,,Triki matematyczne” Projekt przygotowali: Deutschmann Ksenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
albo zachować w pamięci to, co zobaczyłem.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Liczby pierwsze.
W królestwie czworokątów
POLA FIGUR PŁASKICH.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
QUIZ MATEMATYCZNY.
Bryły i figury w architekturze miasta Legionowo:
Pisemne mnożenie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
Macierze Maria Guzik.
Liczby pierwsze.
Egzamin próbny 2004/2005 Gimnazjum w Korzeniewie
SPRAWDZIAN Matematyka
Zapis informacji Dr Anna Kwiatkowska.
Twierdzenie Pitagorasa
Kolejność wykonywania działań
„Własności figur płaskich” TRÓJKĄTY
Egzamin gimnazjalny 2013 Matematyka
„Są plusy dodatnie i plusy ujemne.”
Figury w otaczającym nas świecie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wykonała Daria Iwaszków i Kamila Jędrzejowska
S jak Stożek, czyli wszystko o stożku
Wyrażenia algebraiczne
Pola figur.
A. Sumionka. Starodawna gra marynarska; Gra dwu i wieloosobowa; Gracze wykonują ruchy naprzemian; Złożona ze stosów, w których znajduje się pewna ilość
RÓŻNE WZORY NA POLA TRÓJKĄTÓW
Cechy podzielności liczb - utrwalenie wiadomości
Ułamki Zwykłe Czyli ułamkowe ABC Opr. Natalia Rusin 6b.
Matematyka w obiektywie
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Temat: Równoległoboki i romby oraz ich własności.
Ci3kaw0stk1 mat3matyczne Marta Pociecha.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Witamy ! Zapraszamy do obejrzenia prezentacji na temat : Twierdzenia matematyczne, o których warto pamiętać.
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej
Pisemne dzielenie liczb naturalnych.
„Wszystko powinno być wykonane tak prosto jak to możliwe, ale nie prościej.” Albert Einstein.
Stało- i zmiennopozycyjna reprezentacja liczb binarnych
Przypomnienie wiadomości o figurach geometrycznych.
„Plan i Skala w życiu codziennym”
Liczby naturalne Ułamki zwykłe Ułamki dziesiętne Liczby całkowite Liczby ujemne Procenty Wyrażenia algebraiczne Równania i nierówności Układ współrzędnych.
KINDERMAT 2014 „Matematyka to uniwersalny język, za pomocą którego opisany jest świat”
Możesz kliknąć na odnośnik. Aby wyjść naciśnij Esc
Patrycja Walczak Kl. III-5 Przedstawia BRYŁY OBROTOWE.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Bryły Obrotowe.
WYKŁAD 06 Programowanie dynamiczne Grażyna Mirkowska.
Konkurs pt. ”Matematyka wokół nas”. Własności figur płaskich- trójkąty
Prezentacja dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: matematyka Dział: Pola figur Temat: Pole rombu.
Działania na ułamkach dziesiętnych
Zasady arytmetyki dwójkowej
Rodzaje Liczb JESZCZE SA TAKIE
Klasa 3 powtórka przed egzaminem
Zastosowanie Twierdzenia Pitagorasa
„Między duchem a materią pośredniczy matematyka. ”
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Bryła obrotowa - to bryła geometryczna ograniczona powierzchnią powstałą w wyniku obrotu figury płaskiej dookoła prostej (nazywanej osią obrotu ).
Wyrażenia algebraiczne
FIGURY PŁASKIE.
Paweł Narloch, Mieszko Skrzypek i Hubert szybowski
Okrąg wpisany w trójkąt.
Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka
Koła i okręgi – powtórzenie.
Zapis prezentacji:

,,Triki matematyczne” Projekt przygotowali: Deutschmann Ksenia Krauze Dawid Mrozek Gliszczyński Dominik Czernyk Damian Rudnik Jarosław pod opieką pani mgr Teresy Mysik

Przygotowane triki matematyczne Gdzie jest błąd w rozumowaniu? Jak liczyć ,,inaczej”? Złudzenia optyczne Przygotowując nasz projekt wykorzystaliśmy źródła: http://pl.wikipedia.org http://matematyka.strefa.pl/sofizmy.html http://www.bwr3.republika.pl/ciekawostki.htm http://www.edulandia.pl/matura/2029020,117853,5862948.html

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? Wędrujące dolary Pewnego dnia trzech podróżnych zatrzymało się w jednym z hoteli w Londynie. W recepcji powiedziano im, że pokój kosztuje 30 dolarów za noc. Każdy wyłożył więc po 10 dolarów i udał się do pokoju. Chwilę potem recepcjonista zorientował się, że powinien pobrać jedynie 25 dolarów. Poprosił więc boja hotelowego, by oddał klientom 5 dolarów. Jadąc windą, boj oddał się rozmyślaniom: „5 dolarów nie dzieli się równo na trzy, oddam więc im po 1 dolarze, a resztę - 2 dolary zatrzymam sobie za usługę”. Tak też zrobił. W rezultacie każdy z gości zapłacił po 9 dolarów.

