Wczytywanie danych z klawiatury, komentarze, zmienne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wstęp do programowania
Advertisements

Mgr inż.Marcin Borkowski Podstawy Java Krótkie wprowadzenie dla studentów Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania
Programowanie obiektowe
Programowanie obiektowe
Prowadzący: mgr inż. Elżbieta Majka
Filip Andrzejewski Remigiusz Chiluta
argumenty wiersza poleceń: getopt
Sprawdzian Zadanie 1: Napisz program obliczający pole i obwód prostokąta. Wymiary pobierz z klawiatury od użytkownika. Zadanie 2: Napisz program sprawdzający,
Wskaźniki. Definiowanie wskaźników Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Real; Przykłady: Wskaźnik.
Tablice.
Wykład 1: Wskaźniki Podstawy programowania Programowanie w C
Języki programowania C++
Podstawy programowania PP – WYK3 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania PP – WYK2 Wojciech Pieprzyca.
Podstawy programowania
Podstawy programowania PP – LAB4 Wojciech Pieprzyca.
Zachodniopomorskie Centrum Edukacyjne Zadanie domowe.
#include #include main () { cout
Jak uczę programowania?
Programowanie obiektowe W2
nowe operatory & . (kropka) * operator rzutowy -> , (przecinek)
Pracę wykonali: Rafał Chmielorz Michał Sporek Jan Nowik
Podstawy programowania
Podstawy programowania II
Podstawy informatyki (4)
Podstawy programowania w języku C i C++
Podstawy informatyki 2013/2014
Podstawy programowania
Podstawy informatyki 2013/2014
Wskaźnik może wskazywać na obiekt dowolnego typu. int * w; char * Wsk_Znak; float * Wskaz_Float; Przykład: Wskaźnik przechowuje adres obiektu wskazanego.
Podstawy programowania w języku C i C++
Instrukcje sterujące część 2
Zadanie Dev C++.
Przekazywanie argumentów
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Tematyka zajęć Zintegrowane środowisko programistyczne i proces tworzenia programu Identyfikatory, słowa kluczowe, zmienne, typy danych – typy proste Instrukcja.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcja for. Instrukcja warunkowa mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie obiektowe 2013/2014 Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi.
jeszcze dygresja o macierzach...
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Podstawy języka Instrukcje - wprowadzenie
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
C++.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Funkcje w C++ Funkcja – wydzielony fragment kodu użyty w programie (raz lub więcej razy) spełniający określone zadanie, np. obliczenie średniej ocen.
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Programowanie strukturalne i obiektowe C++
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Przeładowanie operatorów Robert Nowak.
K URS JĘZYKA C++ – WYKŁAD 1 ( ) Łagodne wprowadzenie do języka C++
Modele pamięci Tiny - mikroskopijny do 64 K zmienne inicjalizowane kod programu zmienne nie inicjalizowane HEAP (sterta) obszar wolny STACK (stos) Model.
Programowanie strukturalne i obiektowe C++ Powtórzenie wiadomości z C++ Robert Nowak.
Typy liczbowe, zmienne, operatory Zajęcia 4. Zmienne Zmienna – to w programowaniu element programu, który może mieć przypisaną pewną wartość (wartość.
Pliki tekstowe – odczyt i zapis Zajęcia 11. Zapis do pliku tekstowego Prosty program pokazujący sposób zapisu do pliku tekstowego: // writing on a text.
Pętle Zajęcia 6.
Wstęp do programowania wykład 3 Typy wyliczeniowe, tablice.
Mapa STL – C++. Problem polega na tym, że najczęściej chcielibyśmy przechowywać w zbiorze elementy jakiegoś bardziej złożonego typu, których on nie będzie.
Wstęp do programowania Wykład 8 Łańcuchy, struktury i pliki Metoda dziel i zwyciężaj Metoda zachłanna.
Switch. Instrukcja switch Składnia instrukcji: switch (wyrażenie){ case wyrażenie_stałe1: ciąg instrukcji dla wariantu 1; break; case wyrażenie_stałe2:
Programowanie I Rekurencja.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Patryk Jasik pok. 415 GB Języki programowania Patryk Jasik pok. 415 GB
Wskaźniki Elżbieta Labocha.
Instrukcje wyboru.
Przycisk uruchamiający napisany przez nas program
Zapis prezentacji:

Wczytywanie danych z klawiatury, komentarze, zmienne. Drugi program Wczytywanie danych z klawiatury, komentarze, zmienne.

