TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PAT WSPÓLNE PASY I PRZYSTANKI AUTOBUSOWO-TRAMWAJOWE W WARSZAWIE
Advertisements

Zmiany wprowadzone przez władze gminy we Wrocławiu w latach
Ludność miasta Torunia
1.
…A ZACZĘŁO SIĘ W 1989 ROKU….
POLSKO NIEMIECKA WSPÓŁPRACA MŁODZIEŻY (PNWN) DEUTSCH POLNISCHES JUGENDWERK (DPJW)
Marketing Usług - WYKŁAD
ROZBUDOWA UKŁADU DROGOWEGO ŁĄCZĄCEGO MIELECKIE DZIELNICE PRZEMYSŁOWE Z REGIONEM PROGRAM ZPORR.
Sport hall "ZNICZ" Adress: Pruszkow, Bohaterów Warszawy st. 4, seats.
INWESTYCJE KOMUNIKACYJNE I Konferencja
Michał Zuber Uwarunkowania polityczne transformacji gospodarczej w Rosji w latach Porównanie z sytuacją w Polsce.
Spis pozycji literaturowych
Życiorys mgr inż. Wojciech Siwicki Katedra Systemów i Sieci Radiokomunikacyjnych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
Dominik Wiśniewski Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej.
PODSTAWA PROCENTOWA: n=500 wszyscy badani Źródło: Badania PBS dla Premio Profil Kierowców Górnego Śląska r. NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NA GÓRNYM.
OSIĄGNĘCIA UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ W MOGILNIE
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
ZŁOTY MEDAL 75kg. Mistrzostwa Świata Kobiet Bułgaria 2001r. BRĄZOWY MEDAL 75kg. Mistrzostwa Świata Kobiet Grecja 2002r. BRĄZOWY MEDAL 75kg. Mistrzostwa.
Prowadzimy prace ziemno-budowlane. oraz wyburzeniowe na terenie
Manchester United NAJWIĘKSZE SUKCESY Mistrzostwo Anglii: 1908, 1911, 1952, 1956, 1957, 1965, 1967, 1993, 1994, 1996, 1997, 1999, 2000, 2001, 2003, 2007,
Natalia Latoch klasa 6b Warszawskie mosty.
Warszawskie mosty Jakub Cheredis kl.4a.
Ksiądz, który pisał wiersze
Kadencje Rektorskie Wyższa Szkoła Inżynierska / Politechnika Zielonogórska prof. dr inż. Jerzy Kołakowski doc. dr hab. inż. Kaziemierz Bącal.
Klub powstał … Klub powstał 8 maja 1938 roku. Agresja hitlerowska i walki zbrojne drugiej wojny światowej brutalnie przerwały obiecująco zapowiadającą
Czyli mosty na Wiśle w Warszawie
Opracowanie zbiorów i normalizacja
ALGORYTMY OPTYMALIZACJI
Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012
Olimpiady Przedmiotowe
Politechnika Warszawska, 6 grudzień 2007
Uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych im. st
Seniorzy Lata 1959 – mistrzostw - 43 medale ś rednia 3,58 11 medali z ł otych 19 medali srebrnych 13 medali br ą zowych.
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Tramwaje w Nicei.
Tramwaje w Saint Etienne
MATY WIBROIZOLACYJNE WE WROCŁAWSKICH TORACH TRAMWAJOWYCH
Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska
przygotował: Jacek Makuch SEMINARIUM Z PRZEDMIOTU „KOLEJE MIEJSKIE”
METODY NUMERYCZNE I OPTYMALIZACJA
Parafia Miłosierdzia Bozego
Historia integracji Polski z Unią Europejską:
„Rozwiązanie komunikacyjne dla Naramowic”
„Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR” Śniadanie prasowe 30
Toruń, 31 lipca 2014 r. Zmiany w organizacji RUCHU DROGOWEGO I KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ od 1 sierpnia 2014 „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej.
Podstawowe pojęcia z ruchu drogowego.
Najlepsi czytelnicy w historii szkoły 1965/66 - Mirosław Twardy VIII g 1966/67 - Katarzyna Gąsior VIII 1967/68 - Marta Ziarko I a 1968/69 - Elżbieta Sarek.
Oddział Dolnośląski Stowarzyszenia Nauczycieli Naturalnego Planowania Rodziny.
INFORMACJA W ZAKRESIE UTRUDNIEŃ W ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO
Historia Łódzkich Tramwajów
Historia Grupy Asseco Rozpoczęcie działalności.
MIASTA PARTNERSKIE Görlitz i Zgorzelec GörlitzZgorzelec ZPEC Zgorzelec Sp. z o.o. 1.
ORGANIZACJA KOMUNIKACJI W DNIU MECZU FINAŁOWEGO LIGII EUROPEJSKIEJ.
PODSTAWOWE DEFINICJE Z KODEKSU DROGOWEGO.
„Budowa obwodnicy osiedla Leśnica od ul. Średzkiej do ul. Granicznej
TRASA SŁOWACKIEGO Odcinek od ul. Potokowej do Al. Rzeczypospolitej GDAŃSK, 17 marzec 2010 r. Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
„Przebudowa drogi ekspresowej S8 odcinek węzeł Powązkowska – węzeł Marki (ul. Piłsudskiego). Etap II: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska”
Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Organizacja ruchu podczas budowy centralnego odcinka II linii metra przy rondzie Daszyńskiego.
Zmiany komunikacyjne w Poznaniu do roku 2030 !. BRT (ang. Bus Rapid Transit) Oddzielny pas ruchu. Szybki tranzyt autobusowy. Usprawniona infrastruktura.
„Poprawa bezpieczeństwa oraz usprawnienie ruchu drogowego w podregionie ostrołęcko-siedleckim poprzez modernizację dróg powiatowych w Łochowie – ul. 1.
PROJEKT BUDŻETU MIASTA NA 2011 ROK. Nowe uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych nowa uchwała: WIELOLETNIA PROGNOZA FINANSOWA na lata.
PIASTÓW – NASZE MIASTO. Inwestycje realizowane przez Miasto Piastów w roku 2012.
1.
Kolejowa odnowa Modernizacja estakady w Gorzowie Wielkopolskim
PROJEKTOWANIE KONSERWATORSKIE - REWALORYZACJA KRAJOBRAZU KULTUROWEGO
Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City.
Koncepcja modernizacji linii Wrocław – Jelenia Góra
Ruszamy z budową! Ruszamy z budową wiaduktu Biskupia Górka wraz
TRAMWAJ NA NARAMOWICE.
Zapis prezentacji:

TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ dr inż. Jacek Makuch Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska jacek.makuch@pwr.wroc.pl

Teoria konstrukcji toru

Szyny

Przytwierdzenie typu „K”

Przytwierdzenie typu „K”

Przytwierdzenie typu SB3

Przytwierdzenie typu SB3

Podkłady

Geneza konstrukcji torów tramwajowych kolej: tor klasyczny zabudowa toru na przejazdach drogownictwo: zabudowa i podbudowa odwodnienie inne dziedziny budownictwa: mocowanie fundamentów maszyn

Klasyfikacja konstrukcji torów tramwajowych klasyczne - na poprzecznych podkładach i podsypce niekonwencjonalne - z podbudową w postaci płyty betonowej lub żelbetowej wydzielone wbudowane odkryte zabudowane (jezdnią, chodnikiem, trawnikiem)

Zmienne losy stosowania torów tramwajowych zabudowanych (4 okresy) przed wynalezieniem szyny rowkowej: kłopotliwe po wynalezieniu szyny rowkowej: błyskawiczny rozwój na ulicach pojawiają się korki: odwrót obecnie: powrót

Przyczyny powrotu stosowania torów tramwajowych zabudowanych „pasy życia” pasy autobusowo-tramwajowe ciągi pieszo tramwajowe torowiska zatrawione estetyka wyglądu ulic wyciszenie torowisk ułatwienie utrzymania czystości przeciwdziałanie aktom wandalizmu

Uwarunkowania stosowania konstrukcji torów tramwajowych w powojennej Polsce lata 1945 - 89: wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i materiałów początek lat 90-tych: reforma ustrojowa - zmiany w modelu zarządzania komunikacją zbiorową wprowadzenie gospodarki rynkowej - zbliżenie poziomu cen produktów krajowych i zagranicznych wzrost aktywności producentów z branży torów tramwajowych pojawienie się szeregu nowych rozwiązań

