IX POWIATOWA KONFERENCJA WIELOWYZNANIOWE DZIEDZICTWO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Tolerancja religijna drogą do pokoju w przyszłości
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Czy Polacy są zróżnicowani kulturowo?
EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
PREZENTACJA NA TEMAT MIASTA KATOWICE
Patriotyzm przyszłości.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
ISLAM W POLSCE Tytuł projektu : " Islam religią światową"
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
FUNDUSZE UNIJNE WSPIERAJĄ ROZWÓJ TURYSTYKI Konferencja prasowa minister Grażyny Gęsickiej 12 lipca 2007 r.
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Metody badawcze w socjologii – ciąg dalszy
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
WSCHODNIE PARTNERSTWA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
Żydzi mieszkali w Łęcznej - co zostało z tamtych lat
Historia praw człowieka
ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA W GRABOWCU
Zarządzanie strategiczne
Dzielnica Czterech Wyznań
Vademecum Historii Górnych Łużyc Założenia projektu Południowo-Zachodnie Forum Samorządu Terytorialnego Pogranicze Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Największe miasta POLSKI.
Położenie geograficzne i symbole narodowe Polski
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
„Niech ludzi nie dzieli religia”
Możliwość korzystania z bogactwa kultury artystycznej jest jednym z wielkich osiągnięć współczesnych społeczeństw demokratycznych. Możliwość uczestniczenia.
ŚLĄSK źródłem inspiracji.
ZJEDNOCZENIE KRÓLESTWA POLSKIEGO
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Czym jest dla nas tolerancja?
Warto wiedzieć, warto znać Klub Integracji Obywatelskiej w Warszawie Prezentacje przygotowały: Elżbieta Przychodzeń i Maria Olczak.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
DZIEŃ KULTURY ŻYDOWSKIEJ
1. Zróżnicowanie narodowościowe
Mniejszości narodowe w Polsce
WYCIECZKI TEMATYCZNE ŚLADAMI ŚLĄSKIEJ TOŻSAMOŚCI Mariusz Stachurski.
Zabytki Łańcuta.
Rodzina-źródłem życia, szacunku i miłości
WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE W RODZINIE Ks. dr Jarosław Lisica.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
PAŃSTWO-PRAWO-SPOŁECZEŃSTWO-OBYWATEL
Nie kieruj się w życiu stereotypami
Idea Asyżu.
Reformacja w XVI w. To jest temat Mapa z XVI w..
na przykładzie powiatu sochaczewskiego i ościennych
Damian Cieśla.  Identyfikacja kulturowa;  Identyfikacja etniczna;  Identyfikacja religijna;  Wg prawa Izraela – osoba, która ma ortodoksyjną żydowską.
Obiekty Kościelne w Pleszewie. p.w. św. Floriana Kościół parafialny p.w. św. Floriana, prezbiterium gotyckie, z boku murowana zakrystia. Nawa drewniana.
„Migracje w naszym obszarze- przeszłość i teraźniejszość” Migracje mniejszości Żydowskiej na teren Łodzi Agata Szafrańska.
  Przyjmując za Józefem Półturzyckim definicję UNESCO z 1979 roku,, za kształcenie korespondencyjne uważa się:  Edukację prowadzoną przez pośrednictwo.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
PROJEKT. Teza: Istnieje silny związek pomiędzy jakością edukacji ekonomicznej, a rozwojem gospodarczym Polski  Obywatele powinni posiadać wiedzę na temat.
Naród To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp… Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Naród  To zorganizowana zbiorowość ludzi o wspólnych dziejach, pochodzeniu itp…  Każdy naród dąży do posiadania własnego państwa.
Edukacja regionalna pozwala uczniom „zobaczyć świat w kropli wody”. „Celem edukacji regionalnej w procesie dydaktyczno- wychowawczym jest ukształtowanie.
SŁOWNIK POJĘĆ LOGO POJĘCIA ZWIĄZANE Z ANTYDYSKRYMINACJĄ  Tolerancja -p ojęcie wywodzące się z języka łacińskiego i oznaczające.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
KOŚCIÓŁ CHRYSTUSOWY Bóstwo Chrystusa *Trójca Święta * Pismo Święte
Klasyczna i neoklasyczna szkoła w ekonomii a szkoła historyczna OŚWIECENIE (porządek naturalny; natura ludzka; indywidualna wolność; uniwersalne prawa)
GDAŃSK I KRAKÓW ZŁOTEGO WIEKU
Nasza szkoła bierze udział w realizacji kolejnego projektu
Białobrzegi ( lewa strona) dawniej i dziś
Kłodzko Kłodzko to piękne miasto z pięknymi zabytkami
Kościół Jezusa Chrystusa
KLASA Społeczno-prawna
mgr Dorota Liberda mgr Marta Lipska mgr Ewelina Makowska
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
„ W sferze sacrum. Rola sztuki religijnej w kulturze”.
Abyście się wzajemnie miłowali,
Zapis prezentacji:

IX POWIATOWA KONFERENCJA WIELOWYZNANIOWE DZIEDZICTWO ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ Pszczyna, 2 grudnia 2008r. © Halina Nocoń

Śląsk szmaragdem Europy Silesia smaragdus Europae Metafora Śląsk szmaragdem Europy po raz pierwszy znalazła się w tekście XVII-wiecznego wrocławskiego poety Heinricha Mühlpforta, próbującego opisać piękno śląskiej wielokulturowości i wielowyznaniowości.