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? Wędrujące dolary Liczymy: 9dol. – cena pokoju dla 1osoby 3x9dol. =27dol. –cena pokoju dla 3 osób 2-liczba dolarów, które wziął boj 27+2=29 [dol.] 29=30 ???[dol.] Gdzie podział się brakujący dolar ?

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? Sofizmaty- błędy logiczne popełnione świadomie, by osiągnąć efekt w postaci rozumowania pozornie poprawnego, prowadzącego do pozornie prawidłowych wniosków. 1zł=1zł 1zł=100 gr 100gr=10gr x 10gr 10gr=0.1zł 1zł=0.1zł x 0.1zł 1zł=0.01zł ?

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? Czy zwróciłeś uwagę na wskazane poniżej błędy? 1zł=1zł 1zł=100 gr 100gr=10gr x 10gr (uwaga na jednostki: gr=gr2?) 10gr=0.1zł 1zł=0.1zł x 0.1zł (uwaga na jednostki: zł=zł2?) 1zł=0.01zł ?

Kilka słów o Jakowie Trachtenbergu Jak liczyć ,,inaczej”? Kilka słów o Jakowie Trachtenbergu Jakow Trachtenberg (ur. 1888 r., zm. 1953 r.) – rosyjski matematyk, twórca metody pamięciowego wykonywania podstawowych operacji arytmetycznych, znanej jako metoda lub system Trachtenberga. Gdy wybuchła rewolucja październikowa, życie Trachtenberga stało się zagrożone z powodu jego poglądów politycznych i współpracy z caratem. Inżynier opuścił ojczyznę i udał się do Niemiec. Trachtenberg był przeciwnikiem nazistów i wypowiadał się przeciwko ich planom. W 1938 roku naziści wkroczyli do Austrii i Trachtenberg trafił do obozu koncentracyjnego. By zachować zdrowie psychiczne, zajął się matematyką, a konkretnie podstawowymi operacjami arytmetycznymi. Tam właśnie powstał jego system pamięciowego mnożenia. Po 7 latach został uratowany przez żonę, która przekupiła biżuterią strażników obozu. Po wojnie zamieszkał w Szwajcarii, gdzie w r. 1950 założył Instytut Matematyczny w Zurychu.

Jak liczyć ,,inaczej”? Uwagi wstępne: System Trachtenberga Uwagi wstępne: Słowem sąsiad opisujemy cyfrę znajdującą się po prawej stronie danej cyfry. Gdy dana cyfra nie ma sąsiada, przyjmujemy 0. Każdej liczbie, na której wykonujemy mnożenie, dodajemy z przodu 0 (np. liczbę 3461, zapisujemy jako 03461). Jako połowę danej cyfry rozumiemy jej połowę zaokrągloną do całości w dół, np. połowa 9 to 4, połowa 1 to 0, połowa 0 to 0.

System Trachtenberga – mnożenie przez 12 Jak liczyć ,,inaczej”? System Trachtenberga – mnożenie przez 12 7 = 7 x 2 + 0 (brak sąsiada) = 1/4 (czwórka zostaje, jedynka idzie w dół) 1 = 1 x 2 + 7 (sąsiad) + 1 (ta z góry) = 1/0 1 = 1 x 2 + 1 (sąsiad) + 1 (ta z góry) = 4 7 = 7 x 2 + 1 (sąsiad) = 1/5 0 = 0 x 2 + 7 (sąsiad) + 1 (ta z góry) = 8 Wynik odczytujemy, zaczynając od dołu: 85404 Przykład dla Ciebie: 3254x12=? Przykład : 7117x12 Rozważamy liczbę 7117. Zgodnie z uwagą 2 zapisujemy ją jako 07117. Zapisujemy cyfry danej liczby pionowo, zaczynając od ostatniej cyfry i pamiętając o zerze. Mnożymy każdą cyfrę przez 2 i dodajemy do niej sąsiada. Jeżeli otrzymamy w jakimś miejscu liczbę większą od 10, np. 12, to zostawiamy 2, a jedynkę przesuwamy niżej.

Podnoszenie liczby do kwadratu gdy liczba kończy się na 5 Jak liczyć ,,inaczej”? Podnoszenie liczby do kwadratu gdy liczba kończy się na 5 sposób znaleziony w Internecie (np. http://ebooks.uosiu.info/eBooki/Poradniki) Przykład 75*75 Metoda: Znajdujemy kwadrat ostatniej cyfry 5*5=25 to liczba a Mnożymy cyfrę dziesiątek danej liczby przez liczbę o 1 od niej większą 7*8=56 to liczba b Ustawiamy liczby obok siebie w kolejności ba czyli 75*75=5625 Sprawdź słuszność tej metody na przykładach 15*15 65*65 235*235 Co Ty na to?

