SAMOLOT.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czyli jak działają nasze mięśnie w stanie nieważkości
Advertisements

Napędy hydrauliczne.
I ich znaczenie dla naszego środowiska
BRUDNA ROPA czy CZYSTA ENERGIA wybór należy do nas
Odnawialne źródła energii
BUDOWA ROWERU Rower składa się z ponad 500 części, które wchodzą w skład tzw. zespołów, które z kolei tworzą układy konstrukcyjne roweru.
Klasyfikacja paliw.
Silnik odrzutowy Silnik odrzutowy składa się z wielu elementów, gdzie jednym z podstawowych jest dysza. Dysza – rura o zmiennym przekroju poprzecznym.
-Elementy do przenoszenia ruchu obrotowego -Sprzęgła
DYSK TWARDY.
Układy w motorowerze Justyna Ćwiertnia.
Wiatr, Słońce, Wnętrze Ziemi, Woda
Naturalne źródła energii w krajach Unii Europejskiej.
Przystosowanie ptaków
Mechanizm odbioru mocy jest przeznaczony do: mechanizm przełączający
Samoloty świata.
TECHNOLOGIA I ORGANIZACJA ROBÓT BUDOWLANYCH
Fizyka-Dynamika klasa 2
Tunele Aerodynamiczne
1.
Budowa samochodu Przygotowała: Regina Wasilewska (nauczyciel techniki)
Jak na co dzień ułatwiamy sobie pracę
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Napędy hydrauliczne : Krzysztof Róziecki 3T
Zespół Szkół Szpitalnych
Dlaczego samoloty latają?
Alternatywne Źródła Energii
AIRBUS A 340 Michał Smyka.
T48 Sprężarki wirowe..
Politechnika Rzeszowska
II zasad termodynamiki
Narzędzia do obserwacji kosmosu
Wynalazek który odmienił życie
Narodziny lotnictwa wojskowego Wiesław Zdziabek
Mała energetyka wiatrowa w gospodarstwie agroturystycznym
Czyli gospodarcze wykorzystanie energii mechanicznej płynącej wody.
Dlaczego rakieta lata? – podstawowe zagadnienia fizyczne oraz budowa silników rakietowych Zajęcia #2 2014/15.
Samoloty I wojny światowej Na skrzydłach historii 2014/2015
Elektrownia wodna Elektrownia wodna to zakład przemysłowy zamieniający energię spadku wody na elektryczną. Elektrownie wodne dzieli się na: "duże" i "małe",
Energia wiatrowa Krzysztof Pyka Kl 1 W.
1. Układy pneumatyczne..
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Energia wiatru.
Prezentacje przygotowała: Klaudia Hofman
Samoloty A zanieczyszczenie powietrza.
Zawory rozdzielające sterowane bezpośrednio i pośrednio.
Elektrownia - to zespół urządzeń produkujący energię elektryczną wykorzystując do tego celu szereg przemian energetycznych, wśród których istotne znaczenie.
HELIKOPTER Wiktor miechowiecki Adrian Wrębiak
Jagoda Bałamącek kl. VI c
Dynamika ruchu obrotowego
Środki transportu powietrznego
Zasady budowy układu hydraulicznego
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Operowanie małą jednostką pływającą
Zastosowanie zasad dynamiki Newtona w zadaniach
OBRÓBKA SKRAWANIEM Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Pompy Napędzane Pneumatycznie
Prąd stały ma stałą wartość i płynie w jednym kierunku: od plusa do minusa. Prąd zmienny (przemienny) aż 50 razy na sekundę zmienia swój kierunek, wciąż.
SILNIK CZTEROSUWOWY.
Rama rowerowa to podstawowa część roweru, tworząca jego podstawowy szkielet. Do ramy przymocowane są wszystkie pozostałe części rowerowe.
Silniki odrzutowe.
Amortyzator.
Włodzimierz Balicki Paweł Głowacki
Proces technologiczny
HAMUCLE.
Bomba atomowa, energetyka jądrowa.
1.
Budowa roweru – układ jezdny, napędowy, hamulcowy i elektryczny
O lataniu.
Zapis prezentacji:

SAMOLOT

Co to jest samolot? Statek powietrzny cięższy od powietrza (aerodyna), utrzymujący się w powietrzu dzięki wytwarzanej sile nośnej za pomocą nieruchomych, w danych warunkach względem statku, skrzydeł.