Edukacja wielokulturowa proces zaprojektowany w celu promowania zrozumienia, akceptacji i konstruktywnych stosunków pomiędzy ludźmi z wielu różnych kultur (religii) Służy przybliżaniu uczniom wielu różnych kultur (religii), by przełamywać etnocentryczny sposób myślenia, stereotypy i uprzedzenia.

CELE EDUKACJI REGIONALNEJ: Odkrywanie prawdy o Śląsku, przerzucanie pomostów ponad śląskimi podziałami kulturowymi, narodowościowymi i religijnymi Uczeń: dostrzega zjawisko wielowyznaniowości na Górnym Śląsku, wzajemną tolerancję i współistnienie różnych grup wyznaniowych; wskazuje rolę wartości duchowych i znaczenie wartości religijnych w życiu mieszkańców Górnego Śląska - dawniej i współcześnie,

Swoistość kulturowa Górnego Śląska wielonarodowość, tolerancja, otwartość na wpływy zewnętrzne, religijność, więź z naturą, egalitaryzm społeczny, równość stanowa, podstawowa rola rodziny w życiu indywidualnym i wspólnotowym, trwałość portretu socjologicznego Śląska jako regionu przez innych wykorzystywanego i Ślązaków jako ludu pokrzywdzonego – utrwaliło się przekonanie o celowej marginalizacji socjalnej i kulturalnej Ślązaków.

Górny Śląsk- region pogranicza kulturowego Ks. Emil Szramek formułował tezę o narożnikowym charakterze Górnego Śląska, który w dziejach Europy pełnił trojaką misję służenia: „bądź to za pokojowego pośrednika, bądź to za pobojowisko, bądź to za nagrodę”. Górny Śląsk dzieli los wszystkich narożników, „że się mianowicie o nie zawadza i w nie uderza”. E. Szramek dodawał: „wszak jest tu skrzyżowanie dróg i prądów europejskich”.

Wielowymiarowy charakter śląskiej kultury Wielonarodowy: morawsko-czeski, polski, austriacki, niemiecki, żydowski Wielowyznaniowy: katolicki, protestancki, żydowski, …

Górny Śląsk jako pogranicze wielokulturowe, wielonarodowe i wielowyznaniowe już z racji położenia, jest swego rodzaju pomostem pomiędzy Wschodem a Zachodem, który jednocześnie wiele wniósł w procesy integracyjne naszego kontynentu, ma znaczące osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami.

Katolicyzm na ziemi pszczyńskiej W 1350 r. powstał dekanat pszczyński, który należał do archidiecezji krakowskiej. W 1821 r. włączony został do archidiecezji wrocławskiej. Na ziemi pszczyńskiej znajduje się duże skupisko drewnianych kościołów. Do najcenniejszych obiektów należy kościół Św. Marcina w Ćwiklicach. Z ziemi pszczyńskiej wywodzi się wielu księży, którzy odegrali znacząca rolę w historii Górnego Śląska.

Luteranie na ziemi pszczyńskiej W 1568 r. władzę w państwie pszczyńskim objął Karol Promnitz, który swoje rządy rozpoczął od prawdziwej rewolucji, wprowadzając oficjalne przejście swego państwa na luteranizm, w myśl powszechnie realizowanej wówczas w krajach niemieckich i na Śląsku zasady „cuius regio, eius religio”. W 1592 r. było tu już 25 ewangelickich zborów i religię tą przyjęły wszystkie miejscowości ziemi pszczyńskiej. Od początku XVII w. katolicyzm, wspierany przez Habsburgów, rozpoczął kontrreformacyjną ofensywę. Kontrreformacja odcisnęła silne piętno na pszczyńskich ewangelikach - od 1649 r. jedynym miejscem, gdzie mogli zbierać się na nabożeństwa, pozostała kaplica zamkowa.

Wyznawcy judaizmu na ziemi pszczyńskiej Żydzi w Pszczynie pojawili się dość późno. W 1787 r. w Pszczynie mieszkało 85 osób pochodzenia żydowskiego. W 1834 r. wzniesiono drewnianą synagogę – gmina liczyła wówczas już 210 członków Pszczyńska gmina nadal się rozwijała i ok. 1885 r. osiągnęła największą w swej historii liczebność - 341 członków. Znacząca liczba Żydów zamieszkiwała Mikołów i Bieruń. Zobacz: W. Jaworski, Z dziejów Żydów bieruńskich, Bieruń 1989.

Dziedzictwo kulturowe Położenie regionu na skrzyżowaniu głównych szlaków Europy Środkowej i częste zmiany jego politycznej zależności sprzyjały chłonięciu wpływów. W efekcie górnośląskie dziedzictwo mieni się bogactwem różnorodnych wpływów i inspiracji narodowych, kulturowych i wyznaniowych.

„…miłujmy nie słowem ani językiem, Zamiast konkluzji: „…miłujmy nie słowem ani językiem, lecz czynem i prawdą". I List św. Jana (3, 18)