Drugi program zawiera kilka nowych elementów Komentarz wieloliniowy zaczyna się znakami /* /*------------------------------------------------------------- Program na przeliczanie wysokości podanej W stopach na wysokość w metrach Ćwiczymy tu operacje wczytywania z klawiatury i wypisywania na ekranie -------------------------------------------------------------*/ #include <iostream.h> main() { int stopy; // to do przechowywania // liczby stóp float metry; //do wypisania wyniku float przelicznik = 0.3; //przelicznik: // stopy na metry cout << ”Podaj wysokość w stopach : ”; cin >> stopy; //przyjęcie danej // z klawiatury metry = stopy * przelicznik; //właściwe przeliczenie cout << ”\n”; //to samo co: cout << endl;   // ----wypisanie wyników cout << stopy << “ stóp – to jest : “ << metry << ” metrów \n”; } Komentarz wieloliniowy kończy się znakami */ Zaczynają się znakami // i kończą wraz z końcem linijki /* na zielono zaznaczono komentarze Ten typ komentarza nazywany jest wieloliniowym i może zajmować kilka linii*/ //istnieje też drugi rodzaj komentarzy - jednoliniowe

Do czego służą komentarze? Komentarze są ignorowane przez kompilator. – oznacza to, że komputer nie czyta komentarzy Komentarze przydatne dla programisty - można za ich pomocą opisać kod programu. Komentarze ułatwiają późniejsze czytanie programu – zawsze komentuj kod programu. Zagnieżdżanie komentarzy Komentarze wieloliniowe nie mogą być zagnieżdżone. W wieloliniowym komentarzu nie może znajdować się inny komentarz wieloliniwy. Oznacza to, że niedozwolony jest zapis: /* początek komentarza druga linia /* komentarz zagnieżdżony koniec komentarza zagnieżdżonego*/ciąg dalszy pierwszego komentarza koniec pierwszego komentarza*/ /* początek komentarza druga linia /* komentarz zagnieżdżony koniec komentarza zagnieżdżonego*/ciąg dalszy pierwszego komentarza koniec pierwszego komentarza*/ kompilator będzie myślał że komentarz kończy się w momencie pierwszego wystąpienia znaków */, resztę potraktuje jako błąd!

Zmienne Do przechowywania danych służą zmienne. Zmienna to obszar pamięci do przechowywania danych. Definicje dwóch pierwszych pojawiają się w postaci linijek: int stopy; float metry; definicje trzeciej zmiennej wraz z nadaniem jej wartości początkowej widać w linijce: float przelicznik = 0.3; Słowa int i float przed nazwami zmiennych określają ich typ, rodzaj i przedział przechowywanych danych. int – oznacza, że w zmiennej przechowywane będą liczby całkowite float - oznacza, że w zmiennej przechowywane będą liczby rzeczywiste Dla ułatwienia w całym programie oznaczono zmienne kolorem niebieskim. Każda zmienna posiada swoją nazwę, jednak nie wszystkie napisy w języku C++ mogą być nazwami

Nazwy w języku C++ Nazwą w języku C++ może być dowolnie długi ciąg liter łacińskich i cyfr, zaczynający się od litery lub znaku podkreślenia ‘_’. Nazwa nie może zaczynać się od cyfry. Wewnątrz napisów nie mogą występować białe znaki (spacja, tabulacja), ani polskie znaki diaktryczne (ąćęśł...). Małe i wielkie litery są rozróżniane, oznacza to że napisy: zmienna, Zmienna i ZMIENNA, to trzy różne od siebie nazwy w języku C++. Nazwa nie może być identyczna z żadnym ze słów kluczowych w języku C++. Słowa kluczowe to słowa zastrzeżone do specjalnych celów, oto one:

asm do inline short typeid auto double int signed typename bool dynamic_cast long sizeof union break else mutable static unsigned case enum namespace static_cast using catch explicit new struct virtual char extern operator switch void class false private template volatile const float protected this wchar_t const_cast for public throw while continue friend register true   default goto reinterpret_cast try delete if return typedef