Jak samolot lata? Samolot lata dzięki sile nośnej. Siła nośna - siła działająca na ciało poruszające się w płynie, prostopadła do kierunku ruchu. Działa na skrzydła i usterzenie samolotu, łopaty śmigła lub wirnika śmigłowca, na żagiel jachtu, jego ster, kil lub miecz, na łopatki turbin i sprężarek. Działa na lecące pociski i rakiety, określała tor zejścia przy powrocie kapsuły dowodzenia Apollo. Dodatkowe skrzydła samochodów wyścigowych powodują zwiększanie docisku do jezdni, zwiększając przyczepność. Najbardziej reprezentatywnym przykładem wykorzystania siły nośnej jest siła nośna skrzydła samolotu.

Rodzaje napędu śmigłowy, w którym moment obrotowy silnika zamieniany jest na ciąg za pomocą śmigła; do takiego napędu stosuje się silniki tłokowe lub turbinowe. odrzutowy, w którym ciąg wytwarzany jest bezpośrednio w silniku; zwykle stosuje się silniki turboodrzutowe, silniki rakietowe wykorzystywane są głównie w konstrukcjach eksperymentalnych lub jako napęd pomocniczy przy starcie

Pierwszy samolot Pierwszym samolotem, który wykonał samodzielny lot był Wright Flyer, zbudowany przez braci Wright. Ten pierwszy lot miał miejsce 17 grudnia 1903 roku, trwał 12 sekund, a samolot przebył 36,5 m. Tego samego dnia, bracia dokonali kolejnych trzech przelotów, z których najdłuższy trwał 59 sekund, w ciągu których samolot przeleciał 260 m.

Ogólne określenie charakterystycznych rozwiązań zastosowanych przy budowie określonego samolotu. Mogą dotyczyć między innymi:

1.ilości płatów - wyróżniamy samoloty: jednopłatowe, dwupłatowe, trójpłatowce; 2.umocowania na kadłubie głównego płatu - wyróżniamy samoloty: -dolnopłaty, -średniopłaty, -górnopłaty - specjalną odmianą górnopłatu jest płat Puławskiego polskiej konstrukcji; 3.ilości zamontowanych silników - wyróżniamy samoloty: -jednosilnikowe, -dwusilnikowe, -trójsilnikowe, -czterosilnikowe, -wielosilnikowe; 4.ilości kadłubów - wyróżniamy samoloty: -jednokadłubowe, -dwukadłubowe; 5.umocowania płatu- wyróżniamy samoloty: -wolnonośne, -zastrzałowe; 6.rodzaju podwozia- wyróżniamy samoloty: -z podwoziem stałym, -z podwoziem chowanym. 7.Przeznaczenia: -towarowe -pasażerskie -cywilne

Jednopłat Jednopłat - typ konstrukcji samolotu lub szybowca który jest wyposażony w jeden płat nośny (dwa skrzydła). Ten układ charakteryzuje się najmniejszym oporem czołowym oraz najmniejszą masą z pozostałych układów (dwupłat, trójpłat).

D w u p ł a t Dwupłat - układ konstrukcyjny płatowca, samolotu o dwóch płatach nośnych umieszczonych jeden nad drugim. Układ płatów górnego i dolnego wraz ze znajdującymi się między nimi zastrzałami, rozpórkami i cięgnami nosi nazwę komory płatów. Zaletą samolotów dwupłatowych jest duża powierzchnia nośna skrzydeł przy rozpiętości mniejszej, niż w przypadku jednopłatów o porównywalnej powierzchni nośnej, a wadą jest ich znacznie większy opór aerodynamiczny.

Trójpłatowiec Trójpłat - układ konstrukcyjny płatowca, samolotu o trzech płatach nośnych. Od dwupłatu różniący się posiadaniem trzeciego płata nośnego, pomiędzy górnym a dolnym. Konstrukcje trójpłatowe w porównaniu z dwupłatami miały dodatkową zaletę - zachowanie takiej samej siły nośnej przy zmniejszonej rozpiętości, co zwiększało zwrotność tych samolotów.

