Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce, 7.03.2012.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Co to jest BIOS ? Piotr Pierzchalski kl. III B.
Advertisements

HERD BEHAVIOR AND AGGREGATE FLUCTUATIONS IN FINANCIAL MARKETS Rama Cont & Jean-Philipe Bouchaud. Macroeconomic Dynamics, 4, 2000, Cambridge University.
ELEKTROSTATYKA II.
Magazynowanie energii a Sieci Inteligentne
OPTOELEKTRONIKA Temat:
OPTOELEKTRONIKA Temat:
I ich znaczenie dla naszego środowiska
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
REGULATORY Adrian Baranowski Tomasz Wojna.
Przygotowali Switek Kamil Gosztyła Filip
Sprzężenie zwrotne Patryk Sobczyk.
Moc w układach jednofazowych
Kondensatory Autor: Łukasz Nowak.
Odnawialne źródła energii
Konkurs OZE Zespół Szkół Ochrony Środowiska w Lesznie
OGNIWA PALIWOWE.
Złącza półprzewodnikowe
Fotodiody MPPC Michał Dziewiecki Politechnika Warszawska
ALGORYTMY STEROWANIA KILKOMA RUCHOMYMI WZBUDNIKAMI W NAGRZEWANIU INDUKCYJNYM OBRACAJĄCEGO SIĘ WALCA Piotr URBANEK, Andrzej FRĄCZYK, Jacek KUCHARSKI.
Praca dyplomowa inżynierska
Urządzenia systemów pomiarowych
Alternatywne źródła energii - energia słoneczna
SPRZĘŻENIE ZWROTNE.
TURBINA WIATROWA 100 KWh.
Rewolucyjna metoda regeneracji akumulatorów
Instalacje fotowoltaiczne w Szkole Podstawowej nr 10
Tranzystory z izolowaną bramką
prof. dr hab. inż. Piotr Kacejko Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projektowanie – dobór modułów © - TOPSET KROK 1 Określić
Tester akumulatorów EMROL αBat.
A macab power point presentation© macab ab MAS – Multilet Access System a macab power point presentation © macab ab
Możliwości inwestycji i opłacalność instalacji
Ekojazda.
Budowa i zasada działania silnika elektrycznego
Regulacja impulsowa z modulacją szerokości impulsu sterującego
Efektywne oświetlenie hal
Elektroniczne Systemy Zabezpieczeń
PIEC INDUKCYJNY H 300 „Hitin” Sp. z o. o. ul. Szopienicka 62 C
Ogniwa paliwowe (ogniwa wodorowe)
Autor: Jakub Cieplński kl. 1h 2010 / 2011
Drabina Jacoba.
 PRACA DYPLOMOWA PROJEKT INSTALACJI ODPYLANIA I ODSIARCZANIA W FILTRZE Z AKTYWNYM ZŁOŻEM ZIARNISTYM Błażej Trzepierczyński Promotor: doc. dr inż. Piotr.
Topologie sieci lokalnych.
Elektroniczne Systemy Zabezpieczeń Zasilanie Roju.
Teresa Stoltmann Anna Kamińska UAM Poznań
KRĘTE DROGI DO EKOLOGII
mgr inż. Maciej Kowalski Dyrektor ds. Fotowoltaiki Grodno S.A.
Nowa Technologia. Nowy Produkt Czym jest U-Parkit U-Parkit jest światowym liderem w projektowaniu i budowaniu systemów parkingowych. Wywodzi się z.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski informatyka +
Mgr inż. Paweł Ziółkowski
Łączenie szeregowe i równoległe odbiorników energii elektrycznej
Elektromagnes Elektromagnes – urządzenie wytwarzające pole magnetyczne w wyniku przepływu przez nie prądu elektrycznego. Zbudowany jest z cewki nawiniętej.
ZASILANIE (ELEKTROENERGETYKA TRAKCYJNA) Struktura układu zasilania
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
6. ZASILANIE Struktura układu zasilania
Bateria zespół składający się z jednakowych elementów na przykład ogniw, dział, oddziałów, zaworów, komór czy klatek.
airRoxy Sp. z o.o. to dynamicznie rozwijająca się firma, działająca w branży wentylacyjnej. Skupia zespół doświadczonych, ambitnych i kreatywnych pracowników,
Serdecznie witamy! Szkolenie projektowe z zakresu pomp ciepła PR_PC
Od Zużytej Baterii do nowego produktu Beata Bartosiak Kierownik Projektu.
1. Transformator jako urządzenie elektryczne.
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacje. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Eksperyment edukacją przyszłości – innowacyjny program kształcenia w elbląskich szkołach gimnazjalnych. Program współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Jak to się dzieje ,że żarówka świeci?
Domowe magazyny energii – informacje rynkowe dla kupującego Barbara Adamska ADM Poland / Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki IV Forum Fotowoltaika dla każdego.
Politechnika Częstochowska
dr inż. Łukasz Więckowski Wydział EAIiIB
MZA Warszawa to dzisiaj jeden z większych przewoźników w naszym Regionie,  posiada na stanie 1’360 autobusów  zatrudnia ponad 3’500 kierowców  codziennie.
„Budowa Gminnego Przedszkola w Rogowie”
Zapis prezentacji:

Nowoczesne akumulatory trakcyjne i układy BMS Tomasz Rudnicki Alicja idziaszek - Gonzalez kielce, 7.03.2012

