ZB 4 Opracowanie nowej, prostszej i tańszej przekładni zębatej w miejsce skomplikowanych i drogich przekładni planetarnych Lider merytoryczny Prof. dr hab. inż Piotr Kula, PŁ dr inż Bogdan Kozik, PRz Instytucje partnerskie w zadaniu Politechnika Rzeszowska Politechnika Łódzka
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych kół zębatych pierwszego i drugiego stopnia przekładni dwudrożnej o zmniejszonej masie i wymiarach gabarytowych. Modyfikacja powierzchni zęba w celu uzyskania maksymalnych naprężeń kontaktowych i zdefiniowanie kształtu narzędzia. Opracowanie rozwiązań konstrukcyjnych łożyskowania wałów przekładni dwudrożnej. Opracowanie metodologii modelowania łożysk w zastosowaniu do globalnego modelu analizy kontaktu kół przekładni dwudrożnej. Rys. 1. Układ kół zębatych przekładni dwudrożnej
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Analiza równomierności przekazywania ruchu w przekładni dwudrożnej Rys. 2. Etapy zmian przyporu w rozważanym zazębieniu Rys. 3. Zmiany sumarycznej długości odcinka styku na dwu stopniach przekładni (kolor zielony – I stopień, kolor czerwony – II stopień), linia ciągła – koła przesunięte w fazie o pół podziałki, linia przerywana – koła w tej samej fazie, t1 – obrót o podziałkę na pierwszym stopniu, t2 – obrót o podziałkę na drugim stopniu
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Analiza MES konstrukcji korpusu przekładni dwudrożnej do badań stanowiskowych Rys. 4. Wyniki analizy MES – rozkład naprężeń
Główne wyniki zrealizowanych prac badawczych Uniwersalne stanowisko do badań demonstratorów wielodrożnych przekładni lotniczych Rys. 5. Model stanowiska badawczego: 1- silnik elektryczny, 2 – sprzęgło kłowe, 3 – momentomierz, 4 – sprzęgło przesuwne, 5 – badana przekładnia, 6 – podpora łożyska, 7 – hamulec proszkowy, 8 – skrzynka sterownicza, 9 – stół stanowiskowy
Dane do wskaźników realizacji celów projektu Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Publikacje w czasopismach (pełne dane bibliograficzne), które ukazały się w I półroczu 2012 r. Budzik G., Kozik B., Oleksy M., Grzelka M., Dobrowolska A.: The Application of GOM Measurements for the Determination of Accuracy of Gear Casts Manufactured in The RT/RP Process. ANNALS OF FACULTY ENGINEERING HUNEDOARA - INTERNATIONAL JOURNAL OF ENGINEERING, Tome X (Year 2012), Romania 2012, str. 89-92. Budzik G., Bernaczek J., Dziubek T., Cieplak M., Magniszewski M., Tutak M.: Analiza wybranych bezdotykowych metod pomiarowych wspomaganych komputerowo. Stal - Metale & Nowe Technologie, 3-4/2012, str. 42-44, Budzik G., Bernaczek J., Cieplak M., Magniszewski M.: Przygotowywanie danych do procesów szybkiego prototypowania CAD/RP. Stal - Metale & Nowe Technologie, 3-4/2012, s.57-59, Kozik B., Budzik G., Sobolak M., Dziubek T., Sobolewski B., Bernaczek J., Grzelka M.: Accuracy Analysis of Demonstrative Prototype of FDM Model of Aeronautical Dual-Power Path Gear Unit, MOTSP Conference Proceedings 2012, str. 308-313, Budzik G., Kozik B., Sobolewski B., Sobolak M., Bernaczek J., Oleksy M., Grzelka M., Dobrowolska A.: Integrations of Cad and RP Systems for Aeronautical Planetary Gear Demonstrator Manufacturing, MOTSP Conference Proceedings 2012, str. 303-307.
