Programowanie strukturalne i obiektowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Funkcje w PHP ABK.
Advertisements

Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Sortowanie przez scalanie
Język ANSI C Funkcje Wykład: Programowanie komputerów
PASCAL (3) dr Anna Kwiatkowska.
Programowanie I Rekurencja.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
formatowanie kodu źródłowego
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 7: Procedury i funkcje © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 6: Tablice, rekordy, zbiory.
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 2: Wstęp do programowania w Pascalu © Jan Kaczmarek.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Imperatywne modele obliczeń Copyright, 2003 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy.
Programowanie imperatywne i granice obliczalności Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki
Rekursja Copyright, 2004 © Jerzy R. Nawrocki Teoretyczne podstawy informatyki.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia – Wskaźniki i referencje
Podstawy informatyki Rekurencja i rekurencja Grupa: 1A
Kurs Pascala – spis treści
1 Dygresja: cztery płyty główne…. 2 Dygresja: osobliwości C /* cos o nieistniejacym typie Boolean */ /* oraz o operatorze przecinkowym */ #include int.
Ogólne jednostki programowe 1
SO – LAB3 Wojciech Pieprzyca
Wykład 2 struktura programu elementy języka typy zmienne
PASCAL Dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Pliki. Pliki Pliki jako pamięć nieulotna Pliki jako pamięć nieulotna Nazwy, atrybuty i prawa dostępu Nazwy, atrybuty i prawa dostępu atrybuty atrybuty.
Podprogramy.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE WYKŁAD 2
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
AWK Zastosowania Informatyki Wykład 1 Copyright, 2003 © Adam Czajka.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
Podstawy programowania
Podstawy programowania
PASCAL pętla WHILE.
Język PASCAL – podstawy Turbo Pascal: procedury, funkcje
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Andrzej Jędryczkowski Nie da się napisać większego programu bez podziału go na części zwane podprogramami. Podprogram to wyróżniona część programu.
Turbo Pascal Turbo Pascal - jedna z popularniejszych implementacji kompilatorów języka PASCAL, zintegrowane srodowisko programistyczne, produkt firmy Borland.
Funkcje w Pascalu Przypomnienie wiadomości o procedurach Prowadzący: Anna Kaleta Piotr Chojnacki.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Struktura programu w Turbo Pascalu.
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Podstawy informatyki Struktury, operatory, wyjątki
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Procedury i funkcje.
Definicja pliku tekstowego Operacje wykonywane na plikach tekstowych
Pliki Pojęcie i rodzaje plików Definicja typu plikowego Operacje wykonywane na plikach elementowych.
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
1 Wykład 8 Podprogramy. 2 Pojęcie i istota stosowania dzielenie programu na części (logicznie spójne) - nazwane - niezależne od pozostałych części - z.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Zbiory i rekordy mgr inż. Agata Pacek. Deklaracja typu zbiorowego (określa ilość elementów w zbiorze) type biegi=set of 0..6; Definiowanie zmiennej typu.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Informatyka MPZI Wykład 4 Podprogramy Pliki Typ zbiorowy Rekurencja.
Wykład 10 typ zbiorowy rekurencja.
Ogólna struktura programu w TP
Programowanie proceduralne Podstawy Programowania dla geoinformatyków Wykład 3 Rafał Witkowski, 2015.
Wprowadzenie do programowania w Pascalu mgr inż. Agata Pacek.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Podsumowanie wiedzy MPDI2 sem.3 INFORMATYKA. tworzenie nowego pliku i katalogu, nawigacja po katalogach, listowanie zawartości katalogu, zmiana nazw,
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Wykład 1 Informatyka II MPZI2 sem.letni. Tablice Tablice deklarujemy array [ lista typów indeksów ] of typ bazowy (składowych) np. var t1,t2:array [1..5,
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
C++ mgr inż. Tomasz Turba Politechnika Opolska 2016.
Zapis prezentacji:

Programowanie strukturalne i obiektowe Podprogramy w języku Pascal mgr inż. Agata Pacek

Podprogramy Jeśli jakąś sekwencje obliczeń, instrukcji program wykonuje stale według tego samego schematu, to zamiast powtarzać wielokrotnie ten sam fragment kodu źródłowego, posługujemy się podprogramem, czyli grupą instrukcji wywoływanych przez nazwę. Rodzaje podprogramów Procedury Funkcje

Struktura procedury procedure nazwa_procedury (parametry); var zmienna:typ; begin instrukcja1; instrukcja2; instrukcja_n; end;

Struktura programu program nazwa_programu; {deklaracja zmiennych} procedure nazwa_procedury (parametry); var zmienna:typ; begin {instrukcje procedury} end; {instrukcje programu} nazwa_procedury(parametry); end.

