Fizyka jako nauka przyrodnicza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

MIĘDZYNARODOWE UNORMOWANIA WYRAŻANIA NIEPEWNOŚCI POMIAROWYCH
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Wykład III Fale materii Zasada nieoznaczoności Heisenberga
Wybrane wiadomości z teorii błędów
Wpływ warunków na niewiadome na wyniki wyrównania.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Publiczne Gimnazjum im. Książąt Pomorza Zachodniego w Trzebiatowie ID grupy: 98/46_MF_G1 Kompetencja: matematyczno-fizyczna.
DYNAMIKA Oddziaływania. Siły..
Budowa i właściwości ciał stałych
Opracowanie wyników pomiarów
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
Autor: Justyna Radomska kl. Ib OSM II st.
Elementy Rachunku Prawdopodobieństwa i Statystyki
Podstawy Biotermodynamiki
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
Temat: Gęstość materii Definicja: Gęstość (masa właściwa)- jest to stosunek masy pewnej porcji substancji do zajmowanej przez nią objętości.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
GĘSTOŚĆ.
Metody zbierania danych empirycznych
Oddziaływania w przyrodzie
1.
Prędkość chwilowa Prędkość chwilowa jest to prędkość ciała w danej chwili. Prędkość chwilową vch jest ilorazem przemieszczenia ciała Δx do niewielkiego.
Dane Informacyjne Nazwa szkoły:
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Co chcieliśmy osiągnąć?
Metrologia dr inż. Marcin Starczak B217.
siła cz.II W części II prezentacji: o sile ciężkości
siła cz.I W części I prezentacji: definicja siły jednostka siły
Niepewność pomiaru Prezentacja przygotowana dla uczniów Gimnazjum nr 4 w Siemianowicach Śląskich autorka Joanna Micał.
Prawo Coulomba Autor: Dawid Soprych.
Siły, zasady dynamiki Newtona
siła cz.IV W części IV prezentacji: treść II zasady dynamiki
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Przygotowanie do egzaminów gimnazjalnych
TARCIE.
Projekt „ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał.
„Doceńmy piękno natury”
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
KRYSZTAŁY – RODZAJE WIĄZAŃ KRYSTALICZNYCH
Właściwości ciał stałych, cieczy i gazów
Woda i składniki mineralne
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
PROCESY SPAJANIA Opracował dr inż. Tomasz Dyl
Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:
Przygotowała; Alicja Kiołbasa
Albert Einstein Galileo Galilei Isaac Newton Louis De Broglie James Clerc Maxwell Niels Bohr Werner Heisenberg Paul Dirac Richard Feynman Erwin Schrödinger.
WYZNACZENIE WARTOŚCI PRZYSPIESZENIA ZIEMSKIEGO (METODĄ SWOBODNEGO SPADKU) Autor: Mateusz Dargiel Gimnazjum im. Leszka Czarnego w Lutomiersku.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Budowa fizyczna i chemiczna kości.
Czym zajmuje się fizyka ?
Autorzy pracy: Michał Lemański Michał Rozmarynowski I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Wieluniu Pomiar przyspieszenia ziemskiego przy.
Stany skupienia wody.
Wielkości fizyczne, które mierzysz na co dzień
- życiodajna Substancja
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
Niepewności pomiarów. Błąd pomiaru - różnica między wynikiem pomiaru a wartością mierzonej wielkości fizycznej. Bywa też nazywany błędem bezwzględnym.
Źródła wiedzy biologicznej.
1.
GIMNAZJUM NR 110  PRZY  MŁODZIEŻOWYM OŚRODKU SOCJOTERAPII NR 3 w Warszawie   „DOM NA TRAKCIE” PRZEDSTAWIA:
przyspieszenia ziemskiego.
Wyniki egzaminu gimnazjalnego 2017 przedmioty przyrodnicze
Autor: Tomasz Krawczyk
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Fizyka jako nauka przyrodnicza

Metody badawcze stosowane w fizyce i język fizyki Fizyka jest nauką przyrodniczą badającą właściwości materii oraz zachodzące w niej zjawiska. Ucząc się fizyki i poznając jej prawa, będziemy pełnić rolę badacza poszukującego odpowiedzi na pytania dotyczące zjawisk obserwowanych w przyrodzie np. jak powstaje burza. Zapoznamy się z nowymi pojęciami i nazwami używanymi w fizyce.

