Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274).

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kartezjusz i Racjonalizm
Advertisements

Zagadnienie istnienia Boga
czyli Wprowadzenie do filozofii
Jak mówić o Bogu?.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Twórca słynnego dzieła filozoficznego pt. Myśli
Wielkie systemy klasyczne Platon a Arystoteles
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Św. Tomasz z Akwinu ( ) Życie
Co znaczy wierzyć?.
SCHYŁEK ŚREDNIOWIECZA / emancypacja polityki /
Biblia księgą Boga i ludzi
Cnota jako sprawność duchowa.
Skąd pochodzą zasady moralne?
O bezużyteczności filozofii?
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Powtórzenie wiadomości z działu „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię” [Klasa II LŚ] 13 października 2013.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
Plotyn ok
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz
św. Augustyn (Aureliusz Augustyn) biskup Hippony ( )
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
SPÓR O UNIWERSALIA Podstawowe stanowiska i główni przedstawiciele.
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Ur. ok. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.. ur. 427 p.n.e zm. 347 p.n.e. w Atenach.
„Człowiek jest otwarty na Boga”
DOWODY NA ISTNIENIE BOGA
Filozofia Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Małgorzata Trzcielińska
Cechy prawa wyznaniowego i prawa kościelnego
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Scholastyka.
Powstanie świata.
Według tomizmu Artur Andrzejuk.
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
istotne cechy kryterium:
Intuicjonizm etyczny George’a E. Moore’a
„Wiara i rozum są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. Sam Bóg zaszczepił w ludzkim sercu pragnienie poznania prawdy,
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
FilozofiA.
Średniowiecze – synteza epoki
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Filozoficzno-Teologiczne
W epoce katedr i scholastyki
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Gotfried Wilhelm Leibniz ( ) – ostatni, który wiedział wszystko.
Platon ( pne). Arystoteles ( pne).
FilozofiA.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
Wstęp do filozofii Wykład nr 5 (JW) Argument ontologiczny jako przykład argumentacji filozoficznej.
Apologetyka Dr Sławomir Witkowski.
Każdy z nas jest filozofem – zagadnienia wstępne Materiały dla II klasy LO.
Św. Tomasz z Akwinu. Tomasz z Akwinu ur. 1225, zm. 7 marca 1274 Filozof scholastyczny Teolog Członek zakonu dominikanów Był jednym z najwybitniejszych.
Filozofia Asia Koper, 1A. Co to jest filozofia? Słowo filozofia pochodzi od matematyka i filozofa Pitagorasa żyjącego w VI wieku p.n.e. Pierwotnie miało.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Św. Tomasz z Akwinu ( ).
Teizm i ateizm Andrzej Łukasik Zakład Ontologii i Teorii Poznania
Wprowadzenie do filozofii
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Dydaktyka fizyki (I Stopień) Wykład 1a „Co to jest fizyka?”
Poznanie Adama i wiedza Chrystusa a intelekt możnościowy i czynny
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 5
Zapis prezentacji:

Św. Tomasz z Akwinu (1225-1274)

Dominikanin, uczeń Alberta Wielkiego (1206-1280) Dominikanin, uczeń Alberta Wielkiego (1206-1280). Jeden z najwybitniejszych myślicieli (teologów i filozofów) średniowiecza i chrześcijaństwa w ogóle. Główne dzieło Suma teologii.

- nauka o przyczynach i przyczynie najwyższej Podstawy filozofii i logiki przejął od Arystotelesa, dzięki nauczaniu Alberta Wielkiego i połączył je z zasadami chrześcijaństwa. Filozofia: - nauka o przyczynach i przyczynie najwyższej - służebna wobec teologii, choć autonomiczna

materia i forma potencja i akt Metafizyka: materia i forma potencja i akt

sprawcze celowe materialne formalne Przyczyny: sprawcze celowe materialne formalne

istota (essentia) Istnienie (existentia)

„Dowody” istnienia Boga Argumenty za istnieniem Boga Boga człowiek poznaje nie wprost. Własności Boga (ustalane przez negację): samoistność niezmienność niematerialność identyczność istoty i istnienia – prostota niedefiniowalność (brak rodzaju)

doskonałość mądrość wszechmoc inteligencja wola Własności Boga (ustalane prze eminencję (spotęgowanie): doskonałość mądrość wszechmoc inteligencja wola

Rozum może badać i uzasadniać prawdy wiary Rozum może badać i uzasadniać prawdy wiary. Nie może uzasadnić prawd objawionych, lecz może ich bronić. Prawdy objawione: Trójca święta, grzech pierworodny, wcielenie, stworzenie świata w czasie. Poprzednik św. Tomasza św. Anzelm z Aosty biskup Canterbury (1033-1109) uważał, że rozum może tego dokonać.

Dowód ontologiczny św. Anzelma Pierwotne sformułowanie definicji pojęcia Boga, która w średniowieczu służyła za punkt wyjścia dowodu, pochodzi od św. Augustyna, : „ten, nad którym nie ma żadnej wyższej istoty”. Echa pojęcia bytu w rozumieniu Parmenidesa. Do tego sformułowania prawdopodobnie nawiązał św. Anzelm, autor najbardziej znanego dowodu ontologicznego, zamieszczonego w dziełku Proslogion.

