TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ dr inż. Jacek Makuch Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska jacek.makuch@pwr.wroc.pl
Teoria konstrukcji toru
Szyny
Przytwierdzenie typu „K”
Przytwierdzenie typu „K”
Przytwierdzenie typu SB3
Przytwierdzenie typu SB3
Podkłady
Geneza konstrukcji torów tramwajowych kolej: tor klasyczny zabudowa toru na przejazdach drogownictwo: zabudowa i podbudowa odwodnienie inne dziedziny budownictwa: mocowanie fundamentów maszyn
Klasyfikacja konstrukcji torów tramwajowych klasyczne - na poprzecznych podkładach i podsypce niekonwencjonalne - z podbudową w postaci płyty betonowej lub żelbetowej wydzielone wbudowane odkryte zabudowane (jezdnią, chodnikiem, trawnikiem)
Zmienne losy stosowania torów tramwajowych zabudowanych (4 okresy) przed wynalezieniem szyny rowkowej: kłopotliwe po wynalezieniu szyny rowkowej: błyskawiczny rozwój na ulicach pojawiają się korki: odwrót obecnie: powrót
Przyczyny powrotu stosowania torów tramwajowych zabudowanych „pasy życia” pasy autobusowo-tramwajowe ciągi pieszo tramwajowe torowiska zatrawione estetyka wyglądu ulic wyciszenie torowisk ułatwienie utrzymania czystości przeciwdziałanie aktom wandalizmu
Uwarunkowania stosowania konstrukcji torów tramwajowych w powojennej Polsce lata 1945 - 89: wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i materiałów początek lat 90-tych: reforma ustrojowa - zmiany w modelu zarządzania komunikacją zbiorową wprowadzenie gospodarki rynkowej - zbliżenie poziomu cen produktów krajowych i zagranicznych wzrost aktywności producentów z branży torów tramwajowych pojawienie się szeregu nowych rozwiązań
TORY ODKRYTE
tor na drewnianych podkładach z przytwierdzeniem bezpośrednim Wrocław, do początku lat 90-tych
prymitywna łapka pośrednia
szyna S49 + przytwierdzenie „K” + podkład IIIB
podkłady żelbetowe Bl-3
podkłady strunobetonowe INBK4
tor na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem SB Wrocław, ul. Bałtycka - 1993
szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul. Powstańców Śl. - 1996
podkładka żebrowa PT180 z łapką Łp
Wrocław, pętla Leśnica - 1996
Wrocław, Al. Hallera / Al. Pracy - 1998
Wrocław, ul. Legnicka / Rysia - 1998
podkładka żebrowa PT180 z łapką skl12
TORY ZABUDOWANE
tor na podłużnych podszynowych ławach bitumicznych Wrocław, lata 1965-95
Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994 tor węgierski Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994
Wrocław, ul. Traugutta - 1996
Wrocław, ul. Św. Jadwigi - 1997
Wrocław, ul. Wróblewskiego - 1997
Wrocław, ul. Podwale i most Sikorskiego - 1998
Wrocław, ul. Stawowa / Swobodna - 1998
Wrocław, ul. Traugutta - 1999
Wrocław, ul. Gliniana i Hubska - 1999
Wrocław, ul. Ślężna / Armii Krajowej - 1999
Wrocław, most Trzebnicki - 1999
Wrocław, ul. Kołłątaja - 1999
Wrocław, ul. Powstańców Śl. / zajezdnia Borek - 1999
Wrocław, ul. Piaskowa i Św. Katarzyny - 2000
Wrocław, ul. Lotnicza / Na Ostatnim Groszu - 2000
Wrocław, ul. Skargi - 2001
Wrocław, most Pokoju - 2003
Wrocław, ul. Jedności narodowej - 2003
Wrocław, ul. Grodzka - 2006
Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987 tor na płytach PPT Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987
tor na płytach PPT 1988 - ul. Curie-Skłodowskiej od pl. Grunwaldzkiego do mostu Zwierzynieckiego 1989 - ul. Nowowiejska i Piastowska 1990 - ul. Reymonta 1991 - ul. Trzebnicka 1993 - ul. Chrobrego od pl. Powstańców Wlkp. do ul. Jagielończyka 1994 - ul. Legnicka pod wiaduktem kolejowym przy ul. Zachodniej
Wrocław, ul. Curie-Skłodowskiej - 1996
tor na podłużnych podszynowych ławach żelbetowych Wrocław, ul. Sądowa - 1992
Wrocław, ul. Jagiełły - 1995
tor z szyną obłożoną bloczkami betonowymi Wrocław, ul. Grabiszyńska - 1995 i 96
Wrocław, pl. Strzegomski - 2005
tor na podporach punktowych Wrocław, ul. Powstańców Śl. - 1996
tor na podporach punktowych Wrocław, ul. Świdnicka i Podwale - 1997
tor na podporach punktowych 1997 - ul. Dubois od ul. Kurkowej do Pomorskiej 1998 - skrzyżowanie ul. Pomorskiej i Dubois 1999 - przejazdy w ul. Karkonoskiej 1999 - ul. Piłsudskiego od ul. Świdnickiej do węzła przed Dworcem Gł wraz z ul. Stawową i Małachowskiego 1999 - ul. Nowy Świat 1999 - skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Broniewskiego 1999 - skrzyżowanie ul. Kołłątaja i Teatralnej 2000 - skrzyżowanie ul. Legnickiej i Wejherowskiej 2001 - ul. Wierzbowa 2001 - pl. Dominikański 2003 - ul. Wyszyńskiego - 2003, 2006 - skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Bałtyckiej
tor z szynami obłożonymi wkładkami elastycznymi Wrocław, ul. Karkonoska - 1999
tor z szyną w zalewie z elastycznej żywicy Wrocław, ul. Kosmonautów / Kamiennogórska - 2000
Wrocław, ul. Żmigrodzka / dojazd do stacji CPN - 2001
Wrocław, ul. Ślężna / Jaworowa - 2002
Wrocław, ul. Legnicka / Nabycińska - 2005
TORY EKSPERYMENTALNE (pętla Pilczyce)
eksperymentalne przytwierdzenie szyny
eksperymentalne podkłady łupinowe