Które z poniższych napisów nie są nazwami w języku C++ ? Ćwiczenie Które z poniższych napisów nie są nazwami w języku C++ ? Nazwa kolor_czarny 2Nazwa kolor_żółty _57 int_1 auto „Zmienna dwuwyrazowa” Const zmienna_dwuwyrazowa Ala ma kota Zmienna_dwuwyrazowa Ala_ma_kota $waluta zmienna.kolejna godzina_12 zmienna05

Deklaracje i definicje Definicja zmiennej to rezerwacja miejsca w pamięci oraz wprowadzenie jej nazwy i określenie typu. Dopuszcza się rozszerzenie definicji o nadanie zmiennej wartości początkowej, czyli jej zainicjalizowanie. Nie można definiować w programie tej samej zmiennej więcej niż jeden raz. int stopy; float metry; Dopuszcza się rozszerzenie definicji o nadanie zmiennej wartości początkowej, czyli jej zainicjalizowanie. float przelicznik = 0.3; Deklaracja zmiennej służy do oznajmienia, że zmienna taka istnieje i została zdefiniowana w innym miejscu programu. Każda definicja jest więc deklaracją, ale nie na odwrót. W języku C++ każda nazwa musi zostać zadeklarowana zanim zostanie użyta.

Wczytywanie danych z klawiatury Instrukcja cin >> stopy; jest operacją związaną z klawiaturą (ze standardowym urządzeniem wejściowym cin. Instrukcja ta pozwala na wczytywanie z klawiatury. W naszym przypadku wczytujemy z klawiatury liczbę, której wartość zostaje zapisana w zmiennej stopy. lub za pomocą elementu algorytmu: Wprowadź stopy

Prześledźmy działanie programu: Wykonanie programu Wykonanie programu spowoduje wyprowadzenie na ekranie: Podaj wysokość w stopach : 3500 3500 stóp – to jest: 1050 metrów Po wypisaniu na ekranie napisu: Podaj wysokość w stopach :, program oczekuje na wprowadzenie liczby (3500) Wprowadzona przez nas liczba stóp jest przeliczana na metry a następnie wynik w metrach jest wypisywany na ekranie (1050) Prześledźmy działanie programu:

Program Działanie programu metry = 3500 * 0.3; #include <iostream.h> main() { int stopy; float metry; float przelicznik = 0.3; cout << ”Podaj wysokość w stopach : ”; Podaj wysokość w stopach : 3500 cin >> stopy; 3500 stóp – to jest: 1050 metrów metry = stopy * przelicznik; cout << ”\n”; metry = 3500 * 0.3; cout << stopy << “ stóp – to jest : “ << metry << ” metrów \n”; }

endl  \n W komentarzu cout << ”\n”; //to samo co: cout << endl; zawarto dodatkową informację. Wynika z niej że zamiast pisać znacznik przejścia do nowej linii ”\n”, równie dobrze można użyć konstrukcji endl (end line). Napisy te są równoważne!

Zadania Zadanie 1 Zamień w programie cout << ”\n”; na cout << endl; Uruchom program i sprawdź jego działanie Zadanie 2 Napisz program wczytujący temperaturę w stopniach celcjusza i przeliczający ją na stopnie w skali kelwina. (kelwin = celcjusz + 278) Pomoc: 1)      Zdefiniuj dwie zmienne typu float: kelwin i celcjusz 2)      Wczytaj zmienną celcjusz z klawiatury za pomocą instrukcji: cin >> celcjusz; 3)      oblicz według podanego wzoru temperaturę w skali kelwina 4)      Wypisz na ekranie wyliczona temperaturę Zadanie 3 Skomentuj program przeliczający temperaturę w skali celcjusza na temperaturę w skali w skali kelwina. Zadanie 4 Skomentuj programy z poprzedniej lekcji.