Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VIII FORUM INŻYNIERSKIE nt. Zaawansowane technologie motorem wzrostu gospodarczego Targi INNOWACJE-TECHNOLOGIE- Maszyny ITM Polska w Poznaniu – 8 czerwiec.
Advertisements

Materiały kompozytowe
KOMPOZYTY Autor: Daniel Sarat Modelowanie przetwórstwa materiałówIMiIP, IS, 4r.
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych Marcin Lep
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab. inż.
Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa - PRz
Instytut Metalurgii i Inżynierii Materiałowej Polskiej Akademii Nauk
ZB nr 5 „Nowoczesna obróbka mechaniczna stopów magnezu i aluminium
UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO
Koncepcja utworzenia Śląskiego Centrum Naukowo-Technologicznego Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o. Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego.
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
Stanowisko do badania zmęczenia cieplnego metali i stopów żelaza
I KONFERENCJA PROGRAM OPERACYJNY INNOWACYJNA GOSPODARKA Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
III i IV kwartał 2013 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i PANELE EKSPERTÓW PROJEKTU 9 – 10 Grudnia 2013 r. Nowoczesne technologie materiałowe stosowane.
ZB 6 Materiały kompozytowe o zwiększonej wytrzymałości i odporności termicznej z wykorzystaniem żywic polimerowych do zastosowań w lotnictwie Liderzy merytoryczni.
ZB 8 Plastyczne kształtowanie lotniczych stopów Al (w tym Al - Li ) oraz Ti Liderzy merytoryczni Dr hab. inż. Romana Śliwa, profesor Politechniki Rzeszowskiej.
Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji lotniczych Nr zadania - ZB 15 ZB 15 Niekonwencjonalne technologie łączenia elementów konstrukcji.
Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych.
PO IG: Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii: Działanie 1.1. Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy. Poddziałanie.
Projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym Segment nr 10 Nowoczesne pokrycia barierowe na krytyczne elementy silnika.
„Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym”
Projekt kluczowy Segment nr 10
Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab.
II KONFERENCJA Indywidualnego projektu kluczowego
Uniwersytet Rzeszowski
WŁAŚCIWOŚCI MECHANICZNE MATERIAŁÓW
Metale i stopy metali.
Projektowanie materiałów inżynierskich
Kompozyty - wprowadzenie
AKADEMICKIE CENTRUM MATERIAŁÓW i NANOTECHNOLOGII CENMIN CZT AKCENT MAŁOPOLSKA Regionalna Strategia Innowacji Województwa Małopolskiego Priorytet.
Metale.
Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o.
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
2010 nanoświat nanonauka Prowadzimy badania grafenu
Materiały inżynierskie stosowane w medycynie
KATEDRA INŻYNIERII PRODUKCJI
ODLEWNICTWO - wykład Dr inż. Jan Jezierski Zakład Odlewnictwa
„Wykorzystanie materiałów polimerowych w lotnictwie”.
ENERGETYKA ROZPROSZONA Kierunek ENERGETYKA
Foresight technologiczny w zakresie materiałów polimerowych Panel Roboczy M1 i P1 Tworzywa sztuczne termoplastyczne Przetwórstwo tworzyw termoplastycznych.
Foresight technologiczny w zakresie materiałów polimerowych
Uroczyste Posiedzenie Rady Naukowej związane z Jubileuszem 60-lecia Instytutu Metalurgii i Inżynierii Materiałowej Polskiej Akademii Nauk.
Technologie wytwarzania cienkich warstw dla mikro i nanobiologii
Mechanika Materiałów Laminaty
Tlenkowe Ogniwo Paliwowe Zbudowane na Interkonektorze
Materiały kompozytowe warstwowe (laminarne)
Zakład Maszyn i Urządzeń Energetycznych
ODLEWNICTWO - wykład dr hab. inż. Mirosław Cholewa, Zakład Odlewnictwa
55 Naukowo-Techniczna Konferencja Spawalnicza
Dr h.c. prof. dr inż. Leszek A. Dobrzański
Tematyka badawcza Grupy Roboczej Czynniki ludzkie i organizacyjne odnosi się do następujących aspektów związanych z zapewnieniem BHP: ocena ryzyka zawodowego.
