PASCAL pętla WHILE.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szafrańska kl. II ti
Advertisements

Instrukcje - wprowadzenie
Podstawy informatyki Informatyka Stosowana Zajęcia nr 2
Wolność.
Schemat blokowy M START KONIEC
Programowanie obiektowe
Grażyna Mirkowska PJWSTK 15 listopad 2000
Programowanie w języku Visual Basic
Języki programowania C++
27/09/ Języki programowania 1 Piotr Górczyński Pętle.
PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE
ZŁOŻONOŚĆ OBLICZENIOWA
Turbo pascal – instrukcje warunkowe, iteracyjne,…
Materiały do zajęć z przedmiotu: Narzędzia i języki programowania Programowanie w języku PASCAL Część 8: Wykorzystanie procedur i funkcji © Jan Kaczmarek.
Rekurencja Copyright, 2000 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Rekurencja Copyright, 2001 © Jerzy R. Nawrocki Wprowadzenie do informatyki Wykład.
Podstawy informatyki Wirtotechnologia Grupa: 1A Wydział Inżynierii Metali i Informatyki Przemysłowej Wydział Odlewnictwa Akademia Górniczo – Hutnicza im.
Podstawy informatyki Informatyka stosowana Prowadzący: Grzegorz Smyk
PODSTAWY JĘZYKA PHP 1. czym jest 2. składnia 3. wersje 4. bazy danych
Systemy Wbudowane Bascom
Dr Anna Kwiatkowska Instytut Informatyki
PASCAL (2) dr Anna Kwiatkowska.
Wprowadzenie do programowania w języku Turbo Pascal
Schemat Hornera Mgr inż. Michał Szucki.
Podstawy programowania
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2006 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
RODZAJE ALGORYTMÓW Źródło: Jolanta Pańczyk - Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum. Część II.
Podstawy programowania
Opracowanie: Maria W ą sik. Pierwsze komputery budowano w celu rozwi ą zywania konkretnych problemów. Gdy pojawiało si ę nowe zadanie, nale ż ało przebudowa.
Programowanie strukturalne i obiektowe
Pliki tekstowe. Operacje na plikach. mgr inż. Agata Pacek.
Algorytmy z przykładami w Turbo Pascal 7.0
20 września 2003r. Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie Wstęp do algorytmiki Autor: Marek Magiera.
Metodyka nauczania Informatyki
Instrukcje sterujące część 2
© A. Jędryczkowski – 2006 r. © A. Jędryczkowski – 2006 r.
Wyrażenia w Turbo Pascalu.
Algorytmy i struktury danych
Procedury i funkcje.
Mobilny system sprzedaży z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej
Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Koszalinie
PHP: warunki, pętle, switch, break, continue
Pliki tekstowe – A. Jędryczkowski © 2007 Turbo Pascal umożliwia wykorzystanie w programach plików tekstowych. Pliki takie zawierają informację niezakodowaną
Mobilny system sprzedaży z wykorzystaniem sieci telefonii komórkowej
Programowanie strukturalne i obiektowe
Programowanie strukturalne i obiektowe
Instrukcje iteracyjne
Informatyka MZT1 Wykład 6 Iteracje while i repeat Tablice Rekordy
Spis treści W świecie algortmów -Budowa algorytmu
Składnia pętli do … while do instrukcja while (wyrażenie); gdzie: instrukcja – instrukcja pojedyncza lub blok instrukcji wyrażenie – wyrażenie przyjmujące.
Ogólna struktura programu w TP
Informatyka 2 MPDI Wykład 9 Delphi tablice, rekordy.
Algorytmika Iteracje autor: Tadeusz Lachawiec.
ALGORYTMY Co to jest algorytm ? Cechy algorytmu Budowa algorytmów
szeregowe, z rozgałęzieniami, zawierające pętle
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski 1 informatyka +
Wykład 6 Informatyka MPDI 3 semestr JavaScript cd.
Iteracje w C# Informatyka Cele lekcji: Wiadomości: Uczeń potrafi:
Temat 8: Pętle.
PHP Instrukcja warunkowa if Damian Urbańczyk. Warunek? Instrukcję warunkową wykorzystujemy wtedy, gdy chcemy sprawdzić pewien fakt, który może być prawdziwy.
Pętle Zajęcia 6.
Programowanie imperatywne i język C Copyright, 2007 © Jerzy R. Nawrocki Wstęp do.
METODY REPREZENTOWANIA IFORMACJI
Pętle – instrukcje powtórzeń
Instrukcje warunkowe w php. Pętla FOR Czasem zachodzi potrzeba wykonania jakiejś czynności określoną ilość razy. Z pomocą przychodzi jedna z najczęściej.
P ASCAL Definicje, deklaracje, podstawowe instrukcje 1.
Algorytmy. Co to jest algorytm? Przepis prowadzący do rozwiązania zadania.
Sposoby zapisu algorytmu
Instrukcja warunkowa if
Zapis prezentacji:

