PUBLIC RELATIONS DLA DRUŻYNOWYCH
CO TO JEST PR?
Opracowano ponad 2000 definicji Public relations Public relations (PR) (z ang.- kontakty z otoczeniem) dotyczy kształtowania stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem
Public relations dla DRUŻYNOWYCH: Kształtowanie stosunków drużynowego jako instruktora ZHP z otoczeniem świadome, celowe, systematyczne i długoplanowe
CO BĘDZIE OTOCZENIEM DRUŻYNOWEGO? dzieci i młodzież rodzice nauczyciele dyrektorzy szkół, dyrektorzy…, sponsorzy, władze, inne organizacje, proboszczowie itd. inni instruktorzy
CO CHCEMY, ABY O NAS WIEDZIANO? (wytyczne GK ZHP) WIZERUNEK ZHP CO CHCEMY, ABY O NAS WIEDZIANO? (wytyczne GK ZHP)
RODZICE I NAUCZYCIELE: mile organizujemy dzieciom czas powierzone nam dzieci są bezpieczne ZHP to dobra zabawa uczymy samodzielności, odpowiedzialności, działania w grupie oraz uczymy pożytecznych prac uczymy przez zabawę wspomagamy rozwój osobowościowy posiadamy wykształconą, wykwalifikowaną i odpowiedzialną kadrę organizujemy obozy letnie
DZIECI: dobrze się bawimy miłe towarzystwo przygoda nawiązanie kontaktów z harcerzami z innych miast ciekawe zajęcia, atrakcje możliwość rozwoju zainteresowań nauka wielu nowych rzeczy
DYREKTORZY SZKÓŁ, SPONSORZY, WŁADZE, PARTNERZY: jesteśmy uczciwi, wiarygodni darowizny na rzecz ZHP można odpisać od podatku wspieramy rozwój i wychowanie dzieci pracujemy za darmo rozważnie korzystamy z powierzanych nam środków ZHP ma dobrą markę, 70% społeczeństwa ma zaufanie do ZHP Jesteśmy profesjonalni Jesteśmy organizacją pożytku publicznego, można nam przekazać 1% podatku
WIZERUNEK PROFESJONALNY WYGLĄD
WYGLĄD Jak Cię widzą, tak Cię piszą! Swym wyglądem zewnętrznym budujemy nie tylko autorytet osobisty, lecz także instytucji, którą reprezentujemy.
Hmmm…
MUNDUR DRUŻYNOWGO: regulaminowy http://dokumenty.zhp.pl/pliki/glowny_20070925_85138_u_gk_209_2005.pdf czysty i schludny nic mu nie odpada (guziki, odznaczenia) spódnice i spodenki nie są w wersji mini
MUNDUR czy „MUNDUR”? na spotkanie z rodzicami na spotkanie z dyrektorem szkoły na wigilię instruktorską w hufcu na przekazanie Światła Betlejemskiego …
MUNDUR BIZNESOWY: KOLORY – stonowane; mężczyźni – granatowy, ciemnoszary, NIE czarny (czarny na pogrzeb), biały; kobiety – granatowy, czarny, szarości, beże, brązy, biały odpowiednia długość spódnicy, spodni do garnituru, krawata, odpowiednia wielkość dekoltu niezbyt ciasne ubranie pełne obuwie (kobiety i mężczyźni) męskie skarpetki ;), czyli facet w garniturze i skarpetkach z
NA CO JESZCZE ZWRÓCIĆ UWAGĘ? makijaż – delikatny i matowy (co z makijażem do munduru?) zadbane dłonie (kobiety i mężczyźni) atrybuty zwiększające autorytet: teczka, pióro lub elegancki długopis, okulary, portfel (nie z Hello Kitty) biżuteria – mało, z umiarem i dobrze dobrane (co z biżuterią do munduru? Harcerskie kolczyki i inne pomysły) fryzura – dopasowana do twarzy, nie zasłaniająca oczu (co z fryzurą do munduru?)
OSOBISTOŚCI, KTÓRE KREUJĄ SWÓJ WIZERUNEK BEZ GARNITURU
czyli indywidualizm konsekwentny
SAVOIR VIVRE i inne dobre rady umawiamy się wcześniej na spotkanie (dyrektor, sponsor itp.) znamy zasady SAVOIR VIVRE, czyli kto komu podaje rękę, kto się pierwszy przedstawia, jak się przedstawiamy, siadamy nie siadamy w gabinecie dyrektora? Jak prowadzimy rozmowę przez telefon? i kilkanaście innych drobnostek (każdy drużynowy powinien sięgnąć po podręcznik Savoir Vivre) jesteśmy punktualni wyciszamy lub wyłączamy telefon komórkowy nie „pstrykamy” długopisem
KONTAKT DRUŻYNOWEGO Z RODZICAMI Co możemy zrobić, aby nam zaufali?
spotkajmy się z rodzicami osobiście (na zebraniu w szkole, na spotkaniu w harcówce „przy kawie”, przedstawmy przybocznych) zbiórki odbywają się w tym samym dniu tygodnia, o stałych porach, informujmy rodziców o zmianach zostawmy rodzicom nasz numer telefonu i umożliwmy im kontakt z nami (możemy zrobić małe wizytówki, które rozdamy po spotkaniu), zawsze znajdźmy czas na spokojną rozmowę informujmy rodziców o godzinie powrotu z biwaków, wycieczek itp. pokażmy rodzicom, co robimy (przygotujmy prezentację zdjęć z obozu, wspólną zbiórkę, festyn) wyjaśnijmy im „harcerski świat” => „Moje dziecko zostało harcerzem… Informator dla rodziców” pamiętajmy, aby podziękować im za pomoc dla drużyny
Adres e-mail (jak szybko stracić w oczach rodziców, dyrektora szkoły i innych VIP-ów) wojtek94@buziaczek.pl crazy_girl@o2.pl izusia@amorki.pl szatan666@interia.pl agnieszkawitosz@gmail.com agnieszka.witosz@katowice.zhp.pl
ORTOGRAFIA i poprawna polszczyzna HÓFIEC, DRÓŻYNOWY, HORĄGIEF, CHARCERZ i inne gwoździe do trumny wizerunku ZHP zasady pisowni w ZHP http://www.promocja.zhp.pl/index.php?do=standard&navi=0019,0008,0007 ZAWSZE PRZECZYTAJ ULOTKĘ NA BIWAK, OBÓZ, INFORMACJĘ NA STRONIE, FORUM, MAILA zanim je wydrukujesz/opublikujesz/wyślesz SŁOWNIKI ORTOGRAFICZNE NIE GRYZĄ!
CO JESZCZE MOŻE CI POMÓC BYĆ PR-OWYM DRUŻYNOWYM? uzupełniaj informację na Waszej stronie WWW, blogu, forum wysyłaj kartki świąteczne i pocztówki z obozu do hufca, dyrektora szkoły, sponsorów i innych VIP-ów zanieś Światło Betlejemskie do ważnych dla Twojej drużyny osób przygotuj dobre materiały takie jak zgłoszenia na biwak, ulotki na obóz, informacje o przekazaniu 1% - zrozumiały język, brak błędów i estetyka wykonania wykonaj dyplomy, aby komuś podziękować podczas akcji zarobkowych zadbaj o promocję swojego środowiska i wizerunek harcerzy (np. Harcerska Akcja Znicz) … ?
POWODZENIA ! pwd. Agnieszka Witosz agnieszka.witosz@katowice.zhp.pl Komenda Hufca Katowice ZHP