GRUPA ROBOCZA 1 Technologie Redukcji Ryzyka Zawodowego
Wykonał: Jakub Lewandowski
Cele SKN „Tytan” poszerzanie wiedzy z zakresu Inżynierii Materiałowej,
Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej
Tworzywa Sztuczne.
Katedra Inżynierii Produkcji
Polska Platforma Technologiczna Wodoru i Ogniw Paliwowych
WYDZIAŁ TRANSPORTU POLITECHNIKA ŚLĄSKA
I i II kwartał 2015 KONFERENCJA RADY PARTNERÓW CZT AERONET i KONFERENCJA ROCZNA 25 – 26 Maja 2015 r. „Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle.
4. Grupa Robocza Wzmacnianie doklejonymi materiałami kompozytowymi FRP Marek Łagoda Tomasz Wierzbicki.
26 kwietnia 2016 r. Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Oferta w zakresie badań związanych z inteligentnymi specjalizacjami regionu.
I n s t y t u t C h e m i c z n e j P r z e r ó b k i W ę g l a, Z a b r z e Rok założenia 1955 Obszar badawczy 2 „Efektywne procesy i operacje jednostkowe”
Przemysł lotniczy i kosmiczny
Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej
ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych w tym materiały typu Glare Lider merytoryczny Prof. dr hab. Barbara Surowska, dr hab.
Zapis prezentacji:

Indywidualny projekt kluczowy Nowoczesne technologie materiałowe stosowane w przemyśle lotniczym ZB 9. Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych (w tym materiały typu GLARE) Lider merytoryczny zadania: dr hab. Barbara Surowska

Partnerzy wiodący w ZB 9 Politechnika Lubelska – laminaty FML Politechnika Rzeszowska – kompozyty ceramika porowata – metal Politechnika Śląska – kompozyty metalowo-ceramiczne IPPT PAN i PL – partnerzy z ZB 14 – kompozyty inteligentne ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Cele ZB 9. zapisane w projekcie Opracowanie nowych materiałów i technologii na elementy struktur lotniczych Wykorzystanie kompozytów metalowo-ceramicznych oraz ceramiczno-metalowych na elementy lotnicze Zastąpienie konstrukcji klasycznych laminatowymi Zastąpienie technologii „na mokro” technologią autoklawową Obróbka tworzyw zbrojonych włóknem Opracowanie technologii wytwarzania struktur z laminatów FML Opracowanie kompozytów aktywnych (z ZB 14.) ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Cele naukowo-poznawcze Opracowanie nowych materiałów i technologii na elementy struktur lotniczych – głównie łopaty wirnika głównego i pomocniczego oraz elementy kadłuba i wyposażenia śmigłowców, elementy konstrukcji i poszycia Wykorzystanie kompozytów metalowo-ceramicznych oraz ceramiczno-metalowych na elementy lotnicze – głównie na elementy silnika (tłoków) Opracowanie kompozytów aktywnych (z ZB 14.) – w elementach usterzenia, łopaty ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Cele aplikacyjne (innowacyjne technologie) Zastąpienie konstrukcji klasycznych laminatowymi – np. poszycie belki ogonowej, nakładka na płozę Zastąpienie technologii „na mokro” technologią autoklawową np. łopata dla PZL Sokół 2 Obróbka tworzyw zbrojonych włóknem i laminatów FML Opracowanie technologii wytwarzania struktur z laminatów FML Opracowanie technologii wytwarzania preform z kompozytów metal-ceramika i ceramika-metal ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze Analiza zastosowania kompozytów w wybranych rozwiązaniach konstrukcji lotniczych: Kompozytowe laminaty włókniste w śmigłowcach i lekkich samolotach (PL) Laminaty kompozytowo-metalowe na elementy poszycia i inne fragmenty konstrukcji (PL, PRz) Kompozyty metal-cząstki ceramiczne na elementy silników lotniczych (PŚ) Kompozyty ceramika porowata-metal na elementy silników lotniczych (PRz, PŚ) Okres realizacji: 2008 – maj 2009 ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze c.d. Projektowanie i modelowanie materiałów złożonych i struktur z zastosowaniem MES: Wykorzystanie oprogramowania Abaqus (PL, PŚ) Zakup stacji roboczej (PL) Przewidywane materiały: kompozyty polimerowe (PL), laminaty FML (PL), kompozyty metalowe o osnowie stopów Al (PŚ), kompozyty: porowate ceramiki infiltrowane stopami lekkimi (PRz) Okres realizacji: 2009 – I poł. 2012 ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze – c.d. Wytwarzanie materiałów kompozytowych: Laminaty polimerowe włókniste metodą autoklawową, w tym z elementami aktywnymi (dla ZB 14) – (PL): w 2009 r. w PZL Świdnik, zakup autoklawu lab. do PL w 2009 r. Laminaty FML, w tym z elementami aktywnymi: prepregi z włóknem szklanym/węglowym/ aramidowym, blacha ze stopu Al/Ti/Ni – (PL): 2010 r. – 2011 r. Kompozyty metalowe MMC o osnowie stopów lekkich Al-Mg – (PŚ): 2009 – 2011 r. Kompozyty ceramiczne Al2O3 infiltrowane ciśnieniowo i bezciśnieniowo metalami lekkimi Al-Mg – (PRz): 2009 – 2011 r. Kompozyty szkieletowe o szkielecie metalowym Al-Mg oraz Al-Si – (PŚ): 2009 – 2012 r. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze c.d. Badania strukturalne wytwarzanych materiałów doświadczalnych: Mikrostruktura (SEM, TEM, AFM, porozymetria): PRz, PŚ, PL Metody NDT (mikrotomografia, ultradźwięki i in.): PRz, PŚ, PL – zakup mikrotomografu komputerowego z oprogramowaniem 3D, defektoskopu ultradźwiękowego z głowicą sekwencyjną Analiza fazowa (dyfrakcja rtg., SEM z SDD): PRz, PŚ Okres realizacji: 2009 – 2012 r. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze c.d. Badania właściwości fizycznych, chemicznych, mechanicznych i zmęczeniowych: Gęstość, kąt zwilżania, przewodność cieplna i elektryczna, temperatura topnienia, mięknięcia itp. Chropowatość, twardość, odporność na ścieranie itp. – zakup mikrotwardościomierza do PL (modernizacja bazy) Wytrzymałość na rozciąganie, zginanie, ścinanie Analiza pękania i delaminacji Próby zmęczenia mechanicznego i cieplnego Korozja elektrochemiczna: badania przyspieszone i w komorze środowiskowej – zakup stanowisk do PL (modernizacja bazy) Okres realizacji: 2009 -2013 r. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze – c.d. Opracowanie technologii wytwarzania materiałów i struktur kompozytowych: Zalecenia do wytwarzania i obróbki mechanicznej laminatów FML Zalecenia do wytwarzania kompozytów MMC Zalecenia do wytwarzania kompozytów ceramiczno-metalowych Efekty: zgłoszenia patentowe Okres realizacji: 2012-2013 r. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania badawcze – c.d. Opracowanie kryteriów kwalifikacji jakościowej materiałów złożonych do celów lotniczych: 2013 r. Wykonanie demonstratorów (wybranych modeli struktur), w tym z elementami aktywnymi przy współpracy z ZB 14.: 2011-2012 r. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Zespoły wykonawców – Politechnika Lubelska Lider – dr hab. Barbara Surowska Członkowie zespołu: Dr inż. Jarosław Bieniaś Dr inż. Krzysztof Pałka Dr inż. Hubert Dębski – MES Mgr inż. Ryszard Doleba (PZL Świdnik) Mgr inż. Marzena Żegleń (PZL Świdnik) ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Zespoły wykonawców Politechnika Rzeszowska: Dr inż. Marek Potoczek Dr hab. inż. Romana Śliwa Dr hab. G. Miszuris dr Wiktoria Miszuris dr G. Ryzińska dr I. Nowotyńska ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Zespoły wykonawców Politechnika Śląska: Prof. dr hab. inż. Józef Śleziona Dr Jerzy Myalski Dr Maciej Dyzia Dr Jakub Wieczorek Dr Anna Dolata Grosz Prof. Jan Szajnar Prof. Mirosław Cholewa dr Marcin Kondracki dr Marcin Stawarz ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PL Laminaty kompozytowe typu FML to nowa generacja materiałów hybrydowych Właściwości: hamowanie i blokowanie rozwoju pęknięć przy cyklicznym obciążeniu, bardzo dobra charakterystyka obciążenia i udarności bardzo dobra odporność na korozję oraz ognioodporność łatwe wytwarzanie struktur lotniczych i ich naprawa możliwość łączenia różnych układów włókno/żywica, stosowania różnych gatunków stopów metali, różnych grubości blach, różnych sekwencji układania warstw laminatu, orientacji włókien, obróbki wstępnej powierzchni itp. ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PL opracowanie procedury projektowej kompozytu hybrydowego oraz typu smart; modelowanie budowy i właściwości materiału o sprecyzowanym przeznaczeniu; weryfikacja właściwości w warunkach laboratoryjnych; projektowanie przestrzenne struktur (elementów); weryfikacja konstrukcji w warunkach modelowych; opracowanie technologii wytwarzania materiałów i struktur; opracowanie procedur kontroli jakości wyrobów; ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PL - efekty dokonanie zastrzeżeń patentowych publikacje w czasopismach zagranicznych i krajowych oraz monografia, udział w konferencjach 1 habilitacja 2 doktoraty 4 prace magisterskie i kilka inżynierskich Uruchomienie laboratorium wytwarzania i badań kompozytów dla B+R Przygotowanie wniosków projektowych z partnerem przemysłowym ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PRz Poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych wytwarzania kompozytów ceramiczno – metalowych, w tym o wzajemnie przenikających się fazach do zastosowań lotniczych. Opracowanie technologii wytwarzania porowatych kształtek korundowych metodą żelowanie spienionej zawiesiny ceramicznej jako preform do infiltracji metalem (Al-Mg) Wykonanie badań właściwości fizyko-mechanicznych Badania eksperymentalne oraz teoretyczne modelowanie materiałów kompozytowych, ich zachowań pod obciążeniem Zastosowanie: tłoki/preformy w lotniczych silnikach tłokowych, ogniwa paliwowe ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PRz - efekty Dokonanie zastrzeżeń patentowych Publikacje w czasopismach zagranicznych i krajowych, udział w konferencjach 1 doktorat 2 prace magisterskie i kilka inżynierskich Przygotowanie wniosków projektowych z partnerem przemysłowym ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PŚ Projektowanie i modelowanie materiałów MMC do określonych zastosowań lotniczych Wykonanie materiałów doświadczalnych monolitycznych i szkieletowych techniką odlewniczą Wykonanie badań właściwości Opracowanie zaleceń technologicznych do wytwarzania i obróbki Opracowanie procedur kontroli jakości wyrobów Zastosowanie: tłoki/preformy w lotniczych silnikach tłokowych, elementy absorbujące energię uderzenia ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podzadania zespołu z PŚ - efekty dokonanie zastrzeżeń patentowych publikacje w czasopismach zagranicznych i krajowych, udział w konferencjach 1 doktorat 2 prace magisterskie i kilka inżynierskich Przygotowanie wniosków projektowych z partnerem przemysłowym ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )

Podsumowanie ZB 9. Wskaźniki produktu L. instytucji – 5 L. pracowników naukowych – 28 L. studentów – 8 L. doktorantów – 6 L. msc. EPC – 1 L. przedsiębiorstw – 2 L. aparatury – 16 Wskaźniki rezultatu L. wdrożeń niekomercyjnych – 1 L. skomercjalizowanych wyników badań – 2 L. msc. EPC – 1 L. etatów – 3 L. zgłoszeń patentowych – 10 L. publikacji – 46 L. hab. – 1 L. dr – 4 L. mgr – 8 ZB 9 Metaliczne materiały kompozytowe w aplikacjach lotniczych ( w tym materiały typu Glare )