PASCAL pętla WHILE

Pętle – pętla while Pętla while (dopóki) wykonuje działania tak długo, jak warunek jest spełniony. while warunek do instrukcja; Warunek jest sprawdzany na końcu Instrukcja wykonywana w pętli może być tylko jedna. Do wykonania większej liczby instrukcji należy użyć BEGIN ……… END; instrukcja TAK warunek NIE

Pętle – pętla while WHILE - DO jest instrukcją pętli z kontrolowanym WEJŚCIEM. Jej działanie polega na obliczeniu wartości warunku i dopiero wtedy wykonaniu instrukcji lub ciągu instrukcji. • Warunek jest sprawdzany na początku wykonania serii instrukcji występujących po DO i zawierających się pomiędzy BEGIN i END;

Pętle – pętla while • Warunek zwraca wartość logiczną, to znaczy • Jest spełniony - prawdę • Nie jest spełniony - fałsz. • Seria instrukcji będzie wykonywana dopóki warunek jest spełniony. • Jak widać, to jak długo będą wykonywane instrukcje jest uzależnione od sterowania warunkiem pętli w tych że instrukcjach.

Pętle – pętla while WHILE <warunek> DO instrukcja albo WHILE <warunek> DO Begin instrukcja_1; instrukcja_2; .................... instrukcja_n; End; Instrukcję tę rozumiemy następująco: Jak długo warunek jest spełniony (jest prawdą) wykonuj instrukcję występującą po słowie DO.

Pętle – pętla while while n>0 do begin bit := n mod 2; Przykład: WHILE (wybor<>’k’) AND (wybor<>’p’) AND (wybor<>’o’) DO Readln (wybor) Przedstawiona pętla będzie realizować instrukcję Readln dotąd, dopóki zawartość zmiennej wybor nie będzie równa jednej z wymienionych liter. Jej zastosowanie pozwala wyeliminować komunikat o błędnym wyborze. while n>0 do begin bit := n mod 2; wypisz kolejny bit; n:= n div 2; end;

Pętle – pętla while PĘTLA WHILE 1. Start -uruchomienie programu 2. inicjalizacja wstępna zmiennych - licznik:=1, n:=10 3. wczytaj n - program wczytuje n 4. Iicznik ≤ n - postawienie warunku a) Nie - niespełnienie warunku (licznik ≤ n) zatrzymanie programu b) Tak - spełnienie warunku (licznik >n) dalsza praca programu 5. Wykonanie przewidzianej operacji. 6. Operacja zwiększania licznika o 1 (INKREMENTACJA) 7. Powrót do sprawdzenia warunku, dwie możliwości a) NIE - zakończenie pracy programu b) TAK - kontynuowanie procesu, aż do niespełnienia warunku

Pętla while - program program petla_while; var i,j,k:integer; Begin writeln('Program wypisuje liczby przy pomocy pętli'); while (i <= 10) do begin writeln (i); i:=i+1; end; readkey; end.

Ćwiczenie 1. Zmień program pętla_WHILE – wpisz pętlę dekrementacyjną (wypisuje liczby od największej do najmniejszej) do programu. 2. Napisz program, który ma wczytywać liczbę n z zewnątrz i wypisywać liczby od 1 do n oraz od n do 1. Wykorzystaj pętlę WHILE. 3. Napisz programu, który by umożliwiał wczytanie kilku liczb i obliczenie ich sumy. Wykorzystaj pętlę WHILE.