Definicja pojęcia Boga jaką posługuje się św Definicja pojęcia Boga jaką posługuje się św. Anzelm: „coś ponad co nic większego nie może być pomyślane (łac. aliquid quo nihil maius cogitari possit)”. Nic większego = nic doskonalszego Skoro Bóg jest doskonały, musi istnieć

Najbardziej znane argumenty kosmologiczne, tzw Najbardziej znane argumenty kosmologiczne, tzw. drogi uzasadnienia tezy o istnieniu Boga, przedstawił św. Tomasz Akwinu w swym głównym dziele Suma teologii. Oparte są one na filozoficznych przesłankach zaczerpniętych z filozofii Arystotelesa.

„Pierwsza droga” wychodząca od ruchu (dowód z ruchu, ex motu) „Pierwsza droga” wychodząca od ruchu (dowód z ruchu, ex motu). W świecie istnieje ruch (dokonują się zmiany). Co się porusza, czyli ulega zmianie, jest poruszane przez coś innego, a to z kolei przez coś innego, itd.

Ponieważ jednak łańcuch takich powiązań nie może być nieskończenie długi, (byłby to regres do nieskończoności, uniemożliwiający zakończenie rozumowania), trzeba przyjąć, że istnieje Pierwszy Poruszyciel, który nie jest przez nic poruszany. Jest nim Bóg.

„Druga droga” wychodząca od pojęcia przyczyny sprawczej (dowód z przyczyny sprawczej, ex ratione causae efficientis). W świecie wszystko ma swoją przyczynę sprawczą, nic jednak nie jest przyczyną sprawczą samego siebie, gdyż musiałoby być wcześniejsze od samego siebie (św. Tomasz zakłada, że przyczyna wyprzedza skutek w czasie).

Z kolei łańcuch przyczyn sprawczych nie może ciągnąc się w nieskończoność, ponieważ w uporządkowanych szeregach przyczyn sprawczych istnieje przyczyna pierwsza, pośrednie i ostatnia. Bez przyczyny pierwszej nie byłoby ostatecznego skutku. W nieskończonym szeregu przyczyn nie ma przyczyny pierwszej, nie byłoby więc też żadnego skutku. Skoro istnieją skutki (świat, który nas otacza), to należy przyjąć jako konieczność istnienie pierwszej przyczyny sprawczej, czyli Boga.

„Trzecia droga” wychodząca od tego, co możliwe, i tego, co konieczne (dowód z możliwości i konieczności, ex possibili et necessario). Byty (rzeczy) wokół nas powstają i giną, czyli mogą być i nie być. A więc kiedyś ich nie było i mogłoby ich nie być i teraz. Ponieważ jakieś rzeczy istnieją, zatem istniało coś, co nie mogło nie istnieć, czyli istniało i istnieje w sposób konieczny, dzięki czemu to, co możliwe istnieje.

Gdy idzie o byty konieczne, to są konieczne same przez się lub dzięki czemuś. Ponieważ jednak nie jest możliwe cofanie się w nieskończoność w szeregu bytów koniecznych,

trzeba przyjąć, że coś jest konieczne samo przez się (nie ma przyczyny swej konieczności) i jest źródłem konieczności dla innych bytów, i jest to Bóg. Św. Tomasz przyjmuje, że jeśli coś nie istnieje samo z siebie, to ostateczne źródło swego istnienia ma w czymś samoistnym, czyli istniejącym sposób konieczny.

„Czwarta droga” wychodząca ze stopni, jakie spostrzegamy w świecie rzeczy (dowód ze stopni doskonałości, ex gradibus perfectionis). Cechy rzeczy są stopniowalne (mniej, bardziej, gorzej, lepiej), musi zatem istnieć najwyższy stopień cech.

To, co jest najwyższe (najlepsze) pod jakimś względem, jest przyczyną wszystkiego, co należy do zbioru przedmiotów ze względu na dana cechę. Istnieje zatem coś, coś jest przyczyną istnienia, dobra i wszelkich doskonałości (cech pozytywnych) wszystkich rzeczy.

„Piąta droga” wychodząca od rządów nad rzeczami (dowód z celowości świata, ex gubernatione rerum). Rzeczy niezdolne do myślenia działają ze względu na cel, by osiągnąć najlepszy stan. Musi się tak dziać nieprzypadkowo, lecz z zamierzenia.

Byty niemyślące zmierzają do celu tylko jako kierowane przez kogoś myślącego, jak strzała przez łucznika. Istnieje zatem coś, co myśli (poznaje i rozumuje) i „prowadzi wszystkie rzeczy naturalne do celu, i to nazywamy Bogiem”.

Etyka cnót w ujęciu św. Tomasza

Władze poznawcze człowieka Schematy zaczerpnięte z: cnoty etyczne Schematy zaczerpnięte z: S. Swieżawski, Święty Tomasz na nowo odczytany. Wykłady w Laskach, Kraków: Wydawnictwo ZNAK, 1983

Cnoty naturalne i cnoty wlane