kg antonówek 1zł 20gr + 30gr = 1zł 50gr - cena 1 kg malinowych Odp: Cena antonówek wynosi 1zł 20gr, a jabłek malinowych 1zł 50gr.
Zad.4 – porównywanie ilorazowe Darek i Leszek mają razem 72 znaczki. Oblicz ile znaczków ma każdy z nich, jeśli Darek ma 3 razy więcej znaczków niż Leszek. Rozwiązanie : Leszek - x Darek - 3x 3x+x=72 4x= 72 /4 x=18 18*3=54 Odp: Darek ma 54, a Leszek 18 znaczków.
Ciekawostki: Obecnie porównywanie ilorazowe znajduje się dopiero w podstawach dla klas IV–VI. Do porównywania różnicowego i ilorazowego używa się także diagramów np.: słupkowych. Aby wykonywać porównywanie różnicowe i ilorazowe trzeba znać podstawy matematyczne: dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie!
Wykonawcy: Agata Chorążyk Kamil Szeląg