Podstawowe wymagania stawiane akumulatorom trakcyjnym to: Akumulator trakcyjny jest zaprojektowany do pracy cyklicznej - regularnych cykli głębokiego rozładowania i ładowania. Podstawowe wymagania stawiane akumulatorom trakcyjnym to: długa żywotność (ponad 1000 cykli) niski poziom samo rozładowania (poniżej 5% miesięcznie) duża energia i moc właściwa (szczególnie ważne w samochodach elektrycznych – obniżenie masy samochodu) możliwość pracy w szerokim zakresie temperatur odporność na wstrząsy, wibracje Źródło: www.linkzpu.pl

Źródło energii nowoczesnego samochodu elektrycznego jest skomplikowanym urządzeniem, zbudowanym z ok. 100 pojedynczych ogniw litowo – jonowych, które są kontrolowane przez układ BMS Pakiet akumulatorów li-ion Mitsubishi i-miev , LiMn2O4 , napięcie nominalne 330V. Źródło: www.samochodyelektryczne.org

Ogólna reakcja ładowania i rozładowania w ogniwie kwasowo-ołowiowym: Budowa akumulatora kwasowo-ołowiowego i reakcje zachodzące podczas ładowania i rozładowywania. Ogólna reakcja ładowania i rozładowania w ogniwie kwasowo-ołowiowym: Źródło: www.oeiizk.edu.pl Źródło: www.elec-intro.com

Ogólna reakcja ładowania i rozładowania w ogniwach Li-P : Budowa akumulatora Li-ion i reakcje zachodzące podczas ładowania i rozładowywania. Ogólna reakcja ładowania i rozładowania w ogniwach Li-P : (7) Źródło: www.novacell.com Źródło: waww.digital-camera-battery.net

Minimalna moc ładowarki Porównanie parametrów akumulatorów trakcyjnych dla różnych typów pojazdów Energia Masa akumulatora Czas ładowania standardowego Minimalna moc ładowarki Czas ładowania szybkiego Rower elektryczny 1 kWh 11 kg 8 h 125 W 30 min 2 kW Samochód elektryczny mały 16 kWh 250 kg 32 kW Duży 50 kWh 450 kg 6,25 kW 100 kW Autobus elektryczny miejski 200 kWh 2000 kg 25 kW 400 kW

Podstawowe funkcje ładowarki przeznaczonej do akumulatorów Li-ion: dostarczanie ładunku do akumulatora utrzymywanie odpowiednich warunków ładowania – stabilizacja zatrzymanie ładowania w ściśle określonym momencie

Maksymalna szybkość ładowania jest ograniczona ponieważ reakcje chemiczne w ogniwie podczas ładowania nie mogą zaistnieć natychmiastowo.

Proces ładowania akumulatora składa się zazwyczaj z dwóch faz: faza głównego ładowania, w której zostaje dostarczona większość całkowitej energii potrzebnej do naładowania faza końcowa, w której bateria jest doładowywana a ogniwa są balansowane

BMS (ang. Battery Management System) jest systemem który zarządza akumulatorem podczas ładowania, rozładowywania a także w stanie spoczynku. Do podstawowych funkcji systemu należą: pomiar monitoring kalkulacja komunikacja balansowanie ogniw

Sposoby balansowania ogniw w akumulatorach litowo jonowych: Balansowanie aktywne polega na odbieraniu energii jednego lub kilku ogniw i przekazaniu jej innym ogniwom. W przypadku Balansowania pasywnego poziom naładowania poszczególnych ogniw jest zrównywany z poziomem naładowania najsłabszego ogniwa. Ogniwa o wyższym poziomie naładowania niż najsłabsze są rozładowywane za pomocą równolegle dołączonych rezystorów. Balansowanie pasywne jest czasochłonne, ponieważ używa się niewielkich prądów rozładowujących, wprowadza ono również straty energii, lecz jest najtańszym rozwiązaniem.

Źródło: www.ti.com Charakterystyka ładowania akumulatora litowo-jonowego z automatycznym balansowaniem ogniw (przy wykorzystaniu układu bq77pl900). Źródło: www.ti.com

Rodzaje architektur systemu BMS scentralizowana rozproszona, modułowa W architekturze scentralizowanej większość funkcji BMS jest zawartych w pojedynczym podsystemie, często fizycznie umiejscowionym w samej baterii. Jest ona stosowana w mniejszych układach, np. w bateriach zasilających rowery elektryczny lub w mikrohybrydach. Architektura rozproszona lub modułowa dzieli baterie na segmenty o równej lub podobnej wielkości. Dzięki temu większe systemy mogą być składane z mniejszych komponentów. Takie podejście zwiększa liczbę połączeń pomiędzy modułami, ale pozwala na większą elastyczność w projektowaniu.

Schemat blokowy scentralizowanego systemu BMS (dla baterii 36V) w którym zastosowano układ bq77pl900 od Texas Instruments. Źródło: www.ti.com

Schemat blokowy systemu BMS przeznaczonego dla akumulatorów wysokonapięciowych. Źródło: www.ti.com

Literatura Larminie J., Lowry J. „Electric Vehicle Technology Explained”, Pistoia G. „Electric and Hybrid Vehicles www.mpoweruk.com www.ti.com

Dziękuję za uwagę