POLSKI ZWIĄZEK PRZEMYSŁU OPONIARSKIEGO Konferencja prasowa POLSKI ZWIĄZEK PRZEMYSŁU OPONIARSKIEGO Warszawa, 14 listopada 2013
Misja i cele wspieranie, pomoc i upowszechnianie wkładu firm członkowskich na rzecz wszystkich ważnych aspektów życia społecznego, takich jak transport, bezpieczeństwo drogowe i zrównoważony rozwój prezentowanie opinii branży (gospodarka, środowisko i klimat, energia, bezpieczeństwo drogowe, standardy techniczne, ochrona konsumentów oraz bezpieczeństwo pracy) współpraca z instytucjami europejskimi oraz krajowymi we wdrażaniu inicjatyw wzmacniających przemysł prowadzenie badań, kampanii popularyzujących wiedzę branżową i przemysłową 2
Członkowie 3
Organizacje oponiarskie w UE Źródło: PZPO 4
Przemysł oponiarski w Polsce 8 głównych producentów Apollo Vredestein Bridgestone Continental Goodyear / Dębica Hankook Michelin Pirelli Trelleborg 4 fabryki Dębica Olsztyn Poznań Stargard Bezpośrednie zatrudnienie ok. 10.000 osób Dzienna produkcja opon ok. 100.000 sztuk Bezpośrednie inwestycje ok. 6,8 mld PLN (od 1990) Annual sales ok. 7,7 mld PLN (w 2012) 5
Przemysł oponiarski w UE 11 producentów Apollo / Vredestein Bridgestone Continental Goodyear / Dębica Hankook Michelin Mitas Nokian Pirelli Trelleborg 86 fabryk: Bezpośrednie zatrudnienie ok. 360.000 osób Roczna produkcja opon ok. 4,6 milionów ton 6
Przemysł oponiarski w UE Źródło: ETRMA 7
Polski i europejski rynek opon (2012) Popyt na opony osobowe (*) Polska na tle UE Polska reprezentuje ok. 5% rynku opon osobowych w UE Segment “ekonomiczny” opon to w PL ok. 46% popytu, w UE to mniej niż 16%. (*) szacunki Europol 8
Polski i europejski rynek opon (2012) Opony ciężarowe (*) Polska na tle UE Polska reprezentuje ok. 9% rynku na opony ciężarowe w UE Segment “premium” opon to w PL ok. 40% popytu, w UE to 62% (*) Europol estimates 9
Polski i europejski rynek opon (2012) Rynek opon zimowych (*) Polska na tle UE Polska reprezentuje ok. 8% rynku na opony zimowe w UE Polska jest rynkiem zimowym. Ten segment to 52% rynku wobec mniej niż 37% UE (*) szacunki Europol 10
Obowiązek opon zimowych w UE FI NO SW EST LAT LIT PL GE CR SK FR AU SZ RO SL HR SP IT Żródło: PZPO 11
RAPORT Badanie świadomości znaczenia opon dla bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska Październik 2013
Metodologia Technika badawcza: Badanie telefoniczne z zastosowaniem techniki CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) Próba badawcza: N=1000 Polaków w wieku 18+, w tym podpróba kierowców do osobnych analiz o wielkości N=548 (osoby posiadające prawo jazdy i użytkujące samochód minimum raz w miesiącu) Podczas realizacji wykorzystano losowo wygenerowane numery stacjonarne i komórkowe w stosunku 50/50 Odpowiednie warstwowanie próby wg cech demograficznych respondentów i ich miejsca zamieszkania (na podstawie danych GUS), gwarantuje reprezentatywność uzyskanych wyników Średni efektywny czas wywiadu: 7,8 minuty Termin realizacji: Badanie przeprowadzono w dniach 27 września – 9 października 2013 roku 13
Wnioski szczegółowe 32% respondentów wymienia opony jako element pojazdu wpływający na bezpieczeństwo jazdy, opony są wymieniane na trzecim miejscu. Znaczenie opon jest jeszcze wyższe wśród kierowców (39% wskazań) który wymieniają opony już na drugim miejscu w kolejności. 92% zmienia opony sezonowo, kolejne 6% używa opon całorocznych. Niezmienianie opon (wskazywane sporadycznie) motywowano najczęściej rzadkim użytkowaniem samochodu zimą. Tylko co czwarty badany ma świadomość, że opony trzeba zmieniać na zimowe, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni. Jedynie 39% sprawdza ciśnienie przy okazji tankowania, ewentualnie wizyt w serwisie lub podczas wymiany opon. Informacji o prawidłowym ciśnieniu w oponach respondenci szukają przede wszystkim w miejscu wymiany opon, serwisie, punkcie wulkanizacyjnym, ale aż co czwarty badany ma z tym kłopot. Sprawdzanie ciśnienia najczęściej ma miejsce przy okazji tankowania (39%), ewentualnie wizyt w serwisie lub wymiany opon. 14
Wnioski szczegółowe II Informacji o prawidłowym ciśnieniu w oponach respondenci szukają przede wszystkim w miejscu wymiany opon, serwisie, punkcie wulkanizacyjnym, ale 25% ma z tym kłopot. 41% wie, że zbyt niskie ciśnienie w oponach skutkuje gorszą kontrolą kierowcy nad pojazdem, 21% szybszym zużyciem opon, 17% większym zużyciem paliwa. 72% badanych zdaje sobie sprawę, że opona nie nadaje się do dalszego użytkowania, kiedy ma zbyt płytki bieżnik. Zużyte opony kierowcy zostawiają najczęściej w serwisie, rzadziej oddają do utylizacji lub zostawiają w sklepie tam gdzie kupili nowe. Jednocześnie tylko 3% wyrzuca opony do zwykłego śmietnika. 10% badanych słyszało o nowym obowiązku umieszczania, dodatkowych informacji na oponach (etykiety), większość jednak nie potrafiła powiedzieć jakie to muszą być informacje. 15
Status pojazdu 16
Elementy pojazdu odpowiedzialne za bezpieczeństwo 17
Zmiana opon 18
Powody nie zmieniania opon 19
Pora zmiany opon na zimowe 20
Częstotliwość sprawdzania ciśnienia 21
Prawidłowe ciśnienie 22
Kiedy ciśnienie jest zbyt niskie 23
Zużycie opon N=1000 N=548 24
Postępowanie ze zużytymi oponami 25
Etykiety informacyjne na oponach 26
Cechy opony podawane na etykietach 27
Wniosek Polacy nie doceniają codziennego znaczenia opon i mają małą świadomość prawidłowego ich użytkowania oraz wpływu na bezpieczeństwo jazdy i koszty 28
Dziękujemy za uwagę biuro@pzpo.org.pl www.pzpo.org.pl 29