TABLICE C++.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tablice 1. Deklaracja tablicy
Advertisements

I część 1.
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Algorytmy sortowania i przeszukiwania
Instrukcje - wprowadzenie
C++ wykład 2 ( ) Klasy i obiekty.
Egzamin.
Język C/C++ Funkcje.
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Wzorce.
Programowanie I Rekurencja.
Języki programowania C++
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie.
Programowanie imperatywne i język C
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Powtórka Grupa: 1A Prowadzący: Grzegorz Smyk
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
Tablice.
Tablice Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Podstawy programowania PP – WYK2 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – WYK5 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – LAB5 Wojciech Pieprzyca.
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Matematyka.
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Podstawy programowania
Pakiety w Javie Łukasz Smyczyński (132834). Czym są pakiety? Klasy w Javie są grupowane w pewne zbiory zwane pakietami. Pakiety są więc pewnym podzbiorem.
O relacjach i algorytmach
Podstawy programowania
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy programowania
A ctive S erver P ages Technologia dostępu do danych.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia algebraiczne
Łódź, 3 października 2013 r. Katedra Analizy Nieliniowej, WMiI UŁ Podstawy Programowania Złożona składnia języka C++
Podstawy programowania
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Podstawy programowania w języku C i C++
Jerzy F. Kotowski1 Informatyka I Wykład 15 PIERWSZE KROKI.
Tablice. Tablica struktura danych, służy do przechowywania danych tego samego typu, zapisana w pamięci w sposób ciągły. Deklaracja tablicy PascalC++,
C# Platforma .NET CZ.3 Kuba Ostrowski.
Tablice w Turbo Pascalu.
Podstawy informatyki 2013/2014
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
  ELEMENTY JĘZYKA JAVA komentarze w Javie, słowa kluczowe i operatory, proste typy danych, tablice, podstawowy zestaw instrukcji.
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
PWSW Mechatronika Wykład 7 Matlab cd.
1 Zagadnienia na egzamin. 2 Język C podsumowanie Struktura programu w języku C Zmienne, Stałe Operacje arytmetyczne Operatory logiczne Priorytety operatorów.
Tablice Zajęcia 8. Definicja Tablica (z ang. array) jest zmienną złożoną, która składa się z ciągu elementów tego samego typu. W pamięci komputera tablica.
Pętle Zajęcia 6.
Pętle – instrukcje powtórzeń
Seminarium Dyplomowe: Metodyka i Techniki Programowania Autor: Bartłomiej Fornal.
Podstawy informatyki Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
Wstęp do programowania wykład 3 Typy wyliczeniowe, tablice.
Wstęp do programowania Wykład 2 Dane, instrukcje, program.
1 Opisy funkcji Adres strony WWW : html (należy odszukać hyperlink Function Index) (
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
 Formuła to wyrażenie algebraiczne (wzór) określające jakie operacje ma wykonać program na danych. Może ona zawierać liczby, łańcuchy znaków, funkcje,
Czym jest PHP? ● Językiem programowania przeznaczonym do tworzenia i generowania dynamicznych stron WWW. Działa po stronie serwera: Klient Żądanie strony.
Dane, zmienne, instrukcje
Haskell Składnia funkcji.
Język C++ Tablice Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.
Zapis prezentacji:

TABLICE C++

Definicja tablicy

Deklaracja tablicy Typ_elementow nazwa_tablicy [liczba elementów]

Przykłady int tablica_liczb [10]; int tablica [6] = {3,5,2,1}; //dokonanie inicjalizacji

Zapis int tablica[6] = {3,5,2,1}; jest jednoznaczny z: int tablica[6] = {3,5,2,1,0,0};.

int tablica [6] = {0};

int tablica [ ] = {2,4,8,16}; Otrzymamy cztero-elementową tablicę wypełnioną odpowiednimi wartościami.

Sposoby odnoszenia się do konkretnych elementów tablicy: int tablica_liczb [4] = {0}; //tablica zawiera same zera tablica_liczb [0] = 34; //zapisanie wartości 34 pod indexem 0 tablica_liczb [1]++; //inkrementacja wartości spod indexu 1

tablica_liczb [2] -= 23; //zmniejszenie wartości zapisanej pod indexem 2 o 23 tablica_liczb [3] = tablica_liczb [0] + 7; //pod indexem 3 umieszczamy wartość elementu z indexu 0 powiększonego o 7 //tablica_liczb [4] = 34; UWAGA!! tablica zawiera tylko 4 elementy!