TORY ODKRYTE

tor na drewnianych podkładach z przytwierdzeniem bezpośrednim Wrocław, do początku lat 90-tych

prymitywna łapka pośrednia

szyna S49 + przytwierdzenie „K” + podkład IIIB

podkłady żelbetowe Bl-3

podkłady strunobetonowe INBK4

tor na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem SB Wrocław, ul. Bałtycka - 1993

szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul. Powstańców Śl. - 1996

podkładka żebrowa PT180 z łapką Łp

Wrocław, pętla Leśnica - 1996

Wrocław, Al. Hallera / Al. Pracy - 1998

Wrocław, ul. Legnicka / Rysia - 1998

podkładka żebrowa PT180 z łapką skl12

TORY ZABUDOWANE

tor na podłużnych podszynowych ławach bitumicznych Wrocław, lata 1965-95

Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994 tor węgierski Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994

Wrocław, ul. Traugutta - 1996

Wrocław, ul. Św. Jadwigi - 1997

Wrocław, ul. Wróblewskiego - 1997

Wrocław, ul. Podwale i most Sikorskiego - 1998

Wrocław, ul. Stawowa / Swobodna - 1998

Wrocław, ul. Traugutta - 1999

Wrocław, ul. Gliniana i Hubska - 1999

Wrocław, ul. Ślężna / Armii Krajowej - 1999

Wrocław, most Trzebnicki - 1999

Wrocław, ul. Kołłątaja - 1999

Wrocław, ul. Powstańców Śl. / zajezdnia Borek - 1999

Wrocław, ul. Piaskowa i Św. Katarzyny - 2000

Wrocław, ul. Lotnicza / Na Ostatnim Groszu - 2000

Wrocław, ul. Skargi - 2001

Wrocław, most Pokoju - 2003

Wrocław, ul. Jedności narodowej - 2003

Wrocław, ul. Grodzka - 2006

Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987 tor na płytach PPT Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987

tor na płytach PPT 1988 - ul. Curie-Skłodowskiej od pl. Grunwaldzkiego do mostu Zwierzynieckiego 1989 - ul. Nowowiejska i Piastowska 1990 - ul. Reymonta 1991 - ul. Trzebnicka 1993 - ul. Chrobrego od pl. Powstańców Wlkp. do ul. Jagielończyka 1994 - ul. Legnicka pod wiaduktem kolejowym przy ul. Zachodniej

Wrocław, ul. Curie-Skłodowskiej - 1996

tor na podłużnych podszynowych ławach żelbetowych Wrocław, ul. Sądowa - 1992

Wrocław, ul. Jagiełły - 1995

tor z szyną obłożoną bloczkami betonowymi Wrocław, ul. Grabiszyńska - 1995 i 96

Wrocław, pl. Strzegomski - 2005

tor na podporach punktowych Wrocław, ul. Powstańców Śl. - 1996

tor na podporach punktowych Wrocław, ul. Świdnicka i Podwale - 1997

tor na podporach punktowych 1997 - ul. Dubois od ul. Kurkowej do Pomorskiej 1998 - skrzyżowanie ul. Pomorskiej i Dubois 1999 - przejazdy w ul. Karkonoskiej 1999 - ul. Piłsudskiego od ul. Świdnickiej do węzła przed Dworcem Gł wraz z ul. Stawową i Małachowskiego 1999 - ul. Nowy Świat 1999 - skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Broniewskiego 1999 - skrzyżowanie ul. Kołłątaja i Teatralnej 2000 - skrzyżowanie ul. Legnickiej i Wejherowskiej 2001 - ul. Wierzbowa 2001 - pl. Dominikański 2003 - ul. Wyszyńskiego - 2003, 2006 - skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Bałtyckiej

tor z szynami obłożonymi wkładkami elastycznymi Wrocław, ul. Karkonoska - 1999

tor z szyną w zalewie z elastycznej żywicy Wrocław, ul. Kosmonautów / Kamiennogórska - 2000

Wrocław, ul. Żmigrodzka / dojazd do stacji CPN - 2001

Wrocław, ul. Ślężna / Jaworowa - 2002

Wrocław, ul. Legnicka / Nabycińska - 2005

TORY EKSPERYMENTALNE (pętla Pilczyce)

eksperymentalne przytwierdzenie szyny

eksperymentalne podkłady łupinowe