Mnożenie liczb 2-cyfrowych gdzie cyfra dziesiątek jest taka sama Jak liczyć ,,inaczej”? Mnożenie liczb 2-cyfrowych gdzie cyfra dziesiątek jest taka sama sposób znaleziony w Internecie (np. http://ebooks.uosiu.info/eBooki/Poradniki) Przykład 42*48 Metoda: Dopełniamy każdą z ostatnich cyfr do pełnych dziesiątek Z liczby 42 jest to 8 ( bo 10-2=8) Z liczby 48 jest to 2 ( bo 10-8=2) Mnożymy otrzymane liczby 8*2=16 to liczba a Mnożymy cyfrę dziesiątek danej liczby przez liczbę o 1 od niej większą 4*5=20 to liczba b Ustawiamy liczby obok siebie w kolejności ba czyli 42*48=2016 Sprawdź słuszność tej metody na przykładach 37*34 63*65 Co Ty na to?

Nie wszystkie informacje podane w Internecie są wiarygodne! Ostrzeżenie Nie wszystkie informacje podane w Internecie są wiarygodne!

Złudzenia Piłeczka i Ziemia Rozważamy 2 kule: piłkę i Ziemię. Sznurkiem ciasno opasuję piłkę. Jeśli teraz wydłużę sznurek o 1m i równomiernie rozłożę go wokół piłki nadając mu kształt okręgu, to oczywiście będzie odstawać od piłki. A teraz wyobraźcie sobie, że tę samą operację przeprowadzam z kulą ziemską: opasuję ją ciasno wokół równika, a potem wydłużam sznurek o 1m. W którym przypadku opaska jest luźniejsza? Czy bardziej będzie odstawać od Ziemi, czy od piłki? 

Złudzenia Piłeczka i Ziemia Policzmy: Długość sznurka to obwód koła. O=2πr Niech r1- promień kuli ( piłki lub Ziemi) Długość sznurka opasującego piłkę lub Ziemię O1=2πr1 Obwód zwiększam o 1m O2=2πr1+1m O2 wyraża się również wzorem: O2=2πr2 r2-promień nowego zwiększonego koła Mogę zapisać równanie: 2πr2=2πr1+1m/:(2π) r2=r1+1/(2π) m Stąd wynika, że promień kuli (obojętnie piłki czy Ziemi zwiększy się o 1/(2π) m ≈1/(2*3,14) m = 1/6,28 m ≈0,16 m =16cm ) Niewiarygodne. Z obliczeń wynika, że sznurek będzie jednakowo odstawał i od piłki, i od Ziemi, to jest o ok. 16cm .

Złudzenia statyczne Który odcinek jest dłuższy? Który kwadrat jest większy?

Złudzenia dynamiczne

Złudzenia dynamiczne

Złudzenia optyczne Przecież oba trójkąty są prostokątne, a ich przyprostokątne mają długość 13 i 5 (kratek)! Jak to jest możliwe?

Złudzenia optyczne Przyjrzyjmy się jeszcze raz trójkątowi ABC, a szczególnie jego fragmentowi – brązowemu trójkątowi prostokątnemu o przyprostokątnych długości 8 i 3.

Złudzenia optyczne I jeszcze raz dokładnie w powiększeniu. Okazuje się, że jedna przyprostokątna jest nieco dłuższa niż 3.

Złudzenia optyczne Na pierwszym rysunku przyprostokątna brązowego trójkąta ma długość nieco większą niż 3, na drugim rysunku obok dokładnie 3! Podobnie moglibyśmy przeanalizować trójkąt zielony. Te dwa rysunki nie przedstawiają tej samej figury!

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? (c.d) Wędrujące dolary Do hotelu z poprzedniego zadania trafiły dwie panie. Historia była podobna: zapłaciły 30 dolarów za pokój, każda wysupłała po 15 dolarów. Kiedy recepcjonista zorientował się, że policzył o 5 dolarów za dużo, kazał  bojowi oddać nadpłatę . Ten znowu oddał klientkom tylko po 1 dolarze, a resztę czyli 3 dolary zatrzymał sobie. W rezultacie każda z pań zapłaciła za noc w hotelu 14 dolarów.

Gdzie jest błąd w rozumowaniu? (c.d) Wędrujące dolary Liczymy: 14 dol. – cena pokoju dla 1osoby 2x14dol. =28dol. –cena pokoju dla 2 osób 3-liczba dolarów, które wziął boj 28+3=31 [dol.] 31=30 ???[dol.] Ponieważ na początku było tylko 30 dolarów, to mamy odpowiedź: Nadmiarowy dolar przywędrował tutaj z poprzedniego przykładu! Co o tym sądzisz? 

Dziękujemy bardzo za obejrzenie prezentacji.  Pozdrawiamy uczniowie klasy IIa 