Dolnopłatowiec Dolnopłat - samolot jednopłatowy o płacie umocowanym u dołu kadłuba.Zazwyczaj są to konstrukcje wolnonośne. Tylko w nielicznych przypadkach stosuje się zastrzały, głównie w samolotach o małej prędkości jak np. samoloty rolnicze. Obecnie często spotykany w lotnictwie komercyjnym i lekkim.  

Średniopłatowiec Średniopłat – samolot jednopłatowy o płacie umocowanym na wysokości osi podłużnej kadłuba. Układ ten jest korzystniejszy pod względem interferencji skrzydeł i kadłuba od układu dolnopłata, ale za to charakteryzujący się gorszymi właściwościami nośnymi. Powszechnie spotykany w samolotach myśliwskich, np.: F-16 Fighting Falcon F/A-18 Hornet MiG-21 MiG-29 Su-27  

Górnopłat Górnopłat to samolot lub szybowiec, którego skrzydła umieszczone w górnej części kadłuba pośrednio (parasol) lub bezpośrednio. Stosowany często w naddźwiękowych myśliwcach ze względu na mały opór, dużą nośność oraz wzrost stateczności. Często używany w samolotach myśliwsko-bombowych, bombowych i transportowych, ze względu na łatwość załadunku (komora załadunkowa może znaleźć się nisko nad ziemią) np. Lockheed C-130 Hercules. Odmianą górnopłata jest płat Puławskiego zwany też płatem polskim.

Silnik Silnik - rodzaj maszyny zamieniającej energię na pracę mechaniczną. Energia zasilająca silnik może mieć formę: •energii cieplnej (np. silnik parowy, silnik diesla), •energii elektrycznej (np. silnik elektryczny), •energii mechanicznej (np. silnik wiatrowy, turbina wodna). •energii łączenia antymaterii i materią - zjawisko anihilacji (np. hipotetyczny silnik napędzany anihilacją) W zdecydowanej większości przypadków energia mechaniczna wytwarzana przez silnik odbierana jest od obracającego się wału silnika. Natomiast w innych silnikach takich jak np. silnik rakietowy lub silnik liniowy występuje w postaci energii ruchu postępowego.  

Kadłub Kadłub samolotu jest podstawowym zespołem łączącym wszystkie jego części. Do kadłuba są przymocowane skrzydła, usterzenie ogonowe lub przednie, czasem zespoły napędowe. Mieszczą się w nim kabina załogi, kabina pasażerska i inne pomieszczenia (np. ładownie na towary, komory bombowe, zbiorniki paliwa, pomocnicze zespoły napędowe, komory podwozia oraz większość wyposażenia i instalacji). Samoloty są na ogół jednokadłubowe, rzadko dwukadłubowe lub bezkadłubowe (tzw. skrzydło latające).  

Podwozie W samolotach podwozie najczęściej składa się z ogumionych kół, mocowanych na goleniach, ramach lub innych wspornikach, zwykle zaopatrzonych w elementy amortyzujące (amortyzatory), czasami podpieranych zastrzałami. Podwozie kołowe może być stałe lub chowane (wciągane) w locie. Podwozie chowane cechuje się bardziej skomplikowaną konstrukcją, lecz sprzyja zmniejszeniu oporów aerodynamicznych, dlatego jest stosowane na wszystkich samolotach rozwijających większe prędkości.

Cechy konstrukcyjne samolotów •Dolnopłat ( MacDonnel Douglas F-4 PHANTOM II) TOM II) Średniopłat (General Dynamics F-16 Fighting Falcon) Górnopłat (Chance Vaught F-8 Crusader) Układ klasyczny (Messerschmitt Me-109) Układ delta (Dassault Mirage 2000) Układ kaczki (IAI Lavi) Latające skrzydło (Northrop B-2 spirit) Wolnonośny (PZL-104- Wilga) Zastrzałowy (Cessna 0-1 Bird Dog)

Prezentacja została wykonana przez: Piotra Bronarskiego i Michała Żochowskiego