Procedury Zadanie 1 Napisz program, który 10 razy poprosi użytkownika o podanie trzech liczb, a następnie je doda i wyświetli wynik na ekranie. procedura powinna zawierać: czytanie liczb podanych przez użytkownika i dodawanie ich oraz wyświetlanie wyników w głównej części programu powinno znajdować się dziesięciokrotne wywołanie procedury dodawanie

Procedury Procedura dodawanie procedure dodawanie; var x,y,z : integer; begin writeln (‘Podaj trzy liczby’); readln(x); readln(y); readln(z); writeln(‘suma liczb wynosi:’,x+y+z); end;

Procedury Wywołanie procedury for a:=1 to 10 do dodawanie;

Program dodawanie program suma_trzech; var a:integer; procedure dodawanie; var x,y,z : integer; begin writeln (‘Podaj trzy liczby’); readln(x); readln(y); readln(z); writeln(‘suma liczb wynosi:’,x+y+z); end; for a:=1 to 10 do dodawanie; readln; end.

Procedury Do procedury mogą być przekazywane parametry z głównej części programu Napisz program dodający trzy liczby podane przez użytkownika. W głównej części programu powinno znajdować się wprowadzenie trzech liczb oraz wywołanie procedury.

Procedury Wywołanie procedury Procedura dodaj(x,y,z); Procedura procedure dodaj(x,y,z:integer); begin writeln(‘suma liczb wynosi:’, x+y+z); end;

Program program dodawanie; var x,y,z:integer; procedure dodaj(x,y,z:integer); begin writeln(‘suma liczb wynosi:’, x+y+z); end; writeln(‘Podaj trzy liczby’); readln(x); readln(y); readln(z); dodaj(x,y,z); readln; end.

Procedury - zadania Napisz program, który podane przez użytkownika liczby doda, odejmie, pomnoży i podzieli. Program powinien zawierać cztery procedury : dodaj, odejmij, pomnoz, podziel.

Procedury - zadania Jan Kowalski Telefon 504578457 Napisz program, który przy użyciu procedury wyświetli wizytówkę zgodnie z danymi wprowadzonymi przez użytkownika. Użytkownik powinien podać swoje imię i nazwisko oraz nr telefonu np. Jan Kowalski Telefon 504578457

Funkcje Procedura wykonuje tylko ciąg instrukcji. Funkcja potrafi zwracać wartość przez swoją nazwę. Konstrukcja funkcji, mino że jest zbliżona do procedury, różni się od niej w sposób znaczący.

Funkcje Struktura funkcji: function nazwa (lista parametrów):typ_wyniku; {deklaracja zmiennych, stałych, typów} begin {treść funkcji-instrukcje} nazwa:=przypisanie_wyniku; end;

Funkcje Napisz program mnożący dwie liczby. Mnożenie powinno być wykonywane w obrębie funkcji.

program funkcjamnoz; var x,y:integer; function mnoz(x,y:integer):integer; begin mnoz:=x*y; end; writeln(‘Podaj dwie liczby’); readln(x,y); writeln(‘Wynik mnozenia:’,mnoz(x,y)); readln; end.

Funkcje Napisz program zawierający funkcję podnoszącą liczbę podaną przez użytkownika do potęgi trzeciej.

Funkcja rekurencyjna W informatyce rekurencja określa sposób definiowania funkcji zawierających odwołanie do samych siebie, czyli swojej nazwy. Podprogram działający rekurencyjnie ma strukturę, w obrębie, której jest w stanie sam siebie wywołać.

Funkcja rekurencyjna Przeanalizujemy rekurencję na przykładzie programu, który będzie obliczał silnię.

Funkcja rekurencyjna funkction silnia(n:byte):longint; begin silnia:=1; if n>1 then silnia:=n*silnia(n-1); end;

Budowa i korzystanie z modułów Dotychczas korzystaliśmy z modułów standardowych, wbudowanych do kompilatora. Możemy jednak tworzyć własne moduły. Moduły są przydatne przy rozdzielaniu dużych programów na mniejsze zapisane do oddzielnych plików, dzięki czemu możemy łatwiej zlokalizować błędy i zwiększyć czytelność kodu źródłowego

Budowa i korzystanie z modułów Każdy moduł w Pascalu rozpoczyna się od słowa UNIT, po której umieszczana jest nazwa modułu. Plik zawierający moduł powinien zawsze zostać zapisany pod tą samą nazwą, co nazwa modułu. Zbudowany jest z dwóch podstawowych bloków: interface oraz implementation. Moduł zawsze jest zakończony słowem end.

Moduł wykonujący dodawanie dwóch liczb Unit test; {nazwa modułu, moduł zapisujemy pod nazwą test.pas} interface function dodaj (x, y :integer) :integer; {blok z deklaracjami} implementation function dodaj(x,y :integer) :integer; {blok implementacyjny} begin dodaj:=x+y; end; begin writeln('Tu modul test'); {kod inicjujący} end.

Właściwy program Program testmodulu; uses test; {deklaracja modułu} var a,b:integer; begin writeln('a= '); readln(a); writeln('b= '); readln(b); writeln(dodaj(a,b)); {odwołanie do funkcji dodaj z modułu test} readln; end.

Moduły Napisz moduł obliczający silnię oraz program z zastosowaniem tego modułu.