Tablice znakowe Tradycyjnie: char string [30];

Aby wstawić do stringu jakiś konkretny text należy podstawić pod każdy z jego indexów odpowiednie znaki. string [0] = 'd'; string [14] = 'e'; string [1] = 'o'; string [15] = 'g'; string [2] = 'w'; string [16] = 'o'; string [3] = 'o'; string [17] = ' '; string [4] = 'l'; string [18] = 'n'; string [5] = 'n'; string [19] = 'i'; string [6] = 'y'; string [20] = 'e'; string [7] = ' '; string [21] = ' '; string [8] = 't'; string [22] = 'm'; string [9] = 'e'; string [23] = 'a'; string [10] = 'x'; string [24] = '\0'; string [11] = 't'; string [12] = '\0';//to jest znak kończący string string [13] = 't';

Definiując ciąg można od razu go zainicjalizować w taki sposób: char string [13] = "dowolny text"; //lub tak: char string[] = "dowolny text„ Zauważ, że nasz string mieści 13 znaków, zaś cały text dowolny text to 12 znaków. ten 13 znak to nasz znak kończący. Nie jest on widoczny, ale musi istnieć. Pamiętaj jeszcze, że taki sposób podstawienia textu do tablicy jest możliwy jedynie podczas inicjalizacji. Później tak nie można:

char string [13] = "dowolny text"; //ok //char string = "inny text"; tak nie wolno!

Rozmiar tablicy Czasem zachodzi potrzeba pobrania rozmiaru tablicy bądź też ilości jej elementów. Można to zrobić korzystając z operatora sizeof int liczby [4]; int rozmiar_tablicy = sizeof (liczby);//rozmiar tablicy w bajtach int ilosc_elementow_tablicy = rozmiar_tablicy / sizeof (int);//ilość elementów tablicy http://guidecpp.cal.pl/cplus,tables

Na początku wczytywane są wartości dziesięciu liczb całkowitych do tablicy jednowymiarowej (wprowadzane są wartości ciągu) Istotnym momentem naszego algorytmu jest przeszukanie całej tablicy jednowymiarowej w poszukiwaniu najmniejszego elementu. Warto jednak wcześniej zwrócić uwagę na instrukcję: min = tab[0]; Instrukcja ta powoduje ustawienie jeszcze przed drugą pętlą for najmniejszego elementu, który wskazuje na wartość pierwszego elementu tablicy, czyli na element o indeksie zero. Po tej instrukcji następuje przeszukiwanie tablicy. Każdy element tablicy jest porównywany ze zmienną min, która przechowuje wartość najmniejszą naszej tablicy. Operacja porównania jest realizowana przez instrukcję: if (min > tab[i]) min = tab[i]; Warto zauważyć, że przeszukiwanie tablicy w drugiej pętli for realizowane jest od pierwszego indeksu i=1;.

Definicja tablicy wielowymiarowej Tablice dwuwymiarowe zawierają wiersze i kolumny. Tablice dwuwymiarowe deklarujemy podobnie jak tablice jednowymiarowe, z tą różnicą, że zamiast pojedynczej pary nawiasów kwadratowych [], stosujemy dwie pary nawiasów kwadratowych [][]. Pierwszy indeks tablicy odpowiada numerowi wiersza, a drugi numerowi kolumny.

Przykład deklaracji tablicy dwuwymiarowej zawierającej 5 wierszy i 3 kolumny. int tab[5][3]; // tablica zawierająca 15 elementów typu całkowitego Tablica dwuwymiarowa może prezentować się tak:

W tym przypadku zmienna w ogranicza liczbę wprowadzanych wierszy do 20, a zmienna k również do 20. Aby móc wyjść z pętli użytkownik wprowadzić obie wartości mniejsze niż liczba 21 - powoduje to użycie operatora ||. Program po poprawkach może przyjmować taką wersję:

Kolejnym zadaniem, które warto sobie postawić jest przepisanie tablicy dwuwymiarowej do tablicy jednowymiarowej, inaczej wektora. Zadanie nie jest trudne, wystarczy po kolei wiersze tablicy wprowadzać do wektora. Załóżmy, że mamy zadeklarowaną tablicę tab. const int m = 3; // ilosc wierszy const int n = 4; // ilosc kolumn int tab[m][n] = { {1, 2, 3, 4}, {5, 6, 7, 8}, {9, 10, 11, 12} };