Podstawą badań przyrodniczych są obserwacje i doświadczenia (eksperymenty). Dokonując obserwacji i wykonując doświadczenia będziemy na nowo odkrywać prawa sformułowane wcześniej przez fizyków. Wykonując doświadczenia, będziemy wykorzystywać przedmioty, które fizycy nazywają ciałami fizycznymi. Ciałem fizycznym jest więc piłka, której ruch obserwujemy, gumka którą rozciągasz związując włosy, woda, której temperaturę mierzysz, a także każda badana istota żywa. Z ciałem nierozerwalnie wiąże się pojęcie substancji. Substancja to materiał, z którego ciało jest zbudowane.

Mierząc temperaturę, odczytując godzinę, mierząc długość ławki, dokonujemy pomiaru fizycznego. Od najdawniejszych czasów człowiek dokonywał najróżniejszych pomiarów. Mierząc, w istocie dokonuje się porównania z jakąś ustaloną wielkością, zwaną jednostką miary. Badając ciało fizyczne, mierzymy jego objętość, temperaturę, masę itp. Te dające się wyrazić w sposób ilościowy cechy ciał lub zjawiska nazywa się wielkościami fizycznymi. Wielkość fizyczna (np. długość) może przyjmować różne wartości. Aby podać te wartości używa się odpowiednich jednostek (metrów, centymetrów itp..). Wielkość fizyczna może być zatem zmierzona, a jej wartość wyrażona za pomocą liczby i jednostki. W fizyce przyjęto za podstawową jednostkę długości – 1m, czasu – 1s, masy – 1kg. Te i inne jednostki wielkości fizycznych stanowią układ jednostek tzw. Układ SI (tabela Układu SI znajduje się na str. 157 naszego podręcznika). Jednostkę danej wielkości zapisuje się następując: [l]=m, gdzie l – długość, [m]=kg, gdzie m- masa, [t]=s, gdzie t- czas. Musimy pamiętać, że dokonując pomiaru wielkości fizycznej, jej wartość określamy zawsze z pewną ograniczoną dokładnością. Mówimy, że dany pomiar cechuje niepewność pomiarowa. Jest ona zależna m.in. od sposobu pomiaru i użytego przyrządu. Dokładność pomiaru możemy zwiększyć, wykonując go wielokrotnie i obliczając wartość średnią z jego wyników. Taki wyniki należy zaokrąglić do dwóch lub trzech cyfr znaczących. Cyfry znaczące oznaczają dokładność, z jaką chcemy podać wynik.

Procesy fizyczne, chemiczne, biologiczne Obserwując otaczający świat, dostrzegamy, że przyroda ulega ustawicznym zmianom. Panta rhei (czyt.: panta rei)- mawiali starożytni Grecy, co oznacza „wszystko płynie”. Widzimy ruch zwierząt, ludzi, samochodów. Zauważamy że płynie rzeka, rośniesz ty, twoje włosy i kwiaty. Obserwujemy różne zjawiska. Przebieg powiązanych ze sobą następujących po sobie zjawisk nazywa się procesem. procesy: biologiczne chemiczne fizyczne oddychanie utlenianie topnienie wzrost wyładowanie elektryczne trawienie Doświadczenia: Weź do ręki gumową piłeczkę i wypuść ją. Przepiłuj piłką kawałek metalu. Dotknij go. Przygotuj kawałek plasteliny. Uformuj z niej kulkę, a następnie wypuść z ręki.

Doświadczenia z poprzedniego slajdu umożliwiły nam obserwowanie różnych zjawisk i procesów fizycznych. Wiemy już, że przy przeprowadzeniu jednego doświadczenia możemy zaobserwować kilka różnych zjawisk fizycznych. Różne procesy w przyrodzie występują we wzajemnej zależności. Charakteryzuje je zmienność i różnorodność. Znajomość fizyki i jej praw warunkuje rozwój techniki i cywilizacji. Postęp niesie niestety ze sobą wiele niebezpieczeństw. Efekty badań fizycznych, wykorzystywane przez człowieka w sposób bezmyślny, mogą prowadzić do zniszczenia środowiska. Równocześnie ta sam fizyka, dzięki znajomości praw przyrody, pozwala ją chronić i dostarcza informacji, jak z nią współżyć, aby jej nie zniszczyć. Miejsce człowieka w przyrodzie jest wyjątkowe. Jest on jej częścią i jednocześnie potrafi ją sobie podporządkować. Jednak tylko umiejętne korzystanie z dobrodziejstw przyrody może zagwarantować człowiekowi przetrwanie. Jeżeli zginie przyroda – człowiek zginie wraz z nią. Nauka, która szuka sposobów, żeby temu zapobiec i bada wzajemne oddziaływania żywych organizmów oraz ich powiązania ze środowiskiem, nazywa się ekologią. Zastanów się jak Ty możesz codziennie chronić przyrodę.