Dane do wskaźników realizacji celów projektu Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Publikacje w czasopismach (pełne dane bibliograficzne), które ukazały się w I półroczu 2012 r. Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Klimek L., Wołowiec E The Precipitation and Dissolution of Alloy Iron Carbides In Vacuum Carburization Processes for Automotive and Aircraft Applications-Part II ; 2012 International Conference on Nanotechnology and Advanced Materials (ICNTAM 2012) April 12-13 2012 Hong Kong ; Advanced Materials Research Vol.486 (2012) str. 303-308 Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Klimek L., Wołowiec E. The Precipitation and Dissolution of Alloy Iron Carbides In Vacuum Carburization Processes for Automotive and Aircraft Applications-Part I ; 2012 International Conference on Nanotechnology and Advanced Materials (ICNTAM 2012) April 12-13 2012 Hong Kong ; Advanced Materials Research Vol.486 (2012) str. 297-302 Kula P., Pietrasik R., Dybowski K., Pawenta S., Wołowiec E., Properties of Surface Layers Processed By a New, High–temperature Vacuum Carburizing Technology with Prenitriding - PreNitLPC® ; 2011 International Conference on Management, Manufacturing and Materials Engineering (ICMMM2011) Nov. 11-13, 2011 Zhengzhou, China; Advanced Materials Research Vols.452-453 (2012) str. 401-406
Dane do wskaźników realizacji celów projektu Dane do wskaźników realizacji celów projektu (produktu i rezultatu) uzyskanych w pierwszym i drugim kwartale 2012 Prace mgr, dr, hab. – obronione w I półroczu 2012 r inżynierskie obronione Władysław Radzik: Analiza wytrzymałościowa przekładni dwudrożnej z zastosowaniem MES. Promotor: dr inż. Jacek Pacana, luty 2012 doktorskie planowane na 2013 r. Robert Busz: Analiza zastosowania przekładni wielodrożnej jako zamiennika stopnia planetarnego w napędach lotniczych. Promotor: prof. dr hab. inż. Tadeusz Markowski Rafał Niewiedzielski: Model materiału gradientowego dla symulacji odkształceń hartowniczych. Promotor: prof. dr hab. inż. Piotr Kula habilitacyjne planowane na 2013 r. Robert Pietrasik: Fizykochemiczne podstawy procesu nawęglania próżniowego Udział studentów / doktorantów / innych wykonawców (liczbowo) w danym ZB (aktualnie) : 5 / 2 / 13
Główne wnioski Analiza równomierności przekazywania ruchu w przekładni dwudrożnej wykazała, że w przypadku niewłaściwego kroku symulacji obróbki dochodzi do zakłóceń wyników (nieciągłość parametryczna zarysu zęba). Konsekwencją wahania wskaźnika zazębienia jest nierównomierność rozdziału mocy na dwie drogi w przekładni. Analiza MES konstrukcji korpusu przekładni dwudrożnej przeznaczonej do badań stanowiskowych wykazała, że konstrukcja była prawidłowa. Niemniej jednak pozwoliła na wprowadzenie modyfikacji zmniejszających wartości naprężeń i odkształceń. Badania na stanowisku pozwalają na uzyskanie stabilnych parametrów pracy i tym samym na otrzymanie niezakłóconych, dokładnych wyników z pracy demonstratora. Zmiana przekładni na stanowisku odbywa się w krótkim czasie, tak jak przystosowanie do innego typu demonstratora. Uzyskanie wytrzymałości trwałej kół zębatych na wszystkich zakresach pracy przekładni umożliwia wprowadzenie okresów międzynaprawczych (TBO), np. 2000 h eksploatacji do pierwszej i kolejnych napraw głównych (remontów). W efekcie nastąpi wydłużenie całkowitej żywotności przekładni. Trwałość zastosowanych w przekładni dwudrożnej łożysk została obliczona na podstawie zaleceń uznanych producentów łożysk (SKF i NSK) zapewni poprawną pracę przekładni w przyjętym okresie 2000 h, co umożliwia wprowadzenie okresów międzynaprawczych TBO = 2000 h eksploatacji do pierwszej i kolejnych napraw głównych.